Holdet 2022 SA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Mikkel Toudal, Thomas Peer Bruun
Hold 2022 SA/k (1k SA, 2k SA, 3k SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 2 USAs midtvejsvalg
Titel 3 Partier og vælgere under forandring
Titel 4 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 5 Folkemøde - deltagelse i debatter klima og energi
Titel 6 Velfærdsstatens udfordringer 2 - kvantitativ
Titel 7 Dansk økonomi
Titel 8 EU's udfordringer
Titel 9 Demokrati, magt, med- og modborgerskab
Titel 10 Projektarbejde - kvalitativ metode
Titel 11 SRO - Polarisering i USA
Titel 12 Køn - et sociologisk perspektiv
Titel 13 Opbrud i international politik?
Titel 14 Valg i USA
Titel 15 Dansk udenrigspolitik: Mål og muligheder
Titel 16 Dansk økonomi og EU
Titel 17 Forklaringer på bandekriminalitet
Titel 18 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstatens udfordringer

Det første tema er et grundforløbstema. dvs at alle elever på årgangen har haft det samme forløb.

Temaet er en introduktion til fagets fagdiscipliner  (politik, økonomi, sociologi) og tager udgangspunkt i velfærdsstatens opbygning og udfordringer.

Inden for området politik lærer eleverne om ideologier samt fordelings- og værdipolitik. Det er faglig viden som skal kvalificere eleverne til at forstå de forskellige velfærdsmodeller (universelle, residuale samt korporative).
Inden for området økonomi lærer eleverne basal viden om markedsmekanismer, markedsøkonomi, planøkonomi samt blandingsøkonomi.
Inden for området sociologi lærer eleverne om social arv som en værende en ulighedsskabende faktor. Foruden social arv lærer eleverne også om livsformer, livstil samt levevilkår.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre


Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- kvantitativ og kvalitativ metode


Forløbets omfang er beregnet til ca 65 sider - 48 siders kernestof samt supplerende stof i form af statistikker, nyhedsindslag, artikler og dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test i grundforløbet 01-11-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 USAs midtvejsvalg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Partier og vælgere under forandring

Klassens første forløb efter grundforløbet. Temaet er politiske partier og vælgere før og nu. Foruden faglig viden om ideologier, parti-og vælgeradfærd, fordelings-, magt- og værdipolitiske akser er der også fokus på mediernes rolle. Temaet var i forlængelse af Folketingsvalget 2022 og væsenligt for temaet var ny vælgeradfærd samt vælgervandringer og dannelsen af en midterregering samt opgør med de traditionelle blokke i dansk politik.  

Klassen har endvidere arbejdet med mediernes rolle i politik, herunder medialisering, nyhedskriterier, de klassiske massemedier og de digitale/sociale medier, kommunikationsmodeller mm. Desuden har klassen arbejdet med med forskellige eksempler på politikeres brug af klassiske og sociale medier til at påvirke den politiske dagsorden vha. spin, priming og framing.


Klassen introduceres til beregningsmetoder, meningsmålinger og statistisk  usikkerhed.

Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof: 80 sider
Aktuelt stof: 30 sider estimeret (artikler, nyhedsudsendelser, hjemmesider mm.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation af partier 12-12-2022
Opgave i vælgere og partier 10-03-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Temaet er sociologi med fokus på forskellige former for ulighed.  Det er dels en repetition af sociologi fra grundforløbet og dels en udvidelse mht. sociologisk teori samt sociologisk og samfundsfaglig metode. Der arbejdes med ulighed i form af indvandrere/efterkommere og integration, køn og ligestilling, køns- og identitetspolitik, forbrug som statusmarkør. Desuden ses der på samfundet som værende accelererende, hvilket skaber øget konkurrence mellem borgerne.

Klassen arbejdede efterfølgende med sociologisk metode, herunder aktør/struktur begreberne (metodologisk individualisme/kollektivisme), Makro-, meso- og mikrosociologi samt sociologiens hovedspor (positivisme, fortolkende, kristisk). Klassen repeterede kvantitattiv/kvalitativ/komparativ metode og havde om forskellige typer af data (stikprøver/registerdata) og forskningskriterier.

Der er brugt sociologiske teorier af Marx, Weber, Durkheim, Foucault, Giddens, Honneth, Bourdieu, bauman, Butler, Rosa m.fl.  

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
  undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og
  andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i
  sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer
  afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
  metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og
  kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et
  demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og
  gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
  af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Estimeret sidetal er  119 siders kernestof samt ca 50 siders supplerende stof, herunder artikler, nyhedsudsendelser og dokumentarfilm, hjemmesider og sociale medier, rapporter mm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave i identitetsdannelse 07-05-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Folkemøde - deltagelse i debatter klima og energi

Klassen deltog i arrangementet "Grill en Minister" til Folkemødet, arrangeret af Dansk Energi. Klassen tog før Folkemødet på ekskursion til København, hvor eleverne mødte en række interesseorganisationer samt Danida og hørte foredrag om energi og klima. På baggrund af ekskursionen og faglig viden fra timerne udarbejdede klassens elever spørgsmål til nationale såvel som lokale politikere om energi- og klimaspørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Velfærdsstatens udfordringer 2 - kvantitativ

Som første forløb i 2g arbejder klassen videre med velfærdsstaten (grundforløbstema), dog med fokus på kvantitativ metode og spørgeskemaundersøgelse. Med udgangspunkt i Habermas' system- og livsverden skal klassen undersøge holdninger til statens indgriben i den enkeltes liv. Eleverne finder og spørger selv respondenter i Rønne by. Det er ikke muligt at indsamle nok svar til at gøre undersøgelsen repræsentativ, men det er muligt for klassen at arbejde med planlægning og udførelse af en spørgeskemaundersøgelse. Herunder at sikre sig at forskningskriterierne efterleves samt, hvordan man udføre en ordentlig operationalisering. Desuden vil klassen tilegne sig viden om beregninger og behandling af data.

Klassen inddeles i arbejdsgrupper, som hver især laver et projekt ud fra deres respektive undersøgelser - både skriftligt og som en mundtlig fremlæggelse.  

Kernestof:
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
-kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof: 42 sider
Aktuelt stof: elevernes indsamlede empiri
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kvantitativ undersøgelse 17-09-2023
Undersøgelsesopgave - metodiske overvejelser 08-10-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dansk økonomi

Klassen arbejder i dette tema med grundlæggende økonomi, herunder  markedsmekanismer, priselasticitet, blandingsøkonomi, økonomiske mål og målkonflikter, konjunktursvingninger, forsyningsbalancen, multiplikatoreffekten og det økonomiske kredsløb m.v. Desuden arbejdes der med økonomiske politikker samt økonomiske teorier.  Klassen ser dokumentarfilm om hhv. Keynes, Hayek og Marx mht. deres respektive forståelser af økonomi samt forklaringer på kriser. I temaet ses der også på sammenhængen mellem dansk økonomi og EU

Det aktuelle stof handler primært om dansk økonomi og verdenøkonomien ift. coronapandemien. I laver klassen en synopsisopgave med udgangspunkt i inflationens udvikling samt finansloven for 2023.

I forbindelse med forløbet laver klassen en skriftlig opgave med linær regression.
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
Markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Antal sider: 107 siders kernesstof
Aktuelt stof: 40 siders aktuelt stof estimeret
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økonomi - lineær regression 29-11-2023
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EU's udfordringer

Temaet er et forløb om EU. Klassen har i 1g deltaget i rollespillet "EU at Work" udarbejdet af Folketingets EU-oplysning.  

I forløbet er der set på EUs historie, opbygning og udvikling, herunder EU's instititutioner, det indre marked, beslutningsprocesser, viden om integration og integrationsteorier, traktater og visioner, EU og demokratiet samt EU's betydning for dansk økonomi, herunder ØMU'en.  Der er ligeledes set på de udfordringer, som EU stå over for i dag - herunder særlig fokus på ukrainekonflikten. Klassen har lavet to skriftlige opgaver om EU.

Faglige mål:
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske
systemer og institutioner i EU, og koblingen til det danske politiske system;
ØMU'en og konvergenskrav, med kobling til markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf;
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder
konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold;
EUs betydning for medlemslandenes økonomi, makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt og regionalt.
Kvalitativ, kvantitativ og komparativ metode.

Estimeret sidetal er  58 siders kernestof samt ca 50 siders supplerende stof, herunder artikler, nyhedsudsendelser og dokumentarfilm, hjemmesider og sociale medier, rapporter mm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EU - hypoteseopgave 29-01-2024
EU - undersøg og diskuter 23-02-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Demokrati, magt, med- og modborgerskab

Dette tema  har fokus på det danske politiske system, demokratiformer og magt, samt de klassiske og de sociale mediers betydning for den politiske meningsdannelse. Klassen har i den sammenhæng arbejdet med relevant faglig viden, teori, modeller og begreber, herunder demokratiformer, med- og modborgerskab og magt.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og
  forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere
  samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Klassen har afleveret en skriftlig i temaet demokrati med hhv. en sammenlignings- og diskussionsopgave.

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale
  medier
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Estimeret sidetal:
kernestof: 54 sider
Aktuelt stof: ca 50 siders supplerende stof, herunder artikler, nyhedsudsendelser og dokumentarfilm, hjemmesider og sociale medier, rapporter mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Projektarbejde - kvalitativ metode

Klassen har været på studierejse til Firenze/Bologna. De havde som opgave at foretage en kvalitativ undersøgelse af italienske familiemønstre, normer og værdier. I den forbindelse foretog klassens elever både  kvalitative observationer samt interview med elever fra et venskabsgymnasie tæt ved Bologna.. Undersøgelsen udmøntede sig i et projekt, hvor produktkravet var en PowerPoint og mundtlig fremlæggelse. Der blev i projektet lagt vægt på det kvalitativ metode samt Bourdieus kapitaler.

Faglige mål:
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Antal sider:
Kernestof 15 sider
Aktuelt stof ca. 20 sider, hvilket inkluderer statistisk materiale, artikler samt en dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 SRO - Polarisering i USA

Temaet er tilknyttet klassens SRO og sker i et samarbejde med det andet studieretningsfag, som er engelsk.

Teamet handler om polariseringen i den amerikanske befolkning samt, hvilke konsekvenser det har haft og kan få i fremtiden, Temaet lægger op til forskellige problemformuleringer, som eleverne kan vælge imellem til deres SRO.

I temaet repeteres der indledningsvist fagligt stof om USAs politiske system (som blev gennemgået ifm. midtvejsvalget i 2022) og efterfølgende uddybes stoffet. Foruden det politiske system og valgmetode arbejder klassen med amerikansk kultur og værdier, poltiske skillelinjer i amerikansk politik samt vælger-/partiadfærd og social stratificering. Desuden ses der på mediernes rolle. Der bruges empirisk materiale til at påvise skillelinjer ift. uddannelse, indkomst.etnicitet mm. Endvidere ses der på konspirationsteorier, abortmodstanden og adgangen til våben (mulige SRO-emner).

Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Antal sider:
Kernestof: 40 sider
Aktuelt stof: 50 sider i form af artikler, hjemmesider og dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Køn - et sociologisk perspektiv

Et opstartsforløb, der fungerer som introduktion til synopsis-skrivning og arbejde med sociologiske begreber og teorier.

Arbejdsformer omfatter en bred vifte af klassegennemgang og - diskussion samt arbejde i grupper. Også i dette forløb har skriftligt arbejde været prioriteret.

Faglige mål:
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier

Anslået antal sider:
Kernestof:   10 sider
Supplerende:  10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Opbrud i international politik?

Forløbet er en generel introduktion til International politik og de centrale begreber til undersøgelse af spørgsmål i international politik: Magtbegrebet, sikkerhed og trusler samt hovedteorierne idealisme og realisme. Saudi Arabiens stigende betydning i international politik har været den primære case i forløbet. I forløbet ses desuden på  mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik herunder forskellige former for aktivisme og Danmarks rolle i internationale organisationer.

Arbejdet med emnet har taget udgangspunkt i diskussioner af forståelsen af international politik gennem de mange teoretiske begreber og modeller inden for IP. Der har i forløbet også været fokus på skriftligt arbejde i forhold til eksamen.

Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

Anslået antal sider:
Kernestof:   70 sider
Supplerende:  20 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Dansk økonomi og EU

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer