Titel
8
|
EKSAMENS-EMNE 2 Barokmusik
OM FORLØBET
Vi skal have et emne om barokken 1600-1750 med fokus på Vivaldis koncerter og formen modulerende rondo.
Vi skal undersøge formen og de musikalske virkemidler, der anvendes. Du kommer også til at kende til andre former og genrer inden for barokken (fuga, suite, opera, oratorium)
TIL EKSAMEN SKAL DU KUNNE
- noget overordnet historisk baggrund om barokperioden 1600-1750
- noget baggrund om komponisten Vivaldi
- besætningen i et typisk barokorkester (instrumenter, herunder continuo-gruppe)
- forklare barokkoncertens form (tre satser)
- genkende og gøre rede for 'den modulerende rondo'-form
- følge med i et nodeark (4-stemmige satser) og forklare hvad instrumenterne laver
- kende forskel på ritornel og solo i en modulerende rondo (i noderne og ved at lytte)
- lave en melodisk analyse af uddrag af satser (taktart, toneart, fraser, ambitus, tonebevægelser, tonemateriale: akkord- og skalafremmede/egne toner, konklusion: hvordan er melodiens karakter)
- lave en funktionsharmonisk analyse ud fra becifringer med fokus på at udpege hovedfunktioner (TDS) og finde kadencer (D-T) og tonal kadence (T-S-D-T)
- genkende typiske barok-stilkendetegn ud fra noderne og ved at lytte. Du skal blandt andet kunne finde eksempler på: fast puls, enhedspræg (én lyd, én ide), skarpe kontraster mellem forte og piano (terrassedynamik), ornamentering og udspinding, sekvensering af melodi, oktavering, akkordbrydninger, eksempler på homofoni og polyfoni/komplementærrytmik
NB.
Til eksamen kommer du op i
- et uddrag af en af nedenstående tre satser
- et uddrag af en ukendt sats der har mange ligheder med de kendte
SATSER (Opgives til eksamen)
- Antonio Vivaldi: "De fire årstider" 1. sats (modulerende rondo, 1720)
- A. Vivaldi: "De fire årstider" 3. sats (modulerende rondo, 1720).
- G.F Händel: uddrag af "Sarabande" (uddrag af suite, 1703)
Find lyd, noder m.m. her: https://sites.google.com/view/2mu2024-25ghf/home?authuser=1
TEKSTER OG BAGGRUNDSVIDEN OM BAROK
- Barokmusik (J.J. Musikkurser)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html
- Vivaldi: 1. sats af Efteråret fra De fire årstider, 1723
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Vivaldi_efteraaret_fra_aarstiderne.html
- Jørgen Floris: Musikoplevelser: ”Baroktiden” , 1976
https://drive.google.com/file/d/17rMjj1RzV8Ji5ine9S1G6tKnGN7iPKoE/view?usp=sharing
- Barokmusik (Musikipedia) https://www.musikipedia.dk/barokken
PRIMÆR MUSIK-TEORI
Harmonisk analyse:
- Kvintcirklen
https://www.musikipedia.dk/interaktiv-kvintcirkel
- Hovedfunktioner og tonal kadence (T-S-D-T)
https://www.musikipedia.dk/leksikon/den-tonale-kadence
Melodisk analyse
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
- Materiale om melodisk og harmonisk analyse udarbejdet af JB
BEGREBER:
Terrassedynamik, Forte (f) Piano (p), Crescendo (ikke i barokmusik!), Sekvens/sekvensering, Akkordbrydning/arpeggio, melodiske bevægelser, tonegentagelser, tonespring, ambitus, oktavering, m.fl. Koncert/barokkoncert. Sats. Rondo. Modulerende rondo. Ritornel. Episode. Funktionsharmonik (hovedfunktioner, tonika, dominant, subdominant, tonal dadence, tonika-parallel, subdominant-parallel) Synkope/modrytme. Homofoni og Polyfoni. Komplementærrytmik,
Fuga (indgår ikke i eksamen). Suite, B.C. (Basso continuo) /kontinuo-gruppen, Cembalo/hapsichord, Violin, Bratch/viola. Ornamentering. Triller. Virtuositet. Enhedspræg (en idé uden stemningsskift). Udspinding. Fast puls. Tutti vs. solo
SUPPLERENDE TEORI
JakobJensen: Musiklære_opsummeringsark
https://drive.google.com/file/d/1YsW6JlCbVpfpH9b5L1uK2jUTmlGhel-k/view?usp=sharing
- Melodisk analyse Musikipedia v JB
https://docs.google.com/document/d/1xFNm1wOhB5T57AOGp1JOrcSFIKPssEOq/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true
- Harmonisk analyse Musikipedia v. JB
https://docs.google.com/document/d/1XsAjzx-UvgfSYJX_hgWj5M88tgHVfFYm/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true
|