Holdet 2022 DA/md - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maja Kofod-Andersen
Hold 2022 DA/md (1md DA, 2md DA, 3md DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi (grundforløb)
Titel 2 Nyheder og journalistik
Titel 3 Lyrik og musik
Titel 4 Retorik og argumentation (Nordisk talefest)
Titel 5 Det moderne og folkelige gennembrud - DHO
Titel 6 Køn - ny maskulinitet og kvindekamp
Titel 7 Selviscenesættelse og SoMe
Titel 8 Noveller
Titel 9 At rejse er at leve!
Titel 10 Ungdom
Titel 11 Fra romantik til romantisme
Titel 12 Sygdom
Titel 13 Danskhed
Titel 14 Tekster der vil ændre verden
Titel 15 Menneske og eksistens
Titel 16 Eventyr og fantastisk realisme
Titel 17 Opsamling - repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi (grundforløb)

Forløbet er en introduktion til dansk i gymnasiet, herunder forskellige teksttyper og arbejdsmetoder. I forløbet er der fokus på overgangen fra grundskole til gymnasium, idet eleverne hjælpes godt i gang med lektielæsning og introduceres til udvalgte grundlæggende, teoretiske begreber. Der bygges videre på den teori/metode, elevere kender fra grundskolen. Temaet er "Mellem virkelighed og fantasi".

Faglighed/læringsmål:
- nysgerrighed, undren, oplevelse af tekst - induktiv tilgang (hvordan åbner man en tekst?)
- opmærksomhed på detaljen, nærlæsning
- det levende sprog/den personlige stemme (træning til den reflekterende artikel)
- refleksion over, hvad litteratur og kunst kan ift. det enkelte menneske
- basal viden om genrer, lyrik, troper, semantiske felter, billedanalyse, dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, kompositionstyper (film), psykoanalyse

Analysetekster:
Charlotte Weitze: “Villy”, 1999 (novelle)
Bodil Bech: “Ud af Himmelporte”, 1941 (digt)
”GADEJØRGEN” (1:6 – KÆLLINGEN OG BONDERØVEN 1972, Kristian Nordentoft, Danmark (2018) Dokumentarserie.
”Flyvere i natten” af Tobias Gundorff Boesen, 2014 (novellefilm)



Teoritekster:
”Krydsfelt” af Langdahl, Olsen og Quist (Gyldendal 2013)
”Håndbog til Dansk” af Ole Schultz Larsen (Systime Ibog, 2018)
“Skriv i alle genrer” af Christian Koch og Birthe Tandrup (Gyldendal 2006)
”Begreb om dansk” af Birgitte Darger og Kasper Lezuik Hansen (Dlf 2021). Sammenskrivning af dele af kapitel 3 og hele kapitel 4 og om genrer i fiktive tekster fra kapitel 2.
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/analysemodeller
https://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=763 (om psykoanalysen og den psykoanalytiske læsning)
https://lyrik.systime.dk/?id=179 (intro til lyrik)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nyheder og journalistik

Dette forløb er fortrinsvis sprogligt og mediebaseret, og der er fokus på elevernes globale og innovative kompetencer samt deres demokratiske forståelse. Forløbet omhandler nyhedsformidling og journalistik med særligt fokus på reportagen som genre samt vidensformidling i filmformat. Efter en introduktion til de grundlæggende begreber og teksteksempler inden for nyhedsformidling og journalistik, skal eleverne lave et projekt i samarbejde med samfundsfag, hvor de skal producere små film, der dokumenterer danskernes ønsker til EU. Filmene sendes ind til en konkurrence udskrevet af Folketinget i forbindelse med 50 året for Danmarks EU-medlemskab.

FAGLIGE MÅL:
- nyhedstrekanten
- de fem nyhedskriterier
- reportage-genren: show it, don't tell it!, vinkling/fokus, synæstesi, dramaturgi, sproglige virkemidler
- teksttyper: informerende tekster, opinionstekster
- kommunikationsanalyse (Det retoriske pentagram)
- filmiske virkemidler
TEORIMATERIALE:
Henrik Poulsen: Gutenberg og Google (Dansklærerforeningen 2017), s.147-156
Rangvid og Sørensen: Perspektiver i Dansk - grundbog (Dansklærerforeningen 2018), s.29-31, 274, 276-284, 295-298
Kompendium om filmiske virkemidler

TEKSTER:
- Christian Kloster & Jeppe Findalen: ”Her ændrer hun din hverdag” i Ekstra Bladet 11. marts 2020 + forsiden
- Lars Igum Rasmussen: ”Regeringen lukker Danmark: Nu skal vi stå sammen” i Politiken 12. marts 2020 + forside
- "Lærere i opråb om truende elever og fagligt kollaps på københavnsk gymnasium: »De har ikke forudsætningerne for at gå i gymnasiet«", 24. oktober 2022, Berlingske.dk
- "Berlingske mener: Kaos og truende adfærd på gymnasium slår pæl igennem rød bloks fordelingsaftale", 25. oktober 2022, Berlingske.dk
- Herman Bang: "Branden" (1884)
- Kurt Lassen: "Reportage fra valgnatten: Halloween-valg for fuldt gys" 2.november POV - https://pov.international/halloween-valg-for-fuldt-gys/
- Kræftens Bekæmpelse: Man kan da aldrig få for meget pølse? (https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Lyrik og musik

I dette forløb koncentrerer vi os om lyrikken som genre. Der lægges vægt på oplevelsen af teksterne (med udgangspunkt i en undersøgende litteraturtilgang) både på skrift, i oplæsning og med musik til. På baggrund af elevernes umiddelbare oplevelse kvalificerer vi fortolkningen af teksterne med en mere metodisk analyse af rim, billedsprog, retoriske virkemidler/figurer og semantik. En del af klassen har musik A som studieretningsfag og vil arbejde med visse af teksterne i den forbindelse.
Vi har et særligt fokus på Højskolesangbogen og vil arbejde med fire tekster derfra (en ældre og tre helt nye). Desuden vil vi lave en værklæsning af en digtsamling.
Endelig skal eleverne lave en analyserende artikel om "Følelser i digte".

TEKSTER:
N.F.S. Grundtvig: Velkommen igen, Guds engle små (1824)
Mads Eslund: Hvad tænker Ingrid på? (2018)
Christian Dorph: Natskygge (2018)
Isam Bachiri / Nana la Cour Jacobi / Anders Greis / Ôzcan Ajrulovski: Ramadan i København (2019)
Lone Hørslev: Dagene er Data (2018) (VÆRK)

PERSPEKTIVERENDE STOF:
Artikel om debatten vedrørende Højskolesangbogens optagelse af sangen "Ramadan i København" (https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/boer-ramadan-i-koebenhavn-vaere-med-i-den-nye-udgave-af-hoejskolesangbogen)

Podcast om sangen "Natskygge" (https://podcasts.apple.com/dk/podcast/de-nye-sangskrivere-4-5-christian-dorph/id1575724864?i=1000528228006)

TEORIMATERIALE:
Udklip fra: "Når sproget spiller" https://lyrik.systime.dk/?id=1
Analysemodel til lyrik (eget materiale)
Oversigt over stilistik og retoriske figurer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik og argumentation (Nordisk talefest)

Forløbet er et sprogligt forløb, der træner eleverne i mundtlighed, argumentation og retoriske virkemidler. Temaet for forløbet er "Hjem", og forløbet lægger op til deltagelse i Nordisk talefest 2023. Forløbet har dermed to spor; dels et receptivt, hvor eleverne tilegner sig et begrebsapparat til at analysere taler, og hvor vi arbejder med eksempler på taler (også på norsk og svensk), der hører under temaet "hjem" på forskellige måder; dels et produktivt, hvor eleverne selv skal udarbejde en tale under temaet, som indsendes til Nordisk talefest.

Væsentlige begreber/metoder:
- Kommunikationsanalyse (det retoriske pentagram)
- Appelformer: etos, logos, patos
- stilistik, retoriske figurer
- Evidentia (beskrivelser, fortællinger, sanser, billedsprog)
- Argumentation: påstand, postulat, belæg, underbelæg, styrkemarkører, gendrivelse, rygdækning (Toulmins model)
- Argumentation: topoi
- Argumenttyper

TEORI:
Håndbog til dansk s.150-167
Ellen Holmboe: ”Kort og godt om at argumentere for en holdning”  boksene s.14 + 18 + 21
Papir om stilistik (ved MKA, udleveret i kopi)
Appelformer (udleveret kopi)

TEKSTER:
- Glenn Bechs Nytårstale 2023
(https://dansketaler.dk/tale/glenn-bechs-nytaarstale-2023/)
- Timbuktus takketale 2015 (SVENSK)
(https://www.youtube.com/watch?v=22KMnI3WNxE&t=13s)
- Sikandar Siddiques Folkemødetale 2022 (https://dansketaler.dk/tale/sikander-siddiques-folkemoedetale-2022/)
- Kristian Lutros' tale ved Nordisk Talefest 2022 (NORSK)
(https://dansketaler.dk/tale/kristian-lutros-tale-om-ved-talefest-2022/)
- Olivia Kubasial K.R.'s tale ved Klimapåmindelsen 2019
(https://dansketaler.dk/tale/olivia-kubasiak-kloevedal-reichs-tale-ved-klimapaamindelsen-2020/)
IALT: ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Det moderne og folkelige gennembrud - DHO

Forløbet er et rent litterært (og litteraturhistorisk) forløb, og da det danner optakt til DHO-opgaven, vil der også være fokus på skriftlighed.
Vi begynder forløbet med en introduktion til Det moderne gennembrud som periode, hvor eleverne gerne skulle få et overblik over de centrale begreber, der knytter sig til perioden, og samtidig øve at skrive redegørelse. Herefter arbejder vi med et udvalg af tekster, der dels viser forskellige skrivestile og genrer, dels beskæftiger sig med de to centrale emner: klasse og køn (og i mindre grad det tredje emne: kirke). Vi laver ikke en fuld analyse af teksterne, da eleverne kan vælge at arbejde med teksterne i DHO'en, men vi arbejder med forskellige fokuspunkter fra lektion til lektion, herunder basal viden om analyse af episke tekster (fortæller/synsvinkel, personer, miljø, tema) samt basal viden om metode i dansk.
Vores skriftlige fokus er:
- at lave en redegørelse
- at skrive naturalistisk og impressionistisk
- at bruge citater på en god måde (citatburgere)
- at lave disposition/litteraturliste/noter/henvisninger (i selve DHO-ugen)


TEKSTER:
P.S. Krøyer: Fra Burmeister og Wains jernstøberi (1885)
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Henrik Pontoppidan: En vandringsmand (1887)
Holger Drachmann: Engelske socialister (1872)
Martin Andersen Nexø: (af) Pelle Erobreren (1906)
Herman Bang: Foran Alteret (1880)
Georg Brandes: (af) "Indledning til Emigrantlitteraturen"

BAGGRUNDSTEKSTER:
DR2: 1800-tallet på vrangen (afsnit 6)
"Litteraturhistorien på langs og på tværs" s.116-132
Uddrag fra begreb om dansk (i grundforløbskompendium)

Sider: ca. 110
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Køn - ny maskulinitet og kvindekamp

Dette forløb kredser om køn og kønsidentitet med to underspor: ny maskulinitet og kvindekamp. Forløbet rummer alle tre perspektiver: både litteratur, medier og sprog.
Vi begynder med undersporet ny maskulinitet, hvor vi skal diskutere og konkretisere begreberne "ny og giftig maskulinitet", hvorefter vi arbejder med forskellige genrer, der italesætter temaet (reklame, lyrik, novelle, debat og tv-serie). I den forbindelse repeterer vi lyrikanalyse, fortællertyper, argumentation samt filmiske virkemidler, og eleverne introduceres til sproglige analysemetoder (sproghandlinger, høflighed, facework).
Dernæst fokuserer vi på undersporet kvindekamp, hvor vi arbejder med to taler og trækker tråden tilbage til kønskampen under Det moderne gennembrud, idet vi læser Ibsens "Et Dukkehjem". I den forbindelse repeteres retorisk analyse, og så introduceres eleverne også for samtaleanalyse som værktøj (samt igen facework og sproghandlinger).
Endelig skal vi arbejde med at skrive redegørende, diskuterende og argumenterende (som en introduktion til den debatterende artikel) om den nye manderolle på basis af to argumenterende tekster.
Forløbet indgår desuden som en del af seksualundervisningen.

TEKSTER:
Tobias Rahim: "Makeup" (2022)
Tobias Rahim: "Når mænd de græder" (2022)
Jesper Wung Sung: "Fremadrettet". Novelle fra "Ud af ti mænd" (2023)
Deadline-debat: Maskulin kønskamp (30/11 2022)
Lasse Dein: "Maskulin" (2022). DR TV (VÆRK - medie)  
Anna Libak: Bløddyret (Weekendavisen)
Laurids Sandborg: Hvorfor er der behov for at kritisere "bløddyret"? (Information)
Glenn Bech: Essayistisk Manifest. (glennbech.dk/manifest) 2023
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
Tessas Nytårstale 2021
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (VÆRK - drama)

SEKUNDÆRMATERIALE:
Gillette: "We believe the best men can be" (2019). https://www.youtube.com/watch?v=koPmuEyP3a0&t=4s

TEORIMATERIALE:
Håndbog til dansk s.157-167 samt kap. 4.2 om transaktionsanalyse
Papir om gengivelse af tanke og tale
Papir om kompositionstyper og fortællertyper
Aktantmodellen
Mose & Bødtcher-Hansen: "Det moderne gennembrud #MeToo" s.71-76
Perspektiver i dansk s. 99 + 101-102 samt lærerproduceret PP om sproghandlinger og facework
(fra) Albinus & Neehammer: "Skriv dig frem - også til eksamen" om diskussion og argumentation

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Selviscenesættelse og SoMe

Forløbets omdrejningspunkt er "(selv)iscenesættelse”, og forløbet dækker både sprog, medier og litteratur. Vi tager udgangspunkt i selviscenesættelse på sociale medier og vil arbejde med influencere og politikeres selviscenesættelse på sociale medier, idet vi inddrager tidligere gennemgået teori om facework, høflighed og sproghandlinger samt ny teori med Goffmann-Meyrowitz’ begreber til at skelne mellem det offentlige og private. Herefter vender vi os mod dokumentargenren og arbejder med tre dokumentarer, hvor iscenesættelse, selviscenesættelse og/eller SoMe er en vigtig del af dokumentarens kerne. Eleverne skal i den forbindelse stifte bekendtskab med relevante, teoretiske begreber inden for dokumentargenren og repetere filmiske virkemidler. Endelig føjer vi et mere litterært perspektiv til og arbejder med den selvbiografiske tendens i nyere litteratur, den såkaldte autofiktion, hvor grænserne mellem fiktion og virkelighed nedbrydes, når forfatterne iscenesætter sig selv i deres fiktioner.

Teoretiske begreber og værktøjer
- dokumentarismens fortælleformer og type
- autenticitetsmarkører, fiktionalisering (fakta – og fiktionskoder)
- filmiske virkemidler
- argumentationsanalyse
- faceteori, høflighed
- Goffman-Meyrowitz (frontstage, middleregion, backstage)
- autofiktion, dobbeltkontrakt

MATERIALE:
Sociale medier:
selvvalgte influencere på instagram
uddrag af Mette Frederiksens og Alex Vanoplsaghs Facebook-sider

Dokumentarfilm:
Tv2: Følg mig: Bryd tabuet (S2: E5) (2021)
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011). http://filmcentralen.dk/alle/film/testamentet (VÆRK)
DR: Fie: Dør jeg, så dør jeg (afsnit 1 minuttal 00-11.30) (2021) (analyserende artikel)

Litteratur:
Caspar Eric: Jeg vil ikke tilbage (2020)
Leonora Christina Skov: Den, der lever stille (2018), s. 20-28
Kristina Stoltz: Paradis først (2020), s.64-68, 110-116

TEORIMATERIALE:
Langdahl, Olsen & Quist: ”Krydsfelt” (2013), s.286-302
"De seneste fem års litteratur" (Systime) om autofiktion
Kristensen, Fibiger, Lütken: "Litteraturens Huse" (Systime) om autofiktion
Håndbog i dansk om fremstillingsformer (Systime)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Noveller

Forløbet er et litterært og (i mindre grad) sprogligt forløb, der omhandler novellen som genre. Forløbet lægger op til repetition af analytiske begreber fra 1g samt uddybning af fortælleteknik. Forløbets mål er dermed dels at give eleverne kendskab til novellen som genre, hvilket vi bygger videre på i andre forløb senere i deres danskundervisning, og dels at skærpe deres sans for analyse og fortolkning generelt. Og sidst men ikke mindst: at blive præsenteret for nogle rigtig gode noveller. Vi afrunder med en værklæsning, hvor eleverne i grupper skal skrive analyserende artikler om en udvalgt novelle fra Thomas Korsgaards Tvyerier.
I 3g læser vi en novelle fra Korsgaards nyeste novellesamling og deltager i et forfattermøde med ham ved Litteraturens Folkemøde.

TEKSTER:
• Giovanni Boccacio: "Genvej til Paradis" (verdenslitteratur)
• Tove Ditlevsen: "Nattens Dronning"
• Naja Marie Aidt: "Bulbjerg"
• Klaus Rifbjerg: "Et kys"
• Thomas Korsgaard: "Tyverier "(VÆRK)
• Thomas Korsgaard: "Hårdt liv" og "Spørg mig hvorfor solen skinner" (fra "Snydt ud af næsen")

TEORI/BAGGRUNDSVIDEN:
Uddrag fra ”Litteraturhistorien – på langs & på tværs” kapitel 10 om novellen


IALT: ca. 144 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 At rejse er at leve!

Forløbet har et litterært og sprogligt fokus og er optakt til klassens studietur med fagene dansk, latin og spansk til Barcelona. Forløbet træner dermed elevernes globale kompetence.
I forløbet tager vi udgangspunkt i H. C. Andersens berømte citat: ”At rejse er at leve”. Vi indleder forløbet med at læse et par tekster, der reflekterer over selve begrebet ”at rejse”, især i litteraturen, hvilket eleverne også skal skrive en reflekterende artikel om. Herefter fokuserer vi på litteratur, der berører Barcelona. Undervejs i forløbet skal eleverne selv planlægge og udføre undervisningssekvenser for hinanden. På selve turen skal eleverne træne forskellige skrivehandlinger.
Desuden skal eleverne træne den reflekterende artikel, hvor de skal skrive om rejser i litteraturen

TEKSTER:
- Thomas Boberg: (af) Africana
- Ursula Andkjær Olsen: Vildvej
- Nanna Jeiner: Drømmen om rejsen
- Daniel Sanchez Pardos: G - det brænder på Ramblaen i Barcelona (kap 1) (Verdenslitteratur)
- Ildefonso Falcones: Havets katedral (uddrag af kap 4 og 11) (Verdenslitteratur)
- - Tom Kristensen: Katedralen (fra "En kavaler i Spanien")
H. C. Andersen: Barcelona fra ("I Spanien")

ca. 60 sider

Supplerende:
Om at rejse fra ”Perspektiver i dansk” s.172-174

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 10 Ungdom

Dette forløb vil kombinere de tre søjler inden for danskfaget (den litterære, den sproglige og den mediefaglige) under temaet ”ungdom” - en vigtig periode i individets identitetsdannelse, hvor der er meget på spil. For tiden er der endvidere et stort fokus på mistrivsel blandt unge, hvilket vi også vil arbejde med.
Vi vil behandle både medietekster, litterære og sproglige tekster. Metodisk vil vi repetere dokumentarisme, filmiske virkemidler, sproglige analysemetoder samt de litterære læsemetoder som optakt til SRO.
Desuden skal eleverne skrive en debatterende artikel om, hvor vidt de unge ødelægger det danske sprog.

VIGTIGE BEGREBER:
Mediefagligt:
- Filmiske virkemidler: visuelle (beskæring, perspektiv), auditive (synkron/asynkron lyd), skriftlige
- Dokumentarisme: genre, fortælleformer, fiktionalisering, autenticitetsmarkører
Sprogligt:
- Sproghandlinger
- Samarbejde, høflighed, undertekst
- Face, facework, optoning/nedtoning
- argumentation, retoriske virkemidler
Litterært:
- analysemetoder (nykritisk, socialhistorisk, biografisk + psykoanalytisk)


TEKSTER:
- tv-serien ”Benzin i blodet” (2021) sæson 1 afsnit 1 + 2 (NORSK)
-Teater-forestillingen "Frygt" (https://www.mariannesoendergaard.com/kupeartes)
- Uddrag af dokumentaren: "Presset ungdom" (TV2- august 2023) - afsnit 1 minut 00.00-10.00
- Emilie Jäger: "Kære medstuderende - stram op" (Kontrast, 19.05.23) https://kontrast.dk/sektioner/debat/artikel/kaere-medstuderende-stram-op
- Lisa Storringgards tale om karaktersystemet (Nordisk Talefest 12.05.23): https://www.dansketaler.dk/tale/lisa-storinggaard-nygaards-tale-til-nordisk-talefest
- Karen Blixen: "Ringen"
- Anders Bodelsen: "Drivhuset"


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Fra romantik til romantisme

Et litteraturhistorisk forløb om romantikken med fokus på udviklingen fra den tidlige universalromantik over poetisk realisme til romantisme.

FOKUSPUNKTER:
- idealisme og universalromantik, herunder det romantiske geni  
- Staffeldts nyplatoniske dualisme
- poetisk realisme/biedermeier, herunder harmonisering, idealiseret virkelighed, de nære og trygge hverdagsmotiver
- romantismens skygge- og dobbeltgængermotiver, tvivl, splittelse, "det interessante", det dæmoniske og erotiske


BAGGRUNDSLITTERATUR:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: s.99-109 + 111-119 + 121-124
- Videointroduktion fra Litteraturen på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/index.php?id=124#c988
- rather Homemade productions: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM

TEKSTER TIL ANALYSE:
Billeder:
- Christen Købke, Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro (1838)
- Caspar David Friedrich: Vandrer over tågehavet (1818)
- P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj af  (1857)

Universalromantik/nationalromantik:
Oehlenschlæger: Guldhornene

Nyplatonisme:
Staffeldt: Indvielsen + Ved Søen (i skriftlig aflevering)

Poetisk realisme/Biedermeier:
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
St. St. Blicher: Sildig opvågnen (VÆRK)

Romantisme:
Emil Aarestrup: I en landsbykirke + Angst
H.C. Andersen: Skyggen

Supplerende:
Steffens: Indledning til filosofiske forelæsninger (uddrag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Sygdom

I dette forløb, som både er litterært, sprogligt og mediefagligt, beskæftiger vi os med tekster, der handler om sygdom i bred forstand - både fysisk og psykisk. Vi vil analysere og fortolke teksterne med fokus på, hvordan den enkelte tekst forholder sig til sygdommen samt hvilke virkemidler der bruges til at italesætte og beskrive sygdommen. Endelig vil vi også diskutere, hvad formålet med teksterne er, hvorfor de overhovedet er relevante, samt hvorfor der mon er kommet ekstra fokus på dette tema i litteraturen og medierne de sidste par år.

TEKSTER:
Casper Eric: "Lige at gå" fra Nye Balancer (2023)
Casper Eric: "En permanent standbyplads" - klumme i Politiken 29/8 2024
Casper Eric: "Dag 27" fra Dage med Covid-19 (2020) (i skriftlig aflevering)
Anna Juul: af "Superskurk" (2023)  (s.117-135)
Tine Høeg: "Simple Feast" fra Coronamonologerne (2020)
Fine Gråbøl: af "Ungeenheden" (2021) (s.11-19, 32-33, 46-53)
Genstart podcast afsnit 28/8 2024: "Simonas fængsel" https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-simonas-faengsel-11802450353
Tre debatindlæg om sundhed i Danmark:
https://www.information.dk/debat/2022/11/etnisk-ulighed-sundhed-boer-vaere-del-debatten-vores-fremtidige-sundhedsvaesen
https://www.cancer.dk/nyheder-og-fortaellinger/2024/debat-vi-bliver-ikke-lige-sunde-af-at-goere-lige-meget-for-alle/
https://avisendanmark.dk/debat/debat-ulighed-boer-spille-en-central-rolle-i-regeringens-kommende-sundhedsaftale
DR, Anders Agger: "Indefra - Syg ungdom" afsnit 1 (10/6 2024)
https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-syg-ungdom_445921
DR: Demenskoret - afsnit 1: "Mon de dukker op" (27/8 2024) https://www.dr.dk/drtv/saeson/demenskoret_465316
Selvvalgte romaner med sygdom som tema (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 13 Danskhed

Dette forløb tager udgangspunkt i temaet ”Danskhed”, som vi vil belyse ud fra alle tre perspektiver.
Forløbet indledes med rundvisningen "Guldalder og National identitet" på Statens Museum for Kunst. I forbindelse med det diskuterer vi danskhedsbegrebet og læser to kanonforfatteres ord om danskhed (Holberg og Grundtvig).
Herefter skal vi arbejde med sociolingvistik (norm og variation) i form af dialekter og sociolekter. Desuden skal vi arbejde med danskhed i opinionstekster (taler, debatindlæg og kampagnefilm) på basis af forskellige sproglige tilgange (argumentationsanalyse, kommunikationsanalyse, retorisk analyse, diskursanalyse).
Dernæst arbejder vi med ”Matador” som et førsteklasses eksempel på dansk tv-drama, hvor de primære analyseværktøjer vil være analyse af persongalleri, miljøfremstilling, filmiske virkemidler og høflighedsstrategier/facework samt transaktionsanalyse; vi vil desuden diskutere seriens status i forbindelse med danskhedsbegrebet.
Forløbet afsluttes med en værklæsning, der danner bro til vores næste forløb

Fagbegreber:
- Sociolingvistik: norm, variation, dialekt, sociolekt (høj stil/lav stil),  multietnolekt, kodeskift, gruppesprog, kulturel kapital
- Sproglige metoder: kommunikationsanalyse (retorisk pentagram), retorisk analyse (appelformer, stilistiske figurer), argumentationsanalyse, diskursanalyse (diskurs, nodalpunkt, flydende betegner, ækvivalenskæde, antagonisme, differenskæde)
- Filmiske virkemidler: beskæring, perspektiv, klipning, lyd, lys
- Samtaleanalyse: effektivitetsstrategi, høflighedsstrategi, facework

Tekster:
Analyse-materiale:
Grundtvig: Langt høiere Bjerge
Holberg: Dannemarks og Norges Beskrivelse kap. 1 afsnit 13-19 (uddrag)
Uddrag af filmen ”Ækte vare” (2014) (0.00-01.50)
Uddrag af Dronningens nytårstale 2021 (0.00-2.51)
Dansk Folkeparti: Jeg er Danmark (2011): https://www.youtube.com/watch?v=MmMnnazW7dM
Tv2: Alt det vi deler (2017): https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg
Carlsberg: The Danish Way (2017): https://www.youtube.com/watch?v=jEKLwFdntPs
Socialdemokratiet: Danmark er et yndigt land (2021): https://www.facebook.com/socialdemokratiet/videos/225979272308699/
Torben Elmedal: Vi burde takke de fremmede (Nordvestnyt 8.juni 2021)
Morten Østergaards grundlovstale 2017: https://www.radikale.dk/content/morten-%C3%B8stergaards-grundslovtale-2017
Pernille Vermunds årsmødetale 2017: https://dansketaler.dk/tale/pernille-vermunds-tale-ved-nye-borgerliges-aarsmoede-2017/
Matador - afsnit 1 + uddrag af afsnit 19
Lone Aburas: Det er et jeg der taler (VÆRK)

Teori:
Om sociolingvistik: https://metoderidansk.systime.dk/index.php?id=177&fbclid=IwAR0YSQx9o-W6SWEFFIRnZWw3GZsi8k-XbX42hR2czerJAk8QqSPCr4xAE_8
Om dialekter: https://dialekt.ku.dk/dialekter/
tv-udsendelse: "Kampen om Sproget (2:5) - hverdagens mange sprog"
Perspektiver i Dansk s.132-136 (diskursanalyse) + uddrag af Kap. 8 (s.192-208) (sociolingvistik)
Kompendium om filmiske virkemidler

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Tekster der vil ændre verden

Dette forløb tager udgangspunkt i tekster, der alle har til formål at ændre verden på den ene eller anden måde. Samtidig er der et skriftligt fokus for forløbet, idet vi arbejder med kreativ skrivning, den personlige stemme og de forskellige skrivehandlinger fra den debatterende artikel.

Tekster:
- Tv2: Den Sorte Svane (afsnit 1)
- Janus Malcolm Pedersen: "Det er djævelsk godt fjernsyn..." (Politiken 18/6 2024)
https://politiken.dk/debat/kroniken/art9948192/Det-er-dj%C3%A6velsk-godt-fjernsyn-men-vi-skal-g%C3%B8re-os-fuldst%C3%A6ndig-klart-hvad-vi-giver-k%C3%B8b-p%C3%A5?srsltid=AfmBOop3lm8wXb4ag9HnxxACoSFEDI_xz3gTZct6GHXTe4ALV1w0roEw
- R. Broby-Johansen: (Uddrag af) "Forsvarstale for Blod" + BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
- Henrik Norbrandt: Vuggevise (Politiken 15/9 2015)
- Sara Omar: Nytårstale 2018 https://www.dansketaler.dk/tale/sara-omars-nytaarstale-i-deadline
- Genlæsning af selvvalgte tekster fra vores pensum, der falder ind under temaet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 15 Menneske og eksistens

Dette forløb er primært litterært og vil fokusere på den eksistentielle tematik hos forskellige forfattere.

FAGLIGE MÅL:
- Viden om eksistentielle nøglebegreber som frihed, tomhed, angst, valg, ansvar, fremmedgørelse, identitet mv.
- analyse og fortolkning af tekster med et eksistentielt fokus
- Litteraturhistorisk viden om Kierkegaard, Johannes V Jensen, Heretica-digtningen, modernismen

TEORI/BAGGRUNDSSTOF
Uddrag fra ”Eksistentialisme i Dansk” af Liselotte Henriksen (Systime I-bog)


TEKSTER:
Albert Camus: Sisyfos-myten (uddrag fra ”Rilkes engle” af Marianne Stidsen, 2016) - verdenslitteratur i oversættelse
Søren Kierkegaard: ”Enten-Eller” (uddrag fra ”Rilkes engle” af Marianne Stidsen, 2016)
Johannes V Jensen: ”Kongens Fald” (uddrag fra ”Rilkes engle” af Marianne Stidsen, 2016)
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (fra novellesamlingen Paradisæblerne og andre historier, Gyldendal 1953
Peter Seeberg: "Patienten" (fra novellesamlingen Eftersøgningen, Gyldendal 1962)
Stig Dagerman: Att döda et barn (1948) (SVENSK)
Filmen "Druk" (2020)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 16 Eventyr og fantastisk realisme

Forløbet er et  kort litterært forløb med fokus på genren eventyr, herunder folkevise, folkeeventyr og kunsteventyr, samt den mere moderne genre fantastisk realisme. Undervejs repeteres kort forskellige emner såsom kompositionstyper, fortælleforhold, romantikken, eksistentialisme, realismetyper, intertekstualitet, modernisme.

BEGREBER:
- folkeeventyr, kunsteventyr (tingseventyr)
- fantastisk/magisk realisme, realismebrud

TEORI:
Uddrag fra Krydsfelt s. 89-90,115-117, 120-121, 71-73


TEKSTER:
Folkeeventyr: Prinsessen på Glasbjerget
Kunsteventyr: H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren
Folkevise: Jomfruen i Fugleham
Fantastisk realisme:
- Villy Sørensen: Fuglen i jomfruham
- Charlotte Weitze: Villy

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 17 Opsamling - repetition

Vi samler op på tekster, begreber og metoder fra de 3 års undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde