Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gentofte HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 2 ps/2 (2 ps/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
Fokus i dette forløb er at introducere psykologifaget, dets genstandsfelt samt forskellige videnskabelige traditioner og retninger. Vi tager afsæt i emnet køn og kønsforskelle og undersøger, hvordan man inden for forskellige psykologiske retninger kan anskue emnet køn og kønsforskelle. Overordnet skelnes der mellem biologiske og kulturelle forståelser af køn.
MATERIALER:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Se KOMPENDIUM. Psykologiske retninger i kapitlet "Den mangfoldige psykologi" med følgende afsnit fra i-bogen Psykologiens veje (Systime):
- Psykoanalyse
- Behaviorisme
- Evolutionspsykologi
- Eksistentiel og humanistisk psykologi
- Kognitiv psykologi
- Neuropsykologi
- Socialpsykologi
- Arv og miljø
- Tre videnskabelige traditioner
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Se KOMPENDIUM. Køn og kønsforskelle med følgende afsnit fra i-bogen Psykologiens veje (Systime):
- Køn og kønsforskelle
- Kønsforskelle i barndom og ungdom
- Kønnet som biologi
- Kønnet som kultur
- To køn og mange køn
Supplerende stof:
ARTIKLER:
- "Frihed, lighed, forskellighed" (Weekendavisen, Lone Frank, 01.02.2019)
- "Den forkerte slags lighed baner vejen for tyranni", (Berlingske, Henrik Dahl, 12.01.2020)
DOKUMENTARFILM:
- DR uden køn (DR, 19.08.2013)
https://www.dr.dk/drtv/episode/dr2-uden_-dr2-uden-koen_97230
- Dumme mænd dummer sig på DR2 (DR,2019)
https://www.dr.dk/drtv/program/dumme-maend-dummer-sig-paa-dr2_203868
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndom og udvikling
I dette forløb er emnet barndommen og den tidlige udviklings betydning. Teorierne vi arbejder med, er hentet fra udviklingspsykologien, der har fokus på menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur. Vi inddrager både empiriske undersøgelser og teori. Som afsæt introduceres den psykoanalytiske tradition (Freud og Erikson). Herefter introduceres Bowlbys og Ainsworths delteorier, der har fokus på tilknytningens udvikling og varianter over tilknytningsmønstre, og vi forholder os til centrale perspektiver på sårbarhed og resiliens. Undervejs ser vi på forskellige forskningsmetoder, som anvendes inden for udviklingspsykologien.
KERNESTOF:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
MATERIALE:
KOMPENDIUM. Barndommen – den tidlige udviklings betydning
Sider fra i-bogen Psykologiens veje (Systime):
- Udviklingspsykologi
- Erik H. Erikson
- Kritik af faseteorierne
- John Bowlby Mary Ainsworth
- Eksperiment med abeunger
- Separationsreaktioner
- Risiko og resiliens.
ARTIKLER:
- Børnepsykologer slår alarm: Pas på den tidligste vuggestuestart (Børn&Unge, 2018)
DOKUMENTAR:
Daginstitutioner bag facaden (TV2, 2019)
Kan videnskaben spå om fremtiden? afsnittet "De tidlige år" (DR2, 2016)
FILMKLIP:
- Ainsworths fremmedsituationstest:
https://www.youtube.com/watch?v=JqlbvpXp74k
- Harlows abeeksperiment:
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kognition og læring
Fokus i dette forløb er, hvordan vi mennesker lærer. Inden for de kognitive teorier dykker vi ned i opmærksomhed og hukommelse. Herefter præsenteres teorier om viden samt behavioristiske læringsteorier og Piagets læringsteori. Desuden er teori om motivation inddraget, og vi har undersøgt personlighed, opdragelsesstile og selvkontrol i relation til læring. Hensigten er også, at de studerende i relation til egne studie- og læreprocesser opnår indblik i forskellige læringsteoretiske perspektiver og deres praksisbetydninger. Psykologiske undersøgelsesmetoder belyses og diskuteres.
Kernestof:
Kompendier samlet fra:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje +
Riisager, Magnus: PsykC – grundbog til psykologi på C-niveau
(Vi har i undervisningen anvendt flere kompendier, men de gennemgåede teorier er samlet i EKSAMENSKOMPENDIUM. Kognition og læring:
- Viden, læring og undervisning
- Tavs og sproglig viden
- Læringsformer
- Kognitiv psykologi
- Opmærksomhed
- Hukommelse
- Motivation
- Femfaktormodellen (The Big Five)
Supplerende stof:
ARTIKLER:
- ”Vi er i færd med at kortslutte vores hukommelse” (Kristeligt Dagblad, 11 aug. 2015)
- "Facebook forstyrrer i undervisningen" (Berlingske, 9. november 2010)
- "Carnegie Mellon-eksperimentet". Uddrag af artiklen ”Multitasking stresser hjernen og svækker indlæring” (uddrag af RUC Paper, 2018)
- "Du kan og bør lære dit barn selvkontrol"(dr.d, 13. MAR 2016)
- "Forskere: Folkeskolen bør teste elevernes personlighed"
(videnskab.dk, 24 februar 2017)
FILM:
- DRTV - Mesterhjerner: Hukommelse
- De tidlige år, (DR2, 2016):
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000037482&cfuid=5
Klip:
-The Marshmallow Experiment - Instant Gratification: https://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q
- Forsøg med pædagogiske metoder (Anderkendende/Autoritær/Laissez faire)opdragelsesstile lewin): https://www.youtube.com/watch?v=7knYHysbDlo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ondskab
Fokus i dette forløb er, hvordan ondskaben og onde handlinger kan forklares psykologisk. De valgte psykologiske teorier repræsenterer for det første individorienterede tilgange: Ondskab som resultat af indre kræfter i individet, for det andet socialpsykologiske tilgange: Ondskab som resultat af gruppedynamiske mekanismer. Og for det tredje eksistenspsykologiske tilgange: Ondskab som resultat af menneskets frie valg. Psykologiske undersøgelsesmetoder belyses og diskuteres.
Kernestof:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Se KOMPENDIUM. Ondskab med følgende afsnit fra i-bogen (Systime):
- Ondskab
- Aggressionens natur
- Opvækstens betydning
- Fravær af empati
- Lydighedens dilemma
- Moralsk frakobling
- Det onde som frihed
- Afslutning
BEMÆRK: Indsat i opsamlingskompendiet:
Nedslag i socialpykologiske begreber:
Ind- og udgrupper samt Arne Sjølund inddeling af fem uformelle roller (lederen, de aktive, medløberne, de passive, de perifere roller) (fra Psykologiens veje – indsat i opsamlingskompendiet)
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. Se KOMPENDIUM. Ondskab med følgende afsnit fra kapitlet Socialpsykologi i-bogen (Systime):
- Gruppepres og social kontrol (kun uddrag om Asch)
Jensen, Charlotte Tieka og Quorning, Katrine: "Gør du som alle andre?" i Undersøgelser i psykologi
https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=136
Supplerende stof:
KOMPENDIUM:
"Psykologiens videnskabelige metoder": (Materialet er gengivet fra: https://psykveje.systime.dk/?id=4536)
ARTIKLER:
-”Funktionærens ondskab” (Information, 18. oktober 2008)
- "Forråelsen ramte også mig" (ukendt ophav)
FILM OG FILMKLIP:
- Forskning på kanten – Ondskab. Lone Frank interviewer psykolog Henrik Høegh-Olesen. 6 små klip (alle klip ca. 15 minutter):
https://www.dr.dk/skole/dansk/forskning-paa-kanten-ondskab#!/
- Bølgen (2008):
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004644/bolgen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stress og personlighed
I dette forløb introduceres I til psykologiske teorier og perspektiver på stress. Først og fremmest skelner vi mellem akut og kronisk stress. Overordnet har vi undersøgt både indre og ydre faktorer, der kan forklare, at et menneske udvikler stress. Desuden har vi kigget på, hvordan ændringer i arbejdsforhold gennem tiden kan forklare tendensen til øget stress i befolkningen. Med dokumentaren om Lone Frank har vi fået især genetiske perspektiver på variationer i personlighed og robusthed.
KOMPENDIUM. Stress
Sider fra i-bogen Psykologiens veje (Systime):
- Stress og coping
- Akut og kronisk stress
- Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer
- Fra industriarbejde til service- og vidensarbejde
- Coping
- Femfaktormodellen
ARTIKLER:
- Anette (Case)
- Søges: Robuste medarbejdere Haves: Elendigt arbejdsmiljø (Politiken, 14. maj 2017)
FILM:
Pernille Rose Grønkjær og Lone Frank: Genetic Me/Min indre kode (2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804664",
"T": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804664",
"H": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804664"
}