Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Janni Laurberg Westerdahl, Mads Bregnhøj, Per Leegaard, Stine Maureen Rosenquist
|
Hold
|
2022 id/k (1k id, 2k id, 3k id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Krop og ...
Forløbet består af 10 lektioner med fokus på introduktion til kroppen i forskellige idrætslige sammenhænge:
Krop og opvarmning.
Krop og bold.
Krop og test.
Krop og træning.
Krop og musik.
Krop og redskaber.
Krop og samarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmningsprogram
introduktion: I dette forløb er eleverne blevet indført i hvad det vil sige at varme op til idræt. De er blevet ført igennem et lærerstyret eksempel på at rytmisk opvarmningsprogram og har herefter i mindre grupper udformet deres egne opvarmningsprogrammer til musik bestående af:
Løb
sving
styrke
hop
udstræk.
pensum:
C-det er idræt (Wolf et al) fysisk bog 1.udgave 2005 side 22-30
samlet 9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Parkour
I dette forløb vil du lærere at mestre en grundopvarmning til udførelse af Parkour.
Målet er øvelser til udførelse af balance øvelser, spring over objekter, rotationer og landinger.
- Balance på gelænder, Cat balance, Moncky, Speed Vault, Lazy Vault, Sideflip, 360 Turne.
Trappe træning: Hinke, Hinke på højre og Hinke på venstre. Kravle forlæns, kravle baglens.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate
Du vil lærer at mestre spillet Ultimate.
Kaste teknikker og samspils teknikker.
Bane størrelse og spille regler.
Indhold og formål:
Forløbet består af 8 moduler. Indholdet i modulerne består af opvarmning med disc, tekniske elementer og bevægelsesmønstre samt småspil og/eller kamp. De teoretiske elementer i forløbet er spillets regler, taktik og fairplay. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve med udgangspunkt i de gennemgåede elementer samt evnen til at kunne deltage i det færdige spil. Drejebøger udarbejdes i grupper.
Formålet med Ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af Ultimate, hvor nøgleordene er overblik, præcision og spilbarhed. Basale kaste- og gribeteknikker læres og forsvars- og angrebsmuligheder øves og der arbejdes med taktiske muligheder.
Faglige mål:
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner - Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområde boldspil - Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Fokuspunkter/hvad I skal kunne efter forløbet:
Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision.
Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk. Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk. Gribe discen med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt.
Gribe discen med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det.
Pivotere og aflevere discen til en makker under pres.
Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar.
Taktisk kendskab til basale regler og "Spirit of the game".
Taktisk evne til at gøre dig spilbar i det tomme rum.
Forståelse for og brug af taktikken Stak samt mand-mand forsvar.
Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet.
Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet.
pensum:
krop og samfund - Henrik Jagd et al.
kap 11 - Roller i idræt
kap 13 - ledelse i idræt
uddrag af: "ultimate i skolen" side 1-9
samlet 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktionel træning 2 G Dans
Funktioneltræning med brug af Parkour og anarob & arob træning
I forløbet forventes i at kunne: Bruge Funktioneltræning til de grundøvelser
Faglige mål:
I dette forløb vil du lærere at mestre en grundopvarmning til udførelse af Parkour.
Målet er øvelser til udførelse af balance øvelser, spring over objekter, rotationer og landinger.
- Balance og Cat balance, Moncky, Speed Vault, Lazy Vault, Sideflip, 360 Turne.
Trappe træning: Hinke, Hinke på højre og Hinke på venstre. Kravle forlæns, kravle baglens.
Crossfits kendetegn (i modsætning til fx. styrketræning)
Kende de fire grundelæggende bevægelsesmønstre i crossfit. Det knædominate bevægelsesmønster, det hoftedominante bevægemønster, det hoftedominante bevægemønster, træk og pres.
Crossfitøvelser:
Øvelser med egene kropsvægt. Men der har også været enkelte øvelser med vægtstænger, håndvægte og Kettlbells.
Farmers walk, Goblet squat, Rope pull, Walkinglunges, Burpees, Stepbænk, Kettlebellswings, Situps, Atomic Situps, V-ups, Squats, jumping squats, Mountainclimbers, Grasshoppers, Ring rows, Chin ups, Spiderman crawl, Hindu push up.
Opbygning af Cirkeltræning
Teoretiske begreber.
Kondition
Muskeludholdenhed
Styrketræning
Cirkeltræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dans Lanceres
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
træningsprojektet og funktionel træning
introduktion:
eleverne er i dette forløb blevet undervist i funktionel træning (X-fit) med fokus på at forbedre deres kondition og generelle fysiske formåen aerobt og anaerobt. Sideløbende med forløbet har eleverne skrevet træningsprojekter hvilket er mundet ud i en individuel skriftlig rapport, hvori de har tilkoblet relevant arbejdsfysiologisk teori. forløbet er startet og sluttet med relevante fysiologiske tests, herunder bip-test og muskeludholdenhedstest
undervejs i forløbet har eleverne i mindre grupper udformet egne work-outs med det formål at forbedre deres kondition og anaerobe formåen.
De øvelser der har været i fokus i forløbet er:
squats, wall-balls, burpees, jumpsquats, sjipning, Mountain Climbers, atomic sit-ups, kettlebell swings, turkish get-ups, lunges, dækflip, box jumps, thrusters, ropeslam o.a.)
faglige mål:
- at opnå god fysisk kapacitet samt at redegøre for relevante begreber indenfor træning.
- at beherske tekniske færdigheder indenfor disciplinen
- udarbejde, gennemføre og evaluere grundtræningsprogrammer, som er gennemført på holdet
udarbejde, gennemføre og evaluere eget individuelle træningsprojekt
teoretisk Pensum:
grundbog i idræt c (I-bogs version) J.Elmelund et.al (2018)
afsnit 13.2 (træning) 13.3 (anaerob træning) 13.3.1 (anaerob effekt) 13.3.2 (anaerob tolerance) 13.4 (aerob træning) 13.5.1 (muskeludholdenhed)
artikel: "Hvordan udregner jeg min max-puls" (https://iform.dk/sundhed/hvordan-udregner-jeg-min-max-puls)
supplerende stof:
oversigt over BMI, Borgs-skala
samlet sideantal: 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball og teamprocesser
Introduktion: I dette forløb er eleverne blevet undervist i basketball og de tekniske og taktiske færdigheder i relation til dette spil. Holdet har desuden haft et enkelt modul med tidl. landsholdspillere fra Børnebasket-fonden. Den teoretiske vinkel i dette forløb har omhandlet teamprocesser ifm. boldspil.
Eleverne har hovedsageligt spillet 5 mod 5 på helbane.
faglige mål:
-at beherske udvalgte færdigheder inden boldspillet basketball herunder driblinger med højre og venstre hånd i højt tempo.
- at kunne finte - crossover, spinmove o.a.
- at kunne aflevere og modtage bolden i tempo op ad banen samt at beherske forskellige afleveringstyper; brystaflevering, studs-aflevering, one-hand push, aflevering over hovedet.
- at kunne foretage afslutninger tæt på kurven i form af højrehånds og venstre hånds lay-ups samt reverse lay-ups.
-at kunne foretage korrekt hopskud med jump stop og backspin i bolden.
- at udvise boldkontrol samt at pivotere med bolden.
- at dække hensigtsmæssigt forsvar (slide i position, boxe ud og rebounde)
- at kunne reflektere over teamprocesserne i relation til det færdige spil.
litteratur:
gyldendals idrætspsykologi (Henriksen, K- et al.-2024) I - bogs version
kap 8 - Teampsykologi (12 sider)
videoer:
lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=28m4gIgN1DI
jump stop: https://www.youtube.com/watch?v=Jv7oFJ_VCxs
jump shot: https://www.youtube.com/watch?v=qhgs5ZODc4A
afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=SbOsxamKyzY
box-out og rebound: https://www.youtube.com/watch?v=zZMQ6jiHNY8
forsvarsteknik: https://www.youtube.com/watch?v=aSvFDJcIzys
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
pickelball og bevægelseslære
introduktion: I dette forløb er eleverne blevet undervist i ketcherspillet Pickelball og der har været fokus på grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i spillet. Undervisningen har hovedsageligt taget udgangspunkt i dobbelt-spillet eller single på halvbane. Det teoretiske indspark i dette forløb har været human anatomi og bevægelseslære og eleverne er blevet undervist i simple bevægelsesanalyser i udvalgte slag i spillet.
faglige mål:
- at kunne beherske de grundlæggende slag i Pickelball herunder;
serv, returneringer (forhånd og baghånd) dink (forhånd og baghånd) third shot drop samt lob og flugtninger i forhånd og baghånd.
- at kunne beherske simple slagkombinationer
- at kunne positionere sig korrekt på banen under kamp
- at kunne indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- at kunne reflektere over praksis via den tilkoblede teori.
litteratur:
kompendium om Pickelballs historie og de forskellige slag, pointtælling o.a. (3 sider)
idrætsportalen.dk - følgende afsnit
- anatomi og bevægelse
-skelet led og muskler
- muskler der bevæger rygsøjlen
-skulderpartiet
-armen
-benenes anatomi
supplerende stof:
oversigt over 4 trin i bevægelsesanalyser (B-for bedre idræt" 1.udg. Wolf & Hansen 2010-s. 66)
supplerende videoer af slag
Dink: https://www.youtube.com/watch?v=Uo_iZnYxNl8
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=gpoifV4-xdk
Returning: https://www.youtube.com/watch?v=Bml20BN47_w
Third shot drop: https://www.youtube.com/watch?v=mGahjk_rEek
Lob: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631684981",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631684981",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631684981"
}