Holdet 2024 2 Bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Gentofte HF
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e)
Hold 2024 2 Bk (2 Bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget på B-niveau
Titel 2 Billedanalyse - igen
Titel 3 At se sig selv
Titel 4 Socialanalyse og skulpturanalyse
Titel 5 Museologi og kuratering
Titel 6 Dadaisme og installationskunst
Titel 7 Ekskursion til CC
Titel 8 Kunsthistorie - renæssance og barok
Titel 9 Skulptur - Giacometti
Titel 10 Eksamensprojekt
Titel 11 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget på B-niveau

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Billedanalyse - igen

Fagligt fokus:

Bygge bro til faget på C-niveau. Hvad og hvordan blev der arbejdet med faget billedkunst sidste skoleår? Genopfriskning af de to analysemetoder formalanalyse og betydningsanalyse. Analyse af Edvard Munchs (1863-1944) Selvportræt mellem uret og sengen, 1940-43.

Tekster:

Meebook kapitel 2, 3 og 4


Videoer:


https://www.sothebysinstitute.com/news-and-events/news/the-incredible-history-of-edvard-munch-scream
https://www.youtube.com/watch?v=hpQNt8jkL-0
https://www.munchmuseet.no/en/edvard-munch/who-was-edvard-munch/
https://www.youtube.com/watch?v=Sxfon-VJ8kE

Elevprodukt:

1. Analyserende skitse af Edvard Munchs maleri Mellem sengen og uret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 At se sig selv

Fagligt fokus:

Hvad er et selvportræt? Teoretisk og praktisk arbejde med nogle af de forskellige gengivelsesstrategier, metoder og medier, man har arbejdet med gennem kunsthistorien, når det gjaldt om at producere et selvportræt.
Eleverne arbejdede med tekster og film lige fra de første selvportrætter i renæssancen over barokkens, klassicismens, ekspressionismen og samtidskunstens forskellige selvportrætter i både traditionelle medier og foto mm.

Tekster:

Meebook kapitel 5
Louisiana Revy, 53. årgang, nr.1, september 2012
Henrik Wivel, Selviagttagelse, Gyldendal 1999
Mette Simonsen Nielsen, Elke Krystufek, Louisiana, 2013


Videoer:

https://www.youtube.com/watch?v=9VlflTAaCOA
https://www.youtube.com/watch?v=PqRx4OV5jhM&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=r_rVyt-ojpY&t=27s
https://www.theguardian.com/artanddesign/2012/nov/30/bryan-saunders-artist-drugs-ronson

Elevprodukter:

1. Selvportræt foto.

2. Selvportræt skitser med forskellige redskaber, blyant, kul, tusch osv.

3. Selvportræt maleri på masonitplade.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Socialanalyse og skulpturanalyse

Fagligt fokus:

Hvad vil det sige at arbejde tredimensionalt? Hvilke metoder og redskaber kan man anvende, når man arbejder med skulptur? Hvordan analyserer man en skulptur?  Udover skulpturanalyse arbejdede eleverne med socialanalyse anvendt på Ice Watch af Olafur Eliasson. Undervisningens særlige fokuspunkt var den amerikanske kunstner Tony Matellis kunst og særligt hans skulptur Sleepwalker.

Tekster:

Meebook kapitel 6,7 og 8

Socialanalyse, Tilbygningen, Thorvaldsens Museum http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/socialanalyse

Ida Caroline Schaltz, A Human Echo, Aros, 2012, https://kunsten.nu/journal/et-menneskeligt-ekko/

Tony Matellis hjemmeside, https://www.tonymatelli.com/


Videoer:

https://www.youtube.com/watch?v=TD8feYf29Ms
https://www.youtube.com/watch?v=vRsejf8xdC0&t=3s
https://channel.louisiana.dk/video/marina-abramovi%C4%87-giacometti
https://vimeo.com/435073677
https://www.youtube.com/watch?v=73o5f45sQqQ
https://www.youtube.com/watch?v=S1y2w4i1cUM



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Museologi og kuratering

Fagligt fokus:

Hvad er en udstilling, hvad er kuratering, hvad er et museum og hvad er museologi? Disse spørgsmål var forløbets omdrejningspunkt.

Tekster:

Meebook kapitel 9

Museet som sted, Louisiana, https://www.kunsteder.dk/tema/museet-som-sted

Helle Ryberg, Hvad er en udstilling? Øjeblikket 2, Lindhardt og Ringhof, 2013

Andreas Brøgger, Hvad er kuratering,Øjeblikket 2, Lindhardt og Ringhof, 2013

Kuratering og museologi, SMK, https://www.smk.dk/article/kuratering-og-museologi/



Videoer:

https://www.youtube.com/watch?v=lwTvzERGj6E


Elevprodukter:

1. Fotos af jeres egen samling lavet ifm. forløb om museologi og kuratering (kapitel 17 Meebook).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dadaisme og installationskunst

Fagligt fokus:

Hvad er Dadaisme, collage og assemblage og hvordan hænger det sammen med vore dages installationskunst og kunstsyn? Disse spørgsmål blev undersøgt i dette forløb, hvor vi også kom rundt om Marcel Duchamps og hans readymades.
Tekster:

Meebook kapitel 10 og 11

Kurt Schwitter, www.arslonga

Rune Gade, dadadadadad, Information, 12. september 2014

Stedets betydning, kunsteder.dk

Stedsspecifik kunst, kunsteder.dk


Videoer:

https://www.youtube.com/watch?v=4cF2Qb4bNm0&t=3s

https://app.meebook.com/meebooks/edit/8878504#chapter-title-22933119

https://www.youtube.com/watch?v=JcTtyqsZfJ4&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=tqySnbbyB2U&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=dJgzoTp82SU&t=4s

https://www.youtube.com/watch?v=l8aiTV87ecQ

https://www.youtube.com/watch?v=tWS3L03YgGc

https://www.youtube.com/watch?v=nBVpgN4JAsE

https://channel.louisiana.dk/video/richard-serra-porten-i-slugten




Elevprodukter:

1. Collage med inspiration fra Kurt Schwitters .

2. Assemblage med inspiration fra Kurt Schwitters.

3. Fem skitser til egen installation.

4. Model af installation bygget i kasse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ekskursion til CC

Fagligt fokus:

Vi skal på tur til Copenhagen Contemporary og se og arbejde med udstillingen med Marta Minujíns værker.

Vi mødes ved metroen på Kongens Nytorv kl.10.00 og går sammen til havnebussen, som bringer os til Copenhagen Contemporary på Refshaleøen.

Fra klokken 11.00-13.00 arbejder vi med og i udstillingen af Marta Minujin. Efter dette skal vi se på nogle af de andre udstillinger.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kunsthistorie - renæssance og barok

Fagligt fokus:
To centrale perioder i kunsthistorien. Renæssancen og barokken blev gennemgået med fokus på den historiske baggrund, gengivelsesstrategier og enkelte kunstnere.

Tekster:

Meebook kapitel 12 og 13
- Rolf Toman, Renæssance, Könemann, 2005
Kasper Monrad, Da David mødte Goliat, www.goldberg, 2017
Leonardo da Vinci og renæssancen,https://nbi.ku.dk/hhh/videnskaben_i_kunsten/kapitler/renaessancen/
Elanor Naime, Louisiana Revy, 53. årgang, nr.1, september 2012
Joakim Thelander, Rafael
Gertrud With, Hvad er en fresko, https://lex.dk/
Jørgen Holdt Eriksen, Kunstens rum, Systime, 2013
Barbara Borgässer og Rolf Toman, Barokken, Könemann, 1997
Flemming Jespersen, Michelangelo Merisi da Caravaggio, KunstOnlineButik.dk


Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=6YiL9MNyGKE&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=-e16DmKH01s
https://www.youtube.com/watch?v=J9xUL5Yi_8M
https://www.youtube.com/watch?v=ZnzOHiDeU9E
https://www.youtube.com/watch?v=5In6_KhG1vk&t=19s
https://www.youtube.com/watch?v=Gsmjdx0ArVk&t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=0uEtvaUsI_w&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=9UT43MHdTIg&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=whU0UxlRmGA&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=cLICU2cDHrs&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=2dN30-_I4_c


Elevprodukter:

1. Tegninger efter Leonardo da Vincis anatomi-tegninger

2. Proportionstegning efter Michelangelos David

3. Tegning i ”blæk” efter Rembrandts Stående mand

4. Forskellige tegneteknikker anvendt i gengivelsen af Rembrandts Stående mand

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Skulptur - Giacometti

Fagligt fokus:

Alberto Giacometti´s modernistiske skulpturer. Arbejde med Giacomettis skulpturs udvikling og hans arbejdsmetode.

Tekster:

Mette Sandhoft Mansa, Giacometti, Skoletjenesten, Louisiana, 2012

Videoer:

https://www.youtube.com/watch?v=b9411l5nEtQ
https://channel.louisiana.dk/video/marina-abramovi%C4%87-giacometti
https://www.youtube.com/watch?v=0GW9Rt2Y0ZE
Giacometti, Annette Noire, 1926, https://vimeo.com/80881690

Elevarbejder:

1. Gengivelse af Giacomettis Stående kvinde

2. Tegninger af Giacomettis bror Diego

3. Skulptur/buste modelleret med udgangspunkt i Giacomettis metode
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer