Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Joan Mette Dahl Øhrstrøm, Michael Nielsen, Sofie Mørk Rohde Jensen
Hold
2022 DA/z (
1z DA
,
2z DA
,
3z DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2
PODcast & generation?
Titel 3
"Valget"
Titel 4
DHO Det moderne gennembrud
Titel 5
Oppe og nede
Titel 6
Pandemier
Titel 7
Beruselse
Titel 8
Klaus Rifbjerg: Konfrontation
Titel 9
Eksistentialisme
Titel 10
Apolonia, Apolonia (dokumentarfilm)
Titel 11
Den sorte svane (dokumentarserie)
Titel 12
Édouard Louis: En kvindes forvandling (VÆRK)
Titel 13
Romantik og romantisme
Titel 14
Nyhedsjournalistik og politiske diskurser
Titel 15
Det chokerende nye - den tidlige modernisme
Titel 16
Christian Sønderby Jepsen (dokumentarfilm)
Titel 17
Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mellem virkelighed og fantasi
I vores arbejde med forløbet har vi haft følgende for øje:
1. Forløbet skal være en sjov introduktion til dansk i gymnasiet
- Det er ikke for teoritungt
- Der arbejdes med flere forskellige og forholdsvis lettilgængelige teksttyper
- Eleverne skal ud af huset og opleve kunst
- Temaet er nemt at forholde sig til og bliver ikke for ”privat”
2. Der skal være fokus på den lidt svære overgang fra grundskole til gymnasium:
- eleverne hjælpes godt i gang med lektielæsning (heuristisk metode)
- der bygges videre på den teori/metode, elevere kender fra grundskolen
- eleverne introduceres til udvalgte grundlæggende, teoretiske begreber, som ikke er alt for svære
3. Faglighed/læringsmål:
- nysgerrighed, undren, oplevelse af tekst - induktiv tilgang (hvordan åbner man en tekst?)
- opmærksomhed på detaljen, nærlæsning
- det levende sprog/den personlige stemme (træning til den reflekterende artikel)
- refleksion over, hvad litteratur og kunst kan ift. det enkelte menneske
- basal viden om genrer, lyrik, troper, semantiske felter, billedanalyse, dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, kompositionstyper (film), psykoanalyse
Indhold
Kernestof:
Til dette modul har i ikke lektier for. I skal blot møde op, så vi kan hilse på hinanden og komme godt i gang med danskfaget.
Læs de første 2½ side af novellen (fra linje 3-115) og lav en læse-log.Se instruktion i arbejdsarket. Charlotte Weitze: "Villy" Charlotte Weitze Villy (1).docx
OBS! Hjemmeforberedelse: Læs "Genrer i fiktive tekster - epik, lyrik, drama" s. 4-8 i teorikompendiet.
Genbesøg teorikompendiet / færdiggør læsningen, hvis du ikke nåede det i timen:
Læs s. 31 i teorikompendiet (om billedanalyse)Læs s. 18-21 i teorikompendiet (om skriveprocessen)
Læs: S. 18-20 i teorikompendiet (om skriveprocessen) og s. 31 (om billedanalyse)
Læs. s. 28-30 i teorikompendiet (om kompositionsmodeller)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1 (laves i lektionen, ikke derhjemme)
23-08-2022
Opgave 2 (laves i lektionen, ikke derhjemme)
31-08-2022
Aflevering - skriveøvelse ud fra museumsbesøg
03-10-2022
Anmeldelse af "Flyvere i natten"
14-10-2022
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
PODcast & generation?
Indhold
Kernestof:
Microsoft Teams meeting
Podcast del 1.pdf
analysemodel Podcast.docx
I lektionen lytter vi til den sidste episode (dvs. nr. 4) i podcasten "Generationen". Husk høretelefoner! Til i dag skal I læse s. 30 til 39 i vedhæftede pdf.fil om podcastens virkemidler - stemmer, musik og lyd. Tag notater undervejs, så I har styr
facework, magt sproghandlinger.pdf
Grupper 1. z.docx
Podcast del 2.pdf
Turners identitetsmodel.pdf
Fremdriftskomponenter.pdf
Opgave podcast.docx
images1.jpg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hed august litterær analyse
01-12-2022
Podcast gruppeaflevering
07-02-2023
Analyserende artikel podcast
12-02-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
"Valget"
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Den danske filosof Søren Kierkegaard (1813-1855) tænkte og skrev meget om at vælge. Det kædede han sammen med begrebet Angst. Filosoffens Podcast: #93 Angst on Apple Podcasts
Din Idiot (Jeg skulle have været din idiot).docx
Filmiske virkemidler
onmymind.jpg
grupper filmiske virkemidler.docx
Filmens grundelementer
Arbejdsspørgsmål til novellen Patienten.docx
Patienten.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Arbejdsspørgsmål.docx Der er et yndigt land.docx Bøgeskov i maj, 1857.docx En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs.docx
Periodenoter til romantikken.pdf
Arbejdsspørgsmål til Ørneflugt.docx
Georg Brandes af Indledning hovedstrømme.pdf
Titel
ff_litt_metode_generelt.pdf
Arbejdsspørgsmål til Amalie Skrams novelle.docx
Amalie Skram Karens jul.pdf
Det moderne gennembrud.pdf
Den naturalistiske skrivestil.pdf
periodenoter.pdf
Drachmann_Engelske_socialister_txt.doc
Alexander Kielland - En god samvittighed.pdf
Teori_ Intro_det_moderne_gennembrud_txt_roteret.pdf
Ibsen Et dukkehjem.pdf
Om den danskfaglige analyse.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Oppe og nede
Undervisningsbeskrivelse:
Engang tilhørte man enten arbejderklassen, middelklassen eller overklassen, men i en årrække har klassebegrebet haft ry for at være gammeldags og noget, der hørte historien til. Den tyske sociolog Ulrich Beck har ligefrem kaldt det for en ‛zombie-kategori’, som samfundsudviklingen for længst har overflødiggjort, og som alligevel vakler rundt iblandt os. Men, men, men også i dag er der faktisk stor forskel på provins og by – på fiskeren og forretningsmanden, på brolæggeren og børsmægleren – så stor, at daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen i 2018 lancerede en ‛ghettoplan’, der skulle give bunden af Danmark en ‛make over’. I dette forløb skal vi arbejde med nyere litteratur, sprog og medier, der taler oppefra og nedefra, og som diskuterer, problematiserer og provokerer et klasse-Danmark, uanset om vi tør at kalde det ‛klasse’ eller ej.
Baggrundsmateriale:
Oppe og nede - social sightseeing i Velfærdsdanmark
Testamentet af Christian Sønderby Jepsen
Dokumentarfilmsteori
Kortfilmsteori
Indhold
Kernestof:
Yahya Hassan - 69. Ghettoguide Lyrics | Musixmatch
Yahya Hassan performance video
Citater om ghettoen.pdf
Hjemmeforberedelse modul 1.pdf (s. 6-10 Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark)
Opgangen af Kaspar Colling.pdf
Ghettoens stemmer.pdf
DRTV - Prinsesser fra Blokken
Wilkens.pdf
ttps://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0
Morten Pape (2015): Planen side 32-40 i "Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark"
https://www.youtube.com/watch?v=TSGjsAsZllk
Geeti Amiri: "Berlingske-skribent i kikset omklamring af rapstjerne", Ekstra Bladet 28.05.2020
Inden du fortsætter til Google Søgning (Blæstegnen af Tessa lyrics)
‟Ingenmandsland” side 47-51 i På social sightseeing i velfærdsdanmark
Kristian Bang Foss (2019): Frank vender hjem
Generationen | DR LYD
DRTV - Barndom på bistand
Yahya Hassan Ghettoguide.pdf
Hilsen fra provinsen, Andreas Grosbøll, Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark
Testamentet
Sekvenser Testamentet.docx
Ekko Shortlist præsenterer: Middagen
Supplerende stof:
Skema. Dokumentarismens seks fortælleformer. (1).docx
Rammefortællingen
Skriveprocessens faser (grundforløbskompendie - ligger i Lectio)
Vigtige begreber til argumentationsanalyse .docx
Berettermodellen
Hjemmeforberedelse:
Kortfilmens DNA.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Pandemier
En pandemi er godt litterært stof. Ud over de verdenskendte forfattere har også dansksprogede forfattere fra forskellige perioder skrevet flittigt om det pandemiske ud fra egne forestillinger og oplevelser.
Forløbet 'Pandemier' indeholder en bred vifte af dansksprogede tekster, som beskriver pandemiske opfattelser fra middelalderen og op til i dag. Teksterne tematiserer den sorte død, pest, kolera, difteri, tuberkulose og covid-19.
I forløbet er der særligt fokus på kreativ skrivning, hvor der veksles mellem skriftligt arbejde med læsefokuserede spørgsmål samt skriftlige opgaver, der er kreative, projektorienterede og perspektiverende.
Derudover skal eleverne remediere tekster og i det hele taget, er der lagt vægt på en frisættende undervisningsform.
Forløbet er ligeledes tænkt som en toning af danskundervisningen i forhold til elevernes faglige profil som sundhedsklasse og der blev lagt vægt på notatteknik og lektielæsning, så forløbet fik et studieforberedende islæt.
Indhold
Kernestof:
Introduktion Pandemier.pdf
Uddrag af Anne-Lise Marstrands Margrethe I.pdf
Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog.pdf
De glemte epidemier
Pandemiske infektioner og Pesten i Bergamo.pdf
Nexø tekst.pdf
Den spanske syge plakat.pdf
Corona plakat.pdf
Vi Rus.pdf
Coronafotografier.docx
Dag 1.docx
Dag 12.docx
Dag 26.docx
Dag 80.docx
Supplerende stof:
Dionysisk og Apollinsk livssyn.pptx
Sproghandlinger (5 typer).docx
Om Caspar Eric og hans Coronadigte.docx
Utopi, Dystopi og Science Fiction.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Beruselse
'Berus jer!' sagde Baudelaire, som en opfordring til os alle om at træde ind i den dionysiske dans med alkohol, dyd eller hvad end vi måtte foretrække af midler, der i en kort stund kan befri os fra verdens trældom.
I forløbet 'Beruselse' skal eleverne møde tekster fra flere forskellige litterære perioder og genrer, der alle har beruselse som tema.
Forløbet præsenterer mange forskellige former for beruselse, der kan opnås gennem f.eks. kærlighed, lyst, tro, adrenalin og meget mere.
Således centreres forløbet om dansksprogede tekster, hvor det er den danske drukkultur, som vendes og drejes i forskellige æstetiske udformninger, udforskes og udfordres fra de forskellige stemmer i debatten og af elevernes egne positioner i forhold til dem.
Hver time indledes med en sanselig oplevelse i form af et lille videoklip, et uddrag af en podcast, en lille dokumentarseksvens mv. Den lille appetitvækker er tænkt som et præstationsfri(sættende) element i undervisningen.
Forløbet introducerer ligeledes til den debatterende genre og der er et løbende fokus på både mundtlige og skriftlige aktiviteter, der kan give eleverne værktøjer til at begå sig i dette felt.
Dermed bliver forløbet også en introduktion til den debatterende artikel og eleverne prøver kræfter med denne genre, så der peges frem mod den afsluttende skriftlige eksamen.
Overordnet set, bliver forløbet en mulighed for, at eleverne kan finde deres eget ståsted i debatten, at de kan formulerer sig indenfor den debatterende genre og at de udvikler kritisk sans i forhold til den drukkultur de møder ude i verden, hvilket giver forløbet et tydeligt dannelsesfokus.
Indhold
Kernestof:
Baudelaire 'Berus jer!'.docx
Forelskelsessang af Jens Rosendal.docx
DRTV - Indefra med Anders Agger: Indre Missions Ungdom
Kim Larsen ville ha' sin øl på én helt særlig måde (BT).docx
Sidder på et værtshus.docx
Debat DRUK Vi unge fatter slet ikke, hvor farlig vores drukkultur er ... (Pol. aug. 2023).docx
Hjemmeforberedelse:
Som englene flyver 1. del.docx (novellen blev delt op i undervisningen)
Som englene flyver af Naja Marie Aidt.docx
Som englene flyver 2. del.docx
Genstart | Et ædru liv | DR LYD
Hver måned dør et ungt menneske som følge af alkohol (Berlingske 20.aug. 2021).docx
Thomas Vinterberg, Druk (lånt via. CFU)
'Drinks' https://vimeo.com/544512063
Supplerende stof:
Den debatterende artikel.docx
Toulmins model.docx
booktrailer - Google-søgning
Aktantmodellen
Berettermodellen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Book Trailers
03-04-2024
Læserbrev om unges drukkultur
03-04-2024
Debatterende artikel unges drukkultur
08-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Klaus Rifbjerg: Konfrontation
Klaus Rifbjerg: Konfrontation (1960).
Analyse og fortolkning af "Livet i badeværelset" og "Terminologi".
Indhold
Kernestof:
Kære 3.z, jeg glæder mig til at møde jer!
Kære 3.z, dejligt at hilse på jer torsdag.
”Dumheden stortrives i den vestlige bevidsthed for øjeblikket. Man kan være helt grov og sige, at der er 2.000 begavede mennesker i Danmark, og resten er dumme. Politisk dumme, menneskeligt dumme. Uformående. Nogle styrvolter.”
Klaus Rifbjerg. Konfrontation (1960).pdf
Klaus Rifbjerg. Livet i badeværelset. Konfrontation.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksistentialisme
Hvem er jeg? Hvad er meningen med livet? Hvordan lever jeg et autentisk liv?
I dette forløb skal vi beskæftige os med eksistentialismen, som filosofi og som den kommer til udtryk i kunsten.
Eksistentialistisk litteratur handler om mennesker, der ikke tør vælge, om mennesker, der vælger, om mennesker, der finder en mening med tilværelsen - med eller uden gud.
Med udgangspunkt i Jean-Paul Sartres eksistensfilosofi, Albert Camus teori om det absurde og Søren Kierkegaards stadielære arbejder vi med danske kanonforfattere og deres europæiske forbilleder fra efterkrigstiden.
Primærlitteratur
Søren Ulrik Thomsen: "Jeg vågner og konstaterer i spejlet", "Den sidste time er døgnets bedste", "En gang om dagen er ensomheden så stor", Hjemfalden (1991)
Edith Södergran: "Triumf att finnas till" (Septemberlyran, 1918)
Peter Seeberg: "Hullet", Eftersøgningen og andre noveller (1962)
af Albert Camus: Sisyfosmyten, uddrag fra Udsat - en bog om eksistentialisme
af Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme (1946), uddrag fra Udsat - en bog om eksistentialisme
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen: "Roden" (1953)
Livet og andre problemer - dokumentarfilm af Max Kestner (DK 2024)
Baggrund
Digtere, divaer og dogmebrødre (4:8) DR 2
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Udsat - en bog om eksistentialisme (GAD, 2002) (s. 91-101, 114-120)
Jimmy Zander Hagen: "Kierkegaards eksistensfilosofi", kap. 7 i: Eksistens og ansvar (1999)
"Filosoffen - om Søren Kierkegaard" (video). Filosoffen Anders Fogh Jensen fortæller om, hvorfor Kierkegaards filosofi er relevant for os i dag. Om at vælge sig selv og afgive sig selv (http://www.youtube.com/watch?v=kV07F5YEHuM)
Indhold
Kernestof:
Livet er absurd! Vi læser Peter Seebergs novelle "Hjulet" sammen i lektionen - og det bliver mærkeligt! Novellen stammer fra 'Eftersøgningen og andre noveller', 1962.
Wonder = ingen lektie. Vi tager det, når vi ses mandag!
Vejen til meningen er brolagt med passion
Thomsen og Södergran.pdf
Peter Seeberg. Hjulet.pdf
Camus om selvmordet.docx
Udsat - eksistentialisme.pdf
Albert Camus' crash in a Facel Vega HK500, Petit Villeblevin, 1960
PHILOSOPHY - Albert Camus
Sisyfosmyten. Camus. spm.docx
Vi taler vi om Peter Seebergs novellen "Hjulet" (1962) og kaster et blik på Seebergs franske inspirationskilde: Albert Camus og dennes filosofiske bog Sisyfosmyten (1942).
Kære 3.z, da jeg er blevet ramt af den berygtede 'man flu', skal I arbejde selv (være selvstuderende) i denne lektion!
PS Undervejs får I brug for uddraget af Sisyfosmyten s. 117-121 i pdf'en UDSAT - det er ret svær læsning, så fortvivl ikke, hvis I kun delvis forstår teksten.
Begreb om dansk. Kap. 3 Sammenhæng og synsvinkel.pdf
Peter Seeberg. Hjulet. analyse.docx
Vi samler op på jeres arbejde torsdag med fokus på en litterær analyse af Peter Seebergs "Hjulet".
Sartres filosofi i Eksistentialisme er humanisme. docx.docx
Existentialisme: Jean-Paul Sartre (del 1 av 2)
Existentialisme: Jean-Paul Sartre (del 2 av 2)
Karen Blixen - Ringen .pdf
PHILOSOPHY - Sartre
Vi skal tale om Jean-Paul Sartres opfattelse af, hvad eksistentialisme er. DIN forberedelse: læs s. 95-101 øverst i pdf'en fra bogen Udsat. Du behøver ikke forstå alt, men du får et indtryk af Sartres tænkning/filosofi. Læsetid: ca. 20 min.
libido | lex.dk – Den Store Danske
Karen Blixen. Ringen. Tre læsninger. 3z.docx
I forlængelse af vores seneste lektion skal I hjemme læse novellen "Ringen" af Karen Blixen. Den er ret fræk og underholdende. Læsetid: ca. 22 min.
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1945-1960(02:34-08:22)
Filosoffen - om Søren Kierkegaard
Søren Kierkegaard ifølge Jimmy Zander Hagen.docx
Pulp Fiction | 'A Miracle’ (HD) - John Travolta, Samuel L. Jackson | MIRAMAX
De mest centrale Kierkegaard-begreber
Den Hvide Serviet (feat. Jørgen Leth, Mikael Simpson, Frithjof Toksvig)
Introduktion til Søren Kierkegaard, den moderne eksistentialismes stamfader.
Zander Hagen. Eksistens og ansvar.pdf
Jeg glæder mig til at se og arbejde med Max Kestners nye dokumentarfilm Livet og andre problemer sammen med jer.
Livet og andre problemer (film)
Forside - Et undervisningssite for Gymnasie, HF og Højskoler
Dokumentarisme. Analytisk tilgang.docx
Autenticitetsmarkører.pdf
Vi skal sammen se den sidste halve time af Livet og andre problemer og derefter forsøge at blive klogere på dokumentarfilmens form og instruktørens metode.
Den reflekterende artikel .docx (skrivevejledning)
Video: Hvordan skriver man en god reflekterende artikel?
Reflekterende artikel. Eksempler.docx
Menneskets valg. Reflekterende artikel 3z.docx
Du skal hjemme læse novellen "Roden" af heretikaneren Martin A. Hansen. Teksten kommer til at indgå i en reflekterende artikel (den tredje og sidste skr. genre på STX), som I skal skrive. Læsetid: 13 min.
Martin A. Hansen. Roden (1953).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Apolonia, Apolonia (dokumentarfilm)
Gennem arbejde med dokumentarfilmen Apolonia, Apolonia trænes eleverne evne til at næranalysere udvalgte scener og diskutere autenticitet vs. iscenesættelse.
VÆRK
Apolonia, Apolonia (Lea Glob, DK 2022)
Sekundærlitteratur
"Hyppige autenticitetsmarkører" (s. 21) in: DOX - Forløb i medier af Dorte Granild & Mette Wolfhagen (L&R 2016).
Schou og Olsen (red.): Levende Billeder (2007), s. 47-48 - om bølgemodellen.
"Dokumentarisme. Analytisk tilgang", arbejdspapir ved Nanna Wermelin og Michael Nielsen, Campus Bornholm 2018.
"Apolonia, Apolonia", undervisningsmateriale udarbejdet af Marianne Hundebøl.
Indhold
Kernestof:
Apolonia Sokol, Le Printemps (Foråret), 2020.webp
Botticelli. Primavera (Foråret) o. 1480.jpg
Apolonia Sokol (Arken)(udstilling 2023-24 på Arken, Ishøj)
DRTV - Apolonia, Apolonia
Til te med Weinstein og andre utrolige glimt fra en kvindelig kunstners liv (anmeldelse fra Information)
En hurtig opdeling af filmens lyd- og billedside (hver sin kolonne). Hvad har I lagt mærke til undervejs? Skriv jeres iagttagelser ned.
Autenticitetsmarkører.pdf
Vi arbejder videre i dokumentarfilm-sporet og skal se den fremragende Apolonia, Apolonia, vinder af hovedprisen på verdens største dokumentarfilm-festival, IDFA i Amsterdam.
Dokumentarisme. Analytisk tilgang.docx
Bølgemodellen.png
Anslagsanalyse. Apolona, Apolonia. 3z.docx
ALLE: Karakterisér hver af de tre hovedkarakterer - Apolonia (protagonist), Oksana, Lea (dokumentarist) - og ikke mindst deres indbyrdes relation.
ALLE: Giv - med udgangspunkt i filmens sidste scene [1:48:56-] - din/jeres vurdering af Leas voice-over/fortællerstemme som filmisk virkemiddel. Hvordan fungerer den?
I skal se resten af 'Apolonia, Apolonia' som lektie.Vi nåede 1:11 ind i filmen mandag, så der er ca. 40 min. tilbage. Den ligger på DR.God fornøjelse!
Apolonia Sokol, Oksana Shachko, 2022
Apolonia-UV-forloeb.pdf
3.z grupper til Apolonia.png
Vi afslutter arbejdet med Apolonia, Apolonia!
Girl power for et nyt årtusinde - Kunstkritikk
Fortælleformer: Er ’Apolonia Apolonia’ klassisk, observerende, poetisk eller personlig fortalt?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den sorte svane (dokumentarserie)
Et forløb om dokumentarserien 'Den sorte svane' og den mediestorm, som serien har vakt i 2024.
Materiale:
Den sorte svane (Mads Brügger/TV 2, Wingman Media og NRK, 2024) - afsnit 1 og 5.
Indhold
Kernestof:
Dokumentar. Den Sorte Svane.docx(fem stationer)
Du skal bruge din forberedelsestid på at skrive den reflekterende artikel, du skal aflevere tirsdag aften!
Vi skal se den vanvittigt spændende femte og sidste del af Den sorte svane og dykke ned i, hvad det er for en debat, programmet har vakt rent journalistisk.
Sikke en dokumentar! Men jeg har tre alvorlige problemer med "Den sorte svane"
Presseetiske retningslinjer; Om mediernes etiske retningslinjer og hvordan man klager over medierne
Den sorte svane. Efter 5. afsnit.docx
TV2 forsvarer Den Sorte Svane mod kor af kritikere
Vi skal arbejde med presseetikken i Den sorte svane. Som forberedelse bedes du kaste et blik på "Retningslinjer for god presseskik", pkt. A: "Korrekte meddelelser" og pkt. B: "Adfærd i strid med god presseskik". Læsetid: 7-8 min.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Édouard Louis: En kvindes forvandling (VÆRK)
Værklæsning af Édouard Louis: EN KVINDES FORVANDLING (opr. 2021, da. 2022) - med perspektivering til det øvrige forfatterskab, især:
''Forvandlingens metode' (opr. 2021, da. 2023) samt dokumentarfilmen 'Édouard Louis, ou la Transformation' (François Caillat, 2023).
Indhold
Kernestof:
EN KVINDES FORVANDLING.pdf
Édouard Louis er antilitteraturens stjerne. Han er aktuel med en smuk og trist frigørelseshistorie
Édouard Louis and Tash Aw: A Woman's Battles and Transformations[00:00-05:51]
Vi tager hul på et af tidens vigtigste internationale forfatterskaber: Édouard Louis (f. 1992 i Nordfrankrig), som jeg glæder mig til at læse sammen med jer!
Édouard Louis: En kvindes forvandling (2021, da. 2022)
Skønlitteratur | Underklassen skriver - Édouard Louis og Thomas Korsgaard [03:48-25:07]
På s. 35, l. 1-5, stilles to spørgsmål.
Du skal læse s. 5-49 i En kvindes forvandling. Det lyder af langt mere end det er. Luksus læsetid: ca. 25 min.
Édouard Louis. En kvindes forvandling s. 51-75.docx
Du skal læse s. 51-74 af Édouard Louis: En kvindes forvandling. Og hvem ved: Måske læser vi bogen færdig sammen i lektionen?
Grupper 3z DA Louis II-III.png
Du skal læse En kvindes forvandling færdig hjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Romantik og romantisme
Et periodeforløb om romantikken med fokus på menneskets forhold til naturen og til sin egen psyke.
Primærlitteratur
Schack von Staffeldt: "Indvielsen", "Under Lillas Vinduer" (Digte, 1804)
Adam Oehlenschläger: "Den Forladte" (Digte 1803)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (Digte 1803)
N.F.S. Grundtvig: "De levendes land" (1845)
Thomas Kingo: ”Ked af verden, og kær ad himmelen” (1681)
H.C. Andersen: "Skyggen" (1847)
Sekundærlitteratur
Kapitlet "Det romantiske projekt - Naturen som kirke 1800-1870" i: Sidsel Toft Christensen og Ivar Lærkesen: Naturhistorier (Dansklærerforeningens Forlag, 2016)
"Guldalderen" og "Periodenoter: Romantikken (1800-1870), i: Bødtcher-Hansen og Sloth Carlsen: Med tiden (Gyldendal, 2012)
af: 1800-tallet på vrangen (DR 2, tilrettelæggelse: Liv Thomsen), afsnit 1 og 2
"Dobbeltgængermotivet", s. 185-186 i Litteraturens veje (Systime)
"Periodenoter: Romantisme (1800-1870), i: Bødtcher-Hansen og Sloth Carlsen: Med tiden (Gyldendal, 2012)
Indhold
Kernestof:
Mönch am Meer :: Nationalgalerie :: Ressource :: museum-digital:staatliche museen zu berlin(Caspar David Friedrich, 1808-1810)
Vandreren over tågehavet. Caspar_David_Friedrich_-1818.jpg
Vi tager hul på et forløb om den vildeste periode i litteraturhistorien: romantikken. Vi starter med en af de største helte: Schack von Staffeldt. Din forberedelse: læs digtet "Indvielsen".
Schack von Staffeldt. Indvielsen.pdf
Opgaver til "Indvielsen"
Skærmbillede 2024-11-01 kl. 11.04.57.png (grupper)
Til forberedelse: Læs s. 148-150 (til og med "Nyplatonisme") i vedhæftede periodenoter. Læsetid: 8 min.
Periodenoter. Romantikken (1800-1870)..pdf
Under Lillas Vinduer
Under Lillas vinduer.docx
Oehlenschläger. Den Forladte (1803).png
Adam Oehlenschläger. Den forladte.docx
Strunge. Helligt, helligt.docx
Dresscode: En rigtig ung mand gik klædt som Werther i romanen: Ridestøvler, gule ridebukser og blå jakke.
I dag skal det handle om den romantiske kærlighed. Vi skal bl.a. arbejde med romantikeren over dem alle: Adam Oehlenschläger.
1800-tallet på vrangenGuld, hor og romantik, 1800-1814
Guldhornene - Poul Reumert
Universalromantik-3.docx (Schelling-citat)
I bliver ikke studenter uden at kende til Adam Oehlenschlägers store digt "Guldhornene".
Romantisk helhedstænkning.Naturhistorier.pdf
Guldhornene. spm. 3z 2024.docx
Der er noget du ikke får at vide i 'Den sorte svane'.pdf (Politiken 26. nov. 2024)
Den debatterende artikels opbygning.pdf
Gode råd til den debatterende artikel og eksamen i skriftlig dansk 2024.docx
I fremlægger jeres arbejde fra sidst med "Guldhornene" - og sammen stiller vi skarpt på digtets sidste strofer. Husk at medbringe bogen Naturhistorier, som I fik sidst.
De 3 eksamensgenrer, dansk stx.docx
Del 2 - om Grundtvig
Kingo vs. Grundtvig.docx
Grundtvig. De levendes land.pdf (PS Salmen er fra 1824!)
Salme 615 - Kingo
Grundtvigsk Forum
Hvad vil det sige, at vi er en nation af grundtvigianere? Det skal vi gerne finde ud af i denne lektion, der kommer til at handle om N.F.S. Grundtvig.
1800-tallet på vrangen: Gud, konge og politistat, 1814-1830 (linket er dødt - du skal i stedet finde udsendelsen på MitCFU, hvor jeg har bestilt den til klassen som lån). Brug dit UNI-login.
Afsnit
Vi gør klar til giganternes kamp: Kingo vs. Grundtvig!
DobbeltgÃÆÃâ_ngermotivet.pdf
HCA Skyggen. II-2.docx
Periodenoter. Romantisme og biedermeierkulturen.pdf
Romantisme. DIN forberedelse: Læs HCAs fantastiske eventyr "Skyggen". Det er vigtigt, at du får den læst, da undervisningen ellers falder til jorden. Læsetid: 25 min. Den vedhæftede tekst om dobbeltgængermotivet forventes ikke læst - den fungerer som
HCA. Skyggen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Nyhedsjournalistik og politiske diskurser
Fokuspunkter: politiske diskurser, det retoriske pentagram, stilistik og billedsprog. Nyhedsjournalistikkens grundregler.
Primærtekster:
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
P1 Debat: Frederiks svendeprøve og Mettes krigstrommer (DR P1 2. januar 2025)
Ryd forsiden – Dødstrusler og deadlines (dokumentarserie, DR 1, 2019)
DR 2 Deadline: Messerschmidts ’war on woke’ (28. januar 2025)
Søren Baastrup anmelder ’Spillet’: Store tasker og blå-røde kugler (Avisen.dk, 23. januar 2025)
P1 Debat: Luder, pige eller kvinde? (DR P1 29. januar 2025)
Sekundærlitteratur:
"Diskursanalysens begreber", Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk)
Indhold
Kernestof:
Diskursanalyse. Dansk i gym. .pdf
Spm. Statsministerens Nytårstale 2025.docx
Stilistik og billedsprog (1).docx
Det retoriske pentagram.png
Godt nytår! Vi lægger ud med statsministerens nytårstale, som giver os mulighed for at tale om, hvad en diskurs er.
DRTV - Statsministerens nytårstale
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025(tekst)
P1 Debat | Frederiks svendeprøve og Mettes krigstrommer | DR LYD
Vi arbejder videre med statsministerens nytårstale: I får første halvdel af lektionen til at arbejde og anden halvdel til at levere oplæg.
Grupper 3z Nytårstale.png
Matrixgrupper. 3z + statsministeren.docx
Ryd forsiden. Dødstrusler og deadlines.docx
En omnibusavis er en moderne dagbladstype af den mest generelle karakter. Omnibusavisen behandler samtlige emner, der betragtes som interessante for offentligheden, og benytter et bredt spektrum af journalistiske genrer: nyheder, baggrundsartikler, a
Kære 3.z, vi tager hul på et nyt forløb om nyheder og diskurser. Vi starter med at se på forskellige tilgange til nyhedsjournalistik i den danske avisverden. Ingen forberedelse denne gang!
Nyhedsjournalistik.pptx
Kildetyper
Vi skal arbejde med at analysere en række danske aviser (dagblade).
AVISANALYSE. 20. januar 2025.docx
Grupper 3z Nyhedsanalyse.png
Chefredaktør puster nyt liv. Bornholms Tidende 11. jan. 2025.pdf
I skal fremlægge avisanalyserne fra sidst.
Mathilde Walter Clark og minksagen.docx
Uddrag af Det blinde øje
Sproglige virkemidler. Diskursanalyse.doc
Diskursanalyse.png
Mink i medierne. Vi skal - med forfatteren Mathilde Walter Clarks skarpe analytiske blik - se, hvordan minkene forsvandt ud af minksagen. Din forberedelse: Tjek beskrivelse af bogen på Politikens Forlag (link herunder).
Det blinde øje | Mathilde Walter Clark | Politikens Forlag
DRTV - Deadline: Messerschmidts war on woke
woke - Identitetspolitisk og aktivistisk begreb - Lex
Deadline. Messerschmidts 'war on woke'.docx
Vi skal arbejde nyhedsjournalistisk og diskursanalytisk med Morten Messerschmidts krig mod woke.
WOKE 3.z grupper.png
Kan man forsvare at kalde influencere for ludere? Ja, mener chefredaktør
Anmeldelse eller satire.docx
P1 Debat | Luder, pige eller kvinde? | DR LYD[00:00-15:30]
Avisen.dk - grupper.png
Du bedes læse Søren Baastrups anmeldelse af 'Spillet' hjemmefra.
Søren Baastrup anmelder ’Spillet’: Store tasker og blå-røde kugler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Det chokerende nye - den tidlige modernisme
Primærtekster (malerier og digte)
Pablo Picasso: Les Demoiselles d'Avignon (1907) vs. Edgar Degas: L'attente (1878)
Edvard Munch: Skrik (1893)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin 1921" (1927)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Uddrag af Ole Roos' filmatisering fra 1977 af Tom Kristensens Hærværk (1930) og digtet "Angst" fra romanen.
Sekundærtekster
Steffen Auring og Erik Svendsen: Realismer-modernismer (Systime, 2010).
Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 2:8. Dansk Kultur i 100 år (1918-1930).
Indhold
Kernestof:
Edvard Munch, Skrik (1893) – Nasjonalmuseet – Samlingen
Edvard Munch. Aften på Karl Johan (1892).jpg
Skrik - tekst og billede
'Det chokerende nye': Vi begynder på et forløb om den tidlige modernisme (vs. realisme). Som introduktion skal du læse s. 16-20 i pdf'en "Realismer-modernismer'.
Realismer-modernismer.pdf
Degas_-_L'Attente (1878).jpg [Venten, 1878]
Les Demoiselles d'Avignon (1907)
Lav en analyse og en fortolkning af digtet ”Nat i Berlin” (1921), hvor I blandt andet ser på:
Vi arbejder videre med realisme vs. modernisme. Samme lektie som til sidste gang!
Nat i Berlin. 3z grupper .png
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930 [01:24-]
Vi skal analysere Tom Kristensens digt "Nat i Berlin", ser "Digtere, divaer og dogmebrødre" om de brølende 20'ere - og så skal vi med på en gebommerlig druktur i Kristensens roman HÆRVÆRK (1930). Filmatiseringen er fra 1977.
Tom Kristensen. Angst (1930).pdf
Sproglige knaster (1).docx
Typiske fejl. skr. dansk (1).doc
Gode råd til den debatterende artikel og prøve i skriftlig dansk 2025.docx
Vi varmer op til terminsprøven i skr. dansk.
Det blomstrende slagsmål.pdf
Tom Kristensen. Det blomstrende slagsmål. spm.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Christian Sønderby Jepsen (dokumentarfilm)
Et kort forløb om instruktøren Christian Sønderby Jepsen med fokus på at repetere autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler i dokumentarfilm.
Film af Chr. Sønderby Jepsen:
'Side om side' (2008)
'Blodets bånd' (2013)
Eleverne har derudover set 'Testamentet' (2011) i dansk 1.g og 'Munken' (2023) i religion i 3.g.
"Christian Sønderby Jepsens fem gode råd til børn og unge, der skal lave dokumentarfilm", video fra Det danske Filminstitut.
Indhold
Kernestof:
Autenticitetsmarkører.pdf
Vi kører et forløb om dokumentarfilminstruktøren Chr. Sønderby Jepsen, kendt for bl.a. 'Blodets bånd', 'Testamentet' og 'Munken' (som I har set i religion).
Christian Sønderby Jepsens fem gode råd til børn og unge, der skal lave dokumentarfilm
Blodets bånd (2013)
Dokumentarisme. Analytisk tilgang.docx
Vi arbejder videre med dokumentarfilmen Blodets bånd.
Blodets bånd. Arbejdsopgaver (1).docx
3z Næranalyse Blodets bånd.png (grupper)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie
Med udgangspunkt i betonblokkenes historie foretages tekstnedslag i 'ny tid'.
Litteratur:
Jon Helt Haarder og Helle Egendahl: Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie (Systime 2025)
Sivas ft. Gilli: d.a.u.d.a. (2013)
Chatle: Sort på sort (2020)
af: Liv Duvå: Ned fra himlen (2024)
Tessa feat. Orgi-E: Blæstegnen (2020)
"Ét Danmark uden parallelsamfund - Ingen ghettoer i 2030" (regeringsudspil 2018 under Lars Løkke Rasmussen)
Musikrevolutionen: "Det' den del af Danmark, du ik' ser på et postkort" (DR 2)
Afsnit 1 af realitydokumentarserien 'Prinsesser fra blokken' (DR 3, 2016)
Indhold
Kernestof:
https://www.youtube.com/watch?v=n2lCukXsBeY MellemFingaMuzik - A.P.MØLLER ft. Gilli
SIVAS - D.A.U.D.A ft. Gilli (prod. af Reza)
Ny dansk musikvideo forarger på Christiansborg(om Chattles "Sort på sort"-video)
"Sort på sort"
Blokland. Den brogede beton.pdf (D.A.U.D.A. - s. 127-30)
Vi arbejder videre med temaet BLOKLAND.
Sort På Sort (sang uden video)
ARBEJD SELV: I skal læse uddraget af Liv Duvås meget roste roman Ned fra himlen (2024), der foregår i Brøndby Strand. Romanen har modtaget Politikens Litteraturpris.
Liv Duvå. Ned fra himlen (uddrag).pdf
Liv Duvå: Jeg har taget tilløb til at skrive “Ned fra himlen”
Når vi mødes, skal I have læst uddraget af Liv Duvås meget roste roman Ned fra himlen (2024). Det er s. 195-200 i 'Blokland - betonblokkens litteraturhistorie'.
Tekstarbejde (s. 201):
Læsegrupper. Ned fra himlen.png (Victoria i gruppe 3)
DRTV - Prinsesser fra blokken
Tessa, Klamfyr - Blæstegnen(2020)
Tessa og Prinsesser fra Blokken.pdf
Vi perspektiverer til den feminine side af blokken.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340343959", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340343959", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340343959" }