Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/a hhx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Marina Kofoed Petersen
Hold
2022 DA/a hhx (
1a hhx DA
,
2a hhx DA
,
3a hhx DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2
Nyheder i et demokrati
Titel 3
Barndommens land
Titel 4
Taler til tiden
Titel 5
Ud og se - at rejse er at leve
Titel 6
Klimaretorik - menneske og natur
Titel 7
Det moderne gennembrud
Titel 8
Fremstillinger af krig - fakta og fiktion
Titel 9
Kærlighed - ægteskab - parforhold
Titel 10
Sprog, klasse og magt
Titel 11
Menneske og teknologi
Titel 12
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mellem virkelighed og fantasi
Forløbet skal være en sjov introduktion til dansk i gymnasiet
- Det er ikke for teoritungt
- Der arbejdes med flere forskellige og forholdsvis lettilgængelige teksttyper
- Eleverne skal ud af huset og opleve kunst - besøg på Bornholms Kunstmuseeum
Der er fokus på den lidt svære overgang fra grundskole til gymnasium:
- eleverne hjælpes godt i gang med lektielæsning (heuristisk metode)
- der bygges videre på den teori/metode, elevere kender fra grundskolen
- elevere introduceres til udvalgte grundlæggende, teoretiske begreber, som ikke er alt for svære
Faglighed/læringsmål:
- nysgerrighed, undren, oplevelse af tekst - induktiv tilgang (hvordan åbner man en tekst?)
- opmærksomhed på detaljen, nærlæsning
- det levende sprog/den personlige stemme
- refleksion over, hvad litteratur og kunst kan ift. det enkelte menneske
- basal viden om genrer, lyrik, troper, semantiske felter, billedanalyse, dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, kompositionstyper (film)
Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:
Teoritekster drøm virkelighed.docx
Mellem virkelighed og fantasi - billeder til skriveøvelse.pptx
Arbejdsark til Charlotte Weitzes novelle Villy.docx
Charlotte Weitze Villy.docx
Genlæs digtet "Ud af Himmelporte" af Bodil Bech og læs den hurtigskrivning du skrev om digtet i sidste dansktime, så du kan huske, hvad digtet drejer sig om. Digtet er udleveret på papir og vedhæftet herunder.
Bodil Bech tekst og arbejdsspørgsmål.docx
Dokumentar og filmiske virkemidler.pptx
Vi skal arbejde med en lille dokumentarfilm i dette modul. Læs s. 21-22 i det udleverede Teorikompendium om fakta og fiktion. Hjælpespørgsmål: Hvad kendetegner fakta – og hvad kendetegner fiktion? Hvordan kan man tale om ”kontrakter” ift. tekster? Hv
Gadejørgen 1:6 – Kællingen og bonderøven 1972
Gadejørgen - arbejdsspørgsmål.docx
Husk at medbringe en blyant og papir til at skrive lidt om nogle af de kunstværker, I kommer til at se. Medbring også telefon, så du kan tage billede af udvalgte værker.
Dyr og dame i stynet skov.docx
Læs også om billedanalyse på s. 31 i teorikompendiet.
Vi arbejder med skriftlig fremstilling i dansk og tager lidt hul på den opgave, I skal skrive ud fra vores besøg på kunstmuseet.
Vi skal nu arbejde med en kortfilm (fiktion). Læs om komposition (kontraktmodellen og tre-akter-modellen) på s. 28-30 i teorikompendiet.
Lav en værkanalyse flyvere i natten 1a hhx.docx
Flyvere i natten - anden lektion.docx
Middelalderens samfund: Et slægtssamfund
Germand Gladensvend
Model til folkevisens komposition
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedopgave
29-09-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Nyheder i et demokrati
Hvilken rolle og hvilke udfordringer har de etablerede medier i et demokrati?
- Avistyper, nyhedsgenrer, nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten
- Analyse af nyheder
- Etablerede medier >< sociale medier
- Fake news (og nyhedssatire)
- Medierne som den 4. statsmagt
Forløbet er et SO forløb i samarbejde med samfundsfag.
Baggrundsstof:
Fra: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk kap. 5.1 (Systime i-bog)
https://hbdansk.systime.dk/?id=218
Fra: Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk kap. 11
Fra: Darger og Hansen: Begreb om dansk. (2020) kap. 11
Omfang: 11%
Indhold
Kernestof:
Nyhed og nyhedskredsløb (BoD).pdf
Hvilke(n) avis(er) holder I hjemme hos dig? Spørg evt. dine forældre, om de har digitale abonnementer på aviser. Har du selv digitale abonnementer?
5.1 Avisjournalistik - Avistyper
Avisforsider 02.11.22.docx
Politiken - Lussing til blå statsministerkandidater (e9304fc0).pdf
Ekstra Bladet - SMADREMANDEN SLÅR TIL IGEN (e932d40a).pdf
Politiken - Lussing til blå statsministerkandidater 02.11.22.docx
Ekstra Bladet - Smadremanden slår til igen 06.11.22.docx
Analyse af nyhedsartikler.docx
Berlingske - Vanopslaghs boligsag kostede intet Pape satte alt (e9351d96).pdf
Flygtningepres - nyhedsartikel og leder.pdf
Artikler om flygtningepres analyse.docx
Nyheder i et demokrati opvarmningsspørgsmål.docx
Nyheder i et demokrati - den offentlige debat grp arb.docx
Nyheder i et demokrati.pdf
Lektor ikke i tvivl: Fodboldfans i Qatar ligner en 'koreograferet markedsstrategi fra regimet'
Nyheder og troværdighed - fodboldfans.docx
5.1 Avisjournalistik - nyhedssatire og fake news
Besvar disse to spørgsmål: 1) Hvad er "journalistiske autenticitetsmarkører"? 2) Hvad er en "faktakontrakt"?
Politiker i nyhedsmedier - grafik.docx
4.11 Diskursanalyse
Politikeres udmeldinger på Face book.docx
Politikerens udmeldinger på Facebook - gruppearbejde 1a.docx
Gruppearbejde om 3 politikeres opslag på Facebook (diskursanalyse)
Vi afslutter forløbet Nyheder i et demokrati med en skriftlig opgave, som vi begynder at arbejde med i dette modul.
Nyheder i et demokrati - SO skr opg.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Præsentationsbrev
23-11-2022
Nyheder i et demokrati
12-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Barndommens land
Forløbet fokuserer på fiktive fremstillinger af barndommen.
Der er fokus på novellegenren - hvad definerer den traditionelle og den moderne novelle.
Desuden trænes analyse og fortolkning med inddragelse af fagbegreber: kompositionstyper, fortællertyper, miljø- og personkarakteristik samt symbolik.
Værk 1: Thomas Korsgaard: Tyverier (2019)
Nogle af novellerne relateres til barndomserfaringer, mens andre har fokus på andre livsfaser (ungdom, voksenliv)
Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb med overskriften: Barndommens land. Ingen lektie til dette modul.
Andersen - Barndommens Land.docx
Ditlevsen - Nattens dronning.pdf
Novelle (Håndbog til dansk).docx
Teoritekster - analyse og fortolkning af fiktive fremstillinger.docx
FFD s 101-102 om kompositionstyper.pdf
Syndefaldsmotivet arb opg (1).docx
Syndefaldsmyten.pdf
Symbolik.docx
Bodelsen - Drivhuset (Pid).pdf
Kortfilm: "Blodsøstre". Gruppearbejde i ca. halvdelen af timen og fremlæggelser i den anden halvdel.
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt"
Korsgaard, Thomas: Tyverier, Lindhardt og Ringhof; sider: 21-38, 40-139
Læs 2 noveller: "Diskretionslinjen" og "Det kolde bord". Vi skal arbejde med dem i timen.
Diskretionslinjen og Det kolde bord.docx
1a hhx Værklæsning - Tyverier.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Barndommens land
28-03-2023
Tyverier
30-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Taler til tiden
Introduktion til talegenren, lejlighedstale og politisk tale.
Fokus på Ciceros retoriske pentagram, appelformer, retoriske virkemidler og billedskabende sprog.
Tekst på norsk.
Baggrundsstof fra:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, kap. 4.9 Retorik
https://hbdansk.systime.dk/?id=204
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk, fra kap. 5
Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
4.9 Retorik - talegenrer
4.9 Retorik - Ciceros pentagram
H.M. Dronningens nytårstale 2022
Thunberg - Klimamarch d. 25 maj 2019.docx
4.9 Retorik - disposition
4.9 Retorik - Appelformer
Stoltenberg - Tale 25 juli 2011.pdf
Retoriske virkemidler - oversigt.pdf
Martin Luther King - Jeg har en drøm (uddrag).pdf
Billedskabende sprog (Pid).pdf
Glenn Bech - Nytårstale 2023.docx
Vi er nået til, at I selv skal skrive og holde en tale. Vi tager hul på det i dette modul, og arbejder videre med det på vores blokdag d. 25/5.
1a hhx 25.05.23 blokdag.docx
Supplerende stof:
Film: Kongens store tale
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriveøvelse - analyserende tekst
01-05-2023
Tale
25-05-2023
Tale video
25-05-2023
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Ud og se - at rejse er at leve
Forløbet har fokus på rejsen som litterært motiv, metafor og tema i digte og noveller. Her arbejder vi både oplevelsesorienteret og med træning af faglig analyse og fortolkning.
Kanonforfattere: St.St. Blicher og J.V. Jensen.
Desuden er der arbejdet med rejsereklamer som mere erhvervsorienteret retning for temaet.
Forskellige skriveøvelser, der har ført frem til essayskrivning.
Studierejse til Geneve.
Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
Politiken - Her er dagligt kaos.docx
Billedskabende sprog
Billedsprog
Stilistiske figurer
Lektien til dette modul er, at I skal indsamle registreringer fra jeres vej til skole (sansninger - se, høre, føle, lugte, smage + andre iagttagelser/ observationer)
Rejsereklamer gruppearbejde.docx
5.6 Reklamer - reklameanalyse
Billedskabende sprog - Min skolevej (eksempler).docx
St. St. Blicher: Præludium
Ursula Andkjær Olsen: Vildvej
Semantiske felter
Ydre og indre komposition
J.V. Jensen: Paa Memphis Station
Paa Memphis Station - billedserie.docx
Paa Memphis Station - arb sp.docx
Min bedste rejseoplevelse - eksempel på konkret + abstrakt.docx
Turéll - Gennem byen sidste gang.docx
J. V. Jensen: "Paa Memphis Station"
Berlingske - Geneve Byen med den internationale landsbystemning.docx
Rejseessay
Supplerende stof:
Rejsen
Et digt på turen
Realisme og modernisme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Klimaretorik - menneske og natur
Forløbet fokuserer på sprog og sprogbrug i argumenterende tekster samt kampagnestof.
Argumentationsteori: Toulmins udvidede model samt Argumentationsgreb.
Baggrundsstof hentes fra Perspektiver i Dansk.
Værk 2: Klimakampagner - hjemmesider fra organisationer/ virksomheder.
Forløbet perspektiveres til litterære tekster fra romantikken og fra vores samtid.
Omfang: 11%
Indhold
Kernestof:
Grundbegreber til argumentationsanalyse
Argumentets dele - oversigt over Toulmins model.docx
Argumentets opbygning - øvelser.docx
Argumentationsgreb (fra Perspektiver i dansk)
Appelformer (fra Perspektiver i dansk)
DiCaprio - Tale i FN - argumentation grp arb.docx
DiCaprio - Tale i FN.pdf
Gode argumenter - vurder hæderlighed og vægt
Gruppearbejde - klimakampagne 2a hhx.docx
Debat - For første gang i de mange år....docx
Debat_ For første gang i de mange år jeg har besk (e9feee99).pdf
Analyse af debatindlæg.docx
3.4 Analyse og vurdering
3.4.3 Opgavebesvarelse - Analyse og vurdering
H.C. Andersen: "Klokken"
Klimaretorik (sprogligt fokus) - Menneske og natur (litterært fokus)
Vi skal tilbage til H.C. Andersens eventyr "Klokken", så medbring dit print af teksten. Se den vedhæftede video med en kort introduktion til Romantikken som litteraturhistorisk periode.
5. 1800-1870: Romantikken
Romantik og romanisme i billeder.docx
Menneske og natur - Introduktion til temaet.pdf
Menneske og natur - billeder til intro.docx
Vi springer fra romantikkens natursyn og frem til vores tid. Vi skal arbejde med digte af Michael Strunge og Theis Ørntoft. Læs digtene igennem på forhånd, så du ved hvad der står, og er klar til at arbejde med dem i timen.
Strunge - Plasticsolen og Drømmens faner.pdf
Ørntoft - Det er forvirrede tider.pdf
Ørntoft - I nat i år (1).docx
Menneske og natur i moderne lyrik.docx
Supplerende stof:
Kortfilm: Grantræet
Ørntoft anmeldelse - politiken.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Klimaretorik
23-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Det moderne gennembrud
Forløbet lægger op til DHO.
Det har fokus på de tre k'er: køn, klasse og kirke, som centrale temaer.
Kanonforfattere: Henrik Pontoppidan og Herman Bang.
Værk 3: Henrik Ibsen: Et Dukkehjem
Naturalistisk og impressionistisk skrivestil er kort introduceret.
Litteraturhistorisk baggrundsstof:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug Litteraturhistorien. Dansklærerforeningens forlag, Systime. 2014
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Systime i-bog.
DHO analysetekster i dansk:
Henrik Pontoppidan: "De dødes rige" (uddr.)
Amalie Skram: "Constance Ring" (uddr.)
Holger Drachmann: "Engelske Socialister"
Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Det moderne gennembruds samfund
Livssyn og syn på litteraturen
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Pontoppidan - Ane-Mette.pdf
Henrik Ibsen: Et dukkehjem; sider: 11-101
Dansklærerforeningens udgave, 1984-2002
Kort om dramagenren.docx
Nora: a short film responding to Henrik Ibsen's A Doll's House
Billedopgave - kvindens rolle.docx
Skrivestil og sprog - realisme, naturalisme og impressionisme
Bang - Pernille.pdf
Impressionistisk og naturalistisk skrivestil.docx
Martin Andersen Nexø - Pelle Erobreren bog 3 - Pelles tale.pdf
M.A. Nexø intro - Urbaniseringen og social ulighed.docx
DHO HHX formalia.docx
Supplerende stof:
Frygt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ane-Mette
04-04-2024
Et dukkehjem - dagbøger
30-04-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 8
Fremstillinger af krig - fakta og fiktion
Forløbet handler om de mennesker, der er involveret i krig, altså direkte eller indirekte krigserfaringer.
Fokus på dokumentariske fremstillinger - fortællende journalistik, tv-dokumentar og dokumentarfilm.
Værk 4: Laurits Munch-Petersen: "Skyggen af en helt" (dokumentarfilm)
Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
Fremstillinger af krig forløbsoversigt 3g.docx
Repetition af nyhedsstof - gruppeaflevering 3a.docx
REPORTAGEN - genren, historien og objektiviteten.docx
Lesager og Malacinski - Hjemkaldt (Reportage - WA).pdf
INDGANG_ Hjemkaldt (e8b58092).pdf
I KRIG ER SANDHEDEN DET FØRSTE OFFER.docx
Fortællende journalistik og fiktion
Fortællende journalistik (Krydsfelt 2017).docx
Puk Damsgård: Hvor solen græder (uddr)
Fortællende journalistik - Damsgård og Plambeck 3a.docx
Dy Plambeck: Michael (uddr.)
Dokumentartyper/ fortælleformer
Genstart | Plørefulde planer | DR LYD
Introduktion til dokumentartyper.docx
Dokumentarfilm dramaturgi (Krydsfelt).pdf
Billedet som virkemiddel.pdf
Skema. Fakta- og fiktion og Fakta- og fiktionskoderskoder.docx
Filmiske virkemidler
DRTV - Jægerkorpset - afsnit 4
Laurits Munch-Petersen: Skyggen af en helt
Dokumentarfilmens genrer
Blik for detaljen og helheden – fortolkning af dokumentarfilm
Vi arbejder med et uddrag af DR's nye dokumentar: Velkommen til frontlinjen (fra episode 3).
DRTV - Velkommen til frontlinjen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nyhedsanalyse
04-09-2024
Forsvaret og værnepligt kampagner
23-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Kærlighed - ægteskab - parforhold
Litteraturhistorisk forløb med fokus på temaet: Kærlighed, ægteskab, parforhold som det kommer til udtryk i litteraturen.
Elevoplæg om forskellige litteraturhistoriske perioder samt forfattere i tilknytning til disse.
Kanonforfattere: Folkevise, Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen.
Svensk: August Strindberg: "Lurad"
Værk 5: Tove Ditlevsen: Gift
Omfang: 12%
Indhold
Kernestof:
Politiken - Vejen til kærlighed er blevet lang og snørklet.docx
Kærlighed-ægteskab-parforhold forløbsoversigt 3a.docx
1. 1000-1536: Middelalderen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Folkeviser | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Folkevise: Torbens datter
Torbens datter - introduktion.docx
4. 1720-1800: Oplysningstiden | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Livssyn | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Ludvig Holberg: "Epistel 89: Fordærvet smag i kærlighed"
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Adam Oehlenschläger: "Oldingen ved Werthers grav"
Eslund - Hvad tænker Ingrid på.pdf
Nationalromantikken i Danmark | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
N.F.S. Grundtvig: "Bryllupssalme. Det er så yndigt at følges ad"
Biedermeier og poetisk realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Romantisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
H. C. Andersen: "Sneemanden"
Biedermeier og romantisme og Sneemanden.docx
Vi er kommet til Det moderne gennembrud, hvor vi særligt har fokus på naturalisme.
Livssyn og syn på litteraturen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Strindberg, August: Lurad (1886) | Litteraturens huse
Det moderne samfund | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
1900-tallets stilretninger | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Martin A. Hansen: af: Løgneren
Karen Blixen
Karen Blixen: "De blå øjne"
DR: "Øgendahl og de store forfattere - Tove Ditlevsen"
Værk: Tove Ditlevsen: Gift
Ditlevsen, Tove: Gift, Gyldendal; sider: 5-140
Tove i stykker - noteark.docx
Sami Saif: Tove i stykker (dokumentarfilm)
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
En stol for lidt arb ark (inkl minimalisme).docx
Kærlighed, ægteskab og parforhold OPSAMLING.docx
Fremstillingsformer og gengivelse af dialog
Noveller i nyeste tid | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Helle Helle: "En stol for lidt"
Supplerende stof:
Kærlighed - ægteskab - parforhold kompendium.pdf
4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lurad - skriveøvelse diskussion
08-12-2024
Litteraturhistorisk periode
10-12-2024
Værklæsning - Gift
13-01-2025
Kærlighed, ægteskab, parforhold
30-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Sprog, klasse og magt
Sprogligt forløb med fokus på stilistik (høj/ lav stil - formelt/ uformelt sprog - gruppesprog) og hvordan sprog kan afspejle social status samt bruges til at udøve magt. Her med fokus på politikere og influencere.
