Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Gentofte HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 2 Sa/1 (2 Sa/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk politik og vælgeradfærd
Kernestoffet er:
Politik herunder:
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- Ideologier og deres betydning for partiers politik og højre-venstre
skalaen inddrages.
- Eleverne lærer om de politiske skillelinjer ud fra værdipolitik og
fordelingspolitik, og hvordan partierne
placerer sig og bevæger sig i forhold til de to dimensioner,
Parti- og vælger adfærd omhandler, hvordan partierne og vælgerne stillingstagen afhænger ikke blot af ideologi, men også af
opinionen og af forhold til andre partier (Molins model). Desuden inddrages Kaare Strøms teori om partiernes valg mellem tre typer strategier og Downs teori ud fra rational choice samt populisme
- Magtbegreber og demokratiopfattelser inddrages ligeså samt
politiske beslutningsprocesser i Danmark, herunder i en sammenhæng med EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
42,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kampen om ligestilling
Forløbet centrerer om forskellige områder hvorpå man kan undersøge og diskutere ligestilling. Vi kommer i forløbet ind på følgende underområder:
Intro – ligestilling i politik. Er der ligestilling på den politiske scene?
Køn og uddannelsesinstitutioner. Definerer dit køn dit studievalg?
Integration, køn og ligestilling. Er det en god idé at kønsopdele
svømmeundervisningen på baggrund af kulturelle forskelle?
Teorier om køn. Gør det en forskel, hvordan vi taler om køn?
Det kønsopdelte arbejdsmarked. Er det nemt at være kvinde i politiet eller mand i børnehaven?
Løn- og indkomstforskelle. Afhænger det du tjener af dit køn?
De fire feminismebølger. Hvilke kampe er der blevet taget for ligestillingen historisk?
Magt - hvordan kan magt udøves og hvordan påvirker det ligestillingen?
Ligestillingspolitik på EU-plan. Hvor meget er Folketinget selv herre over ligestillingspolitikken herhjemme?
Eleverne vil som afslutning på forløbet gennemgå en synopsisøvelse - med fokus på at stille gode spørgsmål og med et formindsket antal bilag ift. eksamen.
Kernestof
Storr-Hansen et al. (2022). Køn og ligestilling - i et samfundsfagligt perspektiv. 2. udgave. Columbus. S. 7-10, 30-33, 37-42, 44-46, 74-80, 86-92, 118-112, 164-170
Boserup Skov et al. (2019). Fri eller fortabt? Columbus. S. 153-157
Brøndum & Hansen (2017). Luk Samfundet Op!, 3. udgave. Kopieret fra i-bogen, kap. 1.3
Supplerende stof
SVM-regeringen fastholder skæv kønsbalance: "Vi burde alle være enormt bekymrede" (15.12.2022). Altinget
Pigeskolen (01.12.2022). Weekendavisen.
Debatten på DR2: Mere barsel til far? 00:00-27:00 (16.09.2021)
#MeToo og ligestilling går hånd i hånd (04.10.2023). Politiken
Hun føler sig udbrændt. Han forstår ikke, at hun konstant er sur. Lyder det bekendt? Usynligt problem kan være årsagen (05.03.2023). Berlingske.dk
Ligestilling i Danmark. Danmarks Statistik (besøgt 22.11.2023). https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite#1
EU-direktiv om kønskvoter. EU-oplysningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det er økonomien, idiot
Forløbet fokuserer på økonomien som årsag til den førte politik, både i Danmark og globalt.
Eleverne starter ud med at lære at forstå deres egen økonomi med fokus på problemformuleringen "Hvordan kan det være, at det er så svært at gennemskue sin egen lønseddel, når vi ved, at politikerne gerne vil have, at vi føler en forbedring af vores privatøkonomi under deres ledelse?"
Dernæst skal eleverne arbejde med begreber og teorier i markedsøkonomien samt forstå de samfundsøkonomiske mål og dertilhørende målkonflikter.
Herfra fokuseres på klimapolitikken som case med problemformuleringen: Hvordan kan det være, at det er så svært at reducere det danske klimaaftryk, når der er enighed om klimaforandringernes realitet samtidig med, at vi i mange år har haft en høj levestandard og derfor burde have overskud til at prioritere klimakampen?
Kernestof
Basal økonomi, s. 8-13; 16-27
Samf på B, 3. udgave, s. 220-233
Klima og bæredygtighed i et samfundsfagligt perspektiv, s. 196-207; 226-231; 236-246; 248-249
Supplerende stof
U.S Economy at a Glance. https://www.bea.gov/news/glance
What just happened? It was the economy, stupid (6/11-24). CNN
Luksusfælden. CFU
Eks. på skatteberegning for en studerende
Derfor er din morgenmad blevet dyrere (14/1-25). Børsen
Fast track i Legoland vækker vrede (30/7-24). Politiken
Trumps sats på sort energi vil ikke bringe USA på vinderkurs (21/1-25). Ritzau
Med løfter om rigdomme og flydende guld trækker Trump USA ud af verdens vigtigste klimaaftale (21/1-25). dr.dk
Den Grønne Trepart (hentet d. 20/12-24). Regeringen.dk
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle (hentet d. 24/1-25). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk
Regeringen lander aftale om flyafgift med SF og Enhedslisten (15/12-23). dr.dk
Som smurt i olie (15/9-24). Genstart
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelle moduler: Vækstøkonomien
|
29-01-2025
|
Synopsis - Det er økonomien, idiot
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EU og sikkerhedspolitik
Det europæiske samarbejde er grundlagt på et ønske om at sikre freden i Europa. I begyndelsen gik bekymringen på den interne fred mellem lande, der netop havde været igennem anden verdenskrig. I dag tager mange europæere freden mellem de europæiske lande som en selvfølge og har i stedet rettet blikket mod nye former for trusler. Dette forløb kredser om disse nye former for trusler og eleverne arbejder med fire cases, der hver omhandler en sikkerhedspolitisk udfordring i EU:
1) EU's samarbejde om flygtninge og migranter. Medlemslandende mangler fortsat at komme til enighed om, hvem der tager imod flygtninge til EU og hvor mange.
2) Danmarks mulighed for at deltage i EU's samarbejde inden for retlige og indre anliggender. EU-landenes øgede samarbejde på retsområdet stiller i stigende grad Danmark overfor spørgsmålet, om danskerne er sikret den samme sikkerhed som de resterende EU-borgere, når vi har et forbehold inden for dette område.
3) EU som spiller i den globale politik. Danmark deltager efter forbeholdets afskaffelse i 2022 fuldt ud i forsvarssamarbejdet, som med krigen i Ukraine og uvisheden om USA's position lige nu er helt aktuelt.
4) EU's samarbejde på energi- og klimaområdet. Som eleverne allerede ved fra deres sidste forløb, der havde fokus på målkonflikten mellem vækst og bæredygtighed, er det svært at nå til enighed om de klimapolitiske ambitioner og fokusområder i et enkelt land. Dette bliver ikke nemmere, når der skal skabes enighed blandt 27 forskellige medlemslande.
Der er i forløbet i højere grad end i de andre forløb et fokus på træning af eksamensformen, f.eks. mht. at stille spørgsmål på de taksonomiske niveauer samt at finde supplerende litteratur. Forløbet afsluttes ligesom de andre forløb med en synopsisøvelse.
Kernestof
EU's Udfordringer
Det Politiske Europa
Samfundsfag.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
42,00 moduler
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klar til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804669",
"T": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804669",
"H": "/lectio/1365/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73460804669"
}