Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Camilla Ekelund
|
Hold
|
2022 EN/b hhx (1b hhx EN, 2b hhx EN, 3b hhx EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identity
Introduktionsforløb til engelsk i gymnasiet. Vi arbejder med fiktion og non-fiktion og kommer igennem de mest anvendte genrer. I grammatikken fokuseres der på ordklasser og sætningsanalyse. Vi arbejder med forskellige typer litteratur, tager introducerende fat i analytiske metoder tilknyttet de forskellige teksttyper. Alle tekster knytter sig til emnet identity.
Key terms: identity, personality, race, sexuality, identify with, gender, stereotypes, public and private, discrimination, expression, change, society and individual, expectations, development, genes, individual.
Kernestof:
- Nanna Flindt Kreiner m.fl. ’Personality development’, fra Compass, Systime iBog, 2021
- TedTalk by Zahra Dry, January 2018: Reshaping How We See Identity
- Langston Hughes: Theme for English B
- Claire Keegan: Close to the water's Edge
- Billie Eilish, Not My Responsibility (tekst + video)
Grammatik og metode:
- Sætningsled og ordklasser
- The rhetorical pentagram
- Analysis of fictional litterature
Særlige fokuspunkter
• Lytte
• Læse
• Analytiske evner
Arbejdsformer
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Lærerstyret undervisning
• Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Personal letter
|
24-08-2022
|
Formal letter - job application
|
11-09-2022
|
Picture analysis
|
19-09-2022
|
The FLIRT model
|
27-09-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mind Your Own Business
30%
The theme Mind your own business is designed to introduce the students to the ever expanding and changing world of modern day business.
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed
og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige
områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund
af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
Kernestof:
- Business compendium
- ”Profile of an Entrepreneur” (from Mind Your Own Business)
- “50 Entrepreneurs share priceless advice”: https://www.youtube.com/watch?v=QoqohmccTSc
- Article: “Here's what Elon Musk, Richard Branson, and 3 other successful people ask job candidates during interviews” (Richard Gillet in Business Insider, 21 July 2017)
- Article: “Jeff Bezos’s Path to Becoming the Richest Person on Earth” (Tom Metcalf, Jack Witzig and Brendan Coffey
October 27, 2017)
- The simpsons “Super Franchise Me” episode 3 sæson 26
- ”What is francising” (from Mind Your Own business)
- Joshua Michael Stern “Jobs” (2013)
- “Secret office diaries” (By Eleanor Tucker, The Guardian, 26 February 2016)
- “Simon Sinek onMillennials in the workplace” - Vocabulary and Debate: https://www.youtube.com/watch?v=hER0Qp6QJNU
- Martin Scorsese: The Wolf of wallstreet (2014)
Fokus
- Job interview + job application + CV
- Business compendium (e-mail, language, vocabulary etc.)
Presentations
- Entrepreneurs
Grammatik:
Kongruens
Verbets tider
Omskrivning med to do
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Looking into the US
15%
This theme’s underlining aim is to look into the US. We shall be studying and reflecting over the American dream, Immigration, a brief history of America and the core values of American society.
Arbejdsformer:
Lærer- og elevoplæg, klasseundervisning, gruppearbejde med vejledning, pararbejde og individuelt
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
• Richard Powers – “Identity; American Dreaming”
• “A Brief (funny) history of the USA”: https://www.youtube.com/watch?v=4gQ68S9FI3A
• Picture analysis: ”Lunch atop a skyscraper”
• “Stories from the Great Depression”: https://www.youtube.com/watch?v=TpfY8kh5lUw
• Ana Swanson “What America’s immigrants looked like when they arrived on Ellis Island”: https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/10/24/what-americas-immigrants-looked-like-when-they-arrived-on-ellis-island/?fbclid=IwAR1NnB2l1_33yER6YNMhKxf-0Ff_BUBXu5vcNJ3HsoPF8KhdgChPYC4YEKM
• Short film: JR – “Ellis” (2015)
• TV-series: The Simpsons: Much Apu About Nothing (episode 23, season 7)
• Paula Bray, Contributor: “Mr. President, This Is My America: Life in an RV Park With a Master’s Degree”: https://www.huffpost.com/entry/working-poor-america_b_4690675
• Rihanna – American Oxygen
• Does the American dream still exist? “More People Express Uncertainty in the Chance to Achieve the American Dream”
Supplerende stof
• Teacher’s presentations
• Looking into the US quiz
• The Great depression – research
Grammatik
Ordstilling
Analysis:
• How to analyse lyrics
• How to analyse non-fiction
- How to analyse films
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lingua franca
15%
Formål:
Forløb om engelsk som lingua franca (ELF). Eleverne skal kende til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog og opnå basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca. De skal kende til forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation. De skal desuden opnå viden om ELF-kommunikation i autentiske kommunikationssituationer, fiktion samt i universitetssammenhæng.
Indhold
Gennem forløbet vil der blive arbejdet med forskelligt materiale.
Metode
Fokus på at læse et værk og anvende analyseredskaber. Der vil blive arbejdet grundigt med redegørelse, analyse og diskussion (taksonomiske niveauer).
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- At eleverne udvikler deres analytiske evner
- At eleverne udvikler deres læsefærdigheder
- At eleverne udvikler deres tekstanalysefærdigheder
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til Engelsk som lingua franca og English around the world.
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
– forstå varierede former for autentisk engelsk
– anvende et bredt alment og fagligt ordforråd og en varieret syntaks i kombination med sikker beherskelse af grammatikkens hovedregler
– anvende viden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling
– anvende viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene, litterære, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner
– formulere forskellige teksttyper skriftligt, herunder oversættelser, resumeer, interne og eksterne forretningsmeddelelser og længere, selvstændige fremstillinger af komplekse problemstillinger og emner.
Forløb i forbindelse med SO-forløb med teamet rejse.
Kernestof
Material 1
How English evolved into a global language: https://www.bbc.com/news/magazine-12017753
Material 2
English around the world (see compendium)
Material 3
Article: “Linguistic Characteristics of Standard English” (compendium)
Sound comparison: https://www.soundcomparisons.com/#home
Material 4
David Crystal: What is Standard English?: https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ
Material 5
Pronunciation:
Americans and Australians Trying To Understand A Scottish Accent - The Graham Norton Show: https://www.youtube.com/watch?v=YRo9d4Gxj3I
Elon Gold on New York Accents - Elon Gold: Chosen & Taken: https://www.youtube.com/watch?v=gjpApOYziCw
"Downton Abbey" With American Accents Is Bizarre https://www.youtube.com/watch?v=wElbSFWgseA
Material 6
UK vs US:
- 58 Differences Between British And American English That Still Confuse Everyone. - The Language Nerds: https://thelanguagenerds.com/2020/58-differences-between-british-and-american-english-that-confuse-everyone/?fbclid=IwAR1MoZbivg1Pym_L1KAaOfED0mO_1ObdhEyt2T__u3TR__wEhCh7AngFHMM
- Sound recordings: https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects/collection-items
- Article: 20 British Words That Mean Something Totally Different in the U.S.
Material 7
Jonathan Safran Foer: Everything is illuminated
Material 8
Borat Plays Bowls: https://www.youtube.com/watch?v=kNIl5jvpjKw
Material 9:
On Earth We're Briefly Gorgeous trailer: https://www.youtube.com/watch?v=nNIo8E1ZKPM
Material 10
Excerpt from Ocean Vuong's novel: On Earth We're Briefly Gorgeous p. 29-32, Jonathan Cape, 2019
Material 11
David Crystal - Will English Always Be the Global Language?https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
Material 12
Movie: Borat ()2006
Supplerende stof
Material 1
Elf around the world: https://nationalpost.com/ & https://www.timeslive.co.za/
Map of the world
Material 2
English in Britain: https://ndla.no/subject:1:4ad7fe49-b14a-4caf-8e19-ad402d1e2ce6/topic:2:188628/resource:1:5719
Grammatik:
Comma
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikfremlæggelser
|
14-08-2023
|
Analytical essay - non fiction
|
19-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Great Gatsby
30%
Værklæsning
Formål:
I emneforløbet er der fokus på arbejdet med værklæsning og analyse. Derudover skal eleverne samtale om diverse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”The Great Gatsby”, herunder USA og the american dream jf. deres almene dannelse.
Indhold
Gennem forløbet vil der blive arbejdet med romanen samt forskellige analyseværktøjer under fiktionsanalyse. Derudover vil tekster, trailer og filmmateriale blive anvendt for at danne grundlag for og udvide elevernes faglige horisont.
Metode
Fokus på at læse et værk og anvende analyseredskaber. Der vil blive arbejdet grundigt med redegørelse, analyse og diskussion (taksonomiske niveauer).
Materiale
Et værk + film.
Evaluering
Der vil løbeende blive afviklet formative evalueringer.
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- At eleverne udvikler deres analytiske evner
- At eleverne udvikler deres læsefærdigheder
- At eleverne udvikler deres tekstanalysefærdigheder
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til
”The Great Gatsby”, herunder USA og the american dream.
Fokuspunkter:
Individuel læsning i kombination med elevaktivering og arbejde med romanen i grupper. Et lille fokus på at italesætte formålet med at læse et værk.
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Article/assignment 1
Research assignment: Historical and social context
Text: The Great Gatsby, 1920s History and Context
Assignment 2
Trailer: The Great Gatsby Official Trailer #3 (2013) Leonardo DiCaprio Movie HD, https://www.youtube.com/watch?v=nIewKn6EnAs
Assignment 3
Francis Scott Fitzgerald: “The Great Gatsby”, 1925
Assignment 4
The American Dream
National: Defining the American Dream | The New York Times: https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo
American Enterprise Institute: The American dream: Is it still alive? | IN 60 SECONDS: https://www.youtube.com/watch?v=SUoRs9htArY
Assignment 5
Film: The Great Gatsby, 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Great Gatsby Presentation
|
31-10-2023
|
Argumentative essay
|
31-10-2023
|
Grammatikdel
|
03-12-2023
|
The Great Gatsby - analytical essay
|
20-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Money in sports 25%
25%
Formål:
I emneforløbet er der fokus på diskussion i arbejdet med forskellige tekster. Det primære fokus er at udvikle og træne elevernes mundtlighed og evne til diskussion – herunder brugen af linkers. Eleverne skal læse tekstmaterialet i ”Role-reading” grupper, hvor formålet er at træne og udvikle elevernes pronunciation, vocabulary, summary skills og discussion skills. Teksterne efterfølges af en Tip13’er som er en konkurrence eleverne imellem. Her er formålet at træne og udvikle elevernes hukommelse ved at huske facts fra teksten. Derudover er det også en øvelse i at huske den relevante information fra teksten. Derudover skal eleverne samtale om diverse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”Money in Sports” jf. deres almene dannelse.
Sprogfærdighed:
- Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer.
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
- Læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk.
Sprog, tekst og kultur:
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode.
- Perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Gennem forløbet vil der blive arbejdet med sagprosa. Derudover vil tv-serie og film blive anvendt til at danne grundlag for og udvide elevernes faglige horisont.
Metode
Elevaktiverende fokus; gruppearbejde, klassediskussioner samt CL-inspirerede øvelser. Der vil blive arbejdet grundigt med summary, discussion og hukommelse.
Materiale
Sagprosatekster kombineret med tv-serie + film. Tip13’ere med udgangspunkt i teksterne. Diverse øvelser med fokus på at få talt så meget engelsk som muligt.
Evaluering
Der vil løbende blive afviklet formative evalueringer (i form af blandt andet elev-feedback). Tip 13’eren vil fungere som en faglig evaluering og forløbet afsluttes også med en samlet evaluering af forløbet.
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- At eleverne tør at fejle og kaste sig ud i at være mere aktive
- At eleverne i fællesskab udvikler en tryg klasserumskultur, hvor det er okay at være aktiv og bidrage til klassediskussioner
- At eleverne udvikler deres diskussionsfærdigheder
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”Money in Sports”
- At eleverne opnår en forståelse af pengenes betydning i sportsverdenen og konsekvenserne heraf, med udgangspunkt i forskellige former for tekster
Fokuspunkter:
Elevaktivering, diskussionsfærdigheder, hukommelse. Et lille fokus på at italesætte formålet med role-reading samt diskussionsøvelserne.
Kernestof:
Material 1
- Money in Sports (Ethics of Sports) – Nick Hunter: “Who’s is who in money and sport” p. 12-25
Role-reading: (1. Reader, 2. Summarizer, 3. Heading master, 4. Difficult words+taking notes) “Who’s is who in money and sport”
- Complete: Discussion exercise in groups
- Complete: Tip 13 (memorizing today’s text)
Material 2
- Money in Sports (Ethics of Sports) – Nick Hunter: “Sponsors, endorsements, and the media” p. 26-33
Role-reading: (1. Reader, 2. Summarizer, 3. Heading master, 4. Difficult words+taking notes) “Sponsors, endorsements, and the media” p. 26-33
- Complete: Discussion exercise in groups
- Complete: Tip 13 (memorizing today’s text)
Material 3
- Money in Sports (Ethics of Sports) – Nick Hunter: “Dirty money” p. 46-49
Role-reading: (1. Reader, 2. Summarizer, 3. Heading master, 4. Difficult words+taking notes) “Dirty money” p. 46-49
- Complete: Discussion exercise in groups
- Complete: Tip 13 (memorizing today’s text)
Material 4
- Money in Sports (Ethics of Sports) – Nick Hunter: “The future of sport and money” p. 50-53 + 38-41
Role-reading: (1. Reader, 2. Summarizer, 3. Heading master, 4. Difficult words+taking notes) “The future of sport and money” p. 50-53 + 38-41
- Complete: Discussion exercise in groups
- Complete: Tip 13 (memorizing today’s text)
Material 5
TV: Welcome to Wrexham (season 1, episode 1) (2022)
Material 6
Film: Money Ball (2011)
Material 7
Stadiums: Last Week Tonight with John Oliver (HBO): https://www.youtube.com/watch?v=xcwJt4bcnXs
Focus:
Role-reading
Oral discussion skills
Memory (Tip 13 without any help or notes)
Writing:
How to write an argumentative essay
Aflevering:
Research assignment (individual task – see Lectio)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Truly Sorry (Mini SOP) 40%
Mini SOP
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med undskyldningsretorik og de retoriske virkemidler, der bruges, når man skal enten lave en undskyldning eller en apologi. Vi arbejder med alt fra YouTube-apologier for dårlig opførsel til politikeres undskyldninger for strukturel racisme.
Forløbet har været optakt til et SO-forløb i kombination med virksomhedsøkonomi. Eleverne har på baggrund af forløbet skrevet en MiniSOP, som er forsvaret mundtligt. Alle MiniSOP opgaver har haft skandalen med BP som hovedfokus, samt undskyldningsretorik.
Faglige mål:
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Kathrine Brøndsted: “Truly Sorry – on Apology and Apologia” fra “Narrating Truth” s. 104-109
“Rhetological fallacies” fra Information Is Beautiful
https://www.informationisbeautiful.net/visualizations/rhetological-fallacies/
Will Smiths undskyldning aug. 2022, til Chris Rock ved Oscar. https://www.youtube.com/watch?v=uy239ZIWTT4
Kevin Spaceys tweet om Anthony Rapp fra oktober 2017
Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018
Youtuber Apologies
Deepwater Horizon Oil Spill 2010: Bloomberg Television (april 2024): https://www.youtube.com/watch?v=d1t9ORQ9X7M
BP initiates response to Gulf of Mexico oil spill (April 2010): https://www.bp.com/en/global/corporate/news-and-insights/press-releases/bp-initiates-response-to-gulf-of-mexico-oil-spill.html
Tony Hayward's BP interview mistake: https://www.youtube.com/watch?v=zSZkWiD8EUI
BP CEO Hayward To WDSU: 'I'm Sorry': https://www.youtube.com/watch?v=7tRD_qsK6cI
BP's PR Offensive: https://www.youtube.com/watch?v=L10W8tgpPwc
Apology 30second: https://www.youtube.com/watch?v=_zs_06Dwl_k
BP CEO Tony Hayward apologizes for the oil spill and pledges that BP "will not rest" until they make: https://www.youtube.com/watch?v=XJcOOxrQIbU
South park: BP Is deeply sorry! (We're Sorry) South Park: https://www.youtube.com/watch?v=15HTd4Um1m4
BP Tony Hayward 'Sorry' Ad Original Version Exclusive: https://www.youtube.com/watch?v=_AwD_7yNzKo
President Obama - Speech (June 2010): https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/remarks-president-nation-bp-oil-spill
President Obama's Oval Office Address on BP Oil Spill & Energy (Video): https://www.youtube.com/watch?v=Gh76oepKFc8
Documentary Deepwater Horizon oil spill (2011): (på dansk: BP I orkanens øje): https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20BP%20-%20i%20orkanens%20%C3%B8je&orderby=title&SearchID=08a4da45-a3cf-438b-a49f-7ac6bce31346&index=1
Starbucks CEO Apology. Time. By Kate Samuelson, April 16, 2018: https://time.com/5241426/starbucks-ceo-apology-philadelphia/
Handcuffing of two black men in Starbucks, abcNEWS By M.L. Nestel
April 15, 2018:
https://abcnews.go.com/News/black-men-walked-starbucks-cuffs-trespassing/story?id=54470047
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Understanding culture
Formål:
I emneforløbet er der fokus på arbejdet med forskellige teksttyper og forskellige analysemodeller. Derudover skal eleverne samtale om diverse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”Understanding culture” med fokus på Danmark, USA, England og Indien jf. deres almene dannelse. Vi arbejder med stereotyper, værdier og generaliseringer og vi har især fokus på kulturmøder. Forløbet arbejder med forskellige kulturteorier som Hofstede, Iceberg Anology of culture, Halls, Gesteland og Lewis med og har undervejs fokus på virksomhedsskultur.
Metode
Elevaktiverende fokus; gruppearbejde og klassedialoger og diskussioner. Der vil blive arbejdet grundigt med redegørelse, analyse og diskussion (taksonomiske niveauer) samt strukturering af den mundtlige eksamen samt fremlæggelse. Fokus er derfor også på den individuelle elev herunder individuel forberedelse til tekstmaterialet.
Materiale
Både litterære tekster og sagprosatekster kombineret med film.
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- Eksamenstræning
- At eleverne tør at fejle og kaste sig ud i at være mere aktive mundtligt
- At eleverne udvikler deres tekstanalysefærdigheder
- At eleverne udvikler deres sproglige kompetencer
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til
”understanding culture”.
- At eleverne opnår en forståelse for forskellige kulturer i kerneområdet herunder de kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til det, med udgangspunkt i forskellige former for medier/tekster
Fokuspunkter:
Elevaktivering, mundtlig eksamen og snakke så meget engelsk som muligt.
Kernestof
• “Stereotypes and Prejudices” (from Systime)
• ”Listen Mr Oxford Don” by John Agaard + Link til oplæsning: https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w
• Text “Danish Culture - seen from Abroad” https://culturalencounters.systime.dk/?id=128#c514
• Text “Danish Culture - seen from Abroad” https://culturalencounters.systime.dk/?id=128#c514
•“What are American values” (https://therefugeecenter.org/resources/american-values/)
• “Being Different According to Region”
• American factory (Steven Bognar and Julia Reichert, 2019)
• Text “British Culture and Social Norms” https://www.studying-in-uk.org/british-culture-and-social-norms/
• Being british according to Millennials: https://www.youtube.com/watch?v=wWGMvmAlIvA
• The View From The Classroom – Britishness: https://www.youtube.com/watch?v=jHk-r0WxcYU
• Article “My favourite country would combine the best of the US and UK”
• “Introduction India” + “The Caste System Introduction”
• Women
• Generations
• Economy
• British influence in India
• Raman Mundair: Day Trippers: https://everyoneishere.systime.dk/?id=143
• Search for my tongue p. 282 (narrating India)
• Bollywood (Narrating India pp. 200-213)
• Bride & Prejudice
• Monica Ali. Brick Lane, ch. 1 extract (mock exam)
Cultural theories
• Iceberg Anology of culture
• Hofstede
• Halls
• Gesteland
• Lewis
• Marketing failures
Supplerende stof
• Another round: https://www.youtube.com/watch?v=frTIiEPn9ds + https://www.youtube.com/watch?v=JCZcFFKS-Qk
• Teaher’s presentation (DK, US, UK, India + cultural theories)
• Stereotypes: https://www.commisceo-global.com/blog/what-are-common-stereotypes-about-india
• India: Guide: https://www.commisceo-global.com/resources/country-guides/india-guide
Analysis
• Rheorical situation analysis
• Non-fiction
• Fiction
• Poems
Presentation
India (geography history, people & economy, religion, hinduism, traditional culture)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Aspects of Britain
The aim of this theme is to introduce the students to the notion of the British Empire and its prominent role in the shaping of modern Britain. Furthermore, they are introduced to
Formål:
I emneforløbet er der fokus på udviklingen af elevernes sproglige kompetence. Eleverne samtale om diverse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”Aspects of Britain” jf. deres almene dannelse.
Faglige mål:
Sprogfærdighed:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur:
̶̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Gennem forløbet vil der blive arbejdet med både litterære tekster og sagprosa.
Derudover vil der være fokus på mundtlighed.
Metode
Eleverne kommer både til at arbejde individuelt, parvis, i grupper, og med klassediskussioner. Der vil blive arbejdet grundigt med redegørelse og analyse (taksonomiske niveauer). Derudover vil der være fokus på opsamling i matrix-grupper og i par fremfor plenum-opsamlinger..
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige
problemstillinger i relation til ”Aspects of Britain”.
Kernestof:
• Britain in the world "Empire" pp. 84-96
• The Early British Empire: https://www.youtube.com/watch?v=fQktE-YKlJg (The Early British Empire)
• The Late British Empire: https://www.youtube.com/watch?v=uifyFUL22PA (The Late British Empire)
• ABC Baby Patriots
• God Save the King: National Anthem of the United Kingdom (new): God Save the King
• Rule, Britannia! British Patriotic Song: Rule, Britannia!
• Being British kapitel 3
• I Daniel Blake
• How Britain Has Been Shaped by Migration
• Timeline: https://www.tiki-toki.com/timeline/embed/1467631/4899547248/
• Inglan is a Bitch
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625651880",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625651880",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625651880"
}