Bygger på baggrundsstof fra Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk kapitel 8 (og kap. 5 - lidt diskursanalyse) - Systime i-bog
Værk 6: Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013)
Omfang: 8%
Indhold
Kernestof:
8. Sprog, klasse og magt | Perspektiver i dansk
Klassesprog | Perspektiver i dansk
Sprog er status | Perspektiver i dansk
Ditlevsen - af Barndommens gade.pdf
Grupper og sprog | Perspektiver i dansk
Høj og lav stil | Perspektiver i dansk
Ækte vare 1 og Ækte vare 2 - gruppesprog og sproglig stil.docx
Hassan, Yahya: Yahya Hassan, Gyldendal; sider: 5-169
Værklæsning Yahya Hassan 2013.docx
Yahya Hassan | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Flere sprog i et | Perspektiver i dansk
Læs om facework og sproghandlinger i de to link herunder. Læs det, så du ved hvad vi kommer til at arbejde med i timen.
Facework på nettet | Perspektiver i dansk
Vi handler med sproget | Perspektiver i dansk
Sproghandlinger - øvelse 1 - indledende (Htd).docx
I denne uge afslutter vi forløbet om Sprog, klasse og magt med et gruppearbejde + lille fremlæggelse, hvor I anvender de forskellige analyseværktøjer, vi har arbejdet med i forløbet.
Politiker eller influencer på sociale medier - sproglig analyse 3a hhx.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 11
Menneske og teknologi
Forløbet tager udgangspunkt i vores samtid og hvordan digital teknologi fylder i vores liv.
Vi bevæger os baglæns i litteraturen til 1960'ernes modernisme samt den tidlige modernisme i begyndelse af 1900-tallet, hvor industrialiseringen også bragte ny teknologi ind i menneskenes liv. Til slut vender vi tilbage til nutiden og AI.
Kanonforfattere:
Klaus Rifbjerg, Peter Seeberg, Tom Kristensen
Litteraturhistorisk baggrundsstof fra: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Systime i-bog
Omfang: 6%
Indhold
Kernestof:
Det 21. århundrede | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tendenser i den nyeste litteratur | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Toksværd - Vi er alle fæstebønder i Silicon Valleys feudalstat.pdf
Hørslev - Dagene er data - 2 digte.docx
60’er-modernisme (1960-1970) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Peter Seeberg: Patienten | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Dokumentar: Verdens første cyborg
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tom Kristensen - Middag + arb sp.docx
Frederik Kulager: "Jeg fik en chatbot der interesserer sig mere for mig end mine venner" (Zetland, 2017)
Kulager - Jeg fik en chatbot.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk - eksamenstræning
22-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition
Overblik over de 3 år
Grundbøger fra Systime
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk. Systime I-bog, 2019
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime I-bog, først udgivet 2015
https://hbdansk.systime.dk/?id=1
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs, først udgivet 2012
https://litthist.systime.dk/?id=1
Til skriftligt arbejde:
Anne Haugaard Thomsen m. fl.: Guide til skriftlig dansk hhx/eux. Systime I-bog, 2020
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/
Til alt arbejde er også benyttet ordbog:
Ordnet.dk
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=engang
,1&query=fordre
Indhold
Kernestof:
Vi repeterer forløb og materialer inden for det litterære område. Kig undervisningsbeskrivelsen for dansk her i lectio igennem, og skab overblik over de forløb, vi har været igennem i løbet af de 3 år. Det er de skønlitterære tekster og litteraturhis
Knagerække opsamling puslespil 2025.docx
Sproglig karakteristik og sproglig stil 3g 2025.docx
Repetition af sproglige forløb.
Dybbro - Hvor er din drink bro - debatindlæg.pdf
Sprog - repetition 2025 3a hhx.docx
Nyheder - Få Seneste Nyt fra i dag | DR
Kampagne for sikker adfærd
Repetition af mediestof: nyheder, dokumentar, filmanalyse samt reklamer, hjemmesider/ kampagner og SoMe falder ind under denne kategori.
Vi taler også om hvordan mundtlig eksamen foregår.
Præsentation til mundtlig eksamen.docx
Eksamensinfo mundtlig dansk hhx 25.docx
UVM - hjælpemiddeloversigt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340077478", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340077478", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340077478" }