Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/md - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Christoffer Appel
Hold
2022 EN/md (
1md EN
,
2md EN
,
3md EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identity
Titel 2
SoMe and future worlds
Titel 3
Subcultures
Titel 4
This Is England
Titel 5
Gender
Titel 6
American Dream/American nightmare?
Titel 7
SRO - American Immigration and Hispanics
Titel 8
THUG værklæsning
Titel 9
Love and Shakespeare
Titel 10
Australia - The Stolen Generation
Titel 11
Lingua Franca and global English
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identity
Indhold
Kernestof:
1 'Personality Development' tasks - lesson 1.docx
2 Reshaping how we see identity (TED-talk) - worksheet.docx
Theme for English B Listen to the poem before class. What is it about?
Theme for English B' answer questions 1,2 and 3 (not the extension questions)
Close to the water's edge work questions for the first page - take notes for each question. Use quotes.
Re-read (genlæs) Close To The Water's Edge (short story in the compendium)
Billie Eilish - NOT MY RESPONSIBILITY
Billie Eilish worksheet.docx
Supplerende stof:
Today's work (compendium): Zahra Dry: Reshaping how we see Identity + some grammar.
Read Personality Development + take notes for these questions:
Grammatik (bagerst i jeres kompendie) s. læs 22-26 inklusiv opgave 2 B,C og D.
Prepare the while-listening questions for Zahra Dry's TED-talk
Vi skal se på i "opgaver" og forberede den første skr opgave
Zahra dry TED-talk: Fill in as many notes that you can in the boxes for: "Analysis using the rhetorical pentagon". You will be going into new groups to share your notes and ideas.
Grammatik: Læs s. 26-28 (artikler/pronominer + adjektiver/adverbier). I skal ikke lave opgave 2.E
Grammatik: opg 2E s.28 + Sæt ord ind i alle ordklassekasserne - brug den korte tekst du lavede som speed writing (describing a picture)
Adjektiver og Adverbier.pdf
adjektiver og adverbier fortsat
7 'Close to the Water's Edge' questions for groups.docx
Grammatik (kompendium): Læs s. 29+30 (vi laver opgave 2.F i timen)
Afsnit
Present your characterizations for Close To The water's Edge
Grammatik (kompendium): Læs s. 31 (sætningsled)
Sætningsled fortsat (s. 32 + 33)
Summong up the texts and the theme
Billie Eilish presentations (blue, red and green groups)
NOAH short film w work questions.docx
social_networking speed dating.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
SoMe and future worlds
Vi undersøger hvordan vi mennesker påvirkes af sociale medier og moderne teknologi. Vi undersøger robotteknologi og "androider" og disses påvirkning af vores oplevelse af kunstig intelligens.
Kernetekster:
Lifespan of a 21st Century Crush (Blog)
Nosedive (movie)
Noah (Short film)
All Is Full of Love (song/lyric)
Bladerunner 2049 (Movie)
Indhold
Kernestof:
We'll watch a short film, Nosedive (Black Mirror)
2. Sophia the robot worksheet.docx
3. All is Full of Love - Björk w video.docx
True Love by Isaac Asimov (short story)
Blade Runner (movie)
summing up SoMe/Future Worlds + planning of the Subcultures course (out next theme)
Placering af adverbialled Getting Started A.pdf
Subcultures introduction.docx
Supplerende stof:
Noah questions - a short work session in group + New groups discussions
Tornøe, Poul: Get it right, Gyldendal; sider: 30-31, 104-105, 170-171
Skr opgave gives for.
The Life Span of the 21th Century Crush - Lisa Mrock.docx
The life Span of the 21st Century Crush (work questions).docx Oversæt ordene til dansk og skriv oversættelser og ordklasser ind i skemaet
The life Span of the 21st Century Crush (work questions).docx Take notes for questions 1-7 page 2.
verbets tider Getting Started A.pdf Læs s 48+49 og besvar opgave 1 s. 49 (verbets hovedtider)
Grammatik: Vi arbejder med opgave 2 s. 50 (verbets tider Getting Started)
Afsnit
The life Span of the 21st Century Crush (work questions).docx question 1-7 page 2
STX 1md.pdf
1. Black mirror nosedive discussion questions.docx
verbets tider getting started: S. 50 opgave 3 - kopier ind i elevfeedback
Screen shots from Nosedive Black Mirror.docx
verbets tider Getting Started A.pdf
Grammatik: Opgave 4 s 51 (og vi ser på den sidste - omskrivning til nutid)
julehygge - hvem tager kage med?
