Holdet 2024 2 Id/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Gentofte HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 2024 2 Id/1 (2 Id/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atletik
Titel 2 Det antikke og moderne OL
Titel 3 Anatomi og bevægelsesanalyser
Titel 4 Volleyball
Titel 5 Fysiologi
Titel 6 Swing
Titel 7 Træningsfysiologi
Titel 8 Pickleball
Titel 9 Hiphop
Titel 10 Sundhed
Titel 11 Idrætspsykologi
Titel 12 Fodbold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atletik

Atletik: Sprint og kuglestød (kategori: nyere og klassiske idrætter)
Sprint:
Tekniske delmål:
At udføre en rimelig start fra startblokken med fokus på:
- At kunne indstille blokken så den passer til den enkelte
- At have de rigtige vinkler i knæene (90 og 110 grader)
- med afsæt i blokken
- et diagonalt armtræk
At udføre en sprint med fokus på de to første faser
- Accelerationsfasen: korte skridt, kroppen forover fældet og hastigheden øges
- Maxhastighedsfasen: hvor løbestilen er med lodret overkrop, hælspark, høje knæløft og forfodsisæt.

Kuglestød:
Tekniske delmål:
- At kuglen stødes og ikke kastes, dvs med høj albue og arm bag kuglen med start ved halsen
- Forståelse for den samlede bevægelse i stødet, herunder betydningen af hink, rotation og forspænding for kraften i stødet
- En rimelig grad af teknisk korrekt gennemførsel af hele det samlede stød inkl hink.

For begge discipliner forventes kendskab til grundlæggende regler for f.eks. overtrådt i sprint eller efter afvikling af kuglestødet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det antikke og moderne OL

Pensum:
Yubio s. 896-905 om det antikke og det moderne OL
podcasten: Kampen om historien, citius, altius, fortius. Olympiadens historie.

De antikke OL
Hvor og hvornår fandt det sted.
Hvad dystede man i.
Hvilke ritualer var der.

De moderne OL
Hvem var Pierre de Coubertin og hvad var hans rolle i OL´s opstartsperiode
De tre perioders vigtigeste træk:
1896-1932: OL finder deres form
1936-1980: OL og politik
1980- nu: OL, medier og økonomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Anatomi og bevægelsesanalyser

Pensum anatomi: Idræt, teori og træning s. 10-35 (Pdf)
Samt bevægelsesanalyser afs. 23.6 s. 935-936 i yubiobogen.

Vi har arbejdet med følgende indenfor funktionel anatomi, bevægeapparatet:
- Musklers arbejdsformer, koncentrisk, excentrisk og isometrisk.
- Ledlærer; opbygning af led og de fem typer af led samt at lave ledbeskrivelser for de store led, ankel-, knæ-, hofte-, skulder-, albue- og håndled.
- Knoglernes navne.
- Musklernes navne og deres funktion samt at lave simple bevægelsesanalyser
- Nøglen til bevægelsesanalyse figur 23.16 s. 936

Vi har arbejdet med simple bevægelsesanalyser
1. del bevægelsen op
2. beskriv bevægelsen led for led
3. hvilke muskler laver bevægelsen
4. med hvilken arbejdsform arbejder musklen (Koncentrisk, excentrisk eller isometrisk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Volleyball

Volley: (Kategori: Boldspil)

Tekniske delmål:
- I rimelig grad at kunne udføre teknisk korrekte grundslag (finger og baggerslag) og forklare fokuspunkterne for dem
- I rimelig grad at kunne udføre under- og/eller overhåndsserv, som rammer modstanderens bane, og forklare fokuspunkter for slaget
- Evt at kunne forklare og udføre et korrekt smash

Taktiske delmål:
- Rimelig forståelse for at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Rimelig forståelse for og evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Forståelse for grundlæggende regler, herunder for serv og tælling.
Pensum:
Yubio 2023 kapitel 13.1-13.3, dvs. s.588-597
(Forklaringer på slagene s. 597-599, samt efterfølgende øvelser til drejebog)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fysiologi

Pensum: Idræt B - Idrætsteori, s. 187-207 samt 220-236

Vi har arbejdet med følgende indenfor fysiologi:

- Nervesystemets opbygning; Centrale nervesystem (CNS), Det perifere nervesystem (PNS) og det autonome nervesystem.
- Skelet musklerne / tværstribede muskler og deres opbygning. Røde og hvide muskelfibre og deres egenskaber.
Fysisk aktivitet og idræt, udførelse, kontrol og support.  Reflekser: myotatiske refleks.
- Energiomsætning, ATP- resyntese, spaltning af ATP og CrP (Creatin fosfat) og glykogen samt forbrænding af glucose.  Herunder om energi processen er en forbrænding eller en spaltning og om det er en aerob eller en anaerobe proces og om processen er en laktacide eller alaktacide.
- Vi har også arbejdet med hvor energien kommer fra under et arbejde og indenfor forskellige typer idræt herunder sprint og lang distance løb.
- Åndedrættet, lungernes funktion og opbygning samt lungeventilation.
- Hjertets opbygning, Det lille og det store kredsløb, blodtryk og puls herunder hvile og makspuls. Vi har også arbejdet med minutvolumen og venepumpens funktion.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Swing

Swingdance (Charleston og Lindyhop): (Kategori: Musik og bevægelse)

Overordnet for begge danse forventes:
- En grundlæggende forståelse for swingdansens udtryk og karakteristika, herunder bouncen og det glade/legende udtryk.
- I rimelig grad en mindre, indlært koreografi og et element af kreativitet.
- At bevægelser og trin udføres i takt til musikken og gerne med anvendelse af musikkens udtryk

For Charleston forventes:
- Udførelse af charleston grundtrin (evt med skelnen mellem 20’er og 30’er-trin)
- Rimelig udførsel af forløbets fælles koreografi, evt med egne variationer
- Egen start og afslutning på den fælles serie, med inddragelse af kendte jazztrin evt med egne variationer.
- Rimelig forståelse i teori og praksis for dansens 8-tælling, herunder start på 1.

For Lindyhop forventes:
- Rimelig udførsel af 6-count grundtrin
- Kendskab til og udførelse som minimum af figurerne"til åben fatning", "follower under armen" og "cross the bridge". Derudover evt. også "pass by" og a-frame
- Rimelig forståelse i teori og praksis for dansens 6-tælling, herunder start på 1eren når dansen igangsættes.
- Kendskab til closed position og open position
- Til en vis grad at kunne føre en partner/blive ført af en partner

Desuden forventes en grundlæggende viden om den historiske kontekst, da dansen opstår i 1930’ernes USA

Pensum:
Yubio 2024 s. 1510-1525
Øvelser A1-5 + B1, B3-4, B6-11
+ inspiration fra Alphabetical Jazzsteps 2: https://www.youtube.com/watch?v=pbteWH-3QlY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Træningsfysiologi

Træningsfysiologi
Pensum: Idræt B - Idrætsteori s. 241-284

Overordnet kendskab til idrætsdiscipliners forskellige arbejdskrav samt kapacitetsanalyser for udøverne.

Aerobe træning
Vi har arbejdet med følgende indenfor aerobe træning:

- Iltoptagelse under et aerobt træningspas (iltdeficit, steady state og iltgæld)
- Sammenhængen mellem puls og iltoptagelse.
- Træningsadaptationer som følge af aerob træning. Vi har kort arbejdet med både centrale adaptationer (øget pumpe evne, blodvolumen og VO2Max og fald i hvilepuls) og perifere adaptationer (øget kapillarisering, myoglobin-koncentration og oxidativ kapacitet).  
- Beregning af aerob træningsintensitet samt HRmax.

Anaerob træning

Vi har arbejdet med følgende indenfor anaerobe træning:
- Anaerobe effekt og kapacitet

De forskellige træningsformer: Hurtighed, Produktions og tolerance træning
Vi har talt om længden af arbejdsintervaller, pausernes længde, antal gentagelser, i de forskellige træningsformer. Eleverne har fundet på forskellige træningsøvelser til flere af vores discipliner og vi har afprøvet dem i praksis.  

Træningsadaptationer
- Neuromuskulære træningsadaptationer
- Træningsadaptationer i musklernes energiomsætning


Styrketræning
Vi har meget kort arbejdet med følgende indenfor styrketræning:

- Maksimal muskelstyrke
- Eksplosiv muskelstyrke
- RFD–Rate of force development.
- Træningsplanlægning
- De tre faser af progression for styrketræning
- Træningsintensitet. Kende til ”One Repetition maximum”.  Og kunne forklare F.eks 1RM og 10RM
Træningsadaptationer af styrketræning
- Muskel tilvækst
- Neurale adaptationer
Vi har blandt andet talt om hvornår de forskellige adaptationer sker når en udøver starter med at styrketræne.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Pickleball


Pickleball:  (Kategori: Klassiske og nyere idrætter)

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob, herunder fokus på vægtoverførsel og benstilling.  (Smash er kun gennemgået for de, der havde lyst)
I rimelig grad at kunne forklare og forevise fokuspunkter for de enkelte slag
I rimelig grad at kunne forklare og under spil anvende spillets grundlæggende regler, herunder reglerne for serv, double-bounce, the kitchen og tælling.

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.
At have en vis forståelse for taktisk spil


Pensum:
Yubio 2024 s. 1268-1275 + øvelser
Kort intro til pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Video om grundlæggende pickle-regler: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hiphop

Hiphop
Hip Hop-forløbet har haft fokus på:
- Musikkens tempo og karakter
- Evnen til at koordinere bevægelser, som følger musikkens tempo og karakter.
- Samt lidt inddragelse af "dansehjulet" og Labans BESS-koncept når der skulle laves koreografier.

Specifikt for hip hop-forløbet er desuden:

- At gå/løb i takt til musikken og kombinere det med forskellige hiphop trin
Trin bl.a.: Ud på dansegulvet, boks slide, Snap clap, point high and low
- Selv at finde på og/eller sammensætte bevægelser inden for genren.
- Vi har berørt emnerne bodyroll og freezes
- At indlære dele af to koreografier til ”Year” med Usher og ”Get ugly” med Jason Derulo
- Udarbejde dele til koreografierne i eksamensgrupperne (start og mellemstykker)
- At give bevægelserne det rette udtryk specifikt for genren



Pensum for hiphop-forløbet er fra Yubio 24 (e-bogen): s.1423-1427
Hiphop moves mm.  33 A1-A3 samt øv 33 E1
Moves fra Cammas bevægelsesbank: https://www.youtube.com/playlist?list=PLq5KgoMqZjnszsUYv5ZPnNEgM0B5M4ajH
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sundhed

Sundhed
Pensum: Idræt B - idrætsteori s. 149-179
samt Sundhedsstyrrelsens rapport "Danskernes sundhed. Den nationale sundhedsprofil" s. 5-17


Vi har arbejdet med følgende indenfor sundhed:

- De forskellige definitioner på sundhed, WHO, Antonovsky og Chris McDonald
- Hvilken betydning har det hvis en kommune eller virksomhed tager udgangspunkt i en af definitionerne.  
- KRAM-faktorerne kost, rygning, alkohol og motion samt mental sundhed og social ulighed i sundhed.
- Unges sundhedsadfærd i forhold til kram-faktorerne.
- Overvægt i forhold til BMI samt livvidde
- Sundhedsstyrelsens anbefalinger ang. fysisk aktivitet.
- Sammenligning af de 8/10 kost råd i bogen med de råd som sundhedsstyrelsen anbefaler i dag.
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Idrætspsykologi

Pensum: Gyldendals idrætspsykologi s. 1-35
Vi har primært arbejdet med:
- De 6 idrætstyper
- En idrætsudøvers identitet og arenaspecifik identitet
- Motivations psykologi (fortolkning)
- Samspil mellem identitet og motivation
- Motivation og målsætning
- Konkurrence / opgave orientering hos idrætsudøvere.
- Målsætning og typer af mål (resultatmål, præstationsmål og procesmål) Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige typer af målsætninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Fodbold

Fodbold: (Kategori: Boldspil)

Tekniske delmål:
- I rimelig grad at kunne lave indersideafleveringer og tæmninger, herunder retningsbestemte.
- I rimelig grad at kunne drible med både højre og venstre ben og med brug af både inderside og ydersiden af foden og fodsålen.
- I rimelig grad at kunne vise grundlæggende finter
- I rimelig grad at kunne udføre strukturerede for-øvelser med samspil og afslutning

Taktiske delmål:
- Rimelig forståelse for at placere sig på banen i forhold til bold og medspillere (gøre sig spilbar)
- Rimelig forståelse for og evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen

Pensum:
Yubio 2024 s. 508 - 514 + øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer