Holdet 2022 id/md - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Janni Laurberg Westerdahl, Per Leegaard
Hold 2022 id/md (1md id, 2md id, 3md id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis: Boldspilsfamilierne og spiludvikling 1
Titel 2 Rulleskøjteløb og motorisk indlæring
Titel 3 Rytmisk opvarmning - fra hvile til arbejde.
Titel 4 Boldbasis: Boldspilsfamilierne og spiludvikling 2
Titel 5 Ultimate, kondition og teampsykologi
Titel 6 Funktionel træning og muskelarbejde.
Titel 7 2.g danseperformance + Les Lanciers.
Titel 8 Træningsprojektet og kondition
Titel 9 Disco, Cha Cha Cha og dansens historie
Titel 10 Basketball
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Rulleskøjteløb og motorisk indlæring

Faglige mål:
At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte tekniske elementer inden for rulleskøjteløb.
At træne et selvvalgt teknisk element og anvende teori til at reflektere over personlige motoriske læringsfaser.

Beskrivelse af fokuspunkter i forløbets 4 faser:
• Basis:  Grundstilling - tyngdepunktsplacering, grundlæggende skøjteteknik, grundlæggende bremseteknik.
• Teknik:  sving - paralleldrejning, rødspætter, t-bremse eller klodsbremse, vending fra forlæns til baglæns, fart-bremse.
• Personligt færdighedsmål: teknisk udfordring – selvstændig træning, logbogsrefleksion over læringsfaser
• Forløbsprøve: visning af basisteknik og personligt træningsmål

Teoristof i forløbet:
• Lone Wiegaard: Motorik-ABC til underviseren s. 9-13
• Idrætsportalen (Gyldendal):
• Rulleskøjteløb, øvelsesbank: Fire videofilm –i alt 5 minutter (inspiration til personligt færdighedsmål).
• Sving –paralleldrejning, rødspætter forlæns, vending fra forlæns til baglæns, cross-over forlæns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forløbsprøve i rulleskøjteløb 27-02-2023
Teoriprøve rulleskøjteløb 01-03-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning - fra hvile til arbejde.

I skal i grupper lave et rytmisk opvarmningsprogram.

I forventes efter forløbet at:
- Have forståelse for opbygningen af et alment opvarmningsprogram.
- Kunne udvise musikforståelse (musikvalg - passer tempo til øvelser, startes på 1. taktslag, øvelser som passer til 4 eller 8 taktslag).
- Kunne udføre øvelser teknisk korrekt (fx strakte fodled i hop, totalbevægelser, tyngde i sving).
- Kunne sammensætte et opvarmningsprogram med ovenstående samt med progression i forhold til opvarmningens fysiologiske effekter.


Teori-praksis kobling:
- Kunne redegøre for opvarmningens fysiologiske effekter og forklare hvad der sker i kroppen fra hvile til arbejde.
- Kunne forklare forskellige typer af bevægelser og musikvalget til disse.
- Kunne forklare brugen af flowmodellen til valg af sekvenser og øvelser.

Omfang:
- Musik og bevægelser (Idræt ...)
- Flowmodellen  (Idræt C)
- Opvarmning ()
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ultimate, kondition og teampsykologi

Indhold og formål:

Forløbet består af 8 moduler. Indholdet i modulerne består af opvarmning med disc, tekniske elementer og bevægelsesmønstre samt småspil og/eller kamp. De teoretiske elementer i forløbet er spillets regler, taktik og fairplay. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve med udgangspunkt i de gennemgåede elementer samt evnen til at kunne deltage i det færdige spil. Drejebøger udarbejdes i grupper.

Formålet med Ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af Ultimate, hvor nøgleordene er overblik, præcision og spilbarhed. Basale kaste- og gribeteknikker læres og forsvars- og angrebsmuligheder øves og der arbejdes med taktiske muligheder.

Faglige mål:
At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for Ultimate.
At udvikle brugbar holdtaktik i selvstændigt holdsamarbejde.
At analysere Ultimatespillet i forhold til kroppens kondition.


Fokuspunkter/hvad I skal kunne efter forløbet:
Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision.
Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk. Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk. Gribe discen med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt.
Gribe discen med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det.
Udføre et cut og modtage discen.
Pivotere og aflevere discen til en makker under pres.
Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar.
Taktisk kendskab til basale regler og "Spirit of the game".
Taktisk evne til at gøre dig spilbar i det tomme rum.
Forståelse for og brug af taktikken Stak samt mand-mand forsvar.
Du skal vide, hvad det vil sige at være "handler".
Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet.
Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Funktionel træning og muskelarbejde.

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i funktionel træning som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. I hver lektion skal I desuden lære en ny måde at sammensætte træningen på.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måder at sammensætte træningen på.
I skal kunne:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde.
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde.
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde.
- Opnå teoretisk viden om muskelarbejde i funktionel træning.
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer.
- Støtte, motivere og korrigere og tælle for klassekammeraterne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebøger i Ultimate og rytmisk opvarmning 23-11-2023
Små videoer af de 5 crossfit-øvelser 07-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojektet og kondition

Faglige mål:

Eleverne skal i dette forløb udforme, gennemføre og evaluere deres eget træningsprojekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Basketball

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- løbemønstrespil.
Der er fokus på de basale bevægelser i basketball, samt de basale spilelementer.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Jumpstop, pivotering samt give and go
- tripple threat (skud, dribling eller aflevering)  
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinte)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- zoneforsvar og personlig opdækning
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer