Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gentofte HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 2 Bk (2 Bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
At se sig selv
Fagligt fokus:
Hvad er et selvportræt? Teoretisk og praktisk arbejde med nogle af de forskellige gengivelsesstrategier, metoder og medier, man har arbejdet med gennem kunsthistorien, når det gjaldt om at producere et selvportræt.
Eleverne arbejdede med tekster og film lige fra de første selvportrætter i renæssancen over barokkens, klassicismens, ekspressionismen og samtidskunstens forskellige selvportrætter i både traditionelle medier og foto mm.
Tekster:
Meebook kapitel 5
Louisiana Revy, 53. årgang, nr.1, september 2012
Henrik Wivel, Selviagttagelse, Gyldendal 1999
Mette Simonsen Nielsen, Elke Krystufek, Louisiana, 2013
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=9VlflTAaCOA
https://www.youtube.com/watch?v=PqRx4OV5jhM&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=r_rVyt-ojpY&t=27s
https://www.theguardian.com/artanddesign/2012/nov/30/bryan-saunders-artist-drugs-ronson
Elevprodukter:
1. Selvportræt foto.
2. Selvportræt skitser med forskellige redskaber, blyant, kul, tusch osv.
3. Selvportræt maleri på masonitplade.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Museologi og kuratering
Fagligt fokus:
Hvad er en udstilling, hvad er kuratering, hvad er et museum og hvad er museologi? Disse spørgsmål var forløbets omdrejningspunkt.
Tekster:
Meebook kapitel 9
Museet som sted, Louisiana, https://www.kunsteder.dk/tema/museet-som-sted
Helle Ryberg, Hvad er en udstilling? Øjeblikket 2, Lindhardt og Ringhof, 2013
Andreas Brøgger, Hvad er kuratering,Øjeblikket 2, Lindhardt og Ringhof, 2013
Kuratering og museologi, SMK, https://www.smk.dk/article/kuratering-og-museologi/
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=lwTvzERGj6E
Elevprodukter:
1. Fotos af jeres egen samling lavet ifm. forløb om museologi og kuratering (kapitel 17 Meebook).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ekskursion til CC
Fagligt fokus:
Vi skal på tur til Copenhagen Contemporary og se og arbejde med udstillingen med Marta Minujíns værker.
Vi mødes ved metroen på Kongens Nytorv kl.10.00 og går sammen til havnebussen, som bringer os til Copenhagen Contemporary på Refshaleøen.
Fra klokken 11.00-13.00 arbejder vi med og i udstillingen af Marta Minujin. Efter dette skal vi se på nogle af de andre udstillinger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kunsthistorie - renæssance og barok
Fagligt fokus:
To centrale perioder i kunsthistorien. Renæssancen og barokken blev gennemgået med fokus på den historiske baggrund, gengivelsesstrategier og enkelte kunstnere.
Tekster:
Meebook kapitel 12 og 13
- Rolf Toman, Renæssance, Könemann, 2005
Kasper Monrad, Da David mødte Goliat, www.goldberg, 2017
Leonardo da Vinci og renæssancen,https://nbi.ku.dk/hhh/videnskaben_i_kunsten/kapitler/renaessancen/
Elanor Naime, Louisiana Revy, 53. årgang, nr.1, september 2012
Joakim Thelander, Rafael
Gertrud With, Hvad er en fresko, https://lex.dk/
Jørgen Holdt Eriksen, Kunstens rum, Systime, 2013
Barbara Borgässer og Rolf Toman, Barokken, Könemann, 1997
Flemming Jespersen, Michelangelo Merisi da Caravaggio, KunstOnlineButik.dk
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=6YiL9MNyGKE&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=-e16DmKH01s
https://www.youtube.com/watch?v=J9xUL5Yi_8M
https://www.youtube.com/watch?v=ZnzOHiDeU9E
https://www.youtube.com/watch?v=5In6_KhG1vk&t=19s
https://www.youtube.com/watch?v=Gsmjdx0ArVk&t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=0uEtvaUsI_w&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=9UT43MHdTIg&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=whU0UxlRmGA&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=cLICU2cDHrs&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=2dN30-_I4_c
Elevprodukter:
1. Tegninger efter Leonardo da Vincis anatomi-tegninger
2. Proportionstegning efter Michelangelos David
3. Tegning i ”blæk” efter Rembrandts Stående mand
4. Forskellige tegneteknikker anvendt i gengivelsen af Rembrandts Stående mand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804649",
"T": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804649",
"H": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804649"
}