Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gentofte HF
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 2 Id/2 (2 Id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
A Fodbold og idrætspsykologi
Pensum fodbold
Fra yubio-bogen udg. 2024 er anvendt følgende til teori og øvelseskatalog:
- kap 11, s. 508-514, samt øvelserne
- A 1-7, 9-10
- B 1-5, 7 og 11
- C 1, 4-6 og 8 samt
- D 4, 8 og 9
Vi har i fodbold arbejdet med indersideaflevering samt tæmninger både fodsål, inderside, lår og retningsbestemte tæmninger. Vi har arbejdet med driblinger med både højre og venstre ben og med brug af både inderside og ydersiden af foden og brug af fodsålen. Mere specifikt er eleverne undervist i husmandsfinten og fodsålsrul, samt Laudrupfinten (inderside på ene fod til inderside på anden fod.) Fokus i finter har været på at have kontrol og temposkift. I sammenspil er eleverne introduceret for begreber som bredde, dybde, spilskygge og spilbarhed. I afslutninger har vi primært arbejdet med inderside og vristskud.
I spilsituationer har vi fokuseret på mindre hold og baner, dvs primært med 4-6 spillere pr. hold. Vi har haft fokus på sammenspil og vigtigheden af også at bevæge sig uden bold.
Idrætspsykologi:
Pensum idrætspsykologi: Gyldendals idrætspsykologi s. 1-38
I Idræts psykologi har vi primært arbejdet med:
- De 6 idrætstyper
- En idrætsudøvers identitet
- Motivations psykologi
- Samspil mellem identitet og motivation
- Motivation og målsætning
- Konkurrence / opgave orientering
- Målsætning og typer af mål
- Spænding og præstation
- Spændingsregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
OL`s historie
Pensum i Idræt b - idrætsteori 3 udgave 2022 (BLÅ)
s. 49-73
Vi har arbejdet med følgende indenfor OL generelt:
- Det moderne OL
- OL´s udvikling 1896 til i dag
- OL og Politik
- Økonomi og etik
- Ritualer og traditioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Undervisningen har taget udgangspunkt i både tekniske og taktiske elementer. Teknisk med korrekt greb og batføring og i rimelig grad at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktisk har fokus været at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Undervisningsmaterialer er udleveret kopier af Pickleballregler og kursusmateriale om spillet.
Samt afsnit i Yubiobogen (2024) s.1270-1277
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sundhed og identitet
Sundhed: Pensum: Hvad er sundhed i Idræt b - idrætsteori.
(2010) s. 137-166. (rød Idræt B ) samt Samfund, Krop og Identitet s.97-116 i Idræt b - idrætsteori. (2010) Yubiobogen kapitel 1 Idræt og sundhed s16 -34
Idrættens Analyseinstitut: Danskernes idrætsdeltagelse har toppet.
Vi har arbejdet med følgende indenfor sundhed:
- De forskellige definitioner på sundhed, WHO, Antonovsky og Chris McDonald
- KRAM-faktorerne kost, rygning, alkohol og motion.
- Unges sundhedsadfærd i forhold til kram-faktorerne.
- Overvægt i forhold til BMI samt livvidde
- Sundhedsstyrelsens anbefalinger ang. fysisk aktivitet.
- Sammenligning af de 8/10 kost råd i bogen med de råd som sundhedsstyrelsen anbefaler i dag.
Vi har ud fra sundhedstyrelsens undersøgelse af Danskernes sundhed (2016) undersøgt hvordan danskernes sundhedsprofil ser ud i dag.
Vi har desuden arbejdet med kapitlet samfund, krop og identitet fra Idræt B 2010 udgaven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volley og anatomi
Volleyball.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad at kunne udføre teknisk korrekte grundslag (finger og baggerslag) og forklare fokuspunkterne for dem
- I rimelig grad at kunne udføre under- og/eller overhåndsserv, som rammer modstanderens bane. Kunne udføre fingerslag og baggerslag og forståelse af hvornår det er hensigtsmæssigt at bruge dem.
Elever er kortvarigt undervist i smash og tilløbet dertil.
Taktiske delmål:
- Rimelig forståelse for at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Rimelig forståelse for og evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Forståelse for grundlæggende regler, herunder serv, tælling og rotation
Pensum:
Yubio 2024 s. 591-620
Anatomi.
Vi har arbejdet med følgende indenfor funktionel anatomi, bevægeapparatet:
- Musklers arbejdsformer, koncentrisk, excentrisk og isometrisk.
- Ledlærer; opbygning af led og de fem typer af led samt at lave ledbeskrivelser for de store led, ankel-, knæ-, hofte-, skulder-, albue- og håndled.
- Knoglernes navne.
- Musklernes navne og deres funktion samt at lave simple bevægelsesanalyser
Pensum anatomi: Idræt B - idrætsteori blå bog 3 udgave s. 184-191
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bordtennis og nervesystemet
Bordtennis:
Pensum Bordtennis:udleveret kompendie I bordtennis s.4-10.
Fokusområderne i bordtennisnundervisningen har været at give eleverne en rimelig beherskelse af slagene serv, forhånds- og baghåndskontra, loop og smash. De er kort introduceret for prik (underskru).
Vi har I undervisningen arbejdet med enkle slagserier, og haft fokus på en korrekt udgangsstillig til slagene og forståelse for benarbejde. Undervisningen har desuden haft vægt på regler både for single- og doublespillet.
Nervesystemet: Idræt B - Idrætsteori 3. udg.2022: side 161-173
Eleverne er undervist i opdelingen af nervesystemet i det somatiske nervesystem (herunder det motoriske - og det sensoriske nervesystem) og det autonome nervesystem (inddelt i det sympatiske - og det parasympatiske nervesystem). Eleverne er undervist i medfødte og tillærte bevægelser, herunder specifikt hvordan hjernen planlægger, udfører og justerer bevægelser (fig. 5.1.2 ) I undervisningen har vi talt om refleksers betydning og udløst den myotatiske refleks i praksis.
Endelig er eleverne på basalt niveau undervist i hvordan nervesystemet sender signaler og kommunikerer med andre dele af nervesystemet. Her har betydningen af Na+/K+ pumpen været centralt og dens betydning for at opretholdele hvilemembranpotentialet samt for at aktionspotentialet kan opstå og videresendes..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Swing
Vi har danset 2 typer af swingdance - Charlston og Lindy hop.
Vi har haft fokus på bounce og den glade hoppende stil. Til begge stilarter er der lavet en koreografi som kan bruges som udgangspunkt for de endelige koreografier. Begge koreografier ligger på lectio under swing
Til Charlston har vi arbejdet med:
- musikalitet
- gang i forskellige retninger med bounce
- grundtrin både med og uden fod-twist
- grundtrin med spark
- grundtrin med underbens-twist
- samt forskellige jazz trin (bl.a mess around, opposites, skating (fy fy) fra jazz-alfabetet)
- en sammensætning af forskellige grundtrin og jazz trin.
Teoretisk har vi kortfattet arbejdet med dansehjulet.
Pensum til Lindy hop og Charlton er fra yubio og vi har arbejdet med:
- A1 Bounce med partner
- A3 Grundtrin 6-count (rockstep, tripplestep tripplestp)
- A4 Grundtrin med bounce
- B1, B3 og C1 forskellige figurer (udgang til åbenfatning, follower under arm og cross the bridge, A-frame)
- B6-B11 forskellige jazz trin (Crossover, Jig walks, Dust of shoulder, Shoe shine, Slip slop, m.fl. fra jazz-alfabetet)
- en sammensætning af forskellige jazztrin og figurer.
Pensum fra yubio: 1510-1525
Lindy Hop afsnittene om: historie, musikforståelse og teknik, generelle karakteristika, dansefatning samt praktiske øvelser
Dansehjulet/BESS-konceptet (Se beskrivelsen i swingserier og drejebog E23)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Musklens opbygning,energiomsætning og ilttransport
Musklens opbygning: Fokus har været på de kontraktile filamenter actin og myosin og faserne i en tværbrosdannelse fra nerveimpuls til kontraktion. Eleverne er undervist i kontraktionstyperne: koncentrisk, excentrisk og statisk. De har kendskab til musklens længdespændingsforhold og er undervist overfladisk i forskellen på røde og hvide muskelfibertyper.
Pensum: Idræt B- idrætsteori 3 udg.(2022): s. 174-184
Energiomsætning og ilttransport: Vi har haft fokus på musklens mulighed for anaerob og aerob ATP-resyntese, samt hvilke processer der foregår aerob og hvilke anaerob, samt hvilke næringsstoffer der kan anvendes til hhv. aerob og anaerob resyntese af ATP. I ilttransportkæden har der været særligt fokus på udvekslingen af ilt og kuldioxid mellem alveoler og kapillærer, transporten af ilt i blodet og aflevering af ilt i musklerne. Vi har kortfattet arbejdet med åndedrættets regulering.
Endelig har vi arbejdet med kredsløbets opbygning i det store og det lille kredsløb: formlen for minutvolumen: er centralt og forståelsen af hvordan minutvolumen fordeles i kroppens væv fra hvile til arbejde. I den forbindelse har vi haft fokus på slagvolumens betydning når man kommer i bedre form og relationen til en forbedret hvilepuls.
Pensum: Idræt B - idrætsteori 3. udg.(2022) s.192-209
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Styrketræning ,Anaerob træning, og Aerob træning
Pensum: Idræt B -idrætsteori 3. udg.(2022) s. 212-239
I anaerob træning har der været fokus på de 3 forskellige former: Hurtighedstræning, produktionstræning og tolerancetræning og særligt hvordan man tilrettelægger træningen i forhold til arbejde og pauser samt hvornår i et træningspas at de forskellige former mest hensigtsmæssigt bør ligge. Der har også været fokus på træningsadaptationer.
I den aerobe del har der ligeledes været fokus på træningsadaptationer- både centrale og perifere. Derudover er figur 5.9.1 central med forståelse af begreberne iltdeficit, steady state og iltgæld. Endelig har vi haft fokus på træningsplanlægning og beregning af træningsintensitet.
I styrketræning har vi haft fokus på de tre faser i et optimalt træningsforløb samt neurogene og muskelmæssige træningsadaptationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hiphop
Hip Hop-forløbet har fokus på:
- musikkens tempo og karakter
- evnen til at koordinere bevægelser, som følger musikkens tempo og karakter.
- inddragelse af dansehjulet.
Specifikt for hip hop-forløbet er desuden:
- at indlære en koreografi
- at give bevægelserne det rette udtryk specifikt for genren
- selv at finde på og sammensætte bevægelser inden for genren.
. Nogen af eleverne har arbejdet med at inddrage rekvisitter i deres performance.
Pensum for hiphop-forløbet er fra Yubio (e-bogen):
- Historie etc: s.1423 - 1426.
- Øvelser s. 1427 - 1435.
- Evaluering 33.5 s.1444.
- Derudover er dansehjulet inddraget til produktion af deres performance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804657",
"T": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804657",
"H": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804657"
}