Holdet 2c vø B (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Campus Kujalleq
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi B
Lærer(e) Jens Meiland
Hold 2025 Vø/2c (2c vø B)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Afklaring fra TNI forløbet
Titel 2 Årsafslutning
Titel 3 Produktionsvirksomhedens regnskab
Titel 4 Selskabers årsafslutning
Titel 5 Virksomhedens indtægter
Titel 6 Virksomhedens omkostninger
Titel 7 Afsætningsalternativer (fortsættes i 2b)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Afklaring fra TNI forløbet

Du kommer fra TNI, og der kan du være rigtig god til bogholderi, men der altid noget man glemmer. Her skal vi i fællesskab finde ud af, hvad du mangler for at komme ajour med et gymnasieforløb.

Periodisering i forbindelse med årsafslutningen skal opfriskes :-)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Årsafslutning

Vi arbejder med årsafslutningsopgaverne i kapitel 6. Her er det også periodiseringer af omkostninger, der er i fokus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eksamenstræning i årsafslutning
  • Læse
  • IT
  • Regneark - Brug Excel til arbejdet. Da I ikke har haft IT endnu, vil det nok gå lidt langsommere...
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Produktionsvirksomhedens regnskab

I kapitel 7 er det produktionsvirksomhedens regnskab vi kigger på. Til forskel fra en handelsvirksomhed er her tre varelagre, og resultatopgørelsen opstilles på en anden måde: funktionsopdelt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 4 Selskabers årsafslutning

Det er 8 med årsafslutning.

I kapitel 8 er det også årsafslutning, men her for en juridisk person og ikke en fysisk person. Det er i egenkapitalkontiene forskellen ligger: her er ikke noget privatforbrug, men nogle reservekonti tilknyttet i stedet for.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eksamenstræning i årsafslutning
  • Læse
  • IT
  • Regneark - Brug Excel til arbejdet. Da I ikke har haft IT endnu, vil det nok gå lidt langsommere...
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Virksomhedens indtægter

Kap 10 – virksomhedens indtægter

• Indtægt: en indtægt opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden sælger (leverer) en vare til en kunde.

• Indbetaling: en indbetaling opstår på det tidspunkt, hvor en kunde betaler for de leverede varer.

• Efterspørgsel: ved efterspørgsel efter en vare forstås den mængde (kg., stk., liter osv.)

• Efterspørgselsdeterminanter: ved en vares efterspørgselsdeterminanter forstås de faktorer, der påvirker efterspørgslen efter varen. (f.eks. pris)
- Varens kvalitet og emballage
- Reklame indsats for varen
- Personligt salgsarbejde for varen
- Kvaliteten af andre varer
- Personligt salgsarbejde for andre varer
- Købernes indtægter
- Den almindelige samfundsøkonomiske tilstand (renters højde, beskæftigelsessituationen, omfanget af skatter og afgifter osv.)
- Moden
- Vejret
- Internationale kriser, krige samt politisk og social uro

• Substituerende varer: varer der kan erstatte hinanden, dækker samme behov hos kunden.

• Komplementære varer: varer der tilsammen dækker et behov hos kunden, varerne kan ’arbejde sammen’.  

• Afsætning: hvis man taler om efterspørgslen på en vare, ser man på det samlede salg af varen på et bestemt marked. Nar man taler om afsætning af en vare, ser man derimod på den enkelte virksomheds salg af varen i en given periode.

• I de fleste tilfælde kan virksomheden ikke selv påvirke efterspørgselsdeterminanterne, dog en mindre del
af dem har de indflydelse på, dette kaldes afsætningens handlingsparametre.

• Handlingsparametre: ved en virksomheds handlingsparametre forstås de faktorer, der påvirker afsætningen af virksomhedens produkter, og som virksomheden selv har indflydelse på.

• De 4 P’er: Product (kerneprodukt, emballage navn mærker og design, service, sortiment), place (distributionssystem, beliggenhed), price (pris), promotion (reklame, personligt salg, sales promotion, PR – public relations)
- Produkt: se s. 198. Produktet kom opdeles i tre punkter: kerneproduktet (det funktionelle), det fysiske produkt (design, emballage, mærke, navn – også kaldet den smagsmæssige værdi) og totalproduktet (tillægsydelser som installation, garanti, service og kredit). De to inderste lag udgør det fysiske produkt, alle tre lag udgør tilsammen totalproduktet. Sortiment: smalt/bredt eller dybt/fladt. SE SIDE 199

- Price: Afsætningsrække og afsætningskurve, se eksempel på side 200. Priselasticitet – neutralelastisk (omsætning uændret ved prisnedsættelse), uelastisk (falder omsætningen ved en prisnedsættelse) og elastisk (stiger omsætningen ved prisnedsættelse). Nødvendighedsvarer og luksusvarer. Skimming price: høj pris for et nyt produkt i introduktionsfasen, god indtjening i introduktionsfasen, lettere at sætte prisen ned, frister andre virksomheder til at markedsføre lignende produkter. Penetration price: introducerer produktet til en lav pris, mindre attraktivt for konkurrenter at gå ind på markedet, stor afsætning på kort tid.

- Place: Beliggenhed er vigtigt, alt efter hvilket produkt der er tale om.  En virksomheds distributionssystem omfatter alle de aktiviteter, der går ud på at bringe produktet ud til kunderne. Distributionskanal (se side 205).

- Promotion: reklame: betalt massekommunikation, der forsøger at påvirke folk. Kan anvendes for at tiltrække nye kunder, og derved opnå en større omsætning. Medie valg – annonce, tv-reklame, brochure, radio-reklame, trafik- eller busreklame, butiksreklame, udstillinger, messer osv. Personligt salg: de personer der rådgiver en eventuel køber. Sales promotion: salgsfremmende aktiviteter. F.eks. værdikuponer, gratis prøver, varedemonstrationer (smagsprøver), konkurrencer vedrørende f.eks. slogans, emballage med brugsværdi (f.eks. karafler, glas), pristilbud (tag to betalt for en). PR: ikke betalt reklame der har til formål at skabe et godt image, f.eks. tilbud om virksomhedsbesøg, pressemeddelelser, afholdelse af pressemøder og seminarer, udgivelse af årsrapporter, miljøregnskaber, sociale regnskaber osv.

• Parametermix, marketingmix: parametermix er hvis en virksomhed anvender flere af handlingsparametrene på samme tid.

• Standardvarer og differentierede varer

- Standardvarer: en vare der udbydes af flere forskellige virksomheder, men som af køberen opfattes som værende ens.

- Differentierede varer: en vare der udbydes af flere forskellige virksomheder, hvor kunden opfatter varen som værende forskellig fra udbyder til udbyder. F.eks. mærkevarer: en vare der markedsføres under et bestemt navn (mærke) og i en standard kvalitet, et standard kvantum i e standard emballage.

• Homogene og heterogene markeder:

- Homogent marked: et marked hvor køber ikke foretrækker en udbyder fem for en anden. (ingen præference)

- Heterogent marked: et marked hvor den enkelte køber foretrækker en udbyder og dennes produkter frem for en anden. (der er præferencer)

• Konkurrenceformer:

- Fuldkommen konkurrence: homogent, mange små sælgere, standardvarer. Markedsprisen kan ikke påvirkes af sælger. (valutahandel, børshandel, landbrug, gartneri, verdenshandel med visse råvarer osv.)

- Monopol: én udbyder af en bestemt vare, kan se bort fra tilstedeværelsen af konkurrenter. Pristilpasser eller mængdetilpasser (f.eks. auktionshandel). Monopol eks. Elforsyning, lotterispil, passager og godstransport.

- Ufuldkommen konkurrence: side 215.


• Differensomsætning: (DOMS) den gennemsnitlige mer- eller mindreomsætning pr. enhed, der forekommer i den totale omsætning, når man ændrer afsætningen med mere end en enhed. DOMS = ændring i omsætning / ændring i afsætning.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder - Du skal kunne forklare hvad du laver
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Virksomhedens omkostninger

Kap 11 – virksomhedens omkostninger

• Produktionsmidlerne: materielle produktionsmidler (varer til videresalg, råvarer, bygninger, maskiner, inventar og kontorartikler).  Arbejdskraft (ekspedienter, produktionsmedarbejdere og kontorpersonale). Serviceydelser (revisorbistand, advokatbistand og ydelser fra et reklamebureau).

• Udgift: opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden anskaffer et produktionsmiddel. Opstår på det tidspunkt hvor produktionsmidlet leveres fra leverandøren.

• Omkostning: opstår på det tidspunkt, hvor man forbruger et produktionsmiddel. Omkostninger er med andre ord det i penge vurderede forbrug af produktionsmidler, der medgår til at gennemføre virksomhedens produktion og/eller salg.

• Udbetaling: opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden hæver penge af virksomhedens likvide beholdning eller hæver penge på virksomhedens kassekredit.

• Kapacitetsomkostninger: omkostninger hvis totalbeløb for en given periode ikke direkte er bestemt af afsætningens størrelse og sammensætning. Uafhængige af salget, f.eks. husleje, gage, forsikring, rengøring, el og varme osv.
• Kontante – og beregnede kapacitetsomkostninger.
• Springvis varierende omkostninger: stigning i kapacitetsomkostningerne der er en følge af en udvidelse af kapaciteten.
- Reversible: springvis varierende omkostninger er reversible hvis man kan slippe af med dem igen ved en vis nedgang i aktiviteten.
- Irreversible: springvis varierende omkostninger er irreversible hvis man ikke kan slippe af med dem igen ved en vis nedgang i aktiviteten.

• Variable omkostninger: omkostninger hvis totalbeløb for en given periode direkte er bestemt af afsætningens størrelse og sammensætning.
- Proportionalt: hvis de variable omkostninger forløber proportionalt ændrer de sig forholdsmæssigt i takt med afsætningen. VE uændret ved en forøget aktivitet.
- Degressivt: når de variable omkostninger forløber degressivt, ændrer de sig forholdsmæssigt mindre end afsætningen. VE falder ved en forøget aktivitet.
- Progressivt: når de variable omkostninger forløber progressivt, ændrer de sig forholdsmæssigt mere end afsætningen. VE stiger ved en forøget aktivitet.

• Samlede omkostninger: summen af kapacitetsomkostninger og variable omkostninger.

• Differensomkostninger: (DOMK) den gennemsnitlige mer- eller mindreomkostning pr. enhed, der forekommer i de samlede omkostninger, når man ændrer aktiviteten med mere end en enhed. DOMK = ændring i samlede omkostninger / ændring i afsætning.

• De vigtigste omkostningsarter:
- Vareforbrug/materialeforbrug
- Lønninger: arbejdsløn (tidløn, akkordløn), sælgerløn (fast løn, salgsprovision, fast løn og salgsprovision), anden løn (gage).
- Lokaleomkostninger
- Salgsfremmende omkostninger
- Afskrivninger på anlægsaktiver: en periodes afskrivning er den andel af anlægsaktivernes kostpris, som skønnes at svare til periodens værdiforringelse. Afskrivningsmetoder: den lineære metode (årlig afskrivning = (kostpris – scrapværdi) / brugstid) og saldometoden (årlig afskrivning = (bogført værdi primo
* afskrivningsprocent) / 100).
- Andre omkostninger: vedligeholdelse og reparationer, energi, transport, telekommunikationsomkostninger, porto, kontorartikler og forsikringer, renteomkostninger.

• Resultatopgørelse efter bidragsmetoden: til internt brug i virksomheden. SE SIDE 247.

• Kalkulation: bidragskalkulation, fordelingskalkulation.
- Fakturabeløb
- Hjemtagelses omkostninger: fragt, forsikringspræmie (assurance), vareafgift, spedition.

• Direkte variable produktionsomkostninger, indirekte variable produktionsomkostninger.
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Forstå de forskellige typer omkostningers opførsel
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Regneark - Opgaverne løses i Excel
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Afsætningsalternativer (fortsættes i 2b)

Kap 12 – valg af afsætningsalternativ - kendt fra TNI

• Totalmetoden: (ved fuldkommen konkurrence) DB i alt = omsætning - VO

• Enhedsmetoden: (ved fuldkommen konkurrence) DB i alt = DB pr. enhed (salgspris – VE) * afsætning.

• Differensmetoden: (ved fuldkommen konkurrence) DB = differensomsætning – differensomkostning.

• Minimumspriser

• Nulpunktsberegninger

• Nulpunktsafsætning: = krav til DB i alt / nyt DB pr. stk
- Fastlæggelse af krav til DB i alt efter parameterændring.
- Beregning af DB pr. stik. Efter parameterændring
- Beregning af nulpunktsafsætning

Vi når ikke det hele her, men støder til 2b efter jul - så fortsætter vi med kapitlet :-)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Du skal nu til at tænke som en økonom
  • Lytte
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark - Du skal arbejde med Excel
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde