Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gentofte HF
|
Fag og niveau
|
Design B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 2 De (2 De)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
En gobelin -kommunikations- og produktdesign
Fagligt fokus:
I den første opgave lå fokus på at arbejde med en præcist udfoldet designproces,
hvor Double Diamondmodellen blev anvendt. I arbejdet blev anvendt forskellige metoder
i modellens fire faser: 1. discover, 2. define, 3. develop og 4. deliver.
Produktet der skulle fremstilles var et billedtæppe/en gobelin på ostelærred. Tæppet skulle være et nyt i rækken til Christiansborgs gobeliner af Bjørn Nørgaard og skulle ligesom disse kommentere en tid i Danmarkshistorien. I dette tilfælde nutiden.
Elevene skulle have indsigt i lidt designhistorie ved at se og høre om Gobelinfabrikken i
Paris, og se hvordan en gobelin bliver til.
I arbejdet med tæppets budskab undersøgte eleverne gamle gobeliners funktion/budskab og arbejdede med semiotik.
Tekster:
Meebook kapitel 3,4,5 og 6
Toke Riis Ebbesen, Gobelin, www.denstoredanske.lex.dk
https://da.wikipedia.org/wiki/Dronning_Margrethes_Gobeliner
Keld Gall Jørgensen, Semiotik, Gyldendal,1993
https://www.kongehuset.dk/kongelige-samlinger/gobeliner/#
Lars Bo Kaspersen, Kvantitative metoder: https://lex.dk/kvantitativ_metode
Lars Bo Kaspersen, Kvalitative metode: https://lex.dk/kvalitativ_metode
https://re-ad.dk/saadan-anvender-du-laswells-kommunikationsmodel-i-content-creation/
Mette Volf, Design, proces, metode - hvad er en præsentation?, Systime, 2009
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=jIbu-dJuEh0
https://www.youtube.com/watch?v=Rma6g7jq_4U&t=2s
https://app.meebook.com/meebooks/edit/10061815#chapter-title-24745493
https://www.youtube.com/watch?v=qqPhrZ0zgIg
https://app.meebook.com/meebooks/edit/10061815#chapter-title-24745493
https://channel.louisiana.dk/video/mikkel-frost-the-power-of-the-pen
https://app.meebook.com/meebooks/edit/10061815#chapter-title-24745493
https://www.youtube.com/watch?v=fwJB7KzDEbQ&t=31s
https://www.youtube.com/watch?v=pyNGDWnmX0U&t=29s
https://www.youtube.com/watch?v=TwRAzRDL7WI&t=6s
Elevprodukter:
Manden i midten.
Interview med arketypen fra den målgruppe, du henvender dig til.
FN´s 17 verdensmål
Mindst 3 vælges, som tydeligt fortæller noget om det 21. århundrede. Lav et
dokument.
Mindmap
Hvordan kan du? (løse problemet).
Analyse.
Med udgangspunkt i arbejdet i discoverfasen samles analyserende op på,
hvad designproblemet er. Dette skrives ned i et dokumentet.
Research på nettet
I et dokument samles du en billeder, der illustrerer, hvad
gobeliner og billedtæpper er. I en anden del af dokumentet samles billeder, som
omhandler klodens miljøtilstand og andre af de emner, som er beskrevet i FN´s 17
verdensmål.
Skitser.
Udvikle løsninger. Start med at anvende skitsen til idéudvikling.
Idégenerering.
Indsamling af materialeprøver og indsamle materialer.
Evaluering.
Hvad er styrker og svagheder ved produktet. Kan dit produkt – gobelinen forberedes? Skriv et dokument.
Produkt.
På et større stykke ostelærred syr og limer du dit færdige resultat op.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitekturforløb - arkitektur til en ny tid
Fagligt fokus:
Case: Ensomhed og mangel på fællesskab er et problem for mange i det danske samfund. Måltidet har altid været en god anledning til at bringe folk sammen. Derfor har Københavns Kommune besluttet at rejse et midlertidigt spisehus på grunden Jagtvej 69.
Fokus: Bæredygtighed, byggeriets affaldsproblem, målgruppeundersøgelse, idéudvikling, visualiseringsmetoder, modelbyggeri mm.
Tekster:
Meebook kapitel 7,8,9 og 10
Laura Bruun Hansen, Allan Bo Poulsen, Søren Bruhn Kongsted, Byggematerialer får nyt liv, Politiken, 14.3.2024
Feldballe Friskole -Tilbygning i halm, ålegræs og træ, https://dac.dk/viden/arkitektur/feldballe-friskole-tilbygning-i-halm-aalegraes-og-trae/
Bæredygtige byggematerialer, www.bolius.dk
TRÆ i Aarhus giver nyt liv til gamle materialer, https://xn--tr-2ia.com/
Mads Windfeldt, Lys og skygge, https://madswindfeldt.dk/lys-og-skygge/
Vita Riis og Ida Engholm, Analyse-ellipsen, Design gennem 100 år, Gyldendal, 2001
Viewpoint Snøhetta, https://www.snohetta.com/projects/viewpoint-snohetta
Norwegian Wild Reindeer Pavilion, https://www.qinghaoyang.com/dd
Videoer:
Fire videoer om byggeriet TRÆ i Aarhus, https://xn--tr-2ia.com/byggeriet/
Plan, snit og opstalt, https://www.youtube.com/watch?v=seNG6QZBH_E&t=3s
Et punkts perspektiv, https://www.youtube.com/watch?v=bjhkxFDvD78&t=4s
To punkts perspektive, https://www.youtube.com/watch?v=wZbTBgUSn7o
Isometrisk gengivelse, https://www.youtube.com/watch?v=LY5OqKhEP9k
The power of the Pen, https://channel.louisiana.dk/video/mikkel-frost-the-power-of-the-pen
Sambuichi, Building with Sun, Water and Air, https://channel.louisiana.dk/video/sambuichi-sun-water-air
Guide til SketchUp, https://channel.louisiana.dk/video/sambuichi-sun-water-air
3 D visualiseringsprogram, www.SketchUp.com
Elevprodukter:
En undersøgelse af målgruppen.
Undersøgelse af sitet, hvor bygningen skal ligge. Lav en samling af kort, billeder
og visualiseringer.
En hurtigskrivning
Et mindmap beskrivende målgruppen,
En masse skitser, der i første omgang skal visualisere idéer til forskellige former på
bygningen.
Situationsplaner, som viser idéer til placering af din bygning på grunden.
Skitsemodeller i pap
Bred research på bæredygtige elementer, som samles i et dokument.
Plan, snit og opstalt af din bygning i målestoksforhold 1:75
Visualiseringer af bygningen i programmet SketchUp
Målfast model i målestoksforhold 1:75
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
PP4
more_vert
Kære elever
I forbindelse med PP4 skal designpakken besøge uddannelserne på Det Kongelige Akademi på Holmen i morgen onsdag.
Først gælder det designuddannelserne og senere på dagen besøger vi arkitektuddannelserne, hvor et par tidligere GHF-elever viser rundt.
Vi mødes for enden af Nyhavn ved Inderhavnsbroen kl.09.30 og går samlet til Akademiet.
Frokost kan købes relativt billigt i Akademiets elevkantine, hvor vi spiser efter første rundvisning.
Jeg glæder mig til dagen, som altid plejer at være spændende og sjov.
Vi ses
Erik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kommunikationsdesign
Fagligt fokus:
Opgaven skulle overordnet set give et større kendskab til typografi og layout. Den indeholdt en række mindre opgaver og en større opgave, hvor eleverne arbejdede med skrifthistorie, skriftudformning, billedkomposition,layout og tilrettelæggelse af en række mindre plakater, hvor tekstelementer fra Carl Emil Pedersens tekst Frit Land skulle indgå i et layout med en illustration.
Tekster:
Vita Riis og Ida Engholm, Analyse-ellipsen, Design gennem 100 år, Gyldendal, 2001
Benjamin Krasnik, Kim Schou, Ole Munk, Kender du skrifttypen, Kristeligt Dagblad, 2017
Niels Gamborg, Gestaltlovene, https://www.nielsgamborg.dk/?p=gestaltlovene
Niels Gamborg, Kontraster, https://www.nielsgamborg.dk/?p=kontraster
Carl-Emil Pedersen, Frit Land, 2015
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=CVWl8wkZBoI&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=jttJrajs4vw
https://www.youtube.com/watch?v=OXc-VZ4Vwbo&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=wOgIkxAfJsk
https://www.youtube.com/watch?v=LCfBYE97rFk
https://www.youtube.com/watch?v=MMsQrtOinKM&t=2s
Elevprodukter:
1. Roughs – dynamiske og statiske kompositioner
2. Flere layoutøvelser i programmet PowerPoint af komposition med ordene
Roma Sacra
3. Flere layoutøvelser af lille plakat med teksten Frit Land mm,
4. Layoutøvelse med sangteksten til Frit Land af Ulige numre kombineret
med illustration i flere udgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Designanalyse
Fagligt fokus:
Eleverne arbejde i par med produktdesignanalyse. Udover arbejdet med analysen fik eleverne også en designhistorisk forståelse, da de objekter, som skulle analyseres rakte lige fra Gerrit Rietveld Blå, rød stol, fra 1918 over Peter Keler Bauhaus-vugge, Alfonso Bialetti, Bialettis Moka Express, Hans J. Wegners Kinastolen, Verner Pantons Visiona, Ursula Munch-Petersens Ursula kande, Louise Campbells An Indoor Seesaw og til Torben Vestergaard Frandsens The life straw,
Tekster:
www.danmarkshistorien.dk
Vita Riis og Ida Engholm, 100 års design, Gyldendal 2001
Marie Ravn Nielsen, Børge Mogensen ramte os lige i hjertekulen, https://www.dr.dk/nyheder/kultur/museumsdirektoer-boerge-mogensen-ramte-os-lige-i-hjertekulen
Videoer:
Klassisk stoleflet, Folestolen :https://www.klassiskstoleflet.dk/galleri
Marie Ravn Nielsen, Børge Mogensen ramte os lige i hjertekulen, https://www.dr.dk/nyheder/kultur/museumsdirektoer-boerge-mogensen-ramte-os-lige-i-hjertekulen
Elevprodukter:
Hvert par lavede en PowerPoint med en analyse af et af ovenstående designobjekter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
Fokus:
Forberedelse af den selvstændige eksamenspræsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804650",
"T": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804650",
"H": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804650"
}