Holdet 2022 Id/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Gitte Ebbe Jørgensen, Ole Nisbeth
Hold 2022 Id/s (1s Id, 2s Id, 3s Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning til musik og Boldbasis og Team/Holdet
Titel 2 Funktionel træning og Anatomi - Bevægelseslære
Titel 3 studietur med idræt
Titel 4 2G dans - kropsudtryk (laban og kreahjulet)
Titel 5 Rulleskøjteløb og 2G dans
Titel 6 Pickleball / lanciers og doping
Titel 7 trænigsprojekt / ultimate / træningslære/kravsanal
Titel 8 Dans og musik og krop
Titel 9 Sundhed og testing
Titel 10 repetition af discipliner og teoretisk stof
Titel 11 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning til musik og Boldbasis og Team/Holdet

Lærer : GJ har haft holdet fra 10 november til jul med opvarmning til musik og start på boldbasis.

Der arbejdes i opvarmning til musik med tælling af musik - der arbejdes med de 6 elementer i opvarmningsprogram. Eleverne arbejder med opvarmningsprogram og formidler disse til klassen - der udarbejdes en drejebog.

Les Lanciers. Der arbejdes med chassée trinene og med kropsudtryk. Der arbejdes med alle ture i Les Lanciers  - 1 til 5 tur. Disse danses til Gallaballet på skolen d. 28 april

Boldbasis. Der arbejdes udfra boldbasisdokument for kaosbold. Der arbejdes med spilhjulet og der arbejdes med flow udfra forskellige boldspil som lærerformidles med fokus - Dirigenten/stjæle haler og Nørreport med fokus på at se op samtidig med dribling. Madrasbold med samarbejde - ringbold med både bredde og dybde - Stjæle kegler med nivellering af holdenes faglighed - Jokerball med analyse og strategi - eleverne arbejder med at konstruere et boldspil som formidles og justeres af spilhjulet ift flow. Der laves drejebog .... der læses dokument om "holdet / team" med faser og forskellige teams ....
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Funktionel træning og Anatomi - Bevægelseslære

Vi arbejder med funktionel træning, som er muskeltræning hvor flere led typisk indgår. Vi arbejder med teori/praksis kobling hvor teorien omkring muskelarbejde / ledbevægelser kobles på de forskellige øvelser, ligesom vi er i fitnesslokalet og analyserer de forskellige maskiner for hvilke muskler der trænes. Vi arbejder med forskellige elementer i funktionel træning. Every Minut On The Minut (EMOTM) - samt AMRAP - As many Rounds as possible samt Sudden Death. Vi arbejder med forskellige øvelser og ser på hvor fysisk krævende de er. Vi arbejder med : push-ups, mountainclimbers, AB-roller, ropeslamming, Wallball, Kettlebellswing, russian twist, Atomic situps, Burpees, box jumps, squats