Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2019/20 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Meldal Backhausen
|
Hold
|
2022 EN/a hhx (1a hhx EN, 2a hhx EN, 3a hhx EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identity
Forløbet har været et fælles forløb for hele gymnasiet. Inden for temaet IDENTITY er der arbejdet med grundlæggende analyse af forskellige genrer både fiktion og non-fiktion. Formålet har været at give eleverne en oplevelse af, hvad det vil sige at gå i gymnasiet og en klar genreforståelse i form af tale, digt/sangtekst og novelle. På hhx har vi valgt at udskifte et digt i det fælles kompendium med en mere merkantilt farvet tekst af Maclemore med Nike som emne.
Identity compendium:
Nanna Flindt Kreiner m.fl. ’Personality development’, fra Compass, Systime iBog, 2021
Zahra Dry ‘Reshaping how we see identity’ fra
https://www.ted.com/talks/zahra_dry_reshaping_how_we_see_identity/up-next
Claire Keegan, ‘Close to the Water’s Edge’, fra Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog,
Systime, 2013
Billie Eilish ‘Not My Responsibility’ fra https://www.youtube.com/watch?v=ZlvfYmfefSI
Langston Hughes ‘Theme for English B’, https://www.poetryfoundation.org/poems-and-poets/poems/detail/47880
https://genius.com/Macklemore-and-ryan-lewis-wing-lyrics
Grundforløb Engelsk Grammatik - Get It Right
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Personal letter
|
20-08-2022
|
2. Application/formal letter
|
30-09-2022
|
3. Picture description task
|
25-10-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mind your own business
The theme Mind your own business is designed to introduce the students to the ever expanding and changing world of modern day business.
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed
og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige
områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund
af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
Kernestof:
- Business compendium
- ”Profile of an Entrepreneur” (from Mind Your Own Business)
- “50 Entrepreneurs share priceless advice”: https://www.youtube.com/watch?v=QoqohmccTSc
- Article: “Here's what Elon Musk, Richard Branson, and 3 other successful people ask job candidates during interviews” (Richard Gillet in Business Insider, 21 July 2017)
- Article: “Jeff Bezos’s Path to Becoming the Richest Person on Earth” (Tom Metcalf, Jack Witzig and Brendan Coffey
October 27, 2017)
- The simpsons “Super Franchise Me” episode 3 sæson 26
- ”What is francising” (from Mind Your Own business)
- “Secret office diaries” (By Eleanor Tucker, The Guardian, 26 February 2016)
Fokus
- Job interview + job application + CV
- Business compendium (e-mail, language, vocabulary etc.)
Presentations
- Entrepreneurs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
USA
This theme’s underlining aim is to look into the US. We shall be studying and reflecting over the American dream, Immigration, a brief history of America and the core values of American society.
Arbejdsformer:
Lærer- og elevoplæg, klasseundervisning, gruppearbejde med vejledning, pararbejde og individuelt
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
“A Brief (funny) history of the USA”: https://www.youtube.com/watch?v=4gQ68S9FI3A
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=81#c1767; https://worldsofenglish.systime.dk/?id=81#c1769 - Quizzes - Anne Mette Finderup, Agnete Fog, Systime, 2022
• Picture analysis: ”Lunch atop a skyscraper”
• “Stories from the Great Depression”: https://www.youtube.com/watch?v=TpfY8kh5lUw
• Ana Swanson “What America’s immigrants looked like when they arrived on Ellis Island”: https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/10/24/what-americas-immigrants-looked-like-when-they-arrived-on-ellis-island/?fbclid=IwAR1NnB2l1_33yER6YNMhKxf-0Ff_BUBXu5vcNJ3HsoPF8KhdgChPYC4YEKM
• Short film: JR – “Ellis” (2015)
• TV-series: The Simpsons: Much Apu About Nothing (episode 23, season 7)
• Paula Bray, Contributor: “Mr. President, This Is My America: Life in an RV Park With a Master’s Degree”: https://www.huffpost.com/entry/working-poor-america_b_4690675
• Rihanna – American Oxygen
• Does the American dream still exist? “More People Express Uncertainty in the Chance to Achieve the American Dream”
Supplerende stof
• Teacher’s presentations
• Looking into the US quiz
• The Great depression – research
- https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001224/inequality-for-all?login=# Dokumentar 2013
PEE, essay
Analysis:
• How to analyse non-fiction
- How to analyse documentary
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lingua Franca
Formål:
Forløb om engelsk som lingua franca (ELF). Eleverne skal kende til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog og opnå basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca. De skal kende til forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation. De skal desuden opnå viden om ELF-kommunikation i autentiske kommunikationssituationer, fiktion samt i universitetssammenhæng.
Indhold
Gennem forløbet vil der blive arbejdet med forskelligt materiale.
Metode
Fokus på at læse et værk og anvende analyseredskaber. Der vil blive arbejdet grundigt med redegørelse, analyse og diskussion (taksonomiske niveauer).
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- At eleverne udvikler deres analytiske evner
- At eleverne udvikler deres læsefærdigheder
- At eleverne udvikler deres tekstanalysefærdigheder
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til Engelsk som lingua franca og English around the world.
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
– forstå varierede former for autentisk engelsk
– anvende et bredt alment og fagligt ordforråd og en varieret syntaks i kombination med sikker beherskelse af grammatikkens hovedregler
– anvende viden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling
– anvende viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene, litterære, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner
– formulere forskellige teksttyper skriftligt, herunder oversættelser, resumeer, interne og eksterne forretningsmeddelelser og længere, selvstændige fremstillinger af komplekse problemstillinger og emner.
Forløb i forbindelse med SO-forløb med teamet rejse.
Kernestof
Material 1
How English evolved into a global language: https://www.bbc.com/news/magazine-12017753
Material 2
English around the world (see compendium)
Material 3
Article: “Linguistic Characteristics of Standard English” (compendium)
Sound comparison: https://www.soundcomparisons.com/#home
Material 4
David Crystal: What is Standard English?: https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ
Material 5
Pronunciation:
Americans and Australians Trying To Understand A Scottish Accent - The Graham Norton Show: https://www.youtube.com/watch?v=YRo9d4Gxj3I
Elon Gold on New York Accents - Elon Gold: Chosen & Taken: https://www.youtube.com/watch?v=gjpApOYziCw
"Downton Abbey" With American Accents Is Bizarre https://www.youtube.com/watch?v=wElbSFWgseA
Material 6
UK vs US:
- 58 Differences Between British And American English That Still Confuse Everyone. - The Language Nerds: https://thelanguagenerds.com/2020/58-differences-between-british-and-american-english-that-confuse-everyone/?fbclid=IwAR1MoZbivg1Pym_L1KAaOfED0mO_1ObdhEyt2T__u3TR__wEhCh7AngFHMM
- Sound recordings: https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects/collection-items
- Article: 20 British Words That Mean Something Totally Different in the U.S.
Material 7
Jonathan Safran Foer: Everything is illuminated
Material 8
Borat Plays Bowls: https://www.youtube.com/watch?v=kNIl5jvpjKw
Material 9:
On Earth We're Briefly Gorgeous trailer: https://www.youtube.com/watch?v=nNIo8E1ZKPM
Material 10
Excerpt from Ocean Vuong's novel: On Earth We're Briefly Gorgeous p. 29-32, Jonathan Cape, 2019
Material 11
David Crystal - Will English Always Be the Global Language?https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
Material 12
Movie: Borat ()2006
Supplerende stof
Material 1
Elf around the world: https://nationalpost.com/ & https://www.timeslive.co.za/
Map of the world
Material 2
English in Britain: https://ndla.no/subject:1:4ad7fe49-b14a-4caf-8e19-ad402d1e2ce6/topic:2:188628/resource:1:5719
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Reading a novel
Formål:
I emneforløbet er der fokus på arbejdet med værklæsning og analyse. Derudover skal eleverne samtale om diverse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til romanen 'Normal People" herunder Irland.
Indhold
Eleverne har arbejdet i grupper i de såkaldte Literature circles. Det har været et meget selvstændigt forløb, hvor de har skullet planlægge og strukturere deres læsning og analyse af romanen frem mod en skriftlig aflevering af et litterært essay. Gennem forløbet vil der blive arbejdet med romanen samt forskellige analyseværktøjer under fiktionsanalyse. Vi har supplereret med nogle episoder af Netflix-serien af samme navn.
Materiale
Et værk + 2 episoder fra Netflix-serien.
Evaluering
Der vil løbeende blive afviklet formative evalueringer.
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- At eleverne udvikler deres analytiske evner
- At eleverne udvikler deres læsefærdigheder
- At eleverne udvikler deres tekstanalysefærdigheder
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til Normal People og Irland.
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Money in Sports - (25% 3g) EKSAMEN
Eleverne har arbejdet med tekster der belyser forskellige sider af sport, og de forskellige parter indenfor sportsindustrien. Penge spiller en stor rolle og kan både være positivt og 'beskidt'. Hvad har penge gjort ved sporten og sportsudøverne.
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold
i Storbritannien og USA
Last week tonight with John Oliver: Stadiums (19 m.)
https://www.youtube.com/watch?v=xcwJt4bcnXs
Kompendium:
1. Who is who in money and sport
2. Sponsors, Endorsements, and the Media
3 Dirty Money
4. The Future of Money and Sports
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Black Voices (Eksamen)
Svært at komme uden om Black Lives Matter. Vi har haft fokus på sort amerikansk historie og arbejdet med nedslag i den historiske udvikling fra slaveri frem til i dag med udgangspunkt i bl.a. Black Voices og dokumentarfilmen 13th samt 3 første kapitler fra romanen THUG og set filmen af samme navn.
Faglige mål:
• Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• Perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• Analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede
regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og
samfundsmæssige forhold
• Orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af
forskellige informationskilder
Kernestof:
I bogen Black Voices har vist læst introduktionerne til hvert af de 4 kapitler, som eleverne har arbejdet med gruppevist og fremlagt for hinanden.
1. Introduction to Slavery: Life as a Slave, Abraham Lincoln and The Civil War, The 13th Amendment
and 'black codes',
2. introduction to 'Separate but Equal: Jim Crow, Emmett Till,
3. introduction to 'I am a man': Rosa Parks, and the Montgomery Bus Boycott, Martin Luther King og
Malcolm X, The Black Panther Party og
4. introduction to 'Post-racist America': Rodney King and the Los Angeles Riots, Trayvon Martin,
Michael Brown, And Ferguson Riots samt Black Lives Matter.
5. Angie Thomas, The Hate You Give. Roman (3 første kapitler)
Supplerende stof:
Ava DuVernay: 13th (2016) - Documentary. (Netflix)
The Hate U Give - Movie. Instrueret af George Tillman, 2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mini-SOP - Millennials and sharing economy (Eks ?)
Fokus i studieretningscasen var amerikanske millennials og oplevelsesøkonomien. Fagene: Engelsk og Afsætning. I engelskdelen har fokus været på amerikanske værdier og amerikansk forretningsliv og hvordan disse aspekter har en indflydelse på de amerikanske millennials valg og adfærd både generelt og mere specifikt i forhold til deleøkonomien i USA. Hensigten med at vælge 'American Values' og The World of American Business kapitlerne i American Ways var at bruge disse både specifikt i Studieretningsopgaven og mere generelt som baggrundsviden til øvrige amerikanske emner som US Election og Black Lives Matter.
opgaveformuleringen til Studieretningsprojektet:
Redegør for begrebet ”Deleøkonomi” kom herunder ind på årsager til udbredelsen af dette. Karakteriser millennials og analyser deres adfærd og værdier. (inddrag det vedhæftede materiale, https://www.foxnews.com/us/millennials-the-new-american-value-system. Diskuter hvordan og hvorvidt udbredelsen af de to begreber komplementerer hinanden.
