Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 id/md - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Janni Laurberg Westerdahl, Per Leegaard
Hold
2022 id/md (
1md id
,
2md id
,
3md id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Boldbasis: Boldspilsfamilierne og spiludvikling 1
Titel 2
Rulleskøjteløb og motorisk indlæring
Titel 3
Rytmisk opvarmning - fra hvile til arbejde.
Titel 4
Boldbasis: Boldspilsfamilierne og spiludvikling 2
Titel 5
Ultimate, kondition og teampsykologi
Titel 6
Funktionel træning og muskelarbejde.
Titel 7
2.g danseperformance + Les Lanciers.
Titel 8
Træningsprojektet og kondition
Titel 9
Disco, Cha Cha Cha og dansens historie
Titel 10
Basketball
Titel 11
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Boldbasis: Boldspilsfamilierne og spiludvikling 1
Boldbasis-forløb med introduktion af alternative boldspil, spilforståelse og spilbegreber.
Indhold
Kernestof:
Læs dokumentet om spilhjulet vedhæftet HERUNDER😉 Boldspil på tværs (1).pdf
Kaosbold og slagspil.Afleveringer, kommunikation, løbe i position, V-cut, zone og personligt forsvar. Vi spiller Pointbold med forskellige justeringer, herefter Madrasbold og til slut samler vi op og taler om spilhjul og boldspilsfamilierne: Hvad er
https://www.youtube.com/watch?v=0WxRqI_cjcs
De 4 boldspilsfamilier.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Rulleskøjteløb og motorisk indlæring
Faglige mål:
At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte tekniske elementer inden for rulleskøjteløb.
At træne et selvvalgt teknisk element og anvende teori til at reflektere over personlige motoriske læringsfaser.
Beskrivelse af fokuspunkter i forløbets 4 faser:
• Basis: Grundstilling - tyngdepunktsplacering, grundlæggende skøjteteknik, grundlæggende bremseteknik.
• Teknik: sving - paralleldrejning, rødspætter, t-bremse eller klodsbremse, vending fra forlæns til baglæns, fart-bremse.
• Personligt færdighedsmål: teknisk udfordring – selvstændig træning, logbogsrefleksion over læringsfaser
• Forløbsprøve: visning af basisteknik og personligt træningsmål
Teoristof i forløbet:
• Lone Wiegaard: Motorik-ABC til underviseren s. 9-13
• Idrætsportalen (Gyldendal):
• Rulleskøjteløb, øvelsesbank: Fire videofilm –i alt 5 minutter (inspiration til personligt færdighedsmål).
• Sving –paralleldrejning, rødspætter forlæns, vending fra forlæns til baglæns, cross-over forlæns.
Indhold
Kernestof:
Motorik-ABC-kopi.pdf
WHAT TO DO ON YOUR FIRST TIME WITH INLINE SKATES
Motorik-ABC-kopi.pdf Læs som lektie kun det, der står i de 2 faktabokse:
Øvelsesbank
How to Hockey Stop on Rollerblades (How to parallel slide)
Herredrejning.
rulleskøjteløb til eleverne.docx
Genlæs til i dag de to faktabokse om de forskellige faser i motorisk indlæring og se også på beskrivelserne af de øvelser, vi har arbejdet med i forløbet i de to vedhæftede dokumenter).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forløbsprøve i rulleskøjteløb
27-02-2023
Teoriprøve rulleskøjteløb
01-03-2023
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Rytmisk opvarmning - fra hvile til arbejde.
I skal i grupper lave et rytmisk opvarmningsprogram.
I forventes efter forløbet at:
- Have forståelse for opbygningen af et alment opvarmningsprogram.
- Kunne udvise musikforståelse (musikvalg - passer tempo til øvelser, startes på 1. taktslag, øvelser som passer til 4 eller 8 taktslag).
- Kunne udføre øvelser teknisk korrekt (fx strakte fodled i hop, totalbevægelser, tyngde i sving).
- Kunne sammensætte et opvarmningsprogram med ovenstående samt med progression i forhold til opvarmningens fysiologiske effekter.
Teori-praksis kobling:
- Kunne redegøre for opvarmningens fysiologiske effekter og forklare hvad der sker i kroppen fra hvile til arbejde.
- Kunne forklare forskellige typer af bevægelser og musikvalget til disse.
- Kunne forklare brugen af flowmodellen til valg af sekvenser og øvelser.
Omfang:
- Musik og bevægelser (Idræt ...)
- Flowmodellen (Idræt C)
- Opvarmning ()
-
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede dokument om opvarmning til i dag.
Opvarmning.pdf
Udarbejdelse af eget opvarmningsprogram til grupperne.docx
Afsnit
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Boldbasis: Boldspilsfamilierne og spiludvikling 2
Indhold
Kernestof:
Konstruktion af egne boldspil på baggrund af spilhjulet og spiludviklingsmodellen.
Opvarmning.pdf
Boldspil på tværs (1).pdf
De 4 boldspilsfamilier.pdf
Spiludviklingsmodellen.png
Spilhjulet.png
Spiludvikling defineret opgave med benspænd skabelon.docx
Boldbasis konstruktion af alternative boldspil i grupper incl. spilhjulet skabelon.docx
Orienter dig i nedenstående dokumenter til i dag. Vi arbejder med konstruktion af jeres egne boldspil i grupper på baggrund af spilhjulet og spiludviklingsmodellen.
Afprøvning af egne boldspil.
boldspil - teori (3).pdf Skimmelæs dokumentet (meget er kendt stof allerede), men vær især opmærksom på s. 79-80 om boldspil og flow, som skal læses mere grundigt.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ultimate, kondition og teampsykologi
Indhold og formål:
Forløbet består af 8 moduler. Indholdet i modulerne består af opvarmning med disc, tekniske elementer og bevægelsesmønstre samt småspil og/eller kamp. De teoretiske elementer i forløbet er spillets regler, taktik og fairplay. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve med udgangspunkt i de gennemgåede elementer samt evnen til at kunne deltage i det færdige spil. Drejebøger udarbejdes i grupper.
Formålet med Ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af Ultimate, hvor nøgleordene er overblik, præcision og spilbarhed. Basale kaste- og gribeteknikker læres og forsvars- og angrebsmuligheder øves og der arbejdes med taktiske muligheder.
Faglige mål:
At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for Ultimate.
At udvikle brugbar holdtaktik i selvstændigt holdsamarbejde.
At analysere Ultimatespillet i forhold til kroppens kondition.
Fokuspunkter/hvad I skal kunne efter forløbet:
Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision.
Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk. Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk. Gribe discen med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt.
Gribe discen med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det.
Udføre et cut og modtage discen.
Pivotere og aflevere discen til en makker under pres.
Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar.
Taktisk kendskab til basale regler og "Spirit of the game".
Taktisk evne til at gøre dig spilbar i det tomme rum.
Forståelse for og brug af taktikken Stak samt mand-mand forsvar.
Du skal vide, hvad det vil sige at være "handler".
Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet.
Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til et nyt skoleår ;) Husk vi starter i DGI - jeg glæder mig til at se jer igen efter en god lang sommerferie.
Øvelsesguide til Ultimate: Baghåndskast
baghåndskast og forhåndskast.docx
Lektie til i dag:Genlæs side 45-49 i kompendiet.I dag arbejder vi med: Kaste- og gribeteknik (baghåndskast øvelse med løb og intro til forhåndskast).T-shirt cut + Kamp
Ultimateforløb DSFU.pdf
I dag arbejder vi med:Pivotering - SmørklatT-shirt cut med vendingLange kast (hammerkast)
Ultimate - Hammerkast
Husk både indendørs- og udendørssko! Hvis vejret er godt spiller vi Ultimate på boldbanerne bag DGI-hallen.
Ultimatekompendium.pdf
I dag skal I være i stand til at forklare hvordan man udfører et baghåndskast, forhåndskast og hammerkast/upsidedown samt griber discen. Genlæs derfor side 12-15 i vedhæftede Ultimatekompendium. Tag også et kig på vedhæftede Spirit scorekort, som vi
Spiritkort.pdf
Læs de første 3 sider om kondition i vedhæftede dokument (frem til "De fysiologiske ændringer ved konditionstræning"). Vær i stand til at forklare, hvad kondition er.
Konditionstræning - teori C niveau (1).docx
Vi forbereder os på forløbsprøven (både en teoretisk OG en praktisk prøve) næste gang. Der skal være styr på de praktiske punkter, der står i vedhæftede dokument og man skal i det færdige spil kunne se udøvelsen af "Spirit of the game", spillets regl
Faglige mål Ultimate.pdf
Holdet - idrætspsykologi (5).pdf
Rubric Ultimateforløb med fokus på basale tekniske og taktiske færdigheder.docx
I dag har vi forløbsprøve i Ultimate. Prøven består af både en lille teoretisk prøve (medbring skriveredskab) samt en praktisk prøve (teknik + færdigt spil).OBS! Vi er indenfor i DGI-hallen i dag!
Sidste gang inden efterårsferien. Vi taler om eksamensgrupper i idræt og afprøver nogle af de boldspil, I udviklede i slutningen af 1.g eller hvad I nu ellers har lyst til;)
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Funktionel træning og muskelarbejde.
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i funktionel træning som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. I hver lektion skal I desuden lære en ny måde at sammensætte træningen på.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måder at sammensætte træningen på.
I skal kunne:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde.
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde.
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde.
- Opnå teoretisk viden om muskelarbejde i funktionel træning.
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer.
- Støtte, motivere og korrigere og tælle for klassekammeraterne.
Indhold
Kernestof:
Vi starter med at udarbejde drejebøger om opvarmningsprogrammer, rulleskøjteløb, boldbasis og Ultimate i jeres eksamensgrupper og går igang med et nyt forløb om funktionel træning i dag. Lektien til i dag er læsning af nedenstående dokument om funkti
Kompendium til funktionel træning (2).pdf
Skabelon til drejebog idræt C.docx
Ultimate drejebog idræt C fiktivt eksempel til La Santa.docx
Vi starter med drejebøger i 10 minutter. Herefter opvarmning og dagens WOD: Ladder (10-8-6-4) med 6 øvelser: Push upsAtomic situpsSquatsGrass hoppersWalking lungesKettlebell Swing
Kettlebell Swing
How To Do Perfect SQUAT | FITNESS SPECIAL | SQUATS For Beginners | WORKOUT VIDEO
Crossfit – Funktionel træning i gymnasiet - Gymnasieskolernes Idrætslærerforening
10 minutters drejebog og herefter arbejde i matrixgrupper med 4 nye øvelser og dagens WOD: Fight gone bad!
How to do burpees properly
CrossFit Broad Jump - Northstate CrossFit
CrossFit Wall Ball Shot - Northstate CrossFit
Inden du fortsætter til Google Søgning
I får 10 minutter i starten af timen i dag til at færdiggøre de to drejebøger i hhv. rytmisk opvarmning og Ultimate!Herefter arbejder vi i 6 grupper med 4 i hver gruppe med at få 4 øvelser på plads, som skal indgå i dagens WOD. I filmer hinanden så I
4 øvelser atomic situps, kettlebell swings, goblet squats, push ups.docx
Crossfit Terminologi.docx
Læs til i dag: Musklens tre arbejdsformer.pdf Vi undersøger forskellen på muskeltræning af isolerede muskelgrupper (Trim-lokalet) og funktionel træning.
OBS!Vi har kun den ene halvdel af idrætshallen i dag pga. julekoncert!
What Happens to Your Body When You Do 100 Burpees Every Day
Kettlebell Swings: How To, Muscles Worked, Benefits & MORE (de første 3 minutter af videoen).
Cardio exercises: Mountain Climber
Læs følgende 4 dokumenter til i dag:Crossfit (1).pdf(læs kun den første side)Funktionel træning De 4 bevægemønstre.docx (vigtigst)
How To Do A Squat Jump | The Right Way | Well+Good
Kroppens muskler også på LATIN.pdf
Forløbsprøve i funktionel træning. Praktisk og teoretisk prøve. Nedenstående vedhæftede dokumenter er samlet set vores teori i forløbet. Den praktiske del af prøven/dagens WOD: AMRAPSamuel vil gerne stå for udstrækningen.
Musklens tre arbejdsformer.pdf
Billedoversigt over kroppens muskler.docx
Styrketræning, c-niveau (2).pdf (skimmelæs).
Crossfit (1).pdf
Funktionel træning De 4 bevægemønstre.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Drejebøger i Ultimate og rytmisk opvarmning
23-11-2023
Små videoer af de 5 crossfit-øvelser
07-12-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
2.g danseperformance + Les Lanciers.
Indhold
Kernestof:
Vi går igang med jeres 2.g-dans i dag.
Kreahjulet 2 (2).pdf Labans bevægelseselementer (3).pdf
2.g-dans: Vi rejser jorden rundt
Lektie:
Labans bevægelseselementer (3).pdf
Vi arbejder videre med 2.g-dans. Vi begynder at koordinere og øve dansesekvenserne. Alt skal være lagt ind på vores fælles googledocs.
Vi arbejder videre med jeres 2.g dans! (vi har 8 lektioner tilbage til arbejdet med dansen incl. lidt Lanciers).
2.g dans
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Træningsprojektet og kondition
Faglige mål:
Eleverne skal i dette forløb udforme, gennemføre og evaluere deres eget træningsprojekt.
Indhold
Kernestof:
Coopertest skema.pdf
Skema til beregning af kondital ud fra pendulløbetesten..html
konditalskema_marina_aagaard.jpg
Træningsprojektet 2024.docx
Til i dag skal du have gjort følgende:
Læs side 96 - 103 i "Idræt C - teori i praksis" om træningslæreog konditionstræning. Medbring bogen.
Sådan løber du 10-20-30-løb
Som lektie til i dag skal I måle jeres hvilepuls: Mål jeres hvilepuls om morgen inden I står op. Hvor mange pulsslag på 1 minut? Mål den et par dage i træk.Overvej hvorfor kvinder kan opnå det samme kondital som mænd ved kortere løb i bip-testen.Vær
Kig på disse links i fht. intervaltræning og overvej om det er noget du kan bruge ;) Desuden skal du kunne svare på:
Guidede lyd-ture: Sådan løber du intervaller
De andre forsvarsspillere, som ikke markerer kasteren direkte, må gerne være tæt på kasteren, men der er visse regler, der skal overholdes:
Læs vedhæftede dokument om teampsykologi. Det er en del af pensum: Holdet - idrætspsykologi (5).pdf
Spiritkort.pdf
Se nedenstående video om taktikken "Stack". Vi prøver den af i dag.
Introduction to the Vertical Stack in Ultimate Frisbee
I får tid i denne lektion til at arbejde med jeres træningsrapport.
Medbring grundbogen "Idræt C - teori i praksis. Læs hjemmefra side 96 - 105 + Kapitel 10 (side 118-124).
Træningsprojektet 2024.docx genlæs også dette dokument hjemmefra.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Disco, Cha Cha Cha og dansens historie
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til i dag. Vi kigger på nedenstående dokumenter i lektionen.
DISCO dans øvelser incl. John Travolta (1).docx
Labans bevægelseselementer (3).pdf
Husk sko i dag. Vi skal spille basket!
Discodans serie i eksamensgrupperne.docx
Dansens Historie - teoriafsnit til pardans (5).docx Læs dette dokument om dansens historie.
Disco systime idræt C dans og udtryk.docx Læs dette dokument om discodans.
Slow Cha Cha Cha Music 005Afsnit
Basic Cha Cha TOP TEN STEPS & RoutineKigger vi på i lektionen.
Drejebog - skabelon.docx
►BEST CHA CHA CHA MUSIC EVER | Dancesport & Ballroom Dance Music
Earth, Wind & Fire - September (Official HD Video)
Christopher - Told You So (Official Video)
100 dage - Google-søgning
phil collins dancing in the street - Google-søgning
joey moe klar på mig nu - Google-søgning
Meghan Trainor - All About That Bass (Official Video)
Basic Cha Cha TOP TEN STEPS & Routine
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- løbemønstrespil.
Der er fokus på de basale bevægelser i basketball, samt de basale spilelementer.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Jumpstop, pivotering samt give and go
- tripple threat (skud, dribling eller aflevering)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinte)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- zoneforsvar og personlig opdækning
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede dokument om basketball.
Genlæs grundigt til i dag: Basketball (4).pdf Hav fokus på reglerne, kaste-gribeteknik og to-taktsrytme/lay- up! Se nedenstående 4 korte videoer om lay-up.
Højrehånds lay-up bagfra.MTS Højrehånds lay-up forfra.MTS Venstrehånds layup bagfra.MTS Venstrehånds lay-up forfra.MTS
Lay up: https://www.youtube.com/watch?v=q4IqeXob_qg
Som lektie til i dag ses nedenstående videoer:The Give-and-Go | Basketball
I lektionen:Fast Break: Real Madrid: 12.D8 V-cut: 12.C5
Læs kapitel 4.2. Energisystemet s. 42-44 som lektie til i dag: Idræt c aerobt og anerobt arbejde.pdf I skal i store træk have styr på hvad forskellen på aerobt og anerobt arbejde er. Vi taler om det i lektionen ud fra papirerne. I skal ikke kunne nog
Genlæs også om taktik s. 209-10 i kompendiet: Basketball (4).pdf
12.B5
How to Get into Triple-threat Position in Basketball
Læs kapitel 4.3. "Ilttransportkæden -iltens vej fra lunger til muskelcellerne" s. 44-48 som lektie til i dag: Idræt c aerobt og anerobt arbejde.pdf I skal i store træk have styr på ilttransportkæden. Vi taler om den i lektionen ud fra papirerne. I sk
Se denne video om Triple-threat position til i dag:How to Get into Triple-threat Position in Basketball
Skabelon til drejebog idræt C.docx
DREJEBOG FOR BASKETBALL.docx
Vi evaluerer undervisningen i slutningen af lektionen. Medbring computer.
Five Jump-stop Options to Take Over the Paint | Basketball Drills | Separation Team
Basketball (4).pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition
Indhold
Kernestof:
Repetition af disciplin inden for færdighedsområdet "musik og bevægelse: Cha Cha Cha og disco.I skal arbejde selv med de to danse. Få repeteret dansene og finpuds jeres drejebog. Aflevér drejebogen i afleveringsmappe her i lectio i slutningen af lek
Basic Cha Cha TOP TEN STEPS & Routine
Drejebog - skabelon.docx
Repetition af discipliner inden for færdighedsområdet "musik og bevægelse: Opvarmningsprogrammer, Cha Cha Cha og disco. De grupper, der ikke fik vist deres discodans før jul, viser den i dag. Alle grupper viser mig deres Cha Cha Cha grundtrin og vari
Repetition af discipliner inden for færdighedsområdet "klassiske og nye idrætter": Funktionel træning og rulleskøjteløb.
Skabelon til drejebog idræt C.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631700631", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631700631", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52631700631" }