Titel
1
|
Undervisningsbeskrivelse over alle forløb 24/25
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin 2024-2025
Institution Gentofte hf
Uddannelse valgfagbekendtgørelse
Fag og niveau Spansk B
Lærer(e) Tina Juul Møller
Hold Sp2
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Intro Begyndersystem TAPAS
Tema 1 Cuentos Populares
Tema 2 Cultura Cubana
Tema 3 Jóvenes españoles 2025
Intro
Begyndersystemet TAPAS Online
Basal introduktion til grundlæggende grammatik og ordforråd samt centrale kulturelle forhold og fænomener i et bredt spektrum af spansktalende områder.
Omfang Ca. 100 lektioner / ca. 35 ns
Særlige fokuspunkter:
Basal grammatik, ordforråd, udtale.
Fremmedsprogsindlærings- og tekstlæsningsstrategier
Billedbeskrivelse introduceres
Væsentligste arbejdsformer:
Pararbejde
Individuelt arbejde
*
Tema 1: Cuentos Populares
I dette forløb fokuserer vi på genren folkeeventyr, studerer eventyrtræk og sammenligner eventyr fra den spanske/fælleseuropæiske kulturarv. Vi har snakket om hvilke kulturelle forskelle og ligheder der er mellem danske og spanske versioner af klassiske folkeeventyr samt set på hvordan eventyr bruges i moderne kultur (film).
Indhold Kernestof:
• Los tres osos, cuento popular español/europeo, fra Cuentos y Leyendas af E.C. Hills og Juan Cano, Harrap Limited, Lindon, 1923.
• Caperucita roja, cuento popular español/europeo. fra Cuentos y Leyendas af E.C. Hills og Juan Cano, Harrap Limited, Lindon, 1923.
• El Laberinto del Fauno, una película del 2006 de Guillermo del Toro.
• Princesas, una película del 2006 de Fernando León de Aranoa.
Supplerende stof:
• Coco, una película de animación de Pixar Animation Studies, 2017
Omfang:
Ca. 30 lektioner / ca. 25 ns
Særlige fokuspunkter:
Dialog/forståelse af mundtligt spansk
Spansk kultur.
Billedbeskrivelse
Tekstanalyse med fokus på eventyrgenren
Europæisk kultur i perspektiv
Væsentligste arbejdsformer:
Pararbejde
Individuel skrivning i hånden
*
Tema 2: Cultura Cubana
Med udgangspunkt i det rige cubanske kulturliv har vi set på hvordan et højt uddannelsesniveau, et godt sundhedssystem og en blomstrende kultur spiller sammen med manglende frihed og materiel fattigdom, og hvordan den særlige cubanske form for diktatur påvirker individet. Tidsmæssig har vi fokuseret på årene omkring årtusindskiftet.
Indhold Kernestof:
• Indledning om Cuba fra Once historias de la Cuba actual (OHCA) af Ole Loumann, Gyldendal Uddannelse, 2001
• La salsa es para todo el mundo - uddrag fra interview med danseren Jaime Hernández (fra OHCA)
• Patricia la jinetera - uddrag fra interview med danseren Jaime Hernández (fra OHCA)
• Habana Blues - film af Benito Zambrano, 2005
Supplerende stof:
• Oplæg om cykling i Peru på Jydsk rejsebureau som latinamerikansk kontrast til Cuba
Omfang:
Ca. 40 lektioner / ca. 25 ns
Særlige fokuspunkter:
Forankring af udtaleregler og trykregler gennem bevidst oplæsning
Praktisk arbejde med grammatik gennem oversættelsesøvelser
Understøttet fri mundtlighed
Fortsat individuel skrivning med henblik på at understøtte mundtlig fremstilling
Cubansk kultur
Væsentligste arbejdsformer:
Gruppe og pararbejde
Speeddateoplæg
Individuel koncentration “i boble”
*
Tema 3: Jóvenes españoles 2025
Med fokus på paradokset i af den spanske økonomi er fin men at de unge stadig har vanskeligheder ved at finde fodfæste i 2025 har vi set på forskellige unges liv og inddraget fiktionen i form af serien Elite.
Indhold Kernestof:
• Un artículo: Los jóvenes españoles no levantan cabeza en 2025: hay menos propietarios que hace 20
• años, salarios hasta un 20% inferiores y cotizaciones más bajas (enero de 2025)
• Un artículo: Alba, 19 años: “Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas.”,
• 10 España Mañana, Kasper Kloch, Martin Tønner, Thomas Vilhelm, Colombus, 2025
• Un artículo: Miguel, 21 años: “Un buen corte de pelo te puede cambiar la vida. La barbería es como un arte.” España Mañana, Kasper Kloch, Martin Tønner, Thomas Vilhelm, Colombus, 2025
• Una serie ficticia de televisión: Élite, temporada 1, episodio 1 (2018 - nu), af Carlos Montero og Dario Madrona for Netflix
Supplerende stof:
• Un artículo: Mariana, 21 años: “Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible.” España Mañana, Kasper Kloch, Martin Tønner, Thomas Vilhelm, 15 Colombus, 2025
• Klassebesøg på tapasrestaurant
Omfang:
Ca. 40 lektioner / ca. 25 ns
Særlige fokuspunkter:
Datider (passivt)
Fortsat understøttet fri mundtlighed
Øget fokus på mundtlig fremstilling bl.a. gennem intensiveret arbejde med resumé, personkarakteristik og billedbeskrivelse
Videoafleveringer
Spansk ungdomskultur
Væsentligste arbejdsformer:
Pararbejde
Individuelt arbejde med mundtligt fokus
Selvstændig grammatiktræning tilpasset den enkeltes niveau
Følgende hjælpemidler må tilgås online:
• Ordbogen.com
• Minlæring – spanskgram + spanskgram-basis
• Lectio (ingen kommunikation med andre!)
• Teams (egne opgaver i spanskkanalen)
Ingen AI og ingen kommunikation med omverdenen.
|