Julejeopardy
Sophia the robot transcrip teacher version.docx
Udvidet Tid (-ing form) Gertting Started B.pdf
Sophia The Robot - continued.
technology discussion.doc
Udvidet tid opgave 3+4 (se sidste time)
I would like your thoughts about the next theme for our English class. We have been through Identity and at the moment we are studying So/Me/Future worlds for the next month or two.
Answer study questions 1-6 for Sophia The Robot (assignment 2)
Komma Getting Started B).pdf
Talking exercise
Sophia the robot assignment 2, Question 7-10 (prepare to discuss in class)
Komma (se sidste time) opgave 2 (sæt sideordningskommaer)
How is your assignment going? (we might have a little look at your writing process)
Komma: opgave 5: omskriv sætninger (1. find ledsætninger 2. Omskriv 3. sæt kommaer)
All Is Full Of Love: Make sure you have taken notes for all the questions in the green boxes (Comprehension: Title, speaker, language, theme)
All Is Full Of Love presentations (colour groups)
Getting Started - relative pronomener.pdf
True Love by Isaac Asimov.pdf Read and underline tricky words. Bring your paper copy!!
4. Study questions - True Love.docx
Write a 150 word summary of True Love and copy-paste it into elevfeedback.
Relative pronomener: Opgave 2 - forbind sætningerne (OBS: har kommet til at scanne siderne i forkert rækkefølge, så opgave 2 står på det nederste PDFdokument!)
True Love (Asomiv): Continued work and presentation of your characterizations
Characterizations for True Love - copy-paste them here:
We will look at your written assignment which has been sent back to you
Relativt pronomen: opgave 4
Finishing off True Love
Choose 5 family members. Describe how they relate to each other (brug genitiv = apostrof + s)
Medbring Get It Right fra nu af og til al evighed - Vi ser på Genitiv s. 102-105
Skriftlig engelsk 20. august 2019 (eksempel på studentereksamen) Det første kig på hvordan en eksamen kan se ud - vi øver os.
We will have a quick look at your alternative endings for True Love
www.danskdanseteater.dk
Vi gennemgår jeres ETU (elevtrivsel)
Foreløbigt subjekt oversæt til engelsk og sæt analysetegn..docx
Lav grammatikopgaven fra studentereksamenssættet - op til og med assignment 2B (sammensatte verballed)
Næste skr opgave gives for - vi ser på det sammen.
Færdiggør grammatiksættet: Assignment 1-3: Skr Studentereksamen eksempel
Science fiction discussion in preperation for watching the science fiction movie, Blade Runner (1982)
Stjerneløb - grammatik
Blade Runner - continued: Prepare to answer these questions: What has happened so far? Who are the main characters? What do they want? Why is the Tyrell Coorporation? What do they want? What do the replicants want on earth?
Opsamling på SoMe/Future Worlds - stjerneløb!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Subcultures
Indhold
Kernestof:
Subcultures introduction.docx Do the tasks on this sheet
Placering af adverbialled Getting Started A.pdf Læs den første side + lav opg 1+2
Adverbialledets placering: Opgave 5 (skriv kreativt ud fra billedet, maker adverbialled)
Subcultures juggalos.docx
Afsnit
Vi arbejder videre med adverbialled
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
This Is England
This Is England-forløbet fokuserer på Englands udfordringer fra 60'erne og op igennem 70'erne og 80'erne. Vi undersøger kulturelle, politiske og musikalske strømninger.
This Is England fremstiller racisme og sociale problemer i England i 80'erne, med Thatcher og Falklandskrigen som baggrund. Ingland Is A Bitch fremstiller immigranters problemer med integration og dårlige lønvilkår som immigrant.
I ABC for baby patriots får vi indsigt i Englands selvopfattelse som overlegen kolonimagt.
On Chesil Beach fokuserer på Florence og Edward, og deres modsatrettede opfattelse af kærlighed, ægteskab, seksualitet og kønsroller. De bliver gift på forkanten af den seksuelle revolution og kvindefrigørelsen, og i det krydsfelt bliver de ofre for hinandens misforståelser.
Værket beskriver vigtige skift i den engelske (og vestlige) tidsånd i forhold til mænd og kvinders forventninger til hinanden.
Kernetekster:
This Is England (film af Shane Meadows - 2007)
ABC for baby patriots (Børnebog af Earnest Ames - 1899)
Ingland Is A Bitch (sang af Linton Kwesi Johnson -1980)
On Chesil Beach (værklæsning - af Ian McEwan - 2007 )
Indhold
Kernestof:
Life in 1970s Britain.pdf
Skinheads Research and prepare to present.docx
Gradbøjning Adjektiver.pdf
Talking exercise on music from the UK
Lav assignment 1 (download template, så sparer du tid)
Finish the Skinheads research sheet
This Is England (the movie)
lav hele assignment 2 (grammatik)
Aktiv/Passiv (medbring GIR)
This Is England (continued: If you were not there on monday, please watch the fist 45 minutes of the movie - It is on HBOnordic)
Follow up on This Is England + written assignment.
how to read a non-fiction text.pdf
How to read a novel and a short story - fiction.pdf
Tornøe, Poul: Get it right, Gyldendal; sider: 75-80
Fortsat arbejde med fiction essay (medbring Tom Corridan-print fra sidste time)
1. ABC for Baby Patriots.pdf
1. ABC Baby Patriots - study questions.pdf
ABC for baby patriots continued (group work and presentations)
Essay practise - paragraph writing using PEE (træning i at skrive afsnit med citater)
ABC for Baby Patriots worksheet.docx
PEE (point-example-explanation)
PEE-training
england discussion
5. INGLAN IS A BITCH.docx
Jamaican Patois (Creole English)
3. Genres and songs to listen to.pdf
How to read a poem.pdf
British Music over time groupwork.docx
Continued work on British Music presentations
British Music: Presentations in groups
More music presentations
Poetry and lyrics summing up.docx
Grammatiske betegnelser Getting Started A.pdf
On Chesil Beach - værklæsning/opstart
Afsnit
McEwan, Ian: On Chesil Beach, Vintage Books; sider: 3-33, 37-75, 79-135, 139-166
Adjektiver og adverbier Getting Started A s 14 til 17.pdf
On Chesil Beach Part One work sheet
Reading session….
On Chesil Beach Part 2.docx
Adjektiver og adverbier: Opgave 2 (Edgar Allen Poe) lav alle 4 delopgaver
On Chesil Beach part 3.docx
Adjektiver/advervier opg 3 - indsæt adjektiver
...Continued work form the former lesson...
Skr Studentereksamen 18 aug 2021
Ligefrem og omvendt ordfstilling Getting Started A.pdf
On Chesil Beach p 111 to 135.docx
definerende og parentetisk relativsætning that og which.pdf
On Chesil Beach part 5.docx
One-pager for On Chesil Beach.docx
Bring your sketch for your Chesil Beach one-pager
Bring your FINISHED one-pager for On Chesil Beach: We will make a small art gallery and walk through each others one-pagers
The movie - continued.
God eksempler fra elevernes essays fra class of 2020.docx
Dagens program:
Komma Getting Started A.pdf
Minlæring komma
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Gender
Forløbet, "Gender" beskæftiger sig med forskellige opfattelser af køn og kønsroller. Værklæsningsforløbet, On Chesil Beach, fortsætte lidt, rent tematisk i dette forløb.
Vi kommer ind på modernisme og minimalisme som en litterær form (Hemingway).
Kernetekster:
Emma Watson Speech At The UN (tale - 2014)
Cat In The Rain (novelle af E Hemingway - 1925)
Brokeback Mountain (Film af Ang Lee - 2005)
This Is A Man's World (Song by James Brown - 1966)
Barbie (Movie By Greta Gerwig - 2023)
Conceal Don't Feel - A queer reading of Frozen (Artikel af Angel matos 2014)
(On Chesil Beach af Ian McEwan/Værklæsning kan også perspektiveres hertil)
Key terms:
Gender equality/inequality
Gender stereotypes
Feminism
Female empowerment
Sexism
Identity
Homophobia
Gender versus Sex
Sexual liberation
Indhold
Kernestof:
Cat in the Rain workpaper.docx
Ernest Hemingway and The Iceberg Theory
We will start a new course today
opsamling på komma-opgaven fra virtuel undervisning
Did you check your feedback for your last essay?
Cat in the Rain Short story by Hemingway.pdf
Unsex Me excerpt.pdf
talktalktalk (pictures) + Cat in The rain
Afsnit
Cat in The Rain - Vi øver mundtlig eksamensforberedelse + struktur og prøver det af overfor en klassekammerat
How to read a novel and a short story - fiction.pdf
Cat In The Rain - 2 runde af præsentationer + opsamling på eksamenstræning
sexism opsamling på diskussion
7+8+9 Brokeback Mountain.pdf
Eksamensopgave 11 (A-niveau)
Brokeback Mountain (short prep followed by a 5-8 min presentation to a class mate)
Hvis nogen kan finde filmen online kan vi se den. Jeg kunne ikke finde den på Netflix, Disney+, HBO eller Filmstriben
Opsamling på Brokeback Mountain
se mandagens lektion
Brokeback Mountain fortsat
Brokeback Mountain work questions.docx
Emma Watson Speech at the UN
Christmas discussion
tongue twisters.docx
Juleloller
Minlæring opgavesæt 9 (A-niveau)
Unsex Me excerpt.pdf Emma Watson at the UN
Emma watson fortsat + grammatiksæt fra mandag
Frost (2013)
snow white (1937)
How would you describe the to young women in the two different Disney films?
Emma Watson - we'll spend some more time on the oral presentations + speak to a few of your class mates about tour findings afterwards.
Frost Verbets tider.docx
Frost Verbets tider facit.docx
eksamenssæt 19 maj 2022 (vi arbejder med grammatikdelen)
conceal, dont feel a queer reading of disneys frozen.pdf
medbring Get It Right (vi ser på aktiv/passiv + foreløbigt subjekt)
Fortsat arbejde på grammatiksættet (sidste time)
Read the whole text: Conceal, Don't feel' (see tuesday)
Færdiggør grammatiksættet fra sidste uge (16/1)
´Finish all work questions 1-8 for "Concel, Don't Feel` (Frost)
aktiv passiv Getting Started B.pdf
We'll start watching Barbie
Færdiggør før timen: That - tre forskellige ordklasser
Barbie - continued
Evaluering på min undervsining + aktiv-pasiv fortsat + Barbie discussion + opsamling på Emma Watsont-præsentationerne.
ETU - opfølgning
evaluering af eng uv
This Is A Man's world James Brown.docx
Grammatik: Aktiv-passiv fortsat.
Eksamensopgave 7 (A-niveau)
Homework: Liten to lots of James Brown. Consider all work questions for This is a Man's World
Aktiv Passiv (Getting Started B): Lav øvelse 3 + 4 færdig
"Put your arms around me wolfie":
Færdiggør Minlæring eksamensopgave 7 (se onsdag)
Summing Up The Gender Course..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
American Dream/American nightmare?
I American Dream/American nightmare undersøger vi grundlaget for de amerikanske værdier, helt tilbage fra kolonitiden, frigørelsen fra engelsk dominans. og op til i dag. Vi ser på hvordan værdier som frihed, lighed og modvejes af kravene om hårdt arbejde og selvstændighed. Vi kigger også hvordan disse ædle værdier udfordres i nyere tid.
Kernetekster:
Traditional American Values and Beliefs
The Frontier Heritage (Systime)
Sangtekster:
US of A, af Donna Fargo, (1976)
Strange fruit (1559)
America, Fuck Yeah, (2004)
American Idiot, Green Day (2004)
This Is America, Childish Gambino (2018)
Changes, af Tupac (2018)
Hillbilly Elegy, (skr. opgave) uddrag af roman, af J.D. Vance (2016)
Hillbilly Elegy, film (Ron Howard, 2020)
(Det efterfølgende skoleår læser vi THUG - som også kan perspektiveres til dette emne)
PS: Som supplerende stof må man gerne perspektivere til SRO: American Immigration and Hispanics (se studieplan)
Indhold
Kernestof:
Traditional American Values and Beliefs + opgaver.pdf
Medbring Get It Right (vi ser på sammensatte verber/phrasal verbs . s. 89-90)
Post it brainstorm about 2md at the beginning of the course
Bring your notes on these questions (brainstorm; what comes to mind when you think about: 1) Historical events in US history 2) American Values (What is typically American?) 3) Famous Americans (old and new). We will do a big post-it thingamajig
Get it right s. 91 (phrasal verbs)
Traditional American Values and Beliefs: Læs s. 31-36 (op til afsnit 27)
Walk and Talk: America
The Frontier Heritage.pdf
Læs s. 36+37: American values and the State of The American Dream
Medbring Get It Right (husk det nu!)
Minlæring verber og præpositioner (phrasal verbs)
Minlæring phrasal verbs
Tornøe, Poul: Get it right, Gyldendal; sider: 60, 91
US of A by Donna Fargo.docx
Bring your notes for the American Progress painting analysis.
We will start work on the next essay
Medbring GIR
Finishing your work questions for the songs about American values
Group work + presentations on American Songs
Verbets tider fredagsLOL.docx
America fuck yeah.docx American idiot (2).docx Strange fruit - USA (1).docx This is America.docx Tupac changes.docx
Verbers tider og kongruens
Present your song-presentations. Make sure that everyone does their bit. The groups who made the tasks must follow up with questions, and also "lead" the session. Help me not to get involved (I will do my best to shit up).
Verbets tider tirsdags LOL.docx
If we finish American Idiot and grammar, we will start watching the Movie Hillbilly Elegy
American Idiot (Green Day) group presents their song analysis - + summing up the songs
Hillbilly Elegy Movie
Finishing the Hillbilly Elegy movie
Hillbilly/Essay - opsamling (generel feedback og lidt om style of writing)
SRO start
Being American Spanish America work sheet..docx
Being American Spanish America.pdf Read p 116+117 before class. Take notes for the questions on p. 117.
Practice presentation that you prepared last lesson:
immigration discussion.pdf
latin america discussion.pdf
Being American Spanish America work sheet p 132-135.docx
Read p. 132-138 (up to the section "Prejudice") in Being American/Spanish America
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
SRO - American Immigration and Hispanics
Forløbet med spansk/engelsk/musik beskriver forholdene for latinoimmigranter i USA, push-pullfaktorer, og beksirver forskellige udtryksformer fra latinobefolkningen.
Supplerende stof:
Being American - Spanish America
Kernetekster:
We Would Like You To Know (digt af Ana Castillo)
Frijolero (sang af Molotov)
Immigrants we get The Job Done (raptekst)
Indhold
Kernestof:
SRO start
Being American Spanish America work sheet..docx
Being American Spanish America.pdf Read p 116+117 before class. Take notes for the questions on p. 117.
Practice presentation that you prepared last lesson:
immigration discussion.pdf
latin america discussion.pdf
Being American Spanish America work sheet p 132-135.docx
Read p. 132-138 (up to the section "Prejudice") in Being American/Spanish America
we would like you to know by poem Ana Castillo.pdf
How to read a poem.pdf
answer the questions for p. 132-135 (work sheet from monday)
Opfølgning - We Want You to Know
Talktalktalk - hispanics/pictures
Being American - Spanish America s. 136-147 (!)
Latinos talking exercise
Frijolero by Molotov.pdf
Frijolero by Molotov translate and present.docx
SRP/SRO- Videnskabsteori og metode
Indsæt jeres problemformuleringer, og nedenunder, tre underspørgsmål (redegørende, analyserende og diskuterende) nedenfor:
2md - Øvelse - problemformulering og underspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
THUG værklæsning
"The Hate U Give" (2018) af Angie Thomas følger 16-årige Starr Carter, der navigerer mellem sit fattige, overvejende sorte nabolag og sin hvide privatskole. Hendes verden ændres dramatisk, da hun er vidne til, at hendes barndomsven Khalil bliver skudt af en hvid politibetjent.
Denne hændelse udløser racemæssige spændinger og uroligheder, hvilket tvinger Starr til at konfrontere spørgsmål om identitet og retfærdighed. Bogen belyser temaer som systemisk racisme og politivold, mens Starr kæmper for at finde sin stemme og tage stilling til uretfærdighed. Familie og fællesskab spiller også en central rolle i hendes rejse mod mod og selvaccept.
Romanen er en kraftfuld kommentar til nutidens sociale og politiske stemning og understreger vigtigheden af at stå op for retfærdighed og kærlighedens styrke i svære tider.
Indhold
Kernestof:
THUG pre reading.docx
We will start up reading a new novel, THUG
Body language group exercise
THUG chapter 1-4.docx
THUG , Angie Thomas (2018); sider: 7-70, 136-199, 237-253, 277-302, 320-345
The hate U Give written assignment.docx
THUG chapter 5-8.docx
Reading-session + head start on written assignment
Opsamling på jeres Style of Writing-afsnit
Mere skriveproces ifht. THUG-essayet: Fokus på at finde gode eksempler og råd til at skrive om "Starr and her environment"
Lille opgave med adjektiver adverbier og verbets tider.docx
rap music discussion
Tornøe, Poul: Get it right, Gyldendal; sider: 199-236
We'll read chapter 15 in class and work on it in groups.
(hvis der er behov, kan vi bruge lidt tid på essayskrivning/vejledning)
THUG, chapter 15 + tasks/taking notes (see thursday 29-08)
THUG 4 life rap analysis.pdf
Lidt repetition om engelsk kommatering
KommaLOLLER.docx
If we can finde the time, we'll START WATCHING THE MOVIE TODAY
THUG - Finish the novel - read the last chapters.
THUG movie continued
THE DECLUTTER SHOW | Bornholms Kulturuge
Ohøj vi har lige fået tilbud om en teatertur, som jeg har sagt ja til. I skal være på Rønne Teater kl 12:45. Vi ses dernede! Det er ikke forbundet med vores THUG-forløb, men jeg takkede ja alligevel. Ja, der er mødepligt. Stykket tager ca 45 min. Læs
Lektie til denne time: Medbring noget du ikke skal bruge mere (se nedenfor)
We’ll finish THUG the movie and round up the course, by relating it to our course; American Dream/American Nightmare from last year. We will look back at the texts, songs and film, that we studied and compare THUG to these sources.
Minlæring hjælp til ordstilling
The american dream or nightmare connected with THUG.docx
Eksamen 25 maj 2021
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Love and Shakespeare
Vi undersøger kærlighedstyper og forskellige måder at udtrykke kærlighed på. Vi kigger på Shakespeares Romeo og Julie og konceptet; sonnetter. Vi læser uddrag fra teaterstykket, og ser Baz Luhrmanns version af Romeo og Julie. Her kommer vi ind på konceptet "tragic hero" og i forbindelse med filmen postmodernismens træk.
Baggrund:
Tragic Hero Definition
(Love match word and explanation plus) dictionary for lovers
Kernestof:
Sange om kærlighed:
Friday I'm in Love - The Cure (1992)
Helena - Misfits (1999)
Open Arms - SZA (2022)
Cherry Winer - Hozier (2014)
Stan - Eminem/Dido (2000)
------------------------
Shakespeare:
Sonnet 29 - William Shakespeare (1609)
Uddrag af Romeo & Juliet (1597):
a) Akt 1, Scene 5
b) Akt 2, Scene 1 (balkon scenen)
Romeo & Juliet, film af Baz Luhrman (1996)
Indhold
Kernestof:
Love course starts... Shakespeare coming up!
Love introduction with pictures and quotes.pdf
Talking exercise/picture description
Grammatik: Lav assignment 1 om ordstilling (se ons 18/9)
Grammatik fortsat (eksamen 25 maj 20219
How to read a poem.pdf
Love match word and explanation plus dictionary for lovers and presentations of poems or songs.docx
Continued work on love
Lidt grammatik-LOL (Genitiv)
Short prep for poetry/songlyric presentations; Then we go for it!
Love Song Lyrics, analysis and presentations:
Genitiv LOL find fejlene.pdf
Sonnet 29 by William Shakespeare with R Wainright song.docx
Love songs continued….
Vi gennemgår genitiv-opgaven fra i går
SonnetMaker.pdf
Slyngelgruppe 7 (Noah, Markus, August) laver Love-sanganalyse
Bring your sonnetmaker notes form wednedsay
Bring your Sonnet Maker notes form Wednedsay or download it from here. Read the instruction on the Sonnet Maker document and upload your sonnet to Opgaver at the end of the lesson. See Opgaver for further instructions
We'll have a look at your sonnets and study the concept of the Tragic Hero before reading parts of Romeo and Juliet.
We'll take a quick look at your new essay assignment
Tragic Hero Definition.docx
Finish your sonnet and upload into Opgaver - Write Your Own Sonnet (if you havn't done it already)
style of writing.docx
Romeo and Juliet + Sonnet practise
Romeo & Juliet Woooosh!.pdf We are going to act out Romeo and Juliet as theatre. Yes. It is for real.
Romeo & Juliet woosh summary and prologue sonnet.pdf
romeo juliet act 1 scene 5.pdf
Romeo & Juliet, Act 1, Scene 5 (Baz Luhrmann-movie: 00:30)
love discussion
Baz Lurhmann's Romeo & Juliet (movie)
Romeo & Juliet - continued
Romeo & Juliet Balcony Scene.pdf
eksamensopgave 20 august 2019
Vi afslutter Romeo & Juliet
Post watching group work for Baz Luhrmann's Romeo & Juliet.docx
Tic-tac-toe (shakespeare and more).docx
(First; short prep, then;) Romeo and Juliet presentations (cinematic techniques, storyboard, music, the tragic hero, alternative endings etc.)
tic-tac-toe (Shakespeare opsamling)
We will start a new course called Australia, The Stolen Generation.
Australia Baggrund - Discovery of Australia.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Australia - The Stolen Generation
I forløbet, Australia - The Stolen Generation , undersøger Australiens historie fra kolontiden og op til i dag, med fokus på den mere triste del af landets historie. Australien har, først sent, taget livtag med landets belastede fortid; koloniseringen, og den dårlige behandling af den oprindelige befolkning; The Aboriginals. Selv op til i dag, oplever store dele af efterkommerne af den oprindelige befolkning at være andenrangs, og racismen lever videre, mere eller mindre skjult. I de forskellige tekster og film får vi indsigt i den fremmedgørelse dette skaber.
Kernetekster:
Australia Baggrundsviden (historisk) - The Discovery of Australia, uddrag fra The Grass Was Greener (1999)
The Australian Dream. dokumentarfilm Daniel Gordon (2019)
The Past, digt af Oodegeroo Noonnuccal (1970)
Australia's Aboriginal youth: Young life in our oldest civilization, BBC-artikel af Abigail Payet (2016) (Skriftlig opgave)
Rabbit Proof Fence, Drama Film baseret på virkelige hændelser af Philip Noyce (2002)
My Place, uddrag af selvbiografisk roman af Sally Morgan (1987)
No longer tied to Britain, Australia is still searching for its place in the world", artikel af Gregory Melleuish, (2017) (skriftlig aflevering)
Indhold
Kernestof:
tic-tac-toe (Shakespeare opsamling)
We will start a new course called Australia, The Stolen Generation.
Australia Baggrund - Discovery of Australia.pdf
SRP-metode i engelskfaget
Picture descriptions - talking exercise
Videnskabsteori og metode.pptm
arbejdspapir Australia baggrund.pdf
Australia research and presentations.docx
Eksamenssæt 19 maj 2022 (grammar-LOL)
talking exercise
australia presentations groups 3md.JPG
Grammatik: the most complicated word in English (ass)
Australia presentations, groups; 1,2,4 and 5
Grammatik (se lektionen onsdag d 10 dec)
The Australian Dream - documentary (pre-watching).docx
The Australian Dream (continued) + a little grammar
Færdiggør grammatiksættet og afleverer det i opgaver. Sorry, jeg er syg i dag..
Jeopardy showdown
Vi gennemgår grammatikken, som i afleverede før jul. Jeg har gennemlæst dem og givet (meget) korte kommentarer i elevnote når vi ses
The Past by Oodgeroo.docx
Odgeroo-Noonuccal-questions-and-links.docx
SRP (vejledningsblanket 1-STX).docx Vi bruger lige lidt tid på denne blanket, som alle skal udfylde og sende til deres vejledere før på tirsdag (første SRP vejledningsrunde)
aktiv passiv LOL.docx
Tic-tac-toe (Australia and grammar).docx
The Past (uden spørgsmål).docx read the poem before class and prepare to talk about your first impressions with a partner.
ideas for poetry analysis.jpeg (these are your own suggestions, they are good - use them)
Vi samler op på The Past (se feedback i elevnote)
Rabbit-Proof Fence study gruide.pdf Short reading sessions and presentation af selected sections of the text: THEN we start watching the movie.
Short comments on film questions (as described by group 5 yesterday), and Movie continued…
Forslag til en engelskfaglig aften-LOL? Vi brainer sammen.
Rabbit Proof fence short post watching exercise.docx
Eksamenssæt - grammatiktræning 20 maj '20
Mundtligt eksamenseksempel Sally Morgan My Place.pdf
australia walk and talk.doc (in the gym hall)
Presentations (oral exam style) of Sally Morgan's My Place in small groups.
Fortsat grammatikarbejde (se 21/1)
In this lesson, we will finish the prep for the presentations for My Place by Sally Morgan. This is also a 1:1 with a class mate. Afterwards, we sum up on class. Bring your paper copy.
I præsenterer/sammenligner jeres grammatiksvar på eksamenssættet for en kammerat.
Sally Morgan/My Place - opsamling på jeres "mundtlige eksamen": Hovedpointer i teksten og jeres oplevelse dét at forberede/præsentere.
Analytical essay introduction writing.pdf Skriveproces - træning til Skr eksamen/Terminsprøve (del-fokus: at skrive introduktion)
aktiv passiv omskriv kort øvelse.docx
No longer tied to Britain.docx
We will look at a few ideas for introductions for the essay - and carry on writing
Finish and hand in essay in class. If you finish early, you are free to go...
We will prepare a recap (opsamling) og your notes on Australia texts and films. If we have time, we will start the next course.
Opsamling på the Australien Dream - læs undervisningsbeskrivelsen; sæt dig igen ind i alle de tekster/film vi har arbejdet med og forbered dig på at kunne tale om dem i en perspektiveringssituation
Opsamling på the Australien Dream - læs undervisningsbeskrivelsen; vi genopfrisker alle de tekster/film vi har arbejdet med og forbered dig på at kunne tale om dem i en perspektiveringssituation
Australia The Stolen Generation opsamling.docx
To finish off the course:
Vi kigger på jeres essay-feedback.
English as a lingua franca.docx
Vi starter vores, nok sidste, forløb: English as Lingua franca
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Lingua Franca and global English
Lingua France - Engelsk som fremmedsprog undersøger de forskellige variationer af Engelsk, som er opstået siden kolonitiden.
Det engelske sprog er blevet udbredt, dels igennem dominans, som blev udøvet at den engelske kolonimagt. Senere i historien har internettet, globaliseringen og USAs succes som stormagt yderligere spredt sproget i verden.
I en postkolonial (efter-kolonitids-) kontekst kan sprog ses som udtryk for en særlig magt.
Kernetekster:
Heather Hansen TED-talk
Mr Oxford Don (John Agard)
Robinson Crusoe (uddrag)
The King's Speech (movie)
Karma (Khushwant Singh - 1950)
Key terms:
Imperialism
Colonization
Colonialism
Exeptionalism
Superiority
Racism
Linguistic development
Standard English
Grammatical errors
Native/non-native English speaker
Colloquial
Indhold
Kernestof:
Answers all questions for the Heather Hansen TED-talk (se 18/2; English As Lingua Franca)
Robinson Crusoe questions1.docx
Robinson Crusoe excerpt from English - Global Language, Global Anguish.pdf
English as a lingua franca.docx
good bad English communication
Crusoe fortsat
Karaktersamtaler + planlægning af Engelskfaglig aften med klassen.
Listen Mr Oxford don.docx
John Agard: Listen Mr Oxford don
Listen Mr Oxford don group work.docx
Karaktersamtaler og ETU-gennemgang med Maja (og måske mig).
John Agard/Oxford Don continued
Mr Oxford Don / John Agard (se: 13/3, 3 modul)
Kongruens og ordstilling (Getting Started A).pdf
John Agard noter 8Mr Oxford Don) til deling i 3md
Evaluering
The King's Speech (Movie)
The King's Speech - continued
The King's Speech questions.docx
Vi snakker kort om eftermiddagens program.
Kongruens og ordstilling (se 18/3. 3 blok)
Take notes for The King's Speech questions (last friday)
Kongruens fortsat
Colonial India and the fiction story, Karma
India background + Kushwant Singh Karma.pdf
Ordstilling + Karma + talking exercise (pictures)
Karma af Kushwant Singh - a reading + discussion about good work questions for essay.
Færddiggør denne opgaveformulering til jeres sidste essay (i timen):
Minlæring opgavesæt 13 A-niveau.
Karma essay process work: Today you must write at least 1 paragraph about one or two of your focus points, and copy-paste it into elevfeedback. Afterwards, we'll pretend to do a tiny oral exam, presenting the text, or tiny disposition and our points
LINKERS and task.docx
Færdiggør Minlæring opg 13
Tic-tac-toe (Lingua Franca and grammar).docx Tictactoe: Lingua franca and grammar: Reminding ourselves about the curriculum (pensum) for this course.
Colonial Legacy Presentations
Colonial Legacy Presentations free form.docx
Grammatik: Minlæring: Eksamensopgave 4
Ida/Katrine/Eva/Rosalil: Colonial Legacy
Vi skal studere studieplanen og se på kernetekster
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625529820", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625529820", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625529820" }