Faglige Mål:
• Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• Perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• Analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andreengelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Materialer:
American Ways, ch. 2, An Introduction to American Culture. Datesman et al.
https://www.lectio.dk/lectio/137/lc/67650464949/res/67650464950/American_ways_an_introducation_to_america%20ch.2.pdf
and
American Ways, chapter 6,
https://www.lectio.dk/lectio/137/lc/67658353261/res/67658353262/Chapter%206%20American%20Business%20American%20Ways.pdf
Simon Sinek on Millennials in the Workplace, 29. okt. 2016
https://www.youtube.com/watch?v=hER0Qp6QJNU
More on The Millennial Question
Simon Sinek, 4. jan. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=o3wSgtbpHhw
8 myths and 5 truths about millennials - The Boston Globe, Ryan Inzana, May 24, 2017
https://www.bostonglobe.com/magazine/2017/05/24/myths-and-truths-about-millennials/lfGryVDq7Vpu1OfFGf77jL/story.html
Millennials and the Sharing Economy, Thematic Investing, Crea 8, February 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
US Election (Eksamen)
Vi har arbejdet med det amerikanske valg og som baggrund det politiske system i USA. Eleverne har lavet nyhedspræsentationer i hvert modul, som de selv har fundet på nettet.
Vi har arbejdet med optakten til det amerikanske valg ved at se og analysere debatten mellem Kamala Harris og Trump. Vi har arbejdet mere tekstnært med ”Being American. Identity, politics, and contemporary society”l hvor vi har set på, hvordan det politiske system er bygget op via Checks and Balances; The Three Branches; The Parties, The Two Chambers of Congress; The Two Chambers of Congress; Derudover har vi undersøgt, hvordan magten også påvirkes af medier, lobbyisme og religion, samt hvordan det amerikanske valg fungerer. Vi har undersøgt den polarisering der er iblandt de to største partier, demokratiske og republikanske parti. Og efter valgsejren har vi analyseret de to taler, vindertalen af Trump og concession speech af Harris.
Materiale vi har arbejdet med:
Mette Holm, Lektor på Espergærde Gymnasium: Gyldendal 2020 https://beingamerican.systime.dk/?id=146&L=0 - checks and balances
https://beingamerican.systime.dk/?id=147 = Other influences on the American Government
https://beingamerican.systime.dk/?id=151 = Political parties
What is a Concession Speech? https://www.jagranjosh.com/general-knowledge/what-is-a-concession-speech-kamala-harris-speech-1730961459-1
By Kirti Sharma, Nov 7, 2024
https://globalnews.ca/news/10855138/donald-trump-transcript-election-night-2024/Read the transcript of Donald Trump’s remarks as he claimed election win
By Sean Previl & Saba Aziz Global News, November 6, 2024
https://www.washingtonpost.com/video/politics/watch-trumps-full-speech-on-election-night/2024/11/06/ce82ac8f-b05f-4f67-a1a1-67fde6798845_video.html
Watch Trump's full speech on Election Night, November 6, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=uhIa7rfvNL4
FULL SPEECH: Kamala Harris addresses nation after conceding election to Donald Trump, 6. nov. 2024
Donald Trumps indsættelsestale: https://www.youtube.com/watch?v=BNArBr_J8mA
20. januar 2025. (ligger på modul under British empire!)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Checks and Balances | Being American. Identity, politics and contemporary society
-
Other Influences on the American Government | Being American. Identity, politics and contemporary society
-
Finish at home what you didn't manage to do in class Wednesday. We will talk about the text and tasks in class.
-
Very short news presentations: Find a piece of news about the US election and present it in class. It could be the BBC, CNN, FOX News etc. Make sure you mention bias. Se the bias chart below. The presenters are: Yasmin, Wilma, Victor, Tobias Holm.
-
Jeg har glemt at lægge nyhedspræsentationer ud til dette modul. Tobias Holm var den eneste til stede sidste modul og lavede en fin præsentation. Kan jeg nå at bede Tobias Holm Larsen, Yasmin og Sophie om at fremlægge en nyhed?
-
Political Parties | Being American. Identity, politics and contemporary society
-
News presenters: Tobias Holm Larsen, Victor, Yasmin, Sophie
-
Media Bias Chart Gallery - Public | Ad Fontes Media
-
3. Presidential Election | Being American. Identity, politics and contemporary society
-
skriftlig eksamen delopgave 1+2+3
-
Read the transcript of Donald Trump’s remarks as he claimed election win - National | Globalnews.ca
-
FULL SPEECH: Kamala Harris addresses nation after conceding election to Donald Trump
-
concession speeches genre.docx
-
Rhetorical pentagram.docx
-
Trump's winner speech
-
Assignment 1 og 2: Grammatik | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
-
kamala harris script clean.docx
-
4.1 Rhetoric - The Art of Speaking | The English Handbook
-
Cont. from last module - Kamala Harris - speech analysis
-
Minlæring - kongruens
-
Ready with the pentagon of Harris' speech
-
Minlæring - verbalkongruens lektie
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
British Empire and India - (18% 3.g) - EKSAMEN
Fokus i dette forløb har været på British Empire og kolonialiseringen af Indien. For at forstå hvordan Indien blev kronjuvelen i det britiske imperium, har vi arbejdet med første del af dokumentarserien: How England Made the World: "showing how a gang of buccaneers and gold-diggers planted the seed of the biggest empire in all history - and set the world on the road to modernity". Dokumentaren giver en historisk baggrund for hvordan East Indian Company blev en vigtig medspiller i koloniseringen af Indien. Derudover har vi arbejdet med partition.
Imperialismebegrebet bliver gjort mere nærværende og konkret og sættes i et nyt lys med Trump som præsident og hans ønske om ekspansion af USA ved at lave en overgang/parallel fra Trump og Grønland+panama+canada. Derfor startes forløbet op med en læsning af en artikel, som sætter fokus på Trumps ekspansionsplaner. Vi tager endnu et skridt bagud til 2021 med Amanda Gormans digt The Hill We Climb og Stormen på Kongressen. Og vi ser på Kampen om Historien, hvordan amerikanske værdier ikke stemmer overens med Trumps imperialistiske planer.
Herefter tager vi fat på the British Empire generelt og med særligt fokus på Indien.
Faglige mål:
• Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer • Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtlig engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• Læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer indenfor
almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end
engelsk
• Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• Perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• Analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold.
Kernestof:
Tekster vi har læst i British empire:
Empire How Britain Made the Modern World. 18 Jan 2018. Youtube: https://www.youtube.com/watch? v=moZN2UZ1k60
World of English, ibog af Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime A/S, 2011
https://woe.systime.dk/?id=100
- The UK - from Island to Empire and back
- Rudyard Kipling: The White Man's Burden
Tekster vi har læst i Narrating India:
Indian Independence and Partition:
- The White Tiger (excerpt) - Af Aravind Adiga, 2008
- Colonialism and India Seen through foreign eyes:
The East India Company
Empire i et nyt lys:
Artikel: “Trump’s threats to Greenland, Canada and Panama explain everything about America First” - Analysis by Stephen Collinson, CNN, Wed January 8, 2025
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-storm-paa-kongressen-_-kampen-om-historien_498634
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-da-trump_stoetter-stormede-kongressen_231486 - 7. januar 2021
Donald Trumps indsættelsestale: https://www.youtube.com/watch?v=BNArBr_J8mA
20. januar 2025. (hører under us-election)
https://www.youtube.com/watch?v=9BQc2guo-Lg
The White Tiger, Drama, instrueret af Ramin Bahrami 2021. Netflix.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Truly Sorry - (40% 3g) EKSAMEN
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med undskyldningsretorik og de retoriske virkemidler, der bruges, når man skal enten lave en apologi eller en apologia. Vi arbejder med alt fra YouTube-apologier for dårlig opførsel skuespilleres adfærd og forsøg på at reparere sit image fremfor at tage ansvar og give en ordentlig undskyldning. Forudsætningen for at kunne lave en metodisk og grundig analyse er kendskab til retorisk analyse af situationen og Bitzers retoriske situation er meget velegnet til dette formål med begreber som Exigence, Audience og Constraints.
Kernestof:
Kathrine Brøndsted: “Truly Sorry – on Apology and Apologia” fra “Narrating Truth” s. 104-109
“Rhetological fallacies” fra Information Is Beautiful
https://www.informationisbeautiful.net/visualizations/rhetological-fallacies/
Will Smiths undskyldning aug. 2022, til Chris Rock ved Oscar. https://www.youtube.com/watch?v=uy239ZIWTT4
Kevin Spaceys tweet om Anthony Rapp fra oktober 2017
Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018
Youtuber Apologies
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
analytical essay fiction
|
31-03-2025
|
Youtuber presentations ppt
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625627474",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625627474",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625627474"
}