Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gentofte HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ma/m (1m ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlægende matematik
Under dette emne vil vi komme ind på regnearternes hieraki, bogstavregning, ligningsløsning og meget mere. Eleverne screenes og vi finder et passende niveau for alle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent og rentesregning
I dette forløb introduceres elementære forhold indenfor procent og rentesregning. Vi kigger på procenter, fremskrivningsfaktor, S=B(1+r), Kn-formel. Der er fokus på forståelse af kn-formlen og hvordan man kan siolere de forskellige variable i formlen.Derudover indføres annuitetsopsparing og kort indekstal. Emnet tages kortvarigt op igen når der introduceres til eksponentielle funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
lineære funktioner
Vi fortsætter med lineære funktioner hvor vi først introducerer koordinatsystemet og herefter regneforskriften for den lineære funktion. Vi kommer ind på betydningen af a og b for grafens udseende og vi skal lære at aflæse og beregne x og y værdier, ligesom vi skal kunne tegne en graf ud fra en regneforskrift men også aflæse en regneforskrift ud fra en graf.
Herefter viser vi hvordan man kan finde a og b hvis man kender to punkter - de såkaldte topunktsformler. Disse beviser vi.
Til sidst sætter vi lineære funktioner ind i en virkelighedsnær kontekst, vi laver modeller ud fra virkelige situationer.
Masser af opgaveregning i ovenstående
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geometri og trigonometri
Vi starter op med en opfølgning på elementære forhold omkring trekanter, vinkler, typer af trekanter kendt stof fra tidligere etc. Herefter ses der på ensvinklede trekanter, retvinklede trekanter og til sidst vilkårlige trekanter. Fokus på Pythagoras med flere beviser (herunder et lille projekt), cos, sin og tan i den retvinklede trekant og cosinus og sinusrelationerne for vilkårlige trekanter. Herunder arealformlen - ½absin(C). Endvidere præsenteres forskellige it værktøjer til at finde vinkler og sider i trekanter samt til konstruktion af trekanter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Statistik
Her behandles statistiske deskriptorer. Grupperede og ikke-grupperede data præsenteres og begreber som intervaller, hyppighed, frekvens, kumulererede frekvens, kvartilsæt, middelværdi, højre/venstreskæv, histogram, sumkurve og boxplot behandles i dybden.
Derudover ser vi på sandsynligheder, additions og multiplikationsprincippet, gevinster og k(n,r) formlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Potens funktioner
For potens funktioner kommer vi ind på a og b formler med bevis, vi kommer ind på hvordan man kan finde x og y ved beregning og grafisk og vi kigger på potens vækstmodeller. Vi sammenligner de tre funktionstyper, lineær, eksponentile og potens.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamling og afslutning
Her samler vi op på året, faglige emner og begreber, vi taler eksamen og gennemgår de beviser der kan optræde til eksamen en gang til
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
lineære funktioner
Vi fortsætter med lineære funktioner hvor vi først introducerer koordinatsystemet og herefter regneforskriften for den lineære funktion. Vi kommer ind på betydningen af a og b for grafens udseende og vi skal lære at aflæse og beregne x og y værdier, ligesom vi skal kunne tegne en graf ud fra en regneforskrift men også aflæse en regneforskrift ud fra en graf.
Herefter viser vi hvordan man kan finde a og b hvis man kender to punkter - de såkaldte topunktsformler. Disse beviser vi.
Til sidst sætter vi lineære funktioner ind i en virkelighedsnær kontekst, vi laver modeller ud fra virkelige situationer.
Masser af opgaveregning i ovenstående
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804589",
"T": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804589",
"H": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804589"
}