Holdet 2024 2 Mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Gentofte HF
Fag og niveau Musik B
Lærer(e)
Hold 2024 2 Mu (2 Mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmer, takter og toner (intro
Titel 2 Intervaller og akkorder
Titel 3 Skalaer og tonearter
Titel 4 Sammenspil
Titel 5 Solo-performance
Titel 6 Melodisk og harmonisk analyse
Titel 7 EKSAMENS-EMNE 1 Musikproduktion & Sangskrivning
Titel 8 EKSAMENS-EMNE 2 Barokmusik
Titel 9 Sammenspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmer, takter og toner (intro

Om forløbet:
Dette korte intro forløb har til formål at finde finde frem til holdets teoretiske og praktiske niveau. Der repeteres en del fra c-niveau og tager således udgangspunkt i grundlæggende forståelse for rytme, takter og toner samt sammenspilsniveau.

Du kommer til at lave praktiske øvelser, blandt andet simple rytme- og stemmeøvelser, sammenspilsøvelser i band på enten trommer, percussion, bas, guitar, keyboard eller mikrofon. Derudover kommer du til at synge forskellige fællessange og lære at finde rundt i øvelokalerne og kende reglerne.

Øvelser i musikipedia
- TONER: Alle cirkler undtagen C-nøgle https://www.musikipedia.dk/oevelser/toner
- RYTMER: Helnoder, halvnoder og 4.-delsnoder: alle tre cirkler https://www.musikipedia.dk/oevelser/toner
- 8.-delsnoder: alle tre cirkler
- Opsamling: 8.-delsnoder: alle tre cirkler

Du skal lære:
- hvad puls er (også kaldet 4.dele eller beats)
- hvad underdelinger er (8.dele, 16.dele, 8.dels trioler)
- hvad tempo og BPM (beats pr. minute) er
- hvad en takt er, og hvordan takter er bygget op  (pauser og rytmeværdier)
- hvad downbeats, backbeats og offbeats er
- hvad et break er
- hvordan man tæller en sang igang
- hvad stamtoner er (a b c d e f g )
- hvad fortegn er (# og b) (sharp og flat)
- hvad akkorder er (dur og mol) og hvordan man spiller dem på et keyboard/klaver

Teori (Musikipedia):
- Puls og Tempo https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
- Takt og underdeling https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
- Nodeværdier og pauser (1. Nodeværdier og pauser) https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
- Taktart og rytmer https://www.musikipedia.dk/taktart-og-rytmer
- Find taktarten https://www.musikipedia.dk/taktart-og-rytmer/find-taktarten

Sammenspil og kor:
Amen
You Look Like You Love Me
Knocking On Heavens Door
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Intervaller og akkorder

TEORI:
- Intervaller  https://www.musikipedia.dk/intervaller

- Sammenbinding og punktering https://www.musikipedia.dk/sammenbinding-og-punktering

PRAKTISK/TEORETISK STOF:
- Oye Como va (rytmelæsning og sammenspil)

BEGREBER:
- intervaller:
- Punkterede rytmenoder
Break, unisont, Clavesrytme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skalaer og tonearter

I dette forløb skal vi forstå hvordan de mest grundlæggende skalaer er bygget op og hvordan de på forskellige måder danner baggrund for akkorderne i en sang.

- Durskala, akkorder og trin
1 - 1 - 1/2 -  1 -  1 - 1 -  1/2
Akkorder og trin (i fx C-dur):
C (I )Dm (II)  Em (III) F (IV) G (V) Am (VI) Bdim (formindsket) (VII)
De vigtigste trin I-IV-V

- Ren molskala
1 - 1/2 -  1 -  1 -  1/2 - 1 - 1
Akkorder og trin (i fx C-dur):
Am  (I ) Bdim (formindsket) (II)  C  (III)  Dm  (IV) Em  (V) F (VI) G (VII)
De vigtigste trin I-IV-V

- Harmonisk molskala
Som ren molskala men med hævet 7. trin

- Melodisk mol
Som ren mol men med hævet 6. og 7. trin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sammenspil

Sammenspil

NUMRE

- Knocking On Heavens Door - Bob Dylan\Guns N Roses
- Oye Como Va - Santana
- Love on The Brain - Rihanna
- Sleeping My Day Away - D.A.D
- Hard To Handle - Otis Redding
- Hopelessly Devoted To You - Olivia Newton John




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Melodisk og harmonisk analyse

Melodisk analyse
- toneart
- fraser
- tonelejet (dybt, lyst eller mellemleje)
- ambitus (intervallet mellem dybeste og højeste tone). Er der tale om stor eller lille ambitus. Jo større, jo mere kompleks melodi.
- melodiens rytme og gentagelsesmønstre. Er rytmen simpel med mange gentagelser eller mere kompleks?  
- tonernes bevægelser (tonegentagelser, trinvise bevægelser eller tonespring) (tonespring kan være store eller små)
- tonernes retning (bevæger melodien sig opad eller nedad. Er der en slags 'hjem ude hjem'-rejse i melodien?)
- arpeggioer (akkordbrydninger)
- akkordegne og - fremmede toner
- gennemgangstoner

Harmonisk analyse:
- Hovedfunktioner i dur mol
T= tonika 1.trin, fx C-dur
D=dominant 5. trin, G-dur
S= Subdominant 4. trin) F-dur
Tp= Tonikaparallel 6. trin) A-m

- Hovedfunktioner i dur mol
T= tonika 1.trin, fx C-dur
D=dominant 5. trin, G-dur
S= Subdominant 4. trin) F-dur
Tp= Tonikaparallel 6. trin) A-m
Tonal kadence T-S-D-T (giver stabilitet og understregning af toneart)

Tonal kadence (T)-S-D-T (giver stabilitet og understregning af toneart)
- C-dur: (C)- F - G - C
- A-mol: (Am) - Dm - E - Am
NB. i mol laves dominanten om til en dur akkord - da dens terts er ledetonen til grundtonen i tonikaen


Materiale brugt i undervisningen
- Melodisk analyse Musikipedia v JB
https://docs.google.com/document/d/1xFNm1wOhB5T57AOGp1JOrcSFIKPssEOq/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true
- Harmonisk analyse Musikipedia v. JB
https://docs.google.com/document/d/1XsAjzx-UvgfSYJX_hgWj5M88tgHVfFYm/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 EKSAMENS-EMNE 1 Musikproduktion & Sangskrivning

OM FORLØBET
Musikproduktion og sangskrivning
Hvordan er et nummer 'tænkt'? Hvordan opstår ideer til en sang? Hvilken rytme danner grundlag for sangens genkendelige hook eller riff? Hvordan arbejdes der med at udnytte en lille frase (melodi og tekst) og gøre den længere gennem gentagelse og variation? Hvilke kontraster optræder i sangen? Hvordan er nummerets form? Er der kontraster mellem de forskellige stykker? Hvordan kan man med den samme akkord-progression skabe forskellige stykker (fx vers og omkvæd)?  
Vi laver flere forskellige øvelser og ender med at skrive en hel sang eller instrumental produktion  i grupper. Denne sang/produktion opgives til eksamen.  

Software-kendskab og melodi/akkord-arrangementer
I starten af forløbet finder vi et fælles udgangspunkt for musikproduktion på computer og forsøger at imødekomme alle niveauer. Vi anvender programmer som Garageband, Logic, Bandlab, Akai MPC Beats og FLStudio.
Vi laver simple øvelser i at importere midi-filer, udvælge softwareinstrumenter, tegne akkorder, melodier og beats i piano roll. Elever der har meget erfaring med at producere eller skrive sange udfordres med at bygge videre på de udleverede filer.
Sideløbende med disse kreative øvelser laver vi simpel melodisk og harmonisk analyse af forskellige musikeksempler og arbejder selv med elementær satsteknik, akkordarrangementer og komposition af melodier. Fx: hvordan kan man lave et arrangement med 4 flydeakkorder  på forskellige måder. Hvilke akkordtoner er gennemgående og kan blive liggende og hvordan kan man rykke de andre toner oktaver op eller ned for at skabe variation. Hvilken effekt skaber det, når man bryder akkorden (arpeggio) eller på anden måde skubber eller ændrer rytmen, så det ikke bare bliver flydeakkorder. Vi forsøger også at skabe melodi-linjer til vores akkorder, blandt andet ved at bruge akkordernes egne samt fremmede  toner, lave simple motiver, gentage og variere dem.

Sound
Vi lærer om hvad brugen af effekter tilfører musikken. Vi laver både praktiske øvelser med effekter og gennemgang af teknologihistorisk udvikling.
Elementære soundbegreber: Ekko/delay, rumklang/reverb, forvrængning/overdrive/distortion/saturation, frekvenser (bas, mellemtone, treble) mono, stereo.

VIGTIGT OM EKSAMEN
- Hvis du trækker musikproduktion til eksamen skal du fremlægge dit eget nummer
- Dit eget nummer er således "kendt materiale" og det er vigtigt, at du udfylder og afleverer skriftlig dokumentation inden forløbet slutter. Den skriftlige dokumentation kan du supplere med figurer, fx formoversigt, tekstuddrag, screenshots af pianoroll m.v. Se ark her:
https://docs.google.com/document/d/1cRBMlY8ygBfe3Fq60my287am8-8fsaYv/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true
- Når du fremlægger dit eget nummer, skal du forklare processen bag tilblivelsen af det nummer, du var med til at lave, herunder hvad din og de andres roller var
- Du skal også kunne give et overblik over nummerets form og dets vigtigste elementer/instrumenter
- Ydermere skal du en præsentere nogle af nummerets musikalske virkemidler
- Her kan du f.eks vælge at fokusere på nummerets rytme, groove og sound eller præsentere en melodisk eller harmonisk analyse. Det er vigtigt at du viser at du har gjort dig teoretiske, faglige overvejelser om musikken og hvordan den blev til
- Det "ukendte materiale" vil bestå af et uddrag af noget musik, der minder om nedenstående musikeksempler (Hard To Handle, Yesterday osv. som vi har gennemgået i undervisningen). Du vil få udleveret et lydeksempel på et usb-stik og der vil være noder og evt. tekst til. Du vil i forlængelse af din præsentation af eget nummer blive bedt om at fremhæve ligheder og forskelle mellem dit nummer og det ukendte materiale.

MUSIK-EKSEMPLER  (primære)
Elevernes egne produktioner (opgives til eksamen)
Hard To Handle (Otis Redding, 1967)
Yesterday (The Beatles, 1965)
What A Life (Scarlet Pleasure, 2019)
- sekundære:
Smells Like Teenspirit (Nirvana, 1992)
The Message (Grandmaster Flash, 1982)



TEORI (Tekster og video)
- Marcus Winther-John, 2017:  Skriv hits og sælg dem: "Den gode melodi"
https://drive.google.com/file/d/1RKjN30tMd0uTfRx_7BtMyJ9lv-xGMjM-/view?usp=sharing
- Andrew Huang: "Why pop music is obsessed with this one note"
https://www.youtube.com/watch?v=tR32h5jhPtU&t=1s
- McCARTNEY1, 2, 3 S1:E6: Den lange snoede vej. (DisneyPlus.com)  
https://www.disneyplus.com/da-dk/browse/entity-e168480d-849e-4f2d-aaf2-a5276723d68d
- collectivecadenza (YouTube)." 8 Milestones in Recorded Sound"
https://www.youtube.com/watch?v=zTuZ7PzJkOI
- How to make a radio jingle In Less Than a Minute:
https://www.youtube.com/watch?v=c1I7vdhAsn4
- Jingles og Bumpers:
https://www.youtube.com/watch?v=zpKzYY3XN1k&t=28s


SUPPLERENDE TEORI
JakobJensen: Musiklære_opsummeringsark
https://drive.google.com/file/d/1YsW6JlCbVpfpH9b5L1uK2jUTmlGhel-k/view?usp=sharing
Jakob Jensen. Analyse af rytmisk musik
https://drive.google.com/file/d/16zeI5XCXftdWkMwcavx4x7KgsN2HRBi9/view?usp=sharing
- Melodisk analyse Musikipedia v JB
https://docs.google.com/document/d/1xFNm1wOhB5T57AOGp1JOrcSFIKPssEOq/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true
- Harmonisk analyse Musikipedia v. JB
https://docs.google.com/document/d/1XsAjzx-UvgfSYJX_hgWj5M88tgHVfFYm/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 EKSAMENS-EMNE 2 Barokmusik

OM FORLØBET
Vi skal have et emne om barokken 1600-1750 med fokus på Vivaldis koncerter og formen modulerende rondo.
Vi skal undersøge formen og de musikalske virkemidler, der anvendes. Du kommer også til at kende til andre former og genrer inden for barokken (fuga, suite, opera, oratorium)

TIL EKSAMEN SKAL DU KUNNE
- noget overordnet historisk baggrund om barokperioden 1600-1750
- noget baggrund om komponisten Vivaldi
- besætningen i et typisk  barokorkester (instrumenter, herunder continuo-gruppe)
- forklare barokkoncertens form (tre satser)
- genkende og gøre rede for 'den modulerende rondo'-form
- følge med i et nodeark (4-stemmige satser) og forklare hvad instrumenterne laver
- kende forskel på ritornel og solo i en modulerende rondo (i noderne og ved at lytte)
- lave en melodisk analyse af uddrag af satser (taktart, toneart, fraser, ambitus, tonebevægelser, tonemateriale: akkord- og skalafremmede/egne toner, konklusion: hvordan er melodiens karakter)
- lave en funktionsharmonisk analyse ud fra becifringer med fokus på at udpege hovedfunktioner (TDS) og finde kadencer (D-T) og tonal kadence (T-S-D-T)
- genkende typiske barok-stilkendetegn ud fra noderne og ved at lytte. Du skal blandt andet kunne finde eksempler på: fast puls, enhedspræg (én lyd, én ide), skarpe kontraster mellem forte og piano (terrassedynamik), ornamentering og udspinding, sekvensering af melodi, oktavering, akkordbrydninger, eksempler på homofoni og polyfoni/komplementærrytmik

NB.
Til eksamen kommer du op i
- et uddrag af en af nedenstående tre satser
- et uddrag af en ukendt sats der har mange ligheder med de kendte


SATSER (Opgives til eksamen)
- Antonio Vivaldi: "De fire årstider" 1. sats (modulerende rondo, 1720)
- A. Vivaldi: "De fire årstider" 3. sats (modulerende rondo, 1720).
- G.F  Händel: uddrag af "Sarabande" (uddrag af suite, 1703)
Find lyd, noder m.m. her: https://sites.google.com/view/2mu2024-25ghf/home?authuser=1


TEKSTER OG BAGGRUNDSVIDEN OM BAROK
- Barokmusik (J.J. Musikkurser)
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html
-  Vivaldi: 1. sats af Efteråret fra De fire årstider, 1723
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Vivaldi_efteraaret_fra_aarstiderne.html
- Jørgen Floris: Musikoplevelser: ”Baroktiden” , 1976
https://drive.google.com/file/d/17rMjj1RzV8Ji5ine9S1G6tKnGN7iPKoE/view?usp=sharing
- Barokmusik (Musikipedia) https://www.musikipedia.dk/barokken

PRIMÆR MUSIK-TEORI
Harmonisk analyse:
- Kvintcirklen
https://www.musikipedia.dk/interaktiv-kvintcirkel
- Hovedfunktioner og tonal kadence (T-S-D-T)
https://www.musikipedia.dk/leksikon/den-tonale-kadence
Melodisk analyse
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
- Materiale om melodisk og harmonisk analyse udarbejdet af JB

BEGREBER:
Terrassedynamik, Forte (f) Piano (p), Crescendo (ikke i barokmusik!), Sekvens/sekvensering, Akkordbrydning/arpeggio, melodiske bevægelser, tonegentagelser, tonespring, ambitus, oktavering, m.fl.  Koncert/barokkoncert. Sats. Rondo. Modulerende rondo. Ritornel. Episode. Funktionsharmonik (hovedfunktioner, tonika, dominant, subdominant, tonal dadence, tonika-parallel, subdominant-parallel) Synkope/modrytme. Homofoni og Polyfoni. Komplementærrytmik,  
Fuga (indgår ikke i eksamen). Suite, B.C. (Basso continuo) /kontinuo-gruppen, Cembalo/hapsichord, Violin, Bratch/viola. Ornamentering. Triller. Virtuositet. Enhedspræg (en idé uden stemningsskift). Udspinding. Fast puls. Tutti vs. solo

SUPPLERENDE TEORI
JakobJensen: Musiklære_opsummeringsark
https://drive.google.com/file/d/1YsW6JlCbVpfpH9b5L1uK2jUTmlGhel-k/view?usp=sharing
- Melodisk analyse Musikipedia v JB
https://docs.google.com/document/d/1xFNm1wOhB5T57AOGp1JOrcSFIKPssEOq/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true
- Harmonisk analyse Musikipedia v. JB
https://docs.google.com/document/d/1XsAjzx-UvgfSYJX_hgWj5M88tgHVfFYm/edit?usp=sharing&ouid=115829785362764566875&rtpof=true&sd=true





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer