Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marina Kofoed Petersen
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2 Nyheder i et demokrati
Titel 3 Barndommens land
Titel 4 Det moderne gennembrud
Titel 5 Det moderne gennembrud - fortsat
Titel 6 Taler for forandring
Titel 7 Ud og se - at rejse er at leve
Titel 8 Fremstillinger af Krig - fakta og fiktion
Titel 9 Kærlighed - ægteskab - parforhold
Titel 10 Sprog, klasse og magt
Titel 11 Menneske og teknologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi

Forløbet skal være en sjov introduktion til dansk i gymnasiet
- Det er ikke for teoritungt
- Der arbejdes med flere forskellige og forholdsvis lettilgængelige teksttyper
- Eleverne skal ud af huset og opleve kunst - besøg på Bornholms Kunstmuseeum

Der er fokus på den lidt svære overgang fra grundskole til gymnasium:
- eleverne hjælpes godt i gang med lektielæsning (heuristisk metode)
- der bygges videre på den teori/metode, elevere kender fra grundskolen
- elevere introduceres til udvalgte grundlæggende, teoretiske begreber, som ikke er alt for svære

Faglighed/læringsmål:
- nysgerrighed, undren, oplevelse af tekst - induktiv tilgang (hvordan åbner man en tekst?)
- opmærksomhed på detaljen, nærlæsning
- det levende sprog/den personlige stemme
- refleksion over, hvad litteratur og kunst kan ift. det enkelte menneske
- basal viden om genrer, lyrik, troper, semantiske felter, billedanalyse, dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, kompositionstyper (film)

Omfang: 6%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedopgave 29-09-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Nyheder i et demokrati

Hvilken rolle og hvilke udfordringer har de etablerede medier i et demokrati?

- Avistyper, nyhedsgenrer, nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten
- Analyse af nyheder
- Etablerede medier >< sociale medier
- Fake news (og nyhedssatire)
- Medierne som den 4. statsmagt

Baggrundsstof:
Fra: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk kap. 5.1
Fra: Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk kap. 11
Fra: Darger og Hansen: Begreb om dansk. (2020) kap. 11

Omfang: 10%

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentationsbrev 28-11-2022
Nyheder i et demokrati 05-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Barndommens land

Forløbet fokuserer på fiktive fremstillinger af barndommen.

Der er fokus op novellegenren - hvad definerer den traditionelle og den moderne novelle.
Desuden trænes analyse og fortolkning med inddragelse af fagbegreber: kompositionstyper, fortællertyper, miljø- og personkarakteristik samt symbolik.

Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Barndommens land 22-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Det moderne gennembrud

DHO

Forløbet har fokus på de tre k'er: køn, klasse og kirke, som centrale temaer.

Kanonforfattere: Henrik Pontoppidan, Herman Bang og Martin Andersen-Nexø

Basal introduktion til litterære metoder: biografisk, nykritisk-, socialhistorisk- (ideologikritisk)

Litteraturhistorisk baggrundsstof:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug Litteraturhistorien. Dansklærerforeningens forlag, Systime. 2014

Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Systime. 2012-2020

Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Det moderne gennembrud - fortsat

Forløbet bygger videre på forløbet fra 1.g
Uddybende om naturalisme og impressionisme.
Svensk: August Strindberg: Den starkare
Værk 1: Henrik Ibsen: Et dukkehjem.

Baggrundslitteratur fra: Litteraturhistorien på langs og på tværs samt Brug Litteraturhistorien - begge fra Systime.


Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sprog og kommunikation i Et Dukkehjem 15-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Taler for forandring

Forløbet har fokus på argumenterende taler og tekster, der ønsker at skabe en forandring.

Der er arbejdet med argumentationsteori (Toulmins udvidede model) samt retoriske stilfigurer.

Forløbet har både et mundtligheds- og et skriftlighedsaspekt.

Forløbet tager udgangspunkt i materiale fra Nordisk Talefest 2024. Materiale på norsk.

Værk 2: Lone Aburas: "Det er et jeg der taler (Regnskabets time)" (2017)

Omfang: 12%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentation 26-11-2023
Tale om 'drømme' 04-01-2024
Færdig tale 26-01-2024
Debatterende skriveøvelse 20-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Ud og se - at rejse er at leve

Forløbet har fokus på rejsen som litterært motiv, metafor og tema i digte og noveller. Her arbejder vi både oplevelsesorienteret og med træning af faglig analyse og fortolkning.

Kanonforfattere: St.St. Blicher, J.V. Jensen og Peter Seeberg.

Desuden er der arbejdet med rejsereklamer og herunder værklæsning.
Værk 3: Destination Bornholm (hjemmeside)

I dette forløb indgår også et skriftlighedsforløb om den reflekterende artikel.

Baggrundsmateriale er hentet fra:
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk (kap. 7)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (kap. 5.6)

Omfang: 12%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Fremstillinger af Krig - fakta og fiktion

Forløbet handler om de mennesker, der er involveret i krig, altså direkte eller indirekte krigserfaringer.
Fokus på dokumentariske fremstillinger - fortællende journalistik, tv-dokumentar og dokumentarfilm.

Værk 4: Laurits Munch-Petersen: "Skyggen af en helt" (dokumentarfilm)

Baggrundsmateriale er hentet fra:
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk (kap. 10)

Omfang: 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstillinger af soldater og krig 02-10-2024
Diskursen omkring veteranen 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Kærlighed - ægteskab - parforhold

Litteraturhistorisk forløb med fokus på temaet: Kærlighed, ægteskab, parforhold som det kommer til udtryk i litteraturen.

Elevoplæg om forskellige litteraturhistoriske perioder samt forfattere i tilknytning til disse.
Litteraturhistorisk baggrundsstof fra: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Systime. 2012-2020

Kanonforfattere: Folkevise, Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen.

Verdenslitteratur i oversættelse: William Shakespeare: Romeo og Julie (uddr.)

Værk 5: Tove Ditlevsen: Gift

Omfang: 14%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kærlighed, ægteskab og parforhold 17-12-2024
Værklæsning - Gift 15-01-2025
Litteraturhistorisk periode 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Sprog, klasse og magt

Sprogligt forløb med fokus på stilistik (høj/ lav stil - formelt/ uformelt sprog - gruppesprog) og hvordan sprog kan afspejle social status.

Desuden arbejdes der med politikeres og influenceres kommunikation som eksempler på magtsprog.

Bygger på baggrundsstof fra Rangvid og Sørensen: Perspektiver i dansk kapitel 8

Forskellige tekstgenrer indgår i forløbet - både litterære og ikke-literære. Herunder også SoMe-tekster.

Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Menneske og teknologi

Forløbet tager udgangspunkt i vores samtid og hvordan digital teknologi fylder i vores liv.
Vi bevæger os baglæns i litteraturen til 1960'ernes modernisme samt den tidlige modernisme i begyndelse af 1900-tallet, hvor industrialiseringen også bragte ny teknologi ind i menneskenes liv. Til slut vender vi tilbage til nutiden og AI.

Værk 6: Lone Hørslev: Dagene er data (digtlæsning)

Kanonforfattere:
Klaus Rifbjerg, Peter Seeberg, Tom Kristensen

Litteraturhistorisk baggrundsstof fra: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Systime. 2012-2020

Omfang: 8%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagene er data - gruppearbejde 18-03-2025
Dansk 3 - eksamenstræning 28-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer