Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Mikkel Toudal, Thomas Peer Bruun
|
Hold
|
2022 SA/k (1k SA, 2k SA, 3k SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velfærdsstatens udfordringer
Det første tema er et grundforløbstema. dvs at alle elever på årgangen har haft det samme forløb.
Temaet er en introduktion til fagets fagdiscipliner (politik, økonomi, sociologi) og tager udgangspunkt i velfærdsstatens opbygning og udfordringer.
Inden for området politik lærer eleverne om ideologier samt fordelings- og værdipolitik. Det er faglig viden som skal kvalificere eleverne til at forstå de forskellige velfærdsmodeller (universelle, residuale samt korporative).
Inden for området økonomi lærer eleverne basal viden om markedsmekanismer, markedsøkonomi, planøkonomi samt blandingsøkonomi.
Inden for området sociologi lærer eleverne om social arv som en værende en ulighedsskabende faktor. Foruden social arv lærer eleverne også om livsformer, livstil samt levevilkår.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- kvantitativ og kvalitativ metode
Forløbets omfang er beregnet til ca 65 sider - 48 siders kernestof samt supplerende stof i form af statistikker, nyhedsindslag, artikler og dokumentarfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test i grundforløbet
|
01-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
USAs midtvejsvalg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Partier og vælgere under forandring
Klassens første forløb efter grundforløbet. Temaet er politiske partier og vælgere før og nu. Foruden faglig viden om ideologier, parti-og vælgeradfærd, fordelings-, magt- og værdipolitiske akser er der også fokus på mediernes rolle. Temaet var i forlængelse af Folketingsvalget 2022 og væsenligt for temaet var ny vælgeradfærd samt vælgervandringer og dannelsen af en midterregering samt opgør med de traditionelle blokke i dansk politik.
Klassen har endvidere arbejdet med mediernes rolle i politik, herunder medialisering, nyhedskriterier, de klassiske massemedier og de digitale/sociale medier, kommunikationsmodeller mm. Desuden har klassen arbejdet med med forskellige eksempler på politikeres brug af klassiske og sociale medier til at påvirke den politiske dagsorden vha. spin, priming og framing.
Klassen introduceres til beregningsmetoder, meningsmålinger og statistisk usikkerhed.
Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Faglige mål:
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof: 80 sider
Aktuelt stof: 30 sider estimeret (artikler, nyhedsudsendelser, hjemmesider mm.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af partier
|
12-12-2022
|
Opgave i vælgere og partier
|
10-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Temaet er sociologi med fokus på forskellige former for ulighed. Det er dels en repetition af sociologi fra grundforløbet og dels en udvidelse mht. sociologisk teori samt sociologisk og samfundsfaglig metode. Der arbejdes med ulighed i form af indvandrere/efterkommere og integration, køn og ligestilling, køns- og identitetspolitik, forbrug som statusmarkør. Desuden ses der på samfundet som værende accelererende, hvilket skaber øget konkurrence mellem borgerne.
Klassen arbejdede efterfølgende med sociologisk metode, herunder aktør/struktur begreberne (metodologisk individualisme/kollektivisme), Makro-, meso- og mikrosociologi samt sociologiens hovedspor (positivisme, fortolkende, kristisk). Klassen repeterede kvantitattiv/kvalitativ/komparativ metode og havde om forskellige typer af data (stikprøver/registerdata) og forskningskriterier.
Der er brugt sociologiske teorier af Marx, Weber, Durkheim, Foucault, Giddens, Honneth, Bourdieu, bauman, Butler, Rosa m.fl.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og
andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i
sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer
afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og
kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et
demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og
gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
Estimeret sidetal er 119 siders kernestof samt ca 50 siders supplerende stof, herunder artikler, nyhedsudsendelser og dokumentarfilm, hjemmesider og sociale medier, rapporter mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i identitetsdannelse
|
07-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Folkemøde - deltagelse i debatter klima og energi
Klassen deltog i arrangementet "Grill en Minister" til Folkemødet, arrangeret af Dansk Energi. Klassen tog før Folkemødet på ekskursion til København, hvor eleverne mødte en række interesseorganisationer samt Danida og hørte foredrag om energi og klima. På baggrund af ekskursionen og faglig viden fra timerne udarbejdede klassens elever spørgsmål til nationale såvel som lokale politikere om energi- og klimaspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Velfærdsstatens udfordringer 2 - kvantitativ
Som første forløb i 2g arbejder klassen videre med velfærdsstaten (grundforløbstema), dog med fokus på kvantitativ metode og spørgeskemaundersøgelse. Med udgangspunkt i Habermas' system- og livsverden skal klassen undersøge holdninger til statens indgriben i den enkeltes liv. Eleverne finder og spørger selv respondenter i Rønne by. Det er ikke muligt at indsamle nok svar til at gøre undersøgelsen repræsentativ, men det er muligt for klassen at arbejde med planlægning og udførelse af en spørgeskemaundersøgelse. Herunder at sikre sig at forskningskriterierne efterleves samt, hvordan man udføre en ordentlig operationalisering. Desuden vil klassen tilegne sig viden om beregninger og behandling af data.
