Holdet 2022 DA/b hhx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Claus Henrik Steenberg
Hold 2022 DA/b hhx (1a DA hhx, 2b hhx DA, 3b hhx DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2 Demokrati og politisk kommunikation
Titel 3 Mord på medierne - Dan Turell
Titel 4 Faktatekster
Titel 5 Nedslag i litteraturhistorien - det folkelige genn
Titel 6 At rejse er at leve
Titel 7 Gud taler ud
Titel 8 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 9 Reklamer
Titel 10 Moderne strømninger
Titel 11 Lyrik - når sproget spiller
Titel 12 Final count down - mangler og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi

1. Forløbet skal være en sjov introduktion til dansk i gymnasiet
Det er ikke for teoritungt
Der arbejdes med flere forskellige og forholdsvis lettilgængelige teksttyper
Eleverne skal ud af huset og opleve kunst
Temaet er nemt at forholde sig til og bliver ikke for ”privat”
2. Der skal være fokus på den lidt svære overgang fra grundskole til gymnasium:
eleverne hjælpes godt i gang med lektielæsning (heuristisk metode)
der bygges videre på den teori/metode, elevere kender fra grundskolen
elevere introduceres til udvalgte grundlæggende, teoretiske begreber, som ikke er alt for svære
3. Faglighed/læringsmål:
nysgerrighed, undren, oplevelse af tekst - induktiv tilgang (hvordan åbner man en tekst?)
opmærksomhed på detaljen, nærlæsning
det levende sprog/den personlige stemme (træning til den reflekterende artikel)
refleksion over, hvad litteratur og kunst kan ift. det enkelte menneske
basal viden om genrer, lyrik, troper, semantiske felter, billedanalyse, dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, kompositionstyper (film), psykoanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati og politisk kommunikation

Forløbet er et SO-forløb sammen med samfundsfag.
I dette forløb arbejdes der med;
Diskursanalyse
Politisk kommunikation
Demokrati
Medier

- skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation
- kollaborative og individuelle skrivemetoder til læring, refleksion og formidling
- mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mord på medierne - Dan Turell

Eleverne introduceres til Dan Turell og hans forfatterskab. Der er et særligt fokus på hans oplevelse af storbyen/København.

Eleverne skal desuden arbejde med Dan Turells sprogbrug.

Eleverne skal desuden læse romanen Mord på medierne som et værk. Der er afsat tid til at læse lang tid sammenhængende for at styrke læseoplevelsen.

Forløbet leder op til en samlet analyse af romanen.

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- analysere og fortolke fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation  

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  

Tekster:
Mord på medierne af Dan Turell (roman)
Hvorfor læser vi krimier? Kronik i Kristeligt Dagblad 9. juni 2007
Kort foredrag om Hermeneutik
Litteraturhåndbogen Dan Turell s. 174-176
Litteraturhåndbogen Kriminalromanen s. 227-228
Øgendahl og de store forfattere - https://www.dr.dk/drtv/se/oegendahl-og-de-store-forfattere_-dan-turell_334153
Jeg skulle have været taxachauffør af Dan Turell og Halfdan E. - https://www.youtube.com/watch?v=NiFD_fA8EfE
Flexlån af Selvsving - http://www.ponty.dk/flexlaan.mp3
Faglige forbindelser i dansk: Værktøjskasse til sproglig analyse og karakteristik s. 72
Værkanalyse af Gitte Rose s. 22-27
Om fortællerforhold
Begreb om dansk:
Fortællerinstans og synsvinkel i fortællinger - https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=314
Synsvinkler og tre eksplicitte fortællertyper - https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=315
Fortællemåder og fortællenu - https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=316
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Faktatekster

Eleverne trænes i at skelne imellem fakta og fiktion, samt genkende de tegn der hjælper os til at genkende og derved skelne imellem dem.

I forløbet præsenteres eleverne for en række forskellige dokumentarfilm, der analyseres med udgangspunkt i det filmiske med et fokus på genrekendetegn.

Forløbet afsluttes med at eleverne producerer deres egen dokumentarfilm.

Faglige mål:
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Tekster:
Håndbog til dansk
Dansk er mange ting - https://hbdansk.systime.dk/?id=252
Fakta og fiktion - https://hbdansk.systime.dk/?id=238&L=10

Selvbiografisk roman - https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=172#c1170
Historisk roman - https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=172#c1170
Rokokoposten (2010 -)
Langvad: Find Holger danske (2006)
Ole Christian Madsen: Flammen og citronen (2008)

Dogmefilm: Festen (1998)
Blicher: Sildig opvaagnen (1828)
Mockumentary - https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=224#c989
Dokumentfiktion - https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=155#c484

Odell: Gensynet (2013)
Brügger: Ambassadøren (2011)
Fiktion i reklamer

Metz: Armadillo (2010)
Reality-tv - https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=226
Fortællende nyhedsjournalistik: Feature - https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=218#c694

Knud Romer: Den som blinker er bange for døden (2006)
Christensen og Hvam: Klovn (2005-2008)
Når fakta og fiktion mødes - https://hbdansk.systime.dk/?id=254#c1240
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nedslag i litteraturhistorien - det folkelige genn

Eleverne præsenteres for det folkelige gennembrud med et særligt fokus på Martin Andersen Nexø og hans tilknytning til Bornholm.


Tur på digterruten i Nexø - https://danskedigterruter.dk/rute/martin-andersen-nexo/
Eleverne fulgte ruten, og lyttede til uddrag af Martin Andersen Nexøs forfatterskab.

Besøg på Martin Andersen Nexø museet - https://martinandersennexoe.dk/

Faglige mål:
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- analysere og fortolke fiktive tekster

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø

Tekster:
Uddrag af Pelle Erobreren
Proletar (hvor jeg står) af Suspekt - https://www.youtube.com/watch?v=mjyEdbDSkB8 og https://genius.com/Suspekt-proletar-hvor-jeg-star-lyrics
En agitator af Erik Henningsen 1899 (Maleri)
Tyendesang af Jeppe Aakjær
Frihedens Fe af Martin Andersen Nexø
Arbejderen af Johs. V. Jensen
Three workers securing a rivet, Empire State Building, 1931 (fotografi af Lewis Wickes Hine)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 At rejse er at leve

I forbindelse med klassens studierejse til Geneve arbejder de med litteratur, fotografier og malerier hvori der finder rejser sted. Rejser bliver i dette forløb behandlet både som en fysisk rejse og som en mental rejse. Desuden arbejder de med begreber som intertekstualitet, kompositionen, fortællerstemmen og ikke mindst genrebegrebet lyrik.
Eleverne introduceres yderligere til essaygenren.

Faglige mål:
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder .
- mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Adam Oehlenschläger, Steen St. Blicher og Johannes V. Jensen

Tekster:
Håndbog til dansk 5.6 Reklamer - https://hbdansk.systime.dk/?id=227
Perspektiver i dansk Et digt på turen - https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=195#c658
Præludium (1838) af Steen Steensen Blicher
Vildvej af Ursula Andkjær Olsen (2005)
Gennem byen en sidste gang af Dan Turell
Paa Memphis Station af Johannes V. Jensen
Hjemvee af Adam Oehlenscläger
En stor sten af en lille sten at være af Mette Moestrup
De vinker ikke, de drukner Essay af Carsten Jensen fra Information, januar 2009
Valby Bakke af Peter Sommer (sang)
Lolland Falster af Spids Nøgenhat (sang)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Gud taler ud

Eleverne læser Gud taler ud af Jens Blendstrup. Vi ser også filmatiseringen for at sammenligne de to. Romanens særegne komposition er ligeledes central og bliver behandler.
Eleverne møder i forløbet autofiktionen, og skal inddrage fakta- og fiktionskoder fra tidligere, for at forsøge at besvare spørgsmålet; Hvad er biografi og hvad er opdigtet?

Faglige mål:
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger.
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.

Kernestof:
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker.
- billeder, film og øvrige multimodale tekster .

Tekster:
Gud taler ud af Jens Blendstrup (roman)
Håndbog til dansk 3.6 Fremstillingsformer - https://hbdansk.systime.dk/?id=163
Håndbog til dansk 4.1 Ordenes betydning - https://hbdansk.systime.dk/?id=179
Håndbog til dansk 4.2 Sproglige billeder - https://hbdansk.systime.dk/?id=188
Autofiktion - https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard (uddrag s. 13-24)
Digtoplæsning i ghettoen, Dyr og Dølgsmål af Yahya Hassan fra Yahya Hassan 2
Caspar Eric: Jeg vil ikke tilbage. Digte fra dage med covid-19 (2020) Dag 1, Dag 12, Dag 26, Dag 80
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 DHO - Det moderne gennembrud

DHO - flerfagligt med historie.
Eleverne introduceres til de væsentligste kendetegn ved det moderne gennembrud. Herunder den historiske kontekst umiddelbart før og efter. Derudover stifter de bekendtskab med de mest indflydelsesrige forfattere i perioden.
Forløbet afsluttes med en større flerfaglig skriftlig aflevering.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Herman Bang, Henrik Pontoppidan.
- norske tekster på originalsprog

Tekster:
Litteraturhistorien på langs og tværs:
- Video-introduktion til perioden - https://litthist.systime.dk/?id=125&L=10
- Livssyn og syn på litteraturen - https://litthist.systime.dk/?id=139&L=10
- Skrivestil og sprog - https://litthist.systime.dk/?id=140&L=10

Håndbog til dansk 3.3 Fortæller - https://hbdansk.systime.dk/?id=159
Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan
Ane-Mette af Henrik Pontoppidan
Fru Marie Grubbe (uddrag) af J.P. Jacobsen
Irene Holm af Herman Bang
Karens Jul af Amalie Skram (norsk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Reklamer

Eleverne skal lave analyse af reklamer. Hvordan indgår danskfaget som en del af markedsføring af produkter. Hvordan spiller sproget ind på den måde forbrugerne modtager reklamerne og hvilket indtryk efterlader virksomhederne hos dem? Der arbejdes også med multimodale tekster.

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder.

Tekster:
Kultur på arbejde - Kulturel identitet i senmoderne samfund - https://culture.systime.dk/?id=142
Kultur på arbejde - Forbrugeradfærd, identitet og kulturelle fællesskaber - https://culture.systime.dk/?id=237
Reklamefilm - Classic Pepsi vs Coke. Italian Mafia Girl - https://www.youtube.com/watch?v=JjHYcd8B-50
Dansk med en merkantil vinkel:
- Kommunikationsmodeller - https://danskmerkantil.systime.dk/?id=142&L=10
- Argumentation - https://danskmerkantil.systime.dk/?id=144&L=10
- Tekstens sproglige stil og stilistiske virkemidler - https://danskmerkantil.systime.dk/?id=145&L=10
- Ordenes betydning - https://danskmerkantil.systime.dk/?id=146&L=10
Filmens sprog og virkemidler - https://danskmerkantil.systime.dk/?id=156&L=10
- Argumentation på film - https://danskmerkantil.systime.dk/?id=157&L=10
- Billedets sprog og virkemidler - https://danskmerkantil.systime.dk/?id=159&L=10

https://www.cancer.dk/
https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/
https://bryggeriet-vestfyen.dk/jolly-cola/
https://mth.dk/
https://www.ramboll.com/da-dk
https://kulturnatten.dk/

Nye medier – nye krav til læseren? artikel af Carsten Elbro, professor, Center for læseforskning, Københavns Universitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Moderne strømninger

Eleverne arbejder med 'Den moderne fortælling' og de karakteristika den har. Historisk strækker teksterne sig fra starten af det 20ende århundrede til starten af det 21ende århundrede. Sideløbende med kortere tekster læser eleverne De ansatte af Olga Ravn. Formålet er, at de skal genkende træk fra den moderne fortælling i romanen og gengive dem via analyse.

Faglige mål:
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger.


Kernestof:
- mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Steen St. Blicher, Herman Bang, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng.
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker.

Tekster:
De ansatte af Olga Ravn
Forfatterweb om De ansatte - https://forfatterweb.dk/oversigt/ravn-olga/ansatte
Populær mekanik af Raymond Carvers

Textur:
Gerne - https://textur.systime.dk/?id=400
Komposition - https://textur.systime.dk/?id=366
Univers - https://textur.systime.dk/?id=367
Fortæller: Tell and show
Observerende fortællere - https://textur.systime.dk/?id=345
Fremstillingsform 1: Scenisk fremstilling: Beskrivelse - https://textur.systime.dk/?id=371
Fremstillingsform 2: Dialog - https://textur.systime.dk/?id=372
Fremstillingsform 3: Panoramisk fremstilling - https://textur.systime.dk/?id=373
Herman Bang og impressionismen - https://textur.systime.dk/?id=375
Personbundne fortællere - https://textur.systime.dk/?id=346
Tom Kristensen og ekspressionismen - https://textur.systime.dk/?id=376
Moderne brug af den alvidende fortæller: Kaspar Colling Nielsen og Martin A. Hansen - https://textur.systime.dk/?id=377
Jeg-fortællere - https://textur.systime.dk/?id=348
Peter Seeberg: Den anatomiske tegning - https://textur.systime.dk/?id=381 (intro til Seeberg)
Steen Steensen Blicher: Skytten fra Aunsbjerg - https://textur.systime.dk/?id=406 (intro til Blicher)
Klaus Rifbjerg: Badeanstalten - https://textur.systime.dk/?id=380 (intro til Rifbjerg)

Badeanstalten af Klaus Rifbjerg
Skytten fra Aunsbjerg af Steen Steensen Blicher
Den anatomiske tegning af Peter Seeberg
Pelikanen af Kaspar Colling Nielsen
Midsommerfesten af Martin A. Hansen
Ulykken af Tom Kristensen
En Miniature af Herman Bang
Strand af Peter Asmussen
Betydningen af Kjell Askildsen
Madeleine. Lille trist roman af Peter Adolphsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Lyrik - når sproget spiller

Eleverne arbejder med lyrik, og introduceres herigennem til dele af den mangfoldighed lyrikken indeholder. De skal analysere, fortolke og ikke mindst producere lyrik. Eleverne skal fx lave og fremføre deres egen poetry slam. Eleverne arbejder med tilbagemeldinger til hinanden (pier to pier) herunder vurderinger af arbejdet.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- mangfoldige litterære genrer

Tekster:
Lyrik - når sproget sproget spiller
- Intro til lyrik - https://lyrik.systime.dk/?id=219
- Lyrik - en analysemodel - https://lyrik.systime.dk/?id=234
- Teori - det visuelle - https://lyrik.systime.dk/?id=136
- Teori - Komposition
- Teori - Udsigelse og stemmen - https://lyrik.systime.dk/?id=163
- Teori - Syntaks - https://lyrik.systime.dk/?id=140
- Teori - Ordklasser -https://lyrik.systime.dk/?id=143

Verdensborger.dk af Per Vers, Oliver Ravn Andersen og Jangmarks Agentur
Tilgiv at jeg ser dine knogler før kødet af Søren Ulrik Thomsen
På høje tid af Benny Andersen
Selvportræt 1 af Tove Ditlevsen
Blinkende lygter af Tove Ditlevsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Final count down - mangler og repetition

En litteraturhistorisk overflyvning over dansk litteratur fra oplysningstid til modernismen.

Tekster:
Erasmus Montanus af Ludvig Holberg
Morgenvandring af Adam Oehlenschläger
Danmarks Trøst af N.F.S. Grundtvig
Ringen af Karen Blixen

Litteraturhistorien på langs og tværs:
- 4. 1720-1800: Oplysningstiden - https://litthist.systime.dk/?id=123#c982
- Forfatteren Ludvig Holberg - https://litthist.systime.dk/?id=287#c1394

- 5. 1800-1870: Romantikken - https://litthist.systime.dk/?id=124
- Forfatteren Adam Oehlenschläger - https://litthist.systime.dk/?id=250#c1104
-Forfatteren N.F.S. Grundtvig - https://litthist.systime.dk/?id=252#c1109

- 7. 1890-2000: Modernisme og realisme - https://litthist.systime.dk/?id=126
- Efterkrigsmodernisme (1945-1960) - https://litthist.systime.dk/?id=173

Skriftlig eksamen:
Guiden til skriftlig dansk hhx - https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=1

Mundtlig eksamen
Ane-Mette af Henrik Pontoppidan (også brugt i DHO)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer