Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/cy htx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Michael Fangel Jensen
Hold
2022 DA/cy htx (
1cy htx DA
,
2cy htx DA
,
3cy htx DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2
Alt - værklæsning i individuationsperspektiv
Titel 3
Ormehuller
Titel 4
Klimalitteratur
Titel 5
Det moderne gennembrud
Titel 6
Romantikken
Titel 7
Mellem tradition og modernitet
Titel 8
Minimalisme og rå realisme
Titel 9
Sprog og formidling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mellem virkelighed og fantasi
I forløbet introduceres fagets tre hovedområder: litteratur, sprog og medier i forbindelse med temaet Mellem virkelighed og fantasi. Tekst- og billedanalyse er introduceret. Sprogligt er der arbejdet med billedsprog og semantiske skemaer. Kortfilmen Flyvere i natten er set som værk, og der er i den forbindelse arbejdet med filmanalyse. Endvidere museumsbesøg til Bornholms Kunstmuseum. Eleverne udarbejdede herefter en opgave i billedanalyse. Endelig er der introduceret til forskellige teksttyper indenfor nonfiktion (artikler, kronikker m.m.) og fiktion (epik, lyrik drama) og deres kompositionsprincipper: nyhedstrekant, berettermodel m.m. samt fakta og fiktionskoder.
Indhold
Kernestof:
Intro til dansk.pptx
Mellem virkelighed og fantasi - billeder til skriveøvelse.docx
Surrealisme - kort fortalt
Efter højtlæsning:
Charlotte Weitze Villy.docx
Bodil Bech tekst og arbejdsspørgsmål.docx
Lektionsplan
Angst
Havfruens sang.pdf
Havfruens Sang
Flyvere i natten
Beskriv din oplevelse af vores besøg på kunstmuseet (hvilke tanker satte det i gang hos dig? Fik du fx ny viden om kunst og det at gå på museum? Hvordan synes du udstillingen og øvelserne virkede? Osv.) Hvorfor valgte du det kunstværk, du gjorde, til
Kunstopgave.docx
Billedanalyse.docx
Surrealistiske malere
det underste land - Det Kgl. Biblioteks tekstportal
Munch-Petersen, Gustaf - Litteratursiden
Det underste land.pdf
Psykoanalyse.pdf
Læs teksterne "Det underste land" og "Psykoanalyse" og besvar spørgsmålene i Elevfeedback
Novelle.docx
En stor Dag
Udslidt (1889).jpg
Afslutning fra sidst: Det underste land:
Se spørgsmål til teksten i elevfeedback
Spinder.pdf
Kia cee'd - forførende fornuftig
Find selv (gerne i grupper) en reklame, hvor temaet virkelighed og fantasi (evt. i form af ønskedrøm) indgår. Beskriv hvordan fantasi og virkelighed indgår. Hvilke virkemidler reklamen anvender, filmiske, lydlige og eksempelvis i form af brug af humo
Germand Gladensvend.docx
Arbejdsspørgsmål til Germand Gladensvend.docx
1. 1000-1536: Middelalderen
Dansksiderne: Folkevise
Drengene Fra Angora-Ridder Problemer
Nissen hos spækhøkeren
Nissen hos spækhøkeren er et evigt aktuelt eventyr
Dolken.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Alt - værklæsning i individuationsperspektiv
Johannes Fibigers roman: "Alt" 2012 er læst som værk med hovedvægt på individuationsperspektivet og intertekstualitet. Romananalyse gennemgået. Teori af Freud og Jung. Der er endvidere læst supplerende tekst med samme tema. Filmen "Intet" er også set. Genreteori: Dannelsesroman, Ungdomsroman, den postmoderne roman. Eleverne har udarbejdet analyseopgaver om værket. Der er i forbindelse hermed arbejdet med romananalyse. Endelig er der arbejdet med ungdomsliv identitetsdannelse og sociale mediers betydning herfor.
Indhold
Kernestof:
Roman.docx
Alt.pptx
Betyder Alt eller Intet noget?
Læseskema for Alt kap 1-4.docx
Den lange rejse.jpg
Forside: intertekstuel spejling. Kap 1: Gymnasiet, klassen, bygningen som Freuds personlighedsmodel. Den lange rejse. Alt/Intet: mening? At'erne.
Læs til og med kap. 7
Læs til og med kap. 12 og udfyld læseskema (det ligger i elevfeedback)
Foran Loven.docx
Læs til og med kap. 10 i Alt
Læs til og med kap. 14 i Alt
Refleksionsskema til Alt.docx
Kære Michael Tak for den rosende omtale af min roman. Den ligger langt tilbage, men jeg kan stadig huske følelsen, da jeg skrev anden del, som jeg selv er mest glad for. Bogen er pt udsolgt, og jeg tvivler på, at L&R vil genoptrykke, men du kan prøve
Læs til og med kap. 20 i Alt
Læs til og med kap. 24 i "Alt"
Læseskema for hele Alt.docx
I skal arbejde selv efter Lasse har demonstreret Appwriter. Læs Alt færdig, hvis du har gjort det, så gå i gang med at udfylde læseskemaet for hele Alt.
Litterær analyse.docx
Eksil.docx
Hullet.pdf
Returbillet.docx
Nattens Puls.docx
De voksne skal stoppe med at bekymre sig.docx
Ciceros pentagram.docx
Hvad er saglig argumentation.docx
Argumentationsmodel (Toulmin)
Eksperiment: 1.g måtte undvære sociale medier i 48 timer
Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)
DRTV - Teenagedyret: Parringsdansen
Dokumentarskema.docx
Medieanalyse af dokumentarfilm.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ormehuller
Dansk og naturvidenskab. Her er arbejdet med formidling af naturvidenskab. Hvad kendetegner populærvidenskab som genre. Hvad skal man være opmærksom på sprogligt og retoriske, når man arbejder populærvidenskabelig samt videnskabsetik, fænomenologi og hermeneutik. Der er arbejdet med dokumentar film i forbindelse med afsnittet om Niels Bohr i serien: Store danske vidensskabsfolk.
Indhold
Kernestof:
Naturvidenskabelige grundfortælling.pdf
Naturvidenskabelige elementer i skønlitterære tekster.pdf
DNA i hverdagssproget.docx
Før læsning:
Carolus.pdf
Store danske videnskabsfolk Niels Bohr
Dokumentarskema.docx
Nyhedskriterier - Indidansk
Nyhedstrekanten - Indidansk
Afsnit
Populærvidenskabelig formidling.docx
Forskere borer dybt efter grøn energi.pdf
Videnskabskronik: Se opgaver. Forberedelse til denne se elevfeedback.
Spørgsmål til Han, hun og videnskaben
Vi lever i et landskab af fristelser.docx
Han, hun og videnskaben.docx
Umberto Eco biografi og forfatterskab.docx
Læseskema til Rosens Navn.docx
Matildaeffekten
Forord til Rosens Navn.pdf
Medbring Rosens Navn
Spørgsmål til Videnskabsteori: Få styr på begreberne
Læs til og med s. 22 i Rosens Navn. Husk også at medbringe bogen.
Videnskabsteori: Få styr på begreberne
Læs til og med s. 57 i Rosens Navn og udfyld læseskema
Læs til og med s. 44 i Rosens Navn. Medbring bogen!
Kronik og refleksionstekst.docx
Hvad er fænomenologi?
Spørgsmål til Hvad er fænomenologi.docx
Læs til side 76 (Efter solnedgang, Den gamle) i Rosens Navn
Hvad er hermeneutik?
Læs til og med s. 100 i Rosens Navn. Husk også at medbringe bogen.
Læs fra s. 101 til og med 122 i Rosens Navn. Medbring bogen.
Læs fra s. 123 til og med s. 141 i Rosens Navn. Husk at medbringe bogen.
I skal - jf. besked - arbejde selv i dag. I skal besvare evalueringsspørgsmålene til Rosens Navn i elevfeedback. De skal lægges i elevfeedback inden lektionens afslutning - det vil jeg føre fravær efter. Derudover skal I læse til og med s. 169 i Rose
Læs bogen færdig og udfyld læseskema for hele bogen
Læs til og med s. 169 i Rosens Navn. Husk at medbringe bogen.
Læseskema for hele Rosens Navn: se opgaver
Læs Rosens Navn færdig, hvis du ikke allerede har gjort det. Husk at medbringe bogen.
Hudson Stream.pdf
Heads Up Elevfeedback
Klimaet har indtaget dansk litteratur. Forklaring følger her
Lyrikporten - Theis Ørntoft
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider
Charlotte Weitze Den afskyelige.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Klimalitteratur
I forløbet er der arbejdet med klimalitteratur som litterær strømning indenfor nyeste litteratur. Klimalitteraturen er karakteriseret, bl.a. med henblik på, hvordan den forholder sig til klimakrisen, og hvordan er dens placering er i forhold til videnskaben. Væsentlige faglige begreber er gennemgået (nihilisme, alarmisme, dystopi, apokalypse m.m.). Digtsamlingen: "Hallo, jeg er vejret" er læst som værk, og der er arbejdet med den bl.a. i form af elevoplæg. Endvidere har vi set spillefilmen: "The day after tomorrow" som eksempel på cli-fi, og vi har set dokumentaren "En ubekvem sandhed", og dokumentaren som genre herunder dens undergenrer er gennemgået, samt filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder m.m.
Indhold
Kernestof:
Hudson Stream.pdf
Heads Up Elevfeedback
Klimaet har indtaget dansk litteratur. Forklaring følger her
Lyrikporten - Theis Ørntoft
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider
Charlotte Weitze Den afskyelige.docx
Spørgsmål til Den afskyelige
Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature | Conservation International (CI)
Karl Ove Knausgård.docx
Vælg i grupper en kampagnevideo eller en reklamevideo, der omhandler klima/miljø/økologi, og forbered en præsentation (på ca 15 min), hvor I analyserer denne samt vurderer dens troværdighed og gennemslagskraft. I skal endvidere begrunde jeres valg af
Analysevejledning til reklamefilm.docx
Se lektionen før ferien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud er gennemgået. Herunder den litteraturhistoriske og idehistoriske baggrund. Kanonforfattere samt andre væsentlige forfattere fra perioden er gennemgået. Endvidere er udvalgte dele af Lykke-Per læst og filmen er set, hvilket til sammen fungerer som værk.
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud af Michael Fangel Jensen.docx
https://www.dr.dk/studie/dansk/podcast-klassikere-genfortalt
PixiDansk.dk: Fortolkningshypotese
Henrik Pontoppidan
Lykke-Per s 16-23.pdf
Podcast: Klassikere genfortalt
Dansksiderne: Nietzsche
I skal arbejde selv i dag. Se spørgsmål og tekst i elevfeedback. I skal besvare spørgsmålene inden lektionens afslutning. I må gerne arbejde i grupper.
Uddrag af Lykke-Per s 328-331.pdf
Uddrag af Lykke-Per s 809-812 og s 814-815.pdf
I arbejder videre med at besvare de eksistentielle spørgsmål til Lykke-Per
Remediering.docx
Studieområdet - foreløbigt (forbehold for ændringer)
SO - elevvejl 040821b (1).docx
Fra oplevelse til begreber.pdf
En dødsnat.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantikken
Romantikken (herunder også romantisme, poetisk realisme, og biedermeier) er gennemgået, den litteraturhistoriske og idehistoriske baggrund samt grundlæggende begreber. Endelig er der gjort tilbageblik til oplysningstiden og Holberg.
Indhold
Kernestof:
poul reumert guldhornene - Google-søgning
Adam Oehlenschläger "Guldhornene", 1802
Den hemmelighedsfulde vej går indad.pdf
Arbejdsspørgsmål til Den hemmelighedsfulde vej går indad.docx
Schelling (tysk filosof): "ånden „slumrer i stenen, drømmer i planten, vågner i dyret og kommer til bevidsthed i mennesket“. (Lex.dk)
Indvielsen
Platons Hulelignelse.jpg
Romantisme.docx
5. 1800-1870: Romantikken
Undersøgelsespunkter til Skyggen
Angst
Skyggen.docx
Dobbeltgængermotivet
Fem skarpe om Grundtvig
Oplysning
Biedermeier og poetisk realisme.docx
Den lille Karen.pdf
Henrik Pontoppidans hjerte tilhørte Rørvig
Kronik htx og fremtiden.docx
Undersøgelses- og kreaspørgsmål til Den lille Karen
Spørgsmål til Hosekræmmeren
Hosekræmmeren.pdf
Den virkelig nye tid.pdf
En kongelig affære
Jeppe på Bjerget.pdf
Ludvig Holberg (1684-1754)
Drama.pdf
Romantikken spøger i klimakrisens tidsalder
"̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden" (Læreplan for dansk htx 2017)
Amalie Keren Maarbjerg: Romantikken spøger i klimakrisens tidsalder • POV International
1) Hvad var det nye ved Humboldts tilgang til videnskaben, og hvordan er han påvirket af romantikken?
Glasskabet (1847).pdf
Se opsamlingsspørgsmål i elevfeedback
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mellem tradition og modernitet
Den første halvdel af det. 20. årh. litteraturhistorie er gennemgået med udgangspunkt i kanonforfattere. Den litteraturhistoriske spænding mellem tradition og modernitet er optegnet.
Indhold
Kernestof:
Den fælles kanon
Paa Memphis Station
Det tyvende århundrede og den tidlige modernisme.pptx
Arbejdsspørgsmål til Paa Memphis Station.docx
Den afrikanske farm.pdf
Fremmedbilleder.pdf
Kommenteret Paa Memphis Station.pdf
Spørgsmål til Fremmedbilleder og Den afrikanske farm.docx
Agerhønen.pdf
Læseskema til Barndommens Gade.docx
Tove Ditlevsen
Ditlevsen, Tove - Barndommens gade
Læseskema til Barndommens Gade delvist udfyldt.docx
Læs til kap. 9 (s. 41 el. s. 43 alt efter udgave) i Barndommens gade. Husk at medbringe bogen!
Husk at medbringe Barndommens Gade!
Kære 3cy. Jeg bliver lidt forsinket her til morgen, men I læser bare videre i Barndommens Gade. Vi ses.
Læs til kap. 18 (s. 79 el. 82 alt efter udg. i Barndommens gade. Husk at medbringe bogen!
Afsnit
Tom Kristensen og Ekspressionisme.docx
J.P. Jacobsen Frostsne
Læs til kap. 18 (s. 79 el. 82 alt efter udg.) i Barndommens gade. Husk at medbringe bogen!!!
Husk at medbringe bogen
Folkelig realisme og socialrealisme.docx
Spørgsmål til Pelle Erobreren
Symbolistisk ekskurs
Pelle Erobreren uddrag.docx
Medbring Barndommens Gade
Øgendahl og de store forfattere Tove D
Husk første kommentar til Tidsrejsen i forhold til etnolekt og ligefrem sætningskonstruktion.
Dialekterne
Medbring bogen!
Dagligdagens mange sprog
Opgave om Tove Ditlevsen.docx
Barndommens Gade skal være færdiglæst. Medbring bogen!
Uddrag af Fiskerne.docx
Forforståelsesskema til Hullet.docx
Hullet.pdf
Peter Seeberg og modernisme.pdf
Det ukendte træ.pdf
Konfrontationsmodernisme.docx
Rifbjergs digte.pdf
(Læs først konfrontationsmodernisme)
Vi har inddrukket Reoler, Tønder fulde af Teorier om, hvad Mennesket er for en Mærkværdighed, Positivismens, Naturalismens, Liberalismens, Socialismens, Biologismens, alle Systemers og Ismers Teorier om, hvad det er for et Væsen, og alt var saa simpe
Ind i en Stjerne —
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Minimalisme og rå realisme
Disse litteraturhistoriske termer er gennemgået. Den idehistoriske baggrund fra 90'er er optegnet. Centrale forfatterskaber især Helle Helle og Jan Sonnergaard er gennemgået.
Indhold
Kernestof:
Film.pdf
Farvel.pdf
Se tekst og skriveøvelse i elevfeedback
En-flinker-fyr.pdf
I skal arbejde selv (I må godt arbejde i grupper). Læs teksten En flinker fyr og besvar spørgsmålene til den. De ligger i elevfeedback. I skal lægge jeres svar i elevfeedback inden lektionens afslutning.
Minimalistisk realisme.docx
Rå realisme - Jan Sonnergaard – Dansk litteraturs historie | Lex
Nordkraft.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Sprog og formidling
Der er arbejdet med sproglige varianter. Herunder talesprog (inkl. dialekter, sociolekter m.m.) skriftsprog og hybrid sprog (sprog på sociale medier og sms-sprog). Grammatiske grundbegreber gennemgået (deiksis, kohærens og kohæsion og forvægt og bagvægt). Endvidere sproghistorie og norsk og svensk.
Indhold
Kernestof:
HVORFOR LÆRE GRAMMATIK.docx
Grammatik 1.pdf
Arbejdsspørgsmål til Grammatik 1.docx
Grammatik 2.pdf
Grammatik 3.pdf
I sproget er jeg
domænetab – Lex
Norsk og svensk.pdf
Mikael Wiehe - Titanic (andraklasspassagerarens sista sång)
Tekster om tegn.pdf
Tegnopgave.docx
Spørgsmål til Doppler:
Skriftlig eksamen i dansk htx.docx
Forløb i dansk 3cy.docx
Analysevejledning til reklamefilm (1) (1).docx
Litterær analyse af digte.docx
Billedanalyse.docx
Værktøjskasse til sproglig analyse og karakteristik.pdf
Argumentation.docx
Retorisk analyse af meningsjournalistik.docx
Medieanalyse af dokumentarfilm.docx
Medieanalyse af film.docx
Litterær analyse af romaner og noveller.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340502256", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340502256", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52340502256" }