Holdet 2022 Hi/a hhx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Michael Fangel Jensen
Hold 2022 Hi/a hhx (2a hhx Hi, 3a hhx Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Renæssancen
Titel 3 Den kolde krig
Titel 4 Det moderne gennembrud (Industrialiseringen)
Titel 5 Nyeste tid
Titel 6 Første Verdenskrig
Titel 7 Nazisme og Holocaust

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Introduktion til faget historie på hhx, perioder, historiesyn og historiens drivkræfter samt kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Renæssancen

Renæssancen

Renæssancen som begreb (genfødsel af antikkens kultur) og periode, herunder periodens rødder i middelalderen. (Ide)historisk kontinuitet og nybrud. Reformationen og hekseprocesser. Eleverne besøgte i forbindelse med deres studietur Reformationsmuseet i Geneve og udarbejde efterfølgende en opgave herom. Der er endvidere arbejdet med kildekritik i forbindelse med læsning af kilder og historiebrug i forbindelse med museumsbesøget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det moderne gennembrud (Industrialiseringen)

Det moderne gennembrud (Industrialisering)

Tværfagligt samarbejde med dansk i forbindelse med DHO. Industrialiseringsprocessen i Danmark er gennemgået med tilbageblik på den industrielle revolution i England. Periodens politiske, økonomiske, socialhistoriske samt idehistorisk karakteristika er gennemgået. Særligt fokus har der været på urbanisering, arbejderbevægelse og kvindekamp. Det har også været indenfor disse  hovedområder eleverne har skrevet DHO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nyeste tid

Nyeste tid

Der er arbejdet med terrorangrebet d. 11. sept. 2001, og det betydning som en begivenhed der afgørende ændrede verden. Den kolde krig konfliktakse mellem øst og vest blev nu ændret til en brudlinje mellem nord (vest) og syd. Særligt Den vestlige verden vs. Mellemøsten. Der er arbejdet med de centrale teoretikere fra perioden: Francis Fukuyama og Samuel Huntington og deres teorier om Historien afslutning og Civilisationernes kamp. Endvidere er der arbejdet med centrale lande og konfliktområder i perioden: Kina, Rusland (krigen i Ukraine) og Mellemøsten (Israel og Palæstina).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Første Verdenskrig

Første Verdenskrig

Første Verdenskrig som den store brud (syndefald) i moderne tid. Årsagerne til krigen. Krigens karakteristika: skyttegravkrig og nye våbentyper. Soldaternes oplevelser, herunder granatchok. Teorier om, hvem der havde ansvaret for krigen. Dens afslutning (Versaillestraktaten), og betydning for eftertiden, fx i forhold til Hitlers magtovertagelse i Tyskland og fascismens og nazismens opståen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nazisme og Holocaust

Nazisme som ideologi. Dens historiske forudsætninger. Hitlers magtovertagelse i Tyskland, samt antisemitisme, jødelove, ghettoer og Holocaust. Der er arbejdet med, hvorfor det kunne ske, hvor meget den almindelige tysker vidste, antisemitisk propaganda m.m. Endvidere er der arbejdet mere bredt med folkedrab, definitioner på dette, teorier om, hvorfor de opstår, og hvad der kan gøres for at forhindre disse. Eleverne har arbejdet selvstændigt med udvalgte folkedrab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer