Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Marina Kofoed Petersen
Hold
2022 DA/k (
1k DA
,
2k DA
,
3k DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2
Nyheder i et demokrati
Titel 3
Barndommens land
Titel 4
Det moderne gennembrud
Titel 5
Det moderne gennembrud - fortsat
Titel 6
Taler for forandring
Titel 7
Ud og se - at rejse er at leve
Titel 8
Fremstillinger af Krig - fakta og fiktion
Titel 9
Kærlighed - ægteskab - parforhold
Titel 10
Sprog, klasse og magt
Titel 11
Menneske og teknologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mellem virkelighed og fantasi
Forløbet skal være en sjov introduktion til dansk i gymnasiet
- Det er ikke for teoritungt
- Der arbejdes med flere forskellige og forholdsvis lettilgængelige teksttyper
- Eleverne skal ud af huset og opleve kunst - besøg på Bornholms Kunstmuseeum
Der er fokus på den lidt svære overgang fra grundskole til gymnasium:
- eleverne hjælpes godt i gang med lektielæsning (heuristisk metode)
- der bygges videre på den teori/metode, elevere kender fra grundskolen
- elevere introduceres til udvalgte grundlæggende, teoretiske begreber, som ikke er alt for svære
Faglighed/læringsmål:
- nysgerrighed, undren, oplevelse af tekst - induktiv tilgang (hvordan åbner man en tekst?)
- opmærksomhed på detaljen, nærlæsning
- det levende sprog/den personlige stemme
- refleksion over, hvad litteratur og kunst kan ift. det enkelte menneske
- basal viden om genrer, lyrik, troper, semantiske felter, billedanalyse, dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, kompositionstyper (film)
Omfang: 6%
Indhold
Kernestof:
Teoritekster drøm virkelighed.docx
Arbejdsark til Charlotte Weitzes novelle Villy.docx
Charlotte Weitze Villy.docx
Læs s. 15-17 i Teorikompendiet om semantik og semantiske begreber.
Genlæs digtet "Ud af Himmelporte" af Bodil Bech og læs den hurtigskrivning du skrev om digtet i sidste dansktime.
Bodil Bech tekst og arbejdsspørgsmål Gr3.docx
Dokumentar og filmiske virkemidler.pptx
Vi skal arbejde med en lille dokumentarfilm i dette modul. Læs s. 21-22 i det udleverede Teorikompendium om fakta og fiktion. Hjælpespørgsmål: Hvad kendetegner fakta – og hvad kendetegner fiktion? Hvordan kan man tale om ”kontrakter” ift. tekster? Hv
Gadejørgen - arbejdsspørgsmål.docx
Gadejørgen 1:6 – Kællingen og bonderøven 1972
Læs også om billedanalyse på s. 31 i teorikompendiet. Medbring det printede kompendium til timen.
Vi arbejder med skriftlig fremstilling i dansk og tager lidt hul på den opgave, I skal skrive ud fra vores besøg på kunstmuseet.
Dyr og dame i stynet skov.docx
Kortfilm (fiktion): "Flyvere i natten". Læs om komposition (kontraktmodellen og tre-akter-modellen) på s. 28-30 i teorikompendiet.
Flyvere i natten - anden lektion.docx
Opsamling på næranalyse af sekvens 6 i "Flyvere i natten" (26:01-31:44). Alle skal have mindst 3 eksempler (billeder/ korte klip med tidskoder) klar. Læs desuden selv om psykoanalyse på s. 32-33 i teorikompendiet.
Ekko Shortlist præsenterer: Flyvere i natten
Det blomstrende slagsmål - arb ark.docx
Tom Kristensen - Det blomstrende slagsmål.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedopgave
29-09-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Nyheder i et demokrati
Hvilken rolle og hvilke udfordringer har de etablerede medier i et demokrati?
- Avistyper, nyhedsgenrer, nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten
- Analyse af nyheder
- Etablerede medier >< sociale medier
- Fake news (og nyhedssatire)
- Medierne som den 4. statsmagt
Baggrundsstof:
Fra: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk kap. 5.1
Fra: Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk kap. 11
Fra: Darger og Hansen: Begreb om dansk. (2020) kap. 11
Omfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Nyhed og nyhedskredsløb (BoD).pdf
Avisforsider 02.11.22.docx
Avisjournalistik (Htd).docx
Politiken - Lussing til blå statsministerkandidater (e9304fc0).pdf
Ekstra Bladet - SMADREMANDEN SLÅR TIL IGEN (e932d40a).pdf
Politiken - Lussing til blå statsministerkandidater 02.11.22.docx
Ekstra Bladet - Smadremanden slår til igen 06.11.22.docx
Analyse af nyhedsartikler.docx
Berlingske - Vanopslaghs boligsag kostede intet Pape satte alt (e9351d96).pdf
Flygtningepres - nyhedsartikel og leder.pdf
Artikler om flygtningepres analyse.docx
Nyheder i et demokrati opvarmningsspørgsmål.docx
Nyheder i et demokrati - den offentlige debat grp arb.docx
Nyheder i et demokrati.pdf
Inder styrer dansk fanklub i Qatar: Får godt 200 kroner om dagen
B.T. og Mediano bragte falsk historie om fans i Qatar
Lektor ikke i tvivl: Fodboldfans i Qatar ligner en 'koreograferet markedsstrategi fra regimet'
Nyheder og troværdighed - fodboldfans.docx
Vi skal arbejde med nyhedssatire i dette modul. Læs s. 16-17 i det vedhæftede dokument (overskrift: "Fake news og clickbailt") og besvar disse to spørgsmål: 1) Hvad er "journalistiske autenticitetsmarkører"? 2) Hvad er en "faktakontrakt"? Det vedhæft
Politiker i nyhedsmedier - grafik.docx
Diskursanalyse (Hdt).docx
Politikeres udmeldinger på Facebook.docx
Gruppearbejde om 3 politikeres opslag på Facebook (diskursanalyse)
Nyheder i et demokrati - skr opg.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Præsentationsbrev
28-11-2022
Nyheder i et demokrati
05-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Barndommens land
Forløbet fokuserer på fiktive fremstillinger af barndommen.
Der er fokus op novellegenren - hvad definerer den traditionelle og den moderne novelle.
Desuden trænes analyse og fortolkning med inddragelse af fagbegreber: kompositionstyper, fortællertyper, miljø- og personkarakteristik samt symbolik.
Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:
Andersen - Barndommens Land.docx
Ditlevsen - Nattens dronning.pdf
Novelle (Håndbog til dansk).docx
Teoritekster - analyse og fortolkning af fiktive fremstillinger.docx
FFD s 101-102 om kompositionstyper.pdf
Ditlevsen - Nattens dronning - komposition.docx
Skriveøvelse - Nattens dronning.docx
Korsgaard - I bor da meget pænt arb sp.docx
Syndefaldsmotivet arb opg.docx
Syndefaldsmyten.pdf
Symbolik.docx
Bodelsen - Drivhuset (Pid).pdf
Blodsøstre - kortfilm
Vi afrunder forløbet om 'Barndommens land' med denne kortfilm. Se den hjemme, så du har lidt bedre overblik over handling og detaljer i den, når vi skal arbejde med den i timen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Barndommens land
22-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Det moderne gennembrud
DHO
Forløbet har fokus på de tre k'er: køn, klasse og kirke, som centrale temaer.
Kanonforfattere: Henrik Pontoppidan, Herman Bang og Martin Andersen-Nexø
Basal introduktion til litterære metoder: biografisk, nykritisk-, socialhistorisk- (ideologikritisk)
Litteraturhistorisk baggrundsstof:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug Litteraturhistorien. Dansklærerforeningens forlag, Systime. 2014
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Systime. 2012-2020
Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på forløbet som skal lede op til DHO: Det moderne gennembrud - Ulighed og uretfærdighed i klasse og køn.
Det moderne gennembrud - Brug litteraturhistorien (102-133).docx
"1800-tallet på vrangen" - klip fra afsnit 6 og 7
Pontoppidan - Idyl.pdf
Martin Andersen Nexø - Pelle Erobreren bog 3 - Arken mm.docx
MA Nexø - Pelle Erobreren bog 3 - Den store Kamp.pdf
Drachmann - Engelske socialister.PDF
Drachmann - Engelske Socialister arb sp.docx
Bang - Pernille - arb ap.docx
Bang - Pernille.pdf
Skram - Karens jul.pdf
Skram - Karens jul arb sp.docx
Danskfagets metoder indledning.PDF
3 litterære metoder (light-udgave) 1.g.docx
Formalia - DHO.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 5
Det moderne gennembrud - fortsat
Forløbet bygger videre på forløbet fra 1.g
Uddybende om naturalisme og impressionisme.
Svensk: August Strindberg: Den starkare
Værk 1: Henrik Ibsen: Et dukkehjem.
Baggrundslitteratur fra: Litteraturhistorien på langs og på tværs samt Brug Litteraturhistorien - begge fra Systime.
Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud (lit hist l og t).pdf
Jacobsen - Saa Standsed + naturalisme (2k).docx
Marie Grubbe - arb ark.docx
Jacobsen - af Marie Grubbe.pdf
Drama - karakteristiske træk
Hvad er et drama - naturalistisk drama.docx
Strindberg - Den starkare (LP).pdf
Strindberg - Den starkare arb ark 2k.docx
Transaktionsanalyse og undertekst (Htd).docx
Transaktionsanalyse opg.docx
Henrik Ibsen: Et dukkehjem; sider: 11-101
Dansklærerforeningens udgave, 1984-2002
Et dukkehjem - akt 1 spørgsmål i grupper.docx
Et dukkehjem - akt 2 spørgsmål i grupper.docx
Et dukkehjem - akt 3 spørgsmål og krea i grupper.docx
Et dukkehjem - akt 3 spørgsmål og krea i grupper (navne).docx
Nora, now: A Doll"s House film for the modern world
Bang Foran Alteret åbning.docx
Bang - Foran Alteret.pdf
Impressionistisk og naturalistisk skrivestil - Foran alteret.docx
Alle: sammenfat novellens tema, med fokus på hvordan den behandler de tre k'er - klasse, køn og kirke. Hvilke er mest dominerende? Skriv jeres ideer ned.
Skriftlig dansk - indledninger.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sprog og kommunikation i Et Dukkehjem
15-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Taler for forandring
Forløbet har fokus på argumenterende taler og tekster, der ønsker at skabe en forandring.
Der er arbejdet med argumentationsteori (Toulmins udvidede model) samt retoriske stilfigurer.
Forløbet har både et mundtligheds- og et skriftlighedsaspekt.
Forløbet tager udgangspunkt i materiale fra Nordisk Talefest 2024. Materiale på norsk.
Værk 2: Lone Aburas: "Det er et jeg der taler (Regnskabets time)" (2017)
Omfang: 12%
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et forløb om taler. Tænk på en tale som har gjort indtryk på dig og hvorfor den gjorde indtryk.
Taler - teori (Pid).pdf
Dronningens Nytårstale 2022 - gruppearb.docx
Taleguide - Hold en tale om drømme.pdf
Jason Diakité (Timbuktu): Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation – Svenska tal
Argumentets dele - oversigt over Toulmins model.docx
Argumentets opbygning - øvelser.docx
Lisa Storinggaard Nygaards tale om karaktersystemet
Lær at holde en tale 1: Hvad vil du opnå med talen?
Lær at holde en tale 2: Argumentation
Skriveøvelse - argumentation.docx
Agnes Musses tale om hjernerystelse
Lær at holde en tale 4: Sprog
Sikandar Siddiques Folkemødetale 2022
Videre arbejde med jeres egne taler - argumenter, fortælling og levende sprog.
Lær at holde en tale 3: Disposition
Den gode tale - indledning og afslutning.docx
Andrea Beyer Holms tale om drenge- og pigefarver (Nordisk Talefest 2023)
Retoriske virkemidler - oversigt.pdf
Martin Luther King - Jeg har en drøm (uddrag).pdf
I arbejder med jeres taler. Opbygning (indledning + afslutning), argumentation, fortælling, levende sprog, stilfigurer.
Lær at holde en tale 5: Fremførelsen
Argumentationsgreb (Pid).pdf
DiCaprio - Tale i FN.pdf
Glenn Bechs Nytårstale 2023 - arb ark (2).docx
Glenn Bech - Nytårstale 2023.docx
Debatterende artikel - diskussion og argumentation.pdf
Skriveøvelse - debatterende - Glenn Bech - brainstorming.docx
Lone Aburas: Det er et jeg der taler (regnskabets time), Gyldendal; sider: 7-45
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Argumentation
26-11-2023
Tale om 'drømme'
04-01-2024
Færdig tale
26-01-2024
Debatterende skriveøvelse
20-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Ud og se - at rejse er at leve
Forløbet har fokus på rejsen som litterært motiv, metafor og tema i digte og noveller. Her arbejder vi både oplevelsesorienteret og med træning af faglig analyse og fortolkning.
Kanonforfattere: St.St. Blicher, J.V. Jensen og Peter Seeberg.
Desuden er der arbejdet med rejsereklamer og herunder værklæsning.
Værk 3: Destination Bornholm (hjemmeside)
I dette forløb indgår også et skriftlighedsforløb om den reflekterende artikel.
Baggrundsmateriale er hentet fra:
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk (kap. 7)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (kap. 5.6)
Omfang: 12%
Indhold
Kernestof:
Politiken - Her er dagligt kaos.docx
Billedskabende sprog (Pid).pdf
Rejsen - introduktion til temaet (Pid).docx
Blicher - Præludium.pdf
Andkjær Olsen - Vildvej.pdf
Læs både introduktion til temaet og om centrallyrik + interaktionslyrik samt de to vedhæftede digte igennem, så du er klar til at arbejde med materialet i timen.
Paa Memphis Station - komposition.docx
Jensen - Paa Memphis Station.pdf
EKSISTENTIALISME.pdf
Paa Memphis Station - det lyriske jeg.docx
Rejsen til Ribe - synsvinkel og fremstillingsformer.docx
Seeberg - Rejsen til Ribe.pdf
Symbolik.docx
Fruelund - fra Pendlerne.pdf
KLASSETEORI.pdf
Pendlerne - arb ark.docx
Kampagner og reklamer.docx
Analyse af hjemmeside - Destination Bornholm 2k.docx
Sproglig karakteristik - overblik.docx
Analyse af reklamefilm.docx
Analyse af reklamefilm: Destination Bornholm med Johan Bülow
TUI - Alt det en rejse kan være
Do it for Denmark | for Mom | Forever - Spies
Rejsereklamer - gruppearb.docx
Supplerende stof:
Frygt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Fremstillinger af Krig - fakta og fiktion
Forløbet handler om de mennesker, der er involveret i krig, altså direkte eller indirekte krigserfaringer.
Fokus på dokumentariske fremstillinger - fortællende journalistik, tv-dokumentar og dokumentarfilm.
Værk 4: Laurits Munch-Petersen: "Skyggen af en helt" (dokumentarfilm)
Baggrundsmateriale er hentet fra:
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk (kap. 10)
Omfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Avisjournalistik (Htd).docx
Repetition af nyhedsstof - gruppearb.docx
Lesager og Malacinski - Hjemkaldt (Reportage - WA).pdf
INDGANG_ Hjemkaldt (e8b58092) - Reportage (WA).pdf
REPORTAGEN - genren, historien og objektiviteten.docx
Reportage Hjemkaldt analysespørgsmål.docx
Fortællende journalistik - Damsgård og Plambeck.docx
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i DANSK, Dansklærernes forlag; sider: 250-259, 261-264
Fortællende journalistik (Krydsfelt 2017).docx
Damsgård og Plambeck - krig.pdf
Dokumentartyper/ fortælleformer
Introduktion til dokumentartyper.docx
Dokumentarfilm dramaturgi (Krydsfelt).pdf
Billedet som virkemiddel.pdf
Skema. Fakta- og fiktion og Fakta- og fiktionskoderskoder.docx
Jægerkorpset - gruppearb.docx
DRTV - Jægerkorpset - afsnit 4
Vi skal se dokumentarfilmen "Skyggen af en helt". Den varer hele lektionen, så vær der fra start, hvis vi skal undgå at bruge lidt af spisefrikvarteret.
Gense korte sekvenser i "Skyggen af en Helt" efter følgende plan:
Skyggen af en helt
Hvilken dokumentartype/ fortælleform er der tale om i denne dokumentar? Giv et begrundet svar (se s. 245-247 i Pid).
Hassan - Prisfest i Kyiv.docx
DR - "Velkommen til frontlinjen" (fra afsnit 3)
Velkommen til frontlinjen noteark.docx
Supplerende stof:
Genstart | Plørefulde planer | DR LYD
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fremstillinger af soldater og krig
02-10-2024
Diskursen omkring veteranen
12-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Kærlighed - ægteskab - parforhold
Litteraturhistorisk forløb med fokus på temaet: Kærlighed, ægteskab, parforhold som det kommer til udtryk i litteraturen.
Elevoplæg om forskellige litteraturhistoriske perioder samt forfattere i tilknytning til disse.
Litteraturhistorisk baggrundsstof fra: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Systime. 2012-2020
Kanonforfattere: Folkevise, Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen.
Verdenslitteratur i oversættelse: William Shakespeare: Romeo og Julie (uddr.)
Værk 5: Tove Ditlevsen: Gift
Omfang: 14%
Indhold
Kernestof:
Politiken - Vejen til kærlighed er blevet lang og snørklet.docx
Læs om Middelalderen og folkeviser - frem til og med afsnittet om "Ridderviser". Læs desuden folkevisen "Torbens datter" (s. 2-3 i kompendiet).
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo & Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime; sider: 20-22, 34-37, 79-82, 99-101, 103-109, 153-157, 173-178, 200-202
Torbens datter - introduktion.docx
Folkevise: Torbens datter
Shakespeare: Romeo og Julie (uddr.)
Ludvig Holberg: "Epistel 89: Fordærvet smag i kærlighed"
Adam Oehlenschläger: "Oldingen ved Werthers grav"
N.F.S. Grundtvig: "Bryllupssalme"
Eslund - Hvad tænker Ingrid på.pdf
Biedermeier og romantisme og Sneemanden.docx
H.C. Andersen: "Sneemanden"
Martin A. Hansen: af: Løgneren
Karen Blixen: "De blå øjne"
Plambeck - Forord til Tove Ditlevsens Gift.pdf
Værk: Tove Ditlevsen: Gift
Ditlevsen, Tove: Gift, Gyldendal; sider: 7-198
Sami Saif: Tove i stykker (dokumentar)
Helle Helle: "En stol for lidt"
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i DANSK, Dansklærernes forlag; sider: 222-223
Vi afrunder temaet om Kærlighed, ægteskab, parforhold med et uddrag af en ny roman. Læs uddraget inden timen.
Linea Maja Ernst: fra: Kun til navlen (2024)
Ernst - Kun til navlen (uddr).pdf
Supplerende stof:
Kort om billedsprog.docx
4 Litterære metoder.pdf
LITTERÆRE METODER - Sneemanden (til elev).docx
Som forberedelse til denne time skal I se "Øgendahl og de store forfattere - Tove Ditlevsen" (ca. 30 min). Den er reserveret til jer fra d. 11/12 på MitCFU, som I skal logge ind på. Udsendelsen burde også kunne ses på DR.TV, men det kræver også login
Styr på skrivningen - Punktum og sætningslænde (kap 2).pdf
Skriftlige øvelser om punktum og sætningslængde: medbring print af opgaverne, som I fik i onsdags. I behøver ikke gøre mere ved dem, end I nåede i timen.
Kun til navlen - eksempel på eksamensspørgsmål.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kærlighed, ægteskab og parforhold
17-12-2024
Værklæsning - Gift
15-01-2025
Litteraturhistorisk periode
17-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Sprog, klasse og magt
Sprogligt forløb med fokus på stilistik (høj/ lav stil - formelt/ uformelt sprog - gruppesprog) og hvordan sprog kan afspejle social status.
Desuden arbejdes der med politikeres og influenceres kommunikation som eksempler på magtsprog.
Bygger på baggrundsstof fra Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk kapitel 8
Forskellige tekstgenrer indgår i forløbet - både litterære og ikke-literære. Herunder også SoMe-tekster.
Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:
Vi tager fat på næste forløb: Sprog, klasse og magt.
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk; sider: 86-102, 192-201, 203-208
Dansklærerforeningens forlag. 2018
Ditlevsen - af Barndommens gade.pdf
Ahmad - Ækte vare 1_2.pdf
Holberg - af Jean de France.pdf
Metz - Intermezzo - En tur med Karen K.pdf
Højholt - Gittes monolog om Information.pdf
Hassan - af Langdigt (Pid).pdf
Anglicismer og andre dårlige vaner i dansk.docx
Sproghandlinger - øvelse 1 - indledende (Htd).docx
Uploaded - kampagnefilm
I vores 2 moduler i denne uge afslutter vi forløbet om Sprog, klasse og magt med et gruppearbejde + lille fremlæggelse, hvor i anvender de forskellige analyseværktøjer. Medbring Perspektiver i dansk.
Politiker eller influencer på sociale medier - sproglig analyse.docx
Lidt tid til færdiggørelse af fremlæggelse. Derefter præsentationer i klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 11
Menneske og teknologi
Forløbet tager udgangspunkt i vores samtid og hvordan digital teknologi fylder i vores liv.
Vi bevæger os baglæns i litteraturen til 1960'ernes modernisme samt den tidlige modernisme i begyndelse af 1900-tallet, hvor industrialiseringen også bragte ny teknologi ind i menneskenes liv. Til slut vender vi tilbage til nutiden og AI.
Værk 6: Lone Hørslev: Dagene er data (digtlæsning)
Kanonforfattere:
Klaus Rifbjerg, Peter Seeberg, Tom Kristensen
Litteraturhistorisk baggrundsstof fra: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Systime. 2012-2020
Omfang: 8%
Indhold
Kernestof:
Lone Hørslev - Dagene er data - lytteøvelse.docx
Vi begynder på et sidste lille forløb om Menneske og teknologi. Vi skal arbejde med et værk - en digtsamling: Lone Hørslev: Dagene er data - som vi lytter til i dette modul. I skal læse baggrundslitteratur i Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo & Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime; sider: 163-167, 178-183, 214, 227-228
Inden timen: Skriv 5-10 linjer om din overordnede oplevelse af værket her på elevfeedback. Hvad fangede særligt din opmærksomhed? (noget interessant, mærkeligt, svært, sjovt, noget der virker vigtigt eller andet...)
Hørslev, Lone: Dagene er data, Rosinante; sider: 9-95
Gruppearbejde om værket.
Lone Hørslev - Dagene er data - værklæsning gruppearbejde.docx
Livet i badeværelset - arb sp.docx
Rifbjerg - Livet i badeværelset (lit hist l og t).pdf
Seeberg - Patienten arb sp (lit hist).docx
Peter Seeberg Patienten.pdf
Seeberg Patienten - eksempel på eksamensspørgsmål (øvelse).docx
Dokumentar: Verdens første cyborg
Vi arbejder med den skriftlige opgave, som snart skal afleveres.
Vi skal tilbage til forløbet om 'Menneske og teknologi'. Vi har bevæget os fra vores samtid (Hørslev) tilbage til 1960'erne (Rifbjerg og Seeberg), og nu skal vi tilbage til den tidlige modernisme i begyndelsen af 1900-tallet. Husk her også på Johanne
Tom Kristensen - Middag + arb sp.docx
Menneske og teknologi - opsamling på de litterære tekster og modernismebegrebet. Medbring 'Litteraturhistorien på langs og på tværs'.
One-pager - opsamling på Menneske og teknologi.docx
Kulager - Jeg fik en chatbot.docx
Frederik Kulager: ”Jeg fik en chatbot der interesserer sig mere for mig end mine venner”, Zetland, 2017
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dagene er data - gruppearbejde
18-03-2025
Dansk 3 - eksamenstræning
28-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340405455", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340405455", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340405455" }