Holdet 2022 DA/cy htx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michael Fangel Jensen
Hold 2022 DA/cy htx (1cy htx DA, 2cy htx DA, 3cy htx DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2 Alt - værklæsning i individuationsperspektiv
Titel 3 Ormehuller
Titel 4 Klimalitteratur
Titel 5 Det moderne gennembrud
Titel 6 Romantikken
Titel 7 Mellem tradition og modernitet
Titel 8 Minimalisme og rå realisme
Titel 9 Sprog og formidling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mellem virkelighed og fantasi

I forløbet introduceres fagets tre hovedområder: litteratur, sprog og medier i forbindelse med temaet Mellem virkelighed og fantasi. Tekst- og billedanalyse er introduceret. Sprogligt er der arbejdet med  billedsprog og semantiske skemaer. Kortfilmen Flyvere i natten er set som værk, og der er i den forbindelse arbejdet med filmanalyse. Endvidere museumsbesøg til Bornholms Kunstmuseum. Eleverne udarbejdede herefter en opgave  i billedanalyse. Endelig er der introduceret til forskellige teksttyper indenfor nonfiktion (artikler, kronikker m.m.) og fiktion (epik, lyrik drama) og deres kompositionsprincipper: nyhedstrekant, berettermodel m.m. samt fakta og fiktionskoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Alt - værklæsning i individuationsperspektiv

Johannes Fibigers roman: "Alt" 2012 er læst som værk med hovedvægt på individuationsperspektivet og  intertekstualitet. Romananalyse gennemgået. Teori af Freud og Jung. Der er endvidere læst supplerende tekst med samme tema. Filmen "Intet" er også set. Genreteori: Dannelsesroman, Ungdomsroman, den postmoderne roman. Eleverne har udarbejdet analyseopgaver om værket. Der er i forbindelse hermed arbejdet med romananalyse. Endelig er der arbejdet med ungdomsliv identitetsdannelse og sociale mediers betydning herfor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ormehuller

Dansk og naturvidenskab. Her er arbejdet med formidling af naturvidenskab. Hvad kendetegner populærvidenskab som genre. Hvad skal man være opmærksom på sprogligt og retoriske, når man arbejder populærvidenskabelig samt videnskabsetik, fænomenologi og hermeneutik. Der er arbejdet med dokumentar film i forbindelse med afsnittet om Niels Bohr i serien: Store danske vidensskabsfolk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klimalitteratur

I forløbet er der arbejdet med klimalitteratur som litterær strømning indenfor nyeste litteratur. Klimalitteraturen er karakteriseret, bl.a. med henblik på, hvordan den forholder sig til klimakrisen, og hvordan er dens placering er i forhold til videnskaben. Væsentlige faglige begreber er gennemgået  (nihilisme, alarmisme, dystopi, apokalypse m.m.). Digtsamlingen: "Hallo, jeg er vejret" er læst som værk, og der er arbejdet med den bl.a. i form af elevoplæg. Endvidere har vi set spillefilmen: "The day  after tomorrow" som eksempel på cli-fi, og vi har set dokumentaren "En ubekvem sandhed", og dokumentaren som genre herunder dens undergenrer er gennemgået, samt filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantikken

Romantikken (herunder også romantisme, poetisk realisme, og biedermeier) er gennemgået, den litteraturhistoriske og idehistoriske baggrund samt grundlæggende begreber. Endelig er der gjort tilbageblik til oplysningstiden og Holberg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mellem tradition og modernitet

Den første halvdel af det. 20. årh. litteraturhistorie er gennemgået med udgangspunkt i kanonforfattere. Den litteraturhistoriske spænding mellem tradition og modernitet er optegnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Minimalisme og rå realisme

Disse litteraturhistoriske termer er gennemgået. Den idehistoriske baggrund fra 90'er er optegnet. Centrale forfatterskaber især Helle Helle og Jan Sonnergaard er gennemgået.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sprog og formidling

Der er arbejdet med sproglige varianter. Herunder talesprog (inkl. dialekter, sociolekter m.m.) skriftsprog og hybrid sprog (sprog på sociale medier og sms-sprog). Grammatiske grundbegreber gennemgået (deiksis, kohærens og kohæsion og forvægt og bagvægt). Endvidere sproghistorie og norsk og svensk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer