Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gentofte HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 En/r (2r En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror fiction (eksamen)
Vi gennemgår de forskellige aspekter af genren. Stephen Kings forfatterskab undersøges i særlig grad med en række short stories. Vi undersøger genrens brug af det overnaturlige, hvad der skræmmer os og hvorfor. For at supplere Stephen King har vi læst victorianske horror stories for at få et perspektiv på hvordan og hvad 1800-tallets engelske samfund fandt skræmmende. Herved ses udviklingen af genren fra 1800-tallet frem til slut 1900-tallet.
Derudover bliver der lagt vægt på følgende:
Kings brug af Terror(Fear of the unknown/unseen), Horror(Fear of what is visible and frightens us) and Gore(the grotesque and disgusting). Virkemidler(især foreshadowing), arketyper (såsom monstre, vampyrer og doppeltgängere) og setting(hvordan påvirker setting vores forståelse af stemning og uhygge).
"Why we crave horror movies: King, Stephen" PLAYBOY Press; First Edition/ First Printing edition (1984)
"The man who loved Flowers:" King, Stephen
"Quitters Inc." King Stephen" short story in the collection "Night Shift" Doubleday 1978
"The Boogeyman: King, Stephen" short story in the collection "Night Shift" Doubleday 1978
"Dracula: Stoker, Bram" Archibald Constable and Company (UK). 1897
The personal touch: Chet Williamson gengivet, som i Sudden fiction; American
"The strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde" uddrag fra Fields of Vision Global 2 Student book. af Carla Rho Fiorina, Ciaran Ward & Denis Delaney.
Film: What we do in the shadows, Taika Waititi, 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Global English (Eksamen)
Vi arbejder med "Global Britain"
Heriblandt hvordan briterne mødte de kulturer de koloniserede og hvordan nogle af disse kulturer anskuede den britiske tilstedeværelse.
Den britiske mentalitet i forhold til deres egen rolle i imperiet undersøges fra flere vinkler.
John Agard: Reporting from the frontline of the great dictionary disaster Som gengivet i Worlds of English. 2010 Systime
Tarquin Hall: Salaam Brick Lane. Som gengivet i Worlds of English. 2010 Systime
Kushwant Singh: Karma, 1950. Som gengivet i Worlds of English 2010
Rule Britannia: som gengivet I Worlds of English. 2010 Systime
Kidnapped. Petaia, Ruperake. Worlds of English. 2010 Systime
"Karma:" Singh, Kushwant. Som gengivet i Worlds of English 2010. Systime.
George Orwell: Shooting an elephant: 1936 New writing
Riz MC: Englistan. Rap song 2016. https://www.youtube.com/watch?v=P5W8x4Q7N9c
Zephaniah, Benjamin. The British - Serves 60 million. Poem - Wicked worlds! 2000
BBC: Empire: Making oursleves at home
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning - The Optician of Lampedusa (eksamen)
Værklæsning med Fokus på "the immigration crisis" med udgangspunkt i værket: The optician of Lampedusa.
Der bliver undersøgt forskellige holdninger til immigrationskrisen både nuværende, men også immigration i en mere historisk kontekst. Dette samles i værklæsningen af The optician of Lampedusa.
Der har været særlig fokus på setting og characterization i dette værk.
Kernestof:
-The Optician of Lampedusa: Kirby, Emma-Jane, 2016, Penguin
-James Slack, The Daily Mail, 5 April 2016: 'Staggering' number of European jihadis: EU's own border agency admits terrorists are exploiting refugee crisis and lax controls - but has no idea how many illegal immigrants there are.
-Observer editorial, Sunday 9 July 2017: ‘The Observer view on Europe’s shameful response to the growing refugee crisis’
- Fotso, James: The Refugees, 2015
- Lazarus, Emma: The New Colossus, 1833
- Film: The Swimmers, 2022. Instr: Sally El-Hosaini
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Minimalism (Eksamen)
Forløb om minimalism og de stilistiske træk der gør sig gældende. Der er blevet lagt særlig fokus på Ernest Hemmingway, the Iceberg theory og plot og characters bliver præsenteret igennem dialogen i teksterne.
I forbindelse med genretræk har der været fokus på den korte sætningsstruktur der forekommer i især Hemmingways tekster, samt det begrænsede karaktergalleri, få settings og den korte dialog der ofte gemmer på mere end det der præsenteres på overfladen.
Desuden har der været fokus på hvordan Theme kan blive en rettesnor for den videre analyse af teksten.
I forhold til the Iceberg theory er der blevet gennemgået hvordan eleverne læser "mellem" linjerne i forhold til hvad der bliver præsenteret eksplicit i teksterne. Dvs. vi har arbejdet med hvad der er eksplicit og implicit(tekst/subtekst)
Hemmingway, Ernest: Three shots
Hemmingway, Ernest: The doctor and the doctor's wife
Hemmingway, Ernest: A clean well lighted place
Carver, Raymond: The Neighbors
Carver, Raymond: Why, Honey
Kortfilm: Washdays. Neal, Simon 2009
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804453",
"T": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804453",
"H": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804453"
}