Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Hi/a hhx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Michael Fangel Jensen
Hold
2022 Hi/a hhx (
2a hhx Hi
,
3a hhx Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro
Titel 2
Renæssancen
Titel 3
Den kolde krig
Titel 4
Det moderne gennembrud (Industrialiseringen)
Titel 5
Nyeste tid
Titel 6
Første Verdenskrig
Titel 7
Nazisme og Holocaust
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro
Introduktion til faget historie på hhx, perioder, historiesyn og historiens drivkræfter samt kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Historie Hvorfor.pdf
1. Renæssance og reformation
Renæssance
Den vitruvianske mand.jpg
Reformationen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Renæssancen
Renæssancen
Renæssancen som begreb (genfødsel af antikkens kultur) og periode, herunder periodens rødder i middelalderen. (Ide)historisk kontinuitet og nybrud. Reformationen og hekseprocesser. Eleverne besøgte i forbindelse med deres studietur Reformationsmuseet i Geneve og udarbejde efterfølgende en opgave herom. Der er endvidere arbejdet med kildekritik i forbindelse med læsning af kilder og historiebrug i forbindelse med museumsbesøget.
Indhold
Kernestof:
Reformationen
Middelalderen (Fra Tankens Magt).pdf
Ark til Rosens Navn.docx
Umberto Eco.jpg
Rosens Navn Bog.jpg
Renæssancen Tankens Magt.pdf
Arbejdsspørgsmål til Renæssancen Tankens Magt.docx
Tænkeskrivning til renæssancen: se elevfeedback
DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance
Historiebrug.docx
Husk museumsopgave.
kilde_ Calvin om religiøs intolerance.docx
Jean Calvin (1509-1564)
Introduktion
Museologisk analyse
Hurra for Gutenberg
Refleksionsspørgsmål til "Hurra for Gutenberg"
Luther spalter kirken.docx
Humanismen.docx
Den evangelisk-lutherske kirke
Opgave om reformationen: se elevfeedback
Læs teksterne i de nedestående link. I skal ikke besvare spørgsmålene.
Underklassens oprør
Reformationen i Danmark
Log ind på nedenstående link kl. 8.30
Caseopgave om hekseafbrænding: se elevfeedback. Svarene på opgaven i elevfeedback, skal lægges i elevfeedback inden lektionens afslutning. I må arbejde individuelt eller i grupper på max. 4 personer. Husk at skrive, hvem I har arbejdet sammen med, hv
Kildeanalyse
Uddrag af "Den kalundborgske reces" om trolddomssager, 21. november 1576
kildekritisk analyseskema.docx
Middelalderen rummer nøglen til det moderne Europa
Den sidste heksebrænding
Jeres spørgsmål til den sidste hekseafbrænding.docx
En bid af historien, renæssancen
Skriveøvelse se elevfeedback
Religionskrige og storpolitisk magtkamp 1500-1555
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den kolde krig
Den kolde krig
Baggrunden for den kolde krig, dens opståen, forløb og afslutning. Her er endvidere arbejdet med centrale begreber, ideologier, og nedslag i centrale begivenheder, fx Berlinmurens opførelse og fald. Eleverne har endvidere holdt oplæg om selvvalgte emner indenfor den kolde krig. Udvalgte kilder er tillige læst.
Indhold
Kernestof:
Cold War Map.png
Berlinmuren.jpg
Roosevelt og Stalin.jpg
USA vs Sovjet.jpg
Fra samarbejde til konfrontation 1945-47
Modsætningerne mellem de tidligere allierede
DRTV - Nedtælling til 1961 - Opførelsen af Berlinmuren
Berlinmuren rejses 1961
Forbered i grupper (max. 4. pers.) et oplæg på ca. 15 min. om et selvvalgt underemne indenfor den kolde krig (fx: rumkapløbet, Cubakrisen, Vietnamkrigen, Berlinmurens opførelse og/eller fald, Sovjetunions sammenbrud - se https://verdenshistorietilhhx
Europas deling 1944-1949
"Folkedemokratisering" af Østeuropa
Berlinmurens fald
Skammelsen om den dag Tyskland blev ét
I skal i grupper forberede et oplæg af ca. 15. min. varighed om et af nedenstående koldkrigsemner:
I skal lægge jeres oplæg om den kolde krig ind i elevfeedback inden lektionens afslutning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det moderne gennembrud (Industrialiseringen)
Det moderne gennembrud (Industrialisering)
Tværfagligt samarbejde med dansk i forbindelse med DHO. Industrialiseringsprocessen i Danmark er gennemgået med tilbageblik på den industrielle revolution i England. Periodens politiske, økonomiske, socialhistoriske samt idehistorisk karakteristika er gennemgået. Særligt fokus har der været på urbanisering, arbejderbevægelse og kvindekamp. Det har også været indenfor disse hovedområder eleverne har skrevet DHO.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Slaget på Fælleden den 5. maj 1872
kildekritisk analyseskema.docx
Historisk billedanalyse.docx
Louis Pio: "Maalet er fuldt!" 2. maj 1872
7. Industrialisering og demokrati, 1866-1914
Befolkningseksplosion og sociale problemer
For elever | Studieinfo
Deltagelse
Evaluering
I skal arbejde selv i dag. Følg det der står her på lektionen.
Omlægning af landbruget
Forfatningskampen
Industrialisering og arbejderbevægelse
Kvindekamp.docx
Kvindernes underkuelse.pdf
Alle jer, der ikke var sidste gang, skal læse teksterne og besvare de tilhørende spørgsmål fra sidste gang (fredag d. 19/4)
Det moderne gennembrud af Michael Fangel Jensen.docx
Sædelighedsfejden 1883-1887
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
5. Industrialiseringen
5.1 Den industrielle revolution
5.2 Den danske industrialisering
5.3 Byernes udvikling
5.4 Hygiejne og sygdomme
Opgaver og kilder til kapitel 5
Urbanisering og byudvikling i Danmark
Industriens Mænd.png
Fabriksarbejderne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nyeste tid
Nyeste tid
Der er arbejdet med terrorangrebet d. 11. sept. 2001, og det betydning som en begivenhed der afgørende ændrede verden. Den kolde krig konfliktakse mellem øst og vest blev nu ændret til en brudlinje mellem nord (vest) og syd. Særligt Den vestlige verden vs. Mellemøsten. Der er arbejdet med de centrale teoretikere fra perioden: Francis Fukuyama og Samuel Huntington og deres teorier om Historien afslutning og Civilisationernes kamp. Endvidere er der arbejdet med centrale lande og konfliktområder i perioden: Kina, Rusland (krigen i Ukraine) og Mellemøsten (Israel og Palæstina).
Indhold
Kernestof:
En kamp mellem civilisationer?
Historiens afslutning
Video: John L. Esposito om Huntington
En ny verdensorden
Spørgsmål til "En ny verdensorden"
Orientalisme.pptx
Francis Fukuyama: Historien er slut, 1989
16. Verdens orden i det nye årtusind
Det lange perspektiv: Verdenspolitikken 1914 til 1991
USAs hegemoni 1991-2010
11. september
Al Qaedas angreb på World Trade Center
Terrorangreb på USA.docx
8. Al-Qaeda og den 11. september
8.1 Krigen mod terror
I skal arbejde selv i dag. Læs nedenstående tekster og besvar spørgsmålene til dem. I skal lægge jeres svar ind i elevfeedback inden lektionens afslutning. Det vil jeg føre fravær efter. I må gerne arbejde i grupper.
Øjenvidneberetning 9/11
Ingrid så de brændende tårne: ”Det er ved sådan en lejlighed, det gør fysisk ondt at være langt fra sine nærmeste”
Sammenlign de to kilder. Hvordan beskrives folks reaktioner på det, der sker i de to kilder? Foretag kildekritik.
Ny verdensorden
I skal arbejde selv i dag. I skal læse artiklen i nedenstående link og besvare de tilhørende spørgsmål i elevfeedback inden lektionens afslutning. Det vil jeg føre fravær efter. I må gerne arbejde i grupper.
1) Hvor kender vi begrebet "jerntæppet" fra? Og hvad symboliserer det?
Forsker: Putins ideologiske grundlag tegner ikke godt for krigen i Ukraine
Brev fra Beredskabsstyrelsen.pdf
Forberedt på kriser.pdf
Hvis krigen kommer.pdf
kildekritisk analyseskema.docx
Sammenlign Hvis krigen kommer med Forberedt på kriser. Hvad er konteksten for de to skrivelser? Hvilke ligheder og forskelle er der? Hvad kan man sige kildekritisk om dem (se kildekritisk analyseskema)?
Undersøgelsesopgave om krigen i Ukraine
Krigen i Ukraine.docx
Kina – økonomisk og militær magt | Verdenshistorie til hhx
Kina vil vippe USA af pinden og trække verden i en anden retning.docx
Opsamling: se elevfeedback
Israel-Palæstina-konflikten-forstå, hvorfor de slås
I skal arbejde selv i dag. I skal læse teksten og besvare spørgsmålene i elevfeedback. Jeres svar skal ligge i elevfeedback inden lektionens afslutning. Det vil jeg føre fravær efter. I må gerne arbejde i grupper (husk at skrive, hvem I har arbejdet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Første Verdenskrig
Første Verdenskrig
Første Verdenskrig som den store brud (syndefald) i moderne tid. Årsagerne til krigen. Krigens karakteristika: skyttegravkrig og nye våbentyper. Soldaternes oplevelser, herunder granatchok. Teorier om, hvem der havde ansvaret for krigen. Dens afslutning (Versaillestraktaten), og betydning for eftertiden, fx i forhold til Hitlers magtovertagelse i Tyskland og fascismens og nazismens opståen.
Indhold
Kernestof:
Det korte tyvende århundrede (periodisering?)
Konflikter i Europa | Verdenshistorie til hhx
Stormagtsforbund | Verdenshistorie til hhx
Håbet om varig fred | Verdenshistorie til hhx
Attentatet på ærkehertug Franz Ferdinand
6. Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx
Europa før Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx
Her er lige et citat, som jeg synes passer meget godt til dokumentaren: "Attentatet på ærkehertug Frans Ferdinand", som vi så sidste gang.
Spørgsmål til Attentatet på ærkehertug Frans Ferdinand
Skuddet i Sarajevo | Verdenshistorie til hhx
Krisen løber løbsk | Verdenshistorie til hhx
Hvorfor brød krigen ud? | Verdenshistorie til hhx
1.3.1. Historiebrugsformer | Historiefaglig arbejdsbog
Spørgsmål til filmen
Hvordan blev krigen udkæmpet? | Verdenshistorie til hhx
Patriotismen sejrede | Verdenshistorie til hhx
Skyttegravskrigen | Verdenshistorie til hhx
Til søs: Blokade og u-bådskrig | Verdenshistorie til hhx
Kære 3.a. I skal som bekendt arbejde selv denne tirsdag. I skal læse nedenstående links, og bevare spørgsmålene i de sidst tre links. I må gerne arbejde i grupper (max. 4 personer). I skal aflevere jeres svar i opgaver, senest kl. 16.00 i dag/tirsdag
Who"s for the Game? by Jessie Pope - Famous poems, famous poets. - All Poetry
Dulce et Decorum Est
Dulce Et Decorum Est Animation
Granatchok
Øvelsesopgaver - Forlaget Columbus
Propaganda:
Skyttegravskrigens taktik | Verdenshistorie til hhx
Skyttegravskrig.docx
Se opgave i elevfeedback
Præsident Wilsons fredsprogram | Verdenshistorie til hhx
Versaillesfreden | Verdenshistorie til hhx
Video: Præsident Wilson på Versailleskonferencen | Verdenshistorie til hhx
A. J. P. Taylor om krigens udbrud | Verdenshistorie til hhx
Fritz Fischer om krigsudbruddet | Verdenshistorie til hhx
Herfried Münkler om krigsudbruddet, 2013 | Verdenshistorie til hhx
Refleksionsspørgsmål
Årsagsforklaringer - historiesyn og historiske perioder | Verdenshistorie til hhx
Her er fire effekter af Første Verdenskrig
1. verdenskrig og Danmark 1914-1918
Den tyske repræsentants tale ved traktatforelæggelsen | Verdenshistorie til hhx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nazisme og Holocaust
Nazisme som ideologi. Dens historiske forudsætninger. Hitlers magtovertagelse i Tyskland, samt antisemitisme, jødelove, ghettoer og Holocaust. Der er arbejdet med, hvorfor det kunne ske, hvor meget den almindelige tysker vidste, antisemitisk propaganda m.m. Endvidere er der arbejdet mere bredt med folkedrab, definitioner på dette, teorier om, hvorfor de opstår, og hvad der kan gøres for at forhindre disse. Eleverne har arbejdet selvstændigt med udvalgte folkedrab.
Indhold
Kernestof:
Hitler og nazistpartiet | Verdenshistorie til hhx
Hitlers vej til magten | Verdenshistorie til hhx
Hitler danner regering 1933 | Verdenshistorie til hhx
Versaillestraktaten: Tyskland pålægges eneansvaret for 1. Verdenskrig, skal betale enorme krigsskadeerstatninger, afgive landområder, pålægges militære restriktioner m.m. Dolkestødslegenden, Weimarrepublikken, Novemberrevolutionen, Kommunistisk revol
Fortolkninger af nazismen | Verdenshistorie til hhx
Vejen mod holocaust | Verdenshistorie til hhx
"Endlösung" | Verdenshistorie til hhx
Martin Amis on Hitler, ISIS and Evil (Oct. 22, 2014) | Charlie Rose
Spørgsmål til Drengen i den stribede pyjamas
Semesteropgave i historie på HHX.docx
I skal arbejde selv i dag. Læs oplægget til semesteropgaven igennem. Skriv i elevfeedback, hvilket emne du kunne tænke dig at arbejde med (dette er ikke bindende og kan ændres senere), og kom med forslag til materiale (tekster, billeder etc.), du ku
I skal arbejde selv. I arbejder videre på jeres semesteropgave. Skriv i elevfeedback, hvad I arbejder på, hvor langt I er kommet, og hvad I evt. ønsker hjælp til.
I skal arbejde selv. I skriver videre på semesteropgaven. Skriv en kort opdatering til mig i elevfeedback, om hvor langt I er kommet, hvordan det går osv. inden lektionens afslutning.
I skal arbejde selv. I arbejder videre på jeres eksamensopgave. I skal skrive en kort opdatering til mig i elevfeedback om, hvor langt I er kommet med opgaven, og hvordan det går inden lektionens afslutning.
folkedrab.dk
Forløb i historie
Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af et ukendt materiale af et omfang på tre til fire normalsider a 2400 enheder. Prøvematerialet skal tilsammen i al væsentlighed dække de faglige mål og de gennemførte forløb. Et prøvemateriale må højst anve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566112144", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566112144", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566112144" }