Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gentofte HF
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 nf/q (1q nf/b, 1q nf/g)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Geo: Vand - kilden til alt liv
Vi ser på vandets kredsløb, grundvandsdannelse, jordenes forskellige evne til at holde og tranportere vand. Begreber som vandbalance ligning, permeabilitet, porøsitet mm. præsenteres. Emnet afsluttes med en projektopgave omkring jorde. Der ses kort på nedbør. Pensum er ud fra et kompendium.
Derudover er landbrugsudvikling efter 2 verdenskrig behandlet via geoøvelse 3 og siderne 133-151 i Alverdens Geografi. Begreber som mekanisering, specialisering, automatisering og stordrift er præsenteret, konsekvenserne for vandmiljøet og vandmiljøplanerne er blevet behandlet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geo: Klimaforandringer-vor tids største udfordring
Dette emne indeholder både emner fra klima og energi. Eleverne præsenteres for typer af tryk, vinde, ITK, Monsun mm. Ved hjælp Strålingsbalance, albedo og kulstofkredsløb mm. føres eleverne over til fossile brændsler, global opvarmning og drivhuseffekt. Eleverne behandler oliedannelse, forbrug af fossil energi samt konsekvenserne ved verdens brug af fossile brændsler samt mulige løsninger herunder alternative energier. Emnet sluttes af med en større projekt opgave indeholdende forsøg med henblik på at forstå bl.a. grønlandspumpen.
Pensum er ud fra et kompendium.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geo Tropeprojekt
Her arbejder vi med Vahl klimaklassifikation, ITK og landbrugssystemer i troperne og vi benytter emnet som en form for eksamenstræning. Vi har benyttet kapitlet om regnskov fra "naturgeografi vores verden".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geo: Fødevarer - er det ikke bare fedt
Vi starter med at se på befolkningsforhold med specielt fokus på den demografiske transition og befolkningspyramider. Fødselsrater og dødsrater præsenteres og forskellige landes demografiske transition diskuteres. Emnet om befolkning afsluttes med en projektopgave.
Herefter tages fat på fødevarer. Fødevarer behandles bl.a. via Mali som Case og eleverne laver en afsluttende opgave der kombinerer emner og begreber fra flere af de andre gennemførte forløb, bl.a. landbrug, klima og befolkningsforhold.
Som pensum er benyttet kapitel 4 om Befolkning fra Alverdens Geografi og til dels kapitel 7 fødevarer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Geojournal 8 - Befolkningspyramider
|
17-03-2025
|
Geoopgave 2 fødevarer og Mali
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804560",
"T": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804560",
"H": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804560"
}