Klassen inddeles i arbejdsgrupper, som hver især laver et projekt ud fra deres respektive undersøgelser - både skriftligt og som en mundtlig fremlæggelse.
Kernestof:
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
-kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof: 42 sider
Aktuelt stof: elevernes indsamlede empiri
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kvantitativ undersøgelse
|
17-09-2023
|
Undersøgelsesopgave - metodiske overvejelser
|
08-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dansk økonomi
Klassen arbejder i dette tema med grundlæggende økonomi, herunder markedsmekanismer, priselasticitet, blandingsøkonomi, økonomiske mål og målkonflikter, konjunktursvingninger, forsyningsbalancen, multiplikatoreffekten og det økonomiske kredsløb m.v. Desuden arbejdes der med økonomiske politikker samt økonomiske teorier. Klassen ser dokumentarfilm om hhv. Keynes, Hayek og Marx mht. deres respektive forståelser af økonomi samt forklaringer på kriser. I temaet ses der også på sammenhængen mellem dansk økonomi og EU
Det aktuelle stof handler primært om dansk økonomi og verdenøkonomien ift. coronapandemien. I laver klassen en synopsisopgave med udgangspunkt i inflationens udvikling samt finansloven for 2023.
I forbindelse med forløbet laver klassen en skriftlig opgave med linær regression.
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Antal sider: 107 siders kernesstof
Aktuelt stof: 40 siders aktuelt stof estimeret
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sørensen, Jacob Graves: Økonomiens kernestof, Columbus; sider: 8-16, 18-32, 36-39, 42-45, 48-59, 62-70, 72-96, 100-108, 111-114
-
2k SA Økonomi introduktion.docx
-
Fakta, der forklarer verden: Det fortæller en burger om valutamarkedet
-
Et overblik over dansk økonomi
-
Målkonflikter.pdf
-
2k SA De økonomiske mål 28.docx
-
-
Målkonflikter.pptx
-
Afsnit
-
2k SA Dansk økonomi et helbredstjek.pdf
-
3k SA BNP 06.docx Definition på BNP BNI og BVT.pdf
-
Jeres svar på helberedstjek af DK økonomi
-
2k SA Det økonomiske kredsløb.docx
-
Det økonomiske kredsløb.pptx
-
Økonomi for dummies - BNP
-
3k SA BNP 06.docx
-
Laveste inflation siden februar 2021
-
2k SA Forsyningsbalancen og det økonomiske kredsløb 01.docx
-
Tulipanboblen - verdens første finanskrak
-
Økonomi for dummies - multiplikatoreffekten
-
DRTV - Deadline: Israels skæbnestund
-
DRTV - Deadline: Næste skridt i Israel
-
2k SA Stød til økonomien og multiplikatoreffekten 12.docx
-
Verden ifølge Gram | Israel/Gaza: Krig! | DR LYD
-
Opgavetyper i skriftlig samfundsfag 08.03.2018.pdf Afsnit
-
Lineær regression.pptx
-
Spørgsmål til konjunktursvingninger
-
Økonomi for dummies - banker og penge
-
2k SA Økonomiske politikker.docx
-
2k SA Vismandsspillet.docx
-
ANALYSE_ Sjældent har økonomstanden taget mere fej (e9f0c05a).pdf
-
2k SA Vismandsspillet.docx Statsobligation - Samfundsfag
-
2k SA Markedsmekanismen og elasticitet 03.docx
-
Elasticitet.pptx
-
2k SA Markedsmekanismen og elasticitet 03
-
2k SA Økonomisk teori 14.docx
-
Merkantilisme
-
Adam Smith - Skotsk samfundsfilosof og økonom - lex.dk
-
marxisme - marxistisk økonomi | lex.dk – Den Store Danske
-
keynesiansk teori - Økonomisk teori - Læs mere her - lex.dk
-
monetarisme - Fremkomst, indhold og storhedstid - lex.dk
-
2k SA Økonomisk teori keynes.docx
-
Pengenes herrer - Keynes
-
2k SA Økonomisk teori Hayek.docx
-
Hayek - liberal/klassisk økonomi
-
Min kollega er robot
-
2k SA Økonomisk vækst og nationalregnskab 27.docx
-
2k SA Det danske arbejdsmarkeded 28.docx
-
Den Danske Model - Flexicurity
-
2k SA Arbejdsmarkedet og strukturpolitik 01.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økonomi - lineær regression
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU's udfordringer
Temaet er et forløb om EU. Klassen har i 1g deltaget i rollespillet "EU at Work" udarbejdet af Folketingets EU-oplysning.
I forløbet er der set på EUs historie, opbygning og udvikling, herunder EU's instititutioner, det indre marked, beslutningsprocesser, viden om integration og integrationsteorier, traktater og visioner, EU og demokratiet samt EU's betydning for dansk økonomi, herunder ØMU'en. Der er ligeledes set på de udfordringer, som EU stå over for i dag - herunder særlig fokus på ukrainekonflikten. Klassen har lavet to skriftlige opgaver om EU.
Faglige mål:
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske
systemer og institutioner i EU, og koblingen til det danske politiske system;
ØMU'en og konvergenskrav, med kobling til markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf;
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder
konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold;
EUs betydning for medlemslandenes økonomi, makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt og regionalt.
Kvalitativ, kvantitativ og komparativ metode.
Estimeret sidetal er 58 siders kernestof samt ca 50 siders supplerende stof, herunder artikler, nyhedsudsendelser og dokumentarfilm, hjemmesider og sociale medier, rapporter mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EU - hypoteseopgave
|
29-01-2024
|
EU - undersøg og diskuter
|
23-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Demokrati, magt, med- og modborgerskab
Dette tema har fokus på det danske politiske system, demokratiformer og magt, samt de klassiske og de sociale mediers betydning for den politiske meningsdannelse. Klassen har i den sammenhæng arbejdet med relevant faglig viden, teori, modeller og begreber, herunder demokratiformer, med- og modborgerskab og magt.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og
forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Klassen har afleveret en skriftlig i temaet demokrati med hhv. en sammenlignings- og diskussionsopgave.
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale
medier
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Estimeret sidetal:
kernestof: 54 sider
Aktuelt stof: ca 50 siders supplerende stof, herunder artikler, nyhedsudsendelser og dokumentarfilm, hjemmesider og sociale medier, rapporter mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Projektarbejde - kvalitativ metode
Klassen har været på studierejse til Firenze/Bologna. De havde som opgave at foretage en kvalitativ undersøgelse af italienske familiemønstre, normer og værdier. I den forbindelse foretog klassens elever både kvalitative observationer samt interview med elever fra et venskabsgymnasie tæt ved Bologna.. Undersøgelsen udmøntede sig i et projekt, hvor produktkravet var en PowerPoint og mundtlig fremlæggelse. Der blev i projektet lagt vægt på det kvalitativ metode samt Bourdieus kapitaler.
Faglige mål:
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Antal sider:
Kernestof 15 sider
Aktuelt stof ca. 20 sider, hvilket inkluderer statistisk materiale, artikler samt en dokumentarfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
SRO - Polarisering i USA
Temaet er tilknyttet klassens SRO og sker i et samarbejde med det andet studieretningsfag, som er engelsk.
Teamet handler om polariseringen i den amerikanske befolkning samt, hvilke konsekvenser det har haft og kan få i fremtiden, Temaet lægger op til forskellige problemformuleringer, som eleverne kan vælge imellem til deres SRO.
I temaet repeteres der indledningsvist fagligt stof om USAs politiske system (som blev gennemgået ifm. midtvejsvalget i 2022) og efterfølgende uddybes stoffet. Foruden det politiske system og valgmetode arbejder klassen med amerikansk kultur og værdier, poltiske skillelinjer i amerikansk politik samt vælger-/partiadfærd og social stratificering. Desuden ses der på mediernes rolle. Der bruges empirisk materiale til at påvise skillelinjer ift. uddannelse, indkomst.etnicitet mm. Endvidere ses der på konspirationsteorier, abortmodstanden og adgangen til våben (mulige SRO-emner).
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Antal sider:
Kernestof: 40 sider
Aktuelt stof: 50 sider i form af artikler, hjemmesider og dokumentarfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Køn - et sociologisk perspektiv
Et opstartsforløb, der fungerer som introduktion til synopsis-skrivning og arbejde med sociologiske begreber og teorier.
Arbejdsformer omfatter en bred vifte af klassegennemgang og - diskussion samt arbejde i grupper. Også i dette forløb har skriftligt arbejde været prioriteret.
Faglige mål:
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Anslået antal sider:
Kernestof: 10 sider
Supplerende: 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Opbrud i international politik?
Forløbet er en generel introduktion til International politik og de centrale begreber til undersøgelse af spørgsmål i international politik: Magtbegrebet, sikkerhed og trusler samt hovedteorierne idealisme og realisme. Saudi Arabiens stigende betydning i international politik har været den primære case i forløbet. I forløbet ses desuden på mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik herunder forskellige former for aktivisme og Danmarks rolle i internationale organisationer.
Arbejdet med emnet har taget udgangspunkt i diskussioner af forståelsen af international politik gennem de mange teoretiske begreber og modeller inden for IP. Der har i forløbet også været fokus på skriftligt arbejde i forhold til eksamen.
Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Anslået antal sider:
Kernestof: 70 sider
Supplerende: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Valg i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Dansk økonomi og EU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625702847",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625702847",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52625702847"
}