Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mads Bregnhøj, Ole Nisbeth
|
Hold
|
2022 Id/z (1z Id, 2z Id, 3z Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
opv til musik + gym hist. og boldbasis / team
Temaer hedder:
Opvarmning til musik og Gymnastikkens historie
Boldbasis og team
Der arbejdes i opvarmning til musik med tælling af musik - der arbejdes med de 6 elementer i opvarmningsprogram. Eleverne arbejder med opvarmningsprogram og formidler disse til klassen - der udarbejdes en drejebog. temaet er opvarmning til musik og gymnastikkens historie (som vi først har tid til at gennemgå senere, så den kommer)
Les Lanciers. Der arbejdes med chassée trinene og med kropsudtryk. Der arbejdes med alle ture i Les Lanciers - 1 til 5 tur. Disse danses til Gallaballet på skolen d. 28 april
Boldbasis. Der arbejdes udfra boldbasisdokument for kaosbold. Der arbejdes med spilhjulet og der arbejdes med flow udfra forskellige boldspil som lærerformidles med fokus - Dirigenten/stjæle haler og Nørreport med fokus på at se op samtidig med dribling. Madrasbold med samarbejde - ringbold med både bredde og dybde - Stjæle kegler med nivellering af holdenes faglighed - Jokerball med analyse og strategi - eleverne arbejder med at konstruere et boldspil som formidles og justeres af spilhjulet ift flow. Der laves drejebog .... der læses dokument om team / holdet med forskellige faser i teams samt forskellige teams og ringelmanns effekten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktionel træning - Anatomi og bevægelseslære
Vi arbejder med funktionel træning, som er muskeltræning hvor flere led typisk indgår. Vi arbejder med teori/praksis kobling hvor teorien omkring muskelarbejde / ledbevægelser kobles på de forskellige øvelser, ligesom vi er i fitnesslokalet og analyserer de forskellige maskiner for hvilke muskler der trænes. Vi arbejder med forskellige elementer i funktionel træning. Every Minut On The Minut (EMOTM) - samt AMRAP - As many Rounds as possible samt Sudden Death. Vi arbejder med forskellige øvelser og ser på hvor fysisk krævende de er. Vi arbejder med : push-ups, mountainclimbers, AB-roller, ropeslamming, Wallball, Kettlebellswing, russian twist, Atomic situps, Burpees, box jumps, squats, tyre flip,
Der afholdes forløbsprøve som Sudden Death, hvor 6 øvelser laves første 4 gange - så 8 gange osv - indtil eleven ikke kan mere.
Vi arbejder med test i fitnessrummet ligesom vi laver bronzecirklen som test hvor vi analysere bevægelserne
Vi arbejder med at implementere anatomi og bevægelseslære ind i diverse øvelse samt viden om hvilken muskeltræningstype vi træner i funktionel træning fra B for bedre idræt s. 37-64 og ( 105-123 )
Eleverne laver drejebog.
Mads Bregnhøj er i pædagogikum - så han varetager en del af undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
hvordan bliver man en god basketballspiller?
Eleverne arbejder med de tekniske og taktiske færdigheder indenfor kaosspillet basketball.
Vi har her hovedsageligt taget udgangspunkt i spillet 5 mod 5 på helbane.
de tekniske/taktiske færdigheder eleverne er blevet undervist i er;
-driblinger (at kunne drible med begge hænder, holde lavt tyngdepunkt og holde boldkontrol i højt tempo)
finter: Crossovers, temposkifte, spin-move
afleveringer: brystaflevering, studsaflevering, push-aflevering, give and go, Cuts og spilbarhed
afslutninger: højrehånds og venstrehånds lay-ups, jumpshot med jump-stop.
forsvarsspil: at kunne slide og holde lavt tyngdepunkt, mand-mand forsvar - zoneforsvar og screeningsspil på bolden og væk fra bolden.
de teoretiske timer har vi koblet til praksis ved at fokusere på hvilken rolle aerobe processer samt muskelstyrke spiller for en basketspiller. Der er her ligeledes blevet trukket tråde tilbage til forrige forløbs teori med de aerobe processers betydning for basketspilleren og eleverne har lavet deres egen kravsanalyse til basketballspillet og herefter udformet et træningsprogram til en basketspiller som skulle begrundes fysiologisk
pensum:
Wolf & Hansen (2010) B-for bedre idræt. 1.udgave. siderne: 74-90 samt 105-124
video: menneskets hjerte og kredsløb (3 min) (taget fra: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=238#c540)
muskelkontraktion: https://www.youtube.com/watch?v=gJ309LfHQ3M
rate of force development: https://www.youtube.com/watch?v=sC5ZEYy88uc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
stuedietur med idræt og biologi
2s og 2Z er på studietur i Alicante.
Idræt bidrager med Mountainbiking/Surfing/Beachvolley/Beachfotball samt padeltennis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
2.g dans - performance /rulleskøjteløb
Vi arbejder (videre) med 2G dans udfra labans bevægelsesrepertoire og 2Z krerer dans - og deres tema er "Aladin" og persien.
Vi arbejder med rulleskøjteløb med start / brems / drejning / slalom - crossovers - pump øvelser - jump - baglænsløb og baglænsløb med crossovers
Vi bruger bl.a. evighedsstikbold - at køre som tog - staffetter - tagfatlege samt teknik træning.
Der er forløbsprøve i rulleskøjteløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickelball og doping
Eleverne arbejder med de tekniske og taktiske færdigheder indenfor netspillet Pickelball.
både single og doublespillet er inkluderet i forløbet.
formål: at kunne beherske de tekniske og taktiske færdigheder i spillet Pickelball.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
de tekniske/taktiske færdigheder eleverne er blevet undervist i er;
- dinke spil i forhånd og baghånd.
- dropserv og alm serv + returnering
- third shot drop
- lob (primært i forhånd)
- slagserier (serv-retur- drop - dink -dink - lob o.a.)
De teoretiske timer har hovedsageligt omhandlet temaet Doping, som eleverne har skulle bruge til deres SRO. Doping er blevet belyst ud fra både et humanistiske, et sociologisk og et naturvidenskabeligt perspektiv. De dopingstoffer eleverne primært har fokuseret på er EPO, Anabole steroider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
træningsprojekt - Ultimate - træningslære/kravsana
Vi arbejder med træningsprojekt hvor der testes kondition / muskelstyrke og muskeludholdenhed - med bib/arm og mave.
Elever laves træningslogbog og der trænes som lektier.
Der løbes interval i timerne med puls over 180 - 10/10 og 10-20-30 princippet udviklet af Jens Bangsbo.
Der afsluttes med test og elevernes laver en træningsrapport, udfra gennemgang af træningslære (som udleveres som kompendium af Ole Nisbeth)
Der arbejdes i træningslæren også med de fysiske krav (arbejdskravsanalyse), som bygger ovenpå den teoretiske viden fra 2G.
Vi arbejder med Ultimate samt aerob/anaerob stofskifte og træning.
Vi arbejder teknisk med kaste og gribeøvelser statisk og dynamisk med indløb og med modløb - der arbejdes med V-cut og temposkift.
'vi arbejder med længde på kaste samt forskellige boldspil som opøver præcision (fx. ringball fra boldbasis).
Der arbejdes med spil og regler
Vi arbejder med Ultimates fundament, sportens fairplay.
Vi arbejder med spaltnings- respirationsprocesser og Anaerob effekt/kapacitet samt Ficks princip med minutvolumen og den arteriovenøse iltdifference - udover lungernes anatomi og fysiologi.
Elever udarbejder drejebog og der afsluttes med forløbsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dans og Musik og Krop
Vi arbejder med dans til musik - det vil sige disco dans - fra Gyldendals idrætspraktik med Elisabeth Dalsgaard - vi arbejder med V-step, Steptouch, Sidestep, Box-step, Grapewine, krydsover, chassé, Kick-ball-change uden og med arme til disco dance music.
Vi arbejder med cha cha cha - grundtrin og variationer som promenade, under arm - begge vender - chase - Cubain breaks.
vi arbejder med Jive - grundtrin - væk fra hinanden - under armen - under armen og hip bump - og spark.
Vi arbejder med Les Lanciers - 5 tur - og ser på forskellene i kropsudtryk til de forskellige danse ...
der arbejdes med krop - både kropsudtryk - kropsformer og kropstyper.
ekto-/meso- og endomorf - og æble og pære form ... samt starter op på krop og sundhed
Samt studiedage i København med O-løb og svømning samt besøg til Medicinsk Museum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sundhed og testing
Vi arbejder med testning og sundhed - udfra sundhed i B for bedre idræt og kropsyper og livsstilsygdomme (elevfremlæggelse tidligere) - og tester fysiologisk for statisk udholdenhed - anaerob effekt - kondition - hoppehøjde - fedtmåling - makimal styrke på fitnessmaskiner - Wallsit - wingate rune
Vi arbejde med opvarmningsprogrammerne til musik - repetition samt rulleskøjteløb samt funktionel træning
Og vi er på karriedag på Bornholms Hospital - hvor diverse faggrupper har oplæg om sundhedsrelateret uddannelse og deres virke på et hospital.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
repetition af discipliner og teoretisk stof
Vi repeterer Boldbasis/Ultimate + Opvarmning til musik/dans og musik + funktionel træning/ rulleskøjteløb - pickleball
Og alle 5 ture i Les Lanciers
Vi repeterer al det teoretiske stof i pensum med elevinducerede besvarelser af forskelligt stof fra de forskellige fakulteter samt gamle idrætscases
Eleverne skriver SRP i 2 uger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631662892",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631662892",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631662892"
}