Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Rasmus Green
|
Hold
|
2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Pesten
Forløbet introducerede til historiefaget og omhandlede pesten i Danmark (og lokalt på Bornholm) fra 1300-tallet til 1700-tallet. Eleverne blev desuden introduceret til sygdomsopfattelser i perioden, herunder miasmeteori (dårlig lugt) og Humoralpatologi (kropsvæsker). Endelig er der blevet perspektiveret til Covid-19 og hvad viden om epidemier kan lære os i dag.
faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Første Verdenskrig
Forløbet omhandlede årsagerne til første verdenskrig og versaillestraktatens konsekvenser: krise i 30ernes Tyskland, nationalitetsprincip og folkeforbund. Der er arbejdet med propaganda og værgeplakater. Endelig arbejdes der også med 1. verdenskrigs betydning i dag. Eleverne er kort blevet introduceret til tiden før første verdenskrig.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første verdenskrig fortsætter i Ukraine
-
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 (1.udgave), Systime; sider: 31-36, 40-56, 217-232, 234-240
-
hvorfor brød krigen ud (1vk).docx
-
They Shall Not Grow Old (2018) - IMDb
-
Titel
-
Befolkningseksplosion og sociale problemer.docx
-
Modernisering, internationalisering og urbanisering
-
arbejderbevægelse.docx
-
industrialisering_danmarkshistorien.dk.docx
-
Industrialiseringen.docx
-
Omløgning af landbruget_Grundbog til Danmarkshistorien.docx
-
Tyendet_Frydenlund_Landarbejderne.docx
-
Tjenestepigerne_Tyendet_Frydenlund 2023.docx
-
Tyendeloven debatteres.docx
-
Onenote 12/4 - der er ingen læselektie til i dag. Hvis I ikke nåede at blive færdig med opgaverne bør i bruge lidt tid på opgaverne. Spring spørgsmål 2 - 4 over. Spring over spørgsmål 5 hvis den er for svær - jeg har skrevet et svar på 2 - 5 ind på
-
Kampen om stemmeretten.docx
-
Forfatningskampen 1866-1901
-
Systemskiftet 1901
-
Den almindelige stemmeret, 1848-
-
historisk metode - begreber 1
-
klik her
-
Straffefanger som arbejdskraft i Dansk Vestindien 1746
-
Afsnit
-
kapitel 2 kolonisering, sukker og slaveri.docx
-
Skibstabel
-
Imperialisme kompendium 3.pdf
-
4.1 Raceteorier retfærdiggør slaveri.docx
-
Kulturmøder i dansk kolonihistorie_18 - 21.pdf
-
4.2 og 4.3 Race og køn.docx
-
Afvikling af slaveriet.docx
-
Slaveriets endeligt.docx
-
Historiebrug og erindringshistorie.docx
-
Dansk angerpolitik eller mangel på samme i.docx
-
En ny økonomisk verdensorden _ verden efter 1914 (1).docx
-
Amerikanisering og Elvis
-
Det brogede ungdomsoprør.docx
-
SU fylder 50 år
-
Velfærdsstaten
-
Statens Uddannelsesstøtte
-
Tidslinje over BZ-bevægelsens historie: Her er de vigtigste vendepunkter
-
Fra BZ til autonome | lex.dk – Danmarkshistorien
-
„Racister” og „antiracister” | lex.dk – Danmarkshistorien
-
BZ'ere og punkere | lex.dk – Danmarkshistorien
-
Periodisering.docx
-
Kap 1.3 Sociale banditter.docx
-
1.4 de europæiske stater.docx
-
Trier, Nina Bundgaard: Pirater, Columbus; sider: 60-92
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Indflydelse til flere (DHO)
Forløbet omhandlede den industrielle revolution i 1700-tallets England, samt industrialisering og demokratisering i 1800-tallets Danmark. Der er således arbejdet med den industrielle revolution og dens følger både økonomisk, politisk samt økonomisk. Herunder indførslen af grundloven, marxismen, arbejderbevægelsen og tyendet og kvindernes stemmeret.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Dansk Vestindien
Forløbet omhandler Danmark som kolonimagt med fokus på Dansk Vestindien i perioden 1600 - 1917. Der har været fokus på merkantilismen og motiverne for at oprette kolonier i den florissante periode, afskaffelsen af slavehandel og slaveri i perspektiv til oplysningstid og økonomi. Eleverne har desuden arbejdet med brugen af kolonitiden og den kollektive erindring, herunder skabelsen af grundfortællingen om danmark som kolonimagt.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabendeg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Ungdomsoprør i efterkrigstiden
Forløbet tager udgangspunkt i den økonomiske og politiske udvikling i Danmark i perioden 1950 - 1990 med fokus på forskellige ungdomsoprør og opgør. Således er der arbejdet med amerikanisering i 50erne, Elvis og den danske ungdoms forbrug; ungdomsoprøret i 1968 og efterfølgende hippiebevægelse samt den økonomiske udvikling i perioden 1950 - 1970; afslutningsvist er der arbejdet med punkere og bz'ere i 1980ernes økonomiske nedgang.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Historiske og moderne pirater
(selvvalgt forløb)
Forløbet omhandlede pirater i et diakront perspektiv fra 1500-tallets kapere i England til pirateriets guldalder i begyndelsen af 1700-tallet. Afslutningsvist er der arbejdet med moderne pirater. Forløbet introducerede Hobsbawms begreb "sociale banditter" som blev brugt som analyseramme. Piraternes popularitet i film og tv er desuden blevet diskuteret.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Kina Vågner
Forløbet havde fokus på Kina efter 1945 med fokus på Mao, det store spring frem og kulturrevolutionen. Eleverne blev desuden introduceret til maoisme i relation til marxisme og Deng Xiaopings reformer. Afslutningsvist er der draget perspektiver til Kinas moderne historie, herunder etbarnspolitikken konsekvenser.
faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Holocaust og andre folkemord
Forløbet fokuserer på Holocaust og jødeforfølgelser i 1930'erne og under anden verdenskrig. Forløbet introducerede forskellige teorier om hvordan folkemord opstår og definitionen på folkemord blev diskuteret. Forløbet blev afsluttet med et kort projekt, hvor der arbejdes med et selvvalgt folkemord. Forløbet blev afsluttet med besøg på Bornholms museum med fokus på erindringshistorie og mindkultur.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Vikingetid
Forløbet omhandlede vikingetiden, vikingetogter og kort om kristningen af Danmark. Afslutningsvist er der desuden arbejdet med historiebrug og kollektiv erindring samt "opfindelsen" vikingetiden i 1800-tallet. Eleverne har desuden arbejdet med historiske artefakter fra vikingetiden.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Romerriget
Forløbet omhandlede Romerrigets grundlæggelse og samfundsstruktur med fokus på perioden fra republikken til Kejserriget. Eleverne er blevet introduceret til klientsystemt, republikken og kejserdømmet. Forløbet har desuden behandlet gladiatorernes betydning og Augustus som kejser. Afslutningsvist har forløbet behandlet brugen af romerriget i Mussolinis fascistiske Italien og i dag.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Kronologiforløb og opsamling
Forløbet samler op på forløbene fra de tre år og arbejder med kronologi og periodisering. Perioderne: "efter 1900", "1500-1900", "500-1500" og "før 500" er gennemgået med særligt fokus på brud og kontinuitet. Eleverne har arbejdet med opstilling af faglige problemstillinger med udgangspunkt i forløbene fra de tre år.
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
historiefaglige teorier og metoder.
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566262605",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566262605",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566262605"
}