|
Titel
5
|
Virksomhedens indtægter
Kap 10 – virksomhedens indtægter
• Indtægt: en indtægt opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden sælger (leverer) en vare til en kunde.
• Indbetaling: en indbetaling opstår på det tidspunkt, hvor en kunde betaler for de leverede varer.
• Efterspørgsel: ved efterspørgsel efter en vare forstås den mængde (kg., stk., liter osv.)
• Efterspørgselsdeterminanter: ved en vares efterspørgselsdeterminanter forstås de faktorer, der påvirker efterspørgslen efter varen. (f.eks. pris)
- Varens kvalitet og emballage
- Reklame indsats for varen
- Personligt salgsarbejde for varen
- Kvaliteten af andre varer
- Personligt salgsarbejde for andre varer
- Købernes indtægter
- Den almindelige samfundsøkonomiske tilstand (renters højde, beskæftigelsessituationen, omfanget af skatter og afgifter osv.)
- Moden
- Vejret
- Internationale kriser, krige samt politisk og social uro
• Substituerende varer: varer der kan erstatte hinanden, dækker samme behov hos kunden.
• Komplementære varer: varer der tilsammen dækker et behov hos kunden, varerne kan ’arbejde sammen’.
• Afsætning: hvis man taler om efterspørgslen på en vare, ser man på det samlede salg af varen på et bestemt marked. Nar man taler om afsætning af en vare, ser man derimod på den enkelte virksomheds salg af varen i en given periode.
• I de fleste tilfælde kan virksomheden ikke selv påvirke efterspørgselsdeterminanterne, dog en mindre del
af dem har de indflydelse på, dette kaldes afsætningens handlingsparametre.
• Handlingsparametre: ved en virksomheds handlingsparametre forstås de faktorer, der påvirker afsætningen af virksomhedens produkter, og som virksomheden selv har indflydelse på.
• De 4 P’er: Product (kerneprodukt, emballage navn mærker og design, service, sortiment), place (distributionssystem, beliggenhed), price (pris), promotion (reklame, personligt salg, sales promotion, PR – public relations)
- Produkt: se s. 198. Produktet kom opdeles i tre punkter: kerneproduktet (det funktionelle), det fysiske produkt (design, emballage, mærke, navn – også kaldet den smagsmæssige værdi) og totalproduktet (tillægsydelser som installation, garanti, service og kredit). De to inderste lag udgør det fysiske produkt, alle tre lag udgør tilsammen totalproduktet. Sortiment: smalt/bredt eller dybt/fladt. SE SIDE 199
- Price: Afsætningsrække og afsætningskurve, se eksempel på side 200. Priselasticitet – neutralelastisk (omsætning uændret ved prisnedsættelse), uelastisk (falder omsætningen ved en prisnedsættelse) og elastisk (stiger omsætningen ved prisnedsættelse). Nødvendighedsvarer og luksusvarer. Skimming price: høj pris for et nyt produkt i introduktionsfasen, god indtjening i introduktionsfasen, lettere at sætte prisen ned, frister andre virksomheder til at markedsføre lignende produkter. Penetration price: introducerer produktet til en lav pris, mindre attraktivt for konkurrenter at gå ind på markedet, stor afsætning på kort tid.
- Place: Beliggenhed er vigtigt, alt efter hvilket produkt der er tale om. En virksomheds distributionssystem omfatter alle de aktiviteter, der går ud på at bringe produktet ud til kunderne. Distributionskanal (se side 205).
- Promotion: reklame: betalt massekommunikation, der forsøger at påvirke folk. Kan anvendes for at tiltrække nye kunder, og derved opnå en større omsætning. Medie valg – annonce, tv-reklame, brochure, radio-reklame, trafik- eller busreklame, butiksreklame, udstillinger, messer osv. Personligt salg: de personer der rådgiver en eventuel køber. Sales promotion: salgsfremmende aktiviteter. F.eks. værdikuponer, gratis prøver, varedemonstrationer (smagsprøver), konkurrencer vedrørende f.eks. slogans, emballage med brugsværdi (f.eks. karafler, glas), pristilbud (tag to betalt for en). PR: ikke betalt reklame der har til formål at skabe et godt image, f.eks. tilbud om virksomhedsbesøg, pressemeddelelser, afholdelse af pressemøder og seminarer, udgivelse af årsrapporter, miljøregnskaber, sociale regnskaber osv.
• Parametermix, marketingmix: parametermix er hvis en virksomhed anvender flere af handlingsparametrene på samme tid.
• Standardvarer og differentierede varer
- Standardvarer: en vare der udbydes af flere forskellige virksomheder, men som af køberen opfattes som værende ens.
- Differentierede varer: en vare der udbydes af flere forskellige virksomheder, hvor kunden opfatter varen som værende forskellig fra udbyder til udbyder. F.eks. mærkevarer: en vare der markedsføres under et bestemt navn (mærke) og i en standard kvalitet, et standard kvantum i e standard emballage.
• Homogene og heterogene markeder:
- Homogent marked: et marked hvor køber ikke foretrækker en udbyder fem for en anden. (ingen præference)
- Heterogent marked: et marked hvor den enkelte køber foretrækker en udbyder og dennes produkter frem for en anden. (der er præferencer)
• Konkurrenceformer:
- Fuldkommen konkurrence: homogent, mange små sælgere, standardvarer. Markedsprisen kan ikke påvirkes af sælger. (valutahandel, børshandel, landbrug, gartneri, verdenshandel med visse råvarer osv.)
- Monopol: én udbyder af en bestemt vare, kan se bort fra tilstedeværelsen af konkurrenter. Pristilpasser eller mængdetilpasser (f.eks. auktionshandel). Monopol eks. Elforsyning, lotterispil, passager og godstransport.
- Ufuldkommen konkurrence: side 215.
• Differensomsætning: (DOMS) den gennemsnitlige mer- eller mindreomsætning pr. enhed, der forekommer i den totale omsætning, når man ændrer afsætningen med mere end en enhed. DOMS = ændring i omsætning / ændring i afsætning.
|