Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Joan Mette Dahl Øhrstrøm, Michael Nielsen, Sofie Mørk Rohde Jensen
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2 PODcast & generation?
Titel 3 "Valget"
Titel 4 DHO Det moderne gennembrud
Titel 5 Oppe og nede
Titel 6 Pandemier
Titel 7 Beruselse
Titel 8 Klaus Rifbjerg: Konfrontation
Titel 9 Eksistentialisme
Titel 10 Apolonia, Apolonia (dokumentarfilm)
Titel 11 Den sorte svane (dokumentarserie)
Titel 12 Édouard Louis: En kvindes forvandling (VÆRK)
Titel 13 Romantik og romantisme
Titel 14 Nyhedsjournalistik og politiske diskurser
Titel 15 Det chokerende nye - den tidlige modernisme
Titel 16 Christian Sønderby Jepsen (dokumentarfilm)
Titel 17 Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi

I vores arbejde med forløbet har vi haft følgende for øje:

1. Forløbet skal være en sjov introduktion til dansk i gymnasiet
- Det er ikke for teoritungt
- Der arbejdes med flere forskellige og forholdsvis lettilgængelige teksttyper
- Eleverne skal ud af huset og opleve kunst
- Temaet er nemt at forholde sig til og bliver ikke for ”privat”

2. Der skal være fokus på den lidt svære overgang fra grundskole til gymnasium:
- eleverne hjælpes godt i gang med lektielæsning (heuristisk metode)
- der bygges videre på den teori/metode, elevere kender fra grundskolen
- eleverne introduceres til udvalgte grundlæggende, teoretiske begreber, som ikke er alt for svære

3. Faglighed/læringsmål:
- nysgerrighed, undren, oplevelse af tekst - induktiv tilgang (hvordan åbner man en tekst?)
- opmærksomhed på detaljen, nærlæsning
- det levende sprog/den personlige stemme (træning til den reflekterende artikel)
- refleksion over, hvad litteratur og kunst kan ift. det enkelte menneske
- basal viden om genrer, lyrik, troper, semantiske felter, billedanalyse, dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, kompositionstyper (film), psykoanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 (laves i lektionen, ikke derhjemme) 23-08-2022
Opgave 2 (laves i lektionen, ikke derhjemme) 31-08-2022
Aflevering - skriveøvelse ud fra museumsbesøg 03-10-2022
Anmeldelse af "Flyvere i natten" 14-10-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Oppe og nede

Undervisningsbeskrivelse:

Engang tilhørte man enten arbejderklassen, middelklassen eller overklassen, men i en årrække har klassebegrebet haft ry for at være gammeldags og noget, der hørte historien til. Den tyske sociolog Ulrich Beck har ligefrem kaldt det for en ‛zombie-kategori’, som samfundsudviklingen for længst har overflødiggjort, og som alligevel vakler rundt iblandt os. Men, men, men også i dag er der faktisk stor forskel på provins og by – på fiskeren og forretningsmanden, på brolæggeren og børsmægleren – så stor, at daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen i 2018 lancerede en ‛ghettoplan’, der skulle give bunden af Danmark en ‛make over’. I dette forløb skal vi arbejde med nyere litteratur, sprog og medier, der taler oppefra og nedefra, og som diskuterer, problematiserer og provokerer et klasse-Danmark, uanset om vi tør at kalde det ‛klasse’ eller ej.

Baggrundsmateriale:
Oppe og nede - social sightseeing i Velfærdsdanmark
Testamentet af Christian Sønderby Jepsen
Dokumentarfilmsteori
Kortfilmsteori
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Pandemier

En pandemi er godt litterært stof. Ud over de verdenskendte forfattere har også dansksprogede forfattere fra forskellige perioder skrevet flittigt om det pandemiske ud fra egne forestillinger og oplevelser.

Forløbet 'Pandemier' indeholder en bred vifte af dansksprogede tekster, som beskriver pandemiske opfattelser fra middelalderen og op til i dag. Teksterne tematiserer den sorte død, pest, kolera, difteri, tuberkulose og covid-19.

I forløbet er der særligt fokus på kreativ skrivning, hvor der veksles mellem skriftligt arbejde med læsefokuserede spørgsmål samt skriftlige opgaver, der er kreative, projektorienterede og perspektiverende.
Derudover skal eleverne remediere tekster og i det hele taget, er der lagt vægt på en frisættende undervisningsform.

Forløbet er ligeledes tænkt som en toning af danskundervisningen i forhold til elevernes faglige profil som sundhedsklasse og der blev lagt vægt på notatteknik og lektielæsning, så forløbet fik et studieforberedende islæt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Beruselse

'Berus jer!' sagde Baudelaire, som en opfordring til os alle om at træde ind i den dionysiske dans med alkohol, dyd eller hvad end vi måtte foretrække af midler, der i en kort stund kan befri os fra verdens trældom.  

I forløbet 'Beruselse' skal eleverne møde tekster fra flere forskellige litterære perioder og genrer, der alle har beruselse som tema.

Forløbet præsenterer mange forskellige former for beruselse, der kan opnås gennem f.eks. kærlighed, lyst, tro, adrenalin og meget mere.
Således centreres forløbet om dansksprogede tekster, hvor det er den danske drukkultur, som vendes og drejes i forskellige æstetiske udformninger, udforskes og udfordres fra de forskellige stemmer i debatten og af elevernes egne positioner i forhold til dem.

Hver time indledes med en sanselig oplevelse i form af et lille videoklip, et uddrag af en podcast, en lille dokumentarseksvens mv. Den lille appetitvækker er tænkt som et præstationsfri(sættende) element i undervisningen.   

Forløbet introducerer ligeledes til den debatterende genre og der er et løbende fokus på både mundtlige og skriftlige aktiviteter, der kan give eleverne værktøjer til at begå sig i dette felt.
Dermed bliver forløbet også en introduktion til den debatterende artikel og eleverne prøver kræfter med denne genre, så der peges frem mod den afsluttende skriftlige eksamen.

Overordnet set, bliver forløbet en mulighed for, at eleverne kan finde deres eget ståsted i debatten, at de kan formulerer sig indenfor den debatterende genre og at de udvikler kritisk sans i forhold til den drukkultur de møder ude i verden, hvilket giver forløbet et tydeligt dannelsesfokus.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Book Trailers 03-04-2024
Læserbrev om unges drukkultur 03-04-2024
Debatterende artikel unges drukkultur 08-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksistentialisme

Hvem er jeg? Hvad er meningen med livet? Hvordan lever jeg et autentisk liv?
I dette forløb skal vi beskæftige os med eksistentialismen, som filosofi og som den kommer til udtryk i kunsten.
Eksistentialistisk litteratur handler om mennesker, der ikke tør vælge, om mennesker, der vælger, om mennesker, der finder en mening med tilværelsen - med eller uden gud.

Med udgangspunkt i Jean-Paul Sartres eksistensfilosofi, Albert Camus teori om det absurde og Søren Kierkegaards stadielære arbejder vi med danske kanonforfattere og deres europæiske forbilleder fra efterkrigstiden.

Primærlitteratur
Søren Ulrik Thomsen: "Jeg vågner og konstaterer i spejlet", "Den sidste time er døgnets bedste", "En gang om dagen er ensomheden så stor", Hjemfalden (1991)
Edith Södergran: "Triumf att finnas till" (Septemberlyran, 1918)
Peter Seeberg: "Hullet", Eftersøgningen og andre noveller (1962)
af Albert Camus: Sisyfosmyten, uddrag fra Udsat - en bog om eksistentialisme
af Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme (1946), uddrag fra Udsat - en bog om eksistentialisme
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen: "Roden" (1953)
Livet og andre problemer - dokumentarfilm af Max Kestner (DK 2024)


Baggrund
Digtere, divaer og dogmebrødre (4:8) DR 2
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Udsat - en bog om eksistentialisme (GAD, 2002) (s. 91-101, 114-120)
Jimmy Zander Hagen: "Kierkegaards eksistensfilosofi", kap. 7 i: Eksistens og ansvar (1999)
"Filosoffen - om Søren Kierkegaard" (video). Filosoffen Anders Fogh Jensen fortæller om, hvorfor Kierkegaards filosofi er relevant for os i dag. Om at vælge sig selv og afgive sig selv (http://www.youtube.com/watch?v=kV07F5YEHuM)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Apolonia, Apolonia (dokumentarfilm)

Gennem arbejde med dokumentarfilmen Apolonia, Apolonia trænes eleverne evne til at næranalysere udvalgte scener og diskutere autenticitet vs. iscenesættelse.

VÆRK
Apolonia, Apolonia (Lea Glob, DK 2022)

Sekundærlitteratur
"Hyppige autenticitetsmarkører" (s. 21) in: DOX - Forløb i medier af Dorte Granild & Mette Wolfhagen (L&R 2016).
Schou og Olsen (red.): Levende Billeder (2007), s. 47-48 - om bølgemodellen.
"Dokumentarisme. Analytisk tilgang", arbejdspapir ved Nanna Wermelin og Michael Nielsen, Campus Bornholm 2018.
"Apolonia, Apolonia", undervisningsmateriale udarbejdet af Marianne Hundebøl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Romantik og romantisme

Et periodeforløb om romantikken med fokus på menneskets forhold til naturen og til sin egen psyke.

Primærlitteratur
Schack von Staffeldt: "Indvielsen", "Under Lillas Vinduer" (Digte, 1804)
Adam Oehlenschläger: "Den Forladte" (Digte 1803)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (Digte 1803)
N.F.S. Grundtvig: "De levendes land" (1845)
Thomas Kingo: ”Ked af verden, og kær ad himmelen” (1681)
H.C. Andersen: "Skyggen" (1847)

Sekundærlitteratur
Kapitlet "Det romantiske projekt - Naturen som kirke 1800-1870" i: Sidsel Toft Christensen og Ivar Lærkesen: Naturhistorier (Dansklærerforeningens Forlag, 2016)
"Guldalderen" og "Periodenoter: Romantikken (1800-1870), i: Bødtcher-Hansen og Sloth Carlsen: Med tiden (Gyldendal, 2012)
af: 1800-tallet på vrangen (DR 2, tilrettelæggelse: Liv Thomsen), afsnit 1 og 2
"Dobbeltgængermotivet", s. 185-186 i Litteraturens veje (Systime)
"Periodenoter: Romantisme (1800-1870), i: Bødtcher-Hansen og Sloth Carlsen: Med tiden (Gyldendal, 2012)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Nyhedsjournalistik og politiske diskurser

Fokuspunkter: politiske diskurser, det retoriske pentagram, stilistik og billedsprog. Nyhedsjournalistikkens grundregler.

Primærtekster:
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
P1 Debat: Frederiks svendeprøve og Mettes krigstrommer (DR P1 2. januar 2025)
Ryd forsiden – Dødstrusler og deadlines (dokumentarserie, DR 1, 2019)
DR 2 Deadline: Messerschmidts ’war on woke’ (28. januar 2025)
Søren Baastrup anmelder ’Spillet’: Store tasker og blå-røde kugler (Avisen.dk, 23. januar 2025)
P1 Debat: Luder, pige eller kvinde? (DR P1 29. januar 2025)

Sekundærlitteratur:
"Diskursanalysens begreber", Dansk i gymnasiet (www.gymdansk.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Det chokerende nye - den tidlige modernisme

Primærtekster (malerier og digte)
Pablo Picasso: Les Demoiselles d'Avignon (1907) vs. Edgar Degas: L'attente (1878)
Edvard Munch: Skrik (1893)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin 1921" (1927)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Uddrag af Ole Roos' filmatisering fra 1977 af Tom Kristensens Hærværk (1930) og digtet "Angst" fra romanen.

Sekundærtekster
Steffen Auring og Erik Svendsen: Realismer-modernismer (Systime, 2010).
Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 2:8. Dansk Kultur i 100 år (1918-1930).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Christian Sønderby Jepsen (dokumentarfilm)

Et kort forløb om instruktøren Christian Sønderby Jepsen med fokus på at repetere autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler i dokumentarfilm.

Film af Chr. Sønderby Jepsen:
'Side om side' (2008)
'Blodets bånd' (2013)

Eleverne har derudover set 'Testamentet' (2011) i dansk 1.g og 'Munken' (2023) i religion i 3.g.

"Christian Sønderby Jepsens fem gode råd til børn og unge, der skal lave dokumentarfilm", video fra Det danske Filminstitut.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie

Med udgangspunkt i betonblokkenes historie foretages tekstnedslag i 'ny tid'.

Litteratur:
Jon Helt Haarder og Helle Egendahl: Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie (Systime 2025)
Sivas ft. Gilli: d.a.u.d.a. (2013)
Chatle: Sort på sort (2020)
af: Liv Duvå: Ned fra himlen (2024)
Tessa feat. Orgi-E: Blæstegnen (2020)

"Ét Danmark uden parallelsamfund - Ingen ghettoer i 2030" (regeringsudspil 2018 under Lars Løkke Rasmussen)
Musikrevolutionen: "Det' den del af Danmark, du ik' ser på et postkort" (DR 2)
Afsnit 1 af realitydokumentarserien 'Prinsesser fra blokken' (DR 3, 2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer