Holdet 2024 nf/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Gentofte HF
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Hold 2024 nf/q (1q nf/b, 1q nf/g)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geo: Vand - kilden til alt liv
Titel 2 Geo: Klimaforandringer-vor tids største udfordring
Titel 3 Geo Tropeprojekt
Titel 4 Geo: Fødevarer - er det ikke bare fedt
Titel 5 Geo: Opsamling og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geo: Vand - kilden til alt liv

Vi ser på vandets kredsløb, grundvandsdannelse, jordenes forskellige evne til at holde og tranportere vand. Begreber som vandbalance ligning, permeabilitet, porøsitet mm. præsenteres. Emnet afsluttes med en projektopgave omkring jorde. Der ses kort på nedbør. Pensum er ud fra et kompendium.

Derudover er landbrugsudvikling efter 2 verdenskrig behandlet via geoøvelse 3 og siderne 133-151 i Alverdens Geografi. Begreber som mekanisering, specialisering, automatisering og stordrift er præsenteret, konsekvenserne for vandmiljøet og vandmiljøplanerne er blevet behandlet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Geo: Klimaforandringer-vor tids største udfordring

Dette emne indeholder både emner fra klima og energi. Eleverne præsenteres for typer af tryk, vinde, ITK, Monsun mm. Ved hjælp  Strålingsbalance, albedo og kulstofkredsløb mm. føres eleverne over til fossile brændsler, global opvarmning og drivhuseffekt. Eleverne behandler oliedannelse, forbrug af fossil energi samt konsekvenserne ved verdens brug af fossile brændsler samt mulige løsninger herunder alternative energier. Emnet sluttes af med en større projekt opgave indeholdende forsøg med henblik på at forstå bl.a. grønlandspumpen.

Pensum er ud fra et kompendium.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Geo Tropeprojekt

Her arbejder vi med Vahl klimaklassifikation, ITK og landbrugssystemer i troperne og vi benytter emnet som en form for eksamenstræning. Vi har benyttet kapitlet om regnskov fra  "naturgeografi vores verden".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Geo: Fødevarer - er det ikke bare fedt

Vi starter med at se på befolkningsforhold med specielt fokus på den demografiske transition og befolkningspyramider. Fødselsrater og dødsrater præsenteres og forskellige landes demografiske transition diskuteres. Emnet om befolkning afsluttes med en projektopgave.

Herefter tages fat på fødevarer. Fødevarer behandles bl.a. via Mali som Case og eleverne laver en afsluttende opgave der kombinerer emner og begreber fra flere af de andre gennemførte forløb, bl.a. landbrug, klima og befolkningsforhold.

Som pensum er benyttet kapitel 4 om Befolkning fra Alverdens Geografi og til dels kapitel 7 fødevarer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Geojournal 8 - Befolkningspyramider 17-03-2025
Geoopgave 2 fødevarer og Mali 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Geo: Opsamling og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer