Titel
9
|
Israel - Palæstina
Israel – Palæstina konflikten
I forløbet har hovedfokus været på udvalgte nedslag og vendepunkter i tiden 1880-1995.
Formålet har været at skabe en forståelse for den historiske baggrund for den komplekse konflikt mellem Israel og palæstinenserne på Vestbredden og i Gaza. Det er en konflikt med overvældende mange aktører i ligningen, og vi har i forløbet balanceret mellem at reducere den til: to folk - et land og samtidig få en forståelse af alle de mange interne delaktører, der på forskellig måde har gjort, at konflikten er fortsat.
Vi vil forsøge at besvare spørgsmålene: hvad er konfliktens årsag, hvilke parter er involverede, hvorfor synes der ingen løsning på konflikten og hvorfor har konflikten stor betydning for og i det internationale samfund? f.eks. geopolitisk, religiøst og menneskeligt?
Vi har indledt med kort at trække tråde fra bibelsk tid; hvilke fortællinger der etableredes, zionismens opståen og indvandringen til Palæstina fra slutningen af 1800-tallet samt de konflikter, der opstod mellem briterne, araberne og zionisterne, som lagde de første vigtige grundsten til den nutidige konflikt.
Den næste vigtige konflikt, som har været i fokus, er 1948 med udnævnelse af staten Israel og den første uafhængighedskrig. Dernæst har særligt 6-dageskrigen og dennes betydning været undersøgt og diskuteret. derpå har vi bevæget vi os frem processen omkring Osloaftalen, hvad dens indhold var, samt hvorfor den ikke realiseredes. Her har vi særligt arbejdet med at fokusere på de interne jødiske og arabiske stridigheder, som gjorde, at konflikten fortsatte.
Teoretisk har vi i forløbet arbejdet med aktør og struktur-teori samt indgående med eksamenslignende kildeanalyser med brug af det funktionelle kildebegreb. Desuden har vi analyseret synspunktsstof og teoretisk diskuteret, hvordan man kan behandle sådant materiale.
Eleverne har endvidere arbejdet med remediering i form af podcasts om selvvalgte emner i relation til Israel - Palæstina.
Materialer:
Verden i nyeste tid, fra kold krig til krigen mod terror, Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt, Systime 2009 (s. 59-82)
Israel – en stat i Mellemøsten, Henrik Wiwe Mortensen, Systime 2016-2023
Kilder:
Uddrag af: Ari Shavar, Mit forjættede land, Israels triumf og tragedie, Ze'ev Sternhells barndom og ankomst til Israel 1948 s.173-178 (Kristelig dagblads forlag 2013)
Balfourdeklarationen.
Den israelske uafhængighedserklæring
FNs resolution 242
Kort over ændringer i grænserne, bosættelser, selvstyrerområder, flygtningestrømme 1948 og 1967
Yitzhak Rabins tale på det hebraiske universitet, 28. juni 1967
Cecil Hourani om årsager til det arabiske nederlag i seksdageskrigen, november 1967
Principerklæring fra Arafat og Rabin om fredsprocessen, 1993
Synspunktsstof: "Historiker: Araberne er den primære årsag til, at konflikten mellem Israel og Palæstina ikke er løst" Maradona Isho i Berlingske 2/11 2023.
Film: "Defamation" Dokumentarfilm af Yoav Shamir, 2009
Radioudsendelser: uddrag af: Kampen om historien med vært Adam Holm ”Osloaftalen håb eller bedrag” 21.11.2023 DR P1 Kampen om historien | DR LYD
En nations fødsel, det forjættede land 1, DRKultur 2018: Fransk dokumentar om tiden før 1948 og udråbelse af staten Israel.
Dokumentar: Fjendens ansigt - om to unge på hver sin side af konflikten DR2 2004
Faglige mål:
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå - men ikke nødvendigvis at kunne løse problemer i nutiden.
|