Titel
4
|
Dystopia
Eleverne er blevet præsenteret for de forskellige definitioner og karakteristika i hhv. en dystopisk og en utopisk fortælling. De har oparbejdet et emnespecifikt ordforråd om dystopia-genren. De kan redegøre for de 4 dystopiske samfundsformer samt "the dystopian hero". Fokus har været på digtanalyse, personkarakteristik samt miljøbeskrivelse. Eleverne har undervejs gjort sig overvejelser om, hvorvidt vores samfund er på vej i en dystopisk retning. De har draget paralleller imellem dystopien og nutidige Amerikanske samfundsforhold. De har også gjort sig overvejelser omkring, hvorvidt et utopisk samfund er opnåetligt.
Eleverne har lavet et kreativt produkt baseret på Shirley Jackson's novelle, "The Lottery"
Pensum:
- "Utopia - Dystopia", YouTube video
- "How to Recognize a Dystopia", TedEd
- "What a Wonderful World" (1967), song by Bob Thiele and George David Wiess
- "Heaven to Me" (2021), song by Tyler the Creator
- "The Veldt" (1961), short story by Ray Bradbury
- "The Lottery" (1948)
- "EVA" (2019), short film by DUST
KEYWORDS:
The dystopian hero, utopia, dystopia, Thomas More, surveillance, oppression, futuristic society, dehumanized, bureaucratic control, philosophical control, technological control, corporate control, nature vs. technology, totalitarianism, worst-case scenario, cautionary tales, freedom, propaganda, extrapolation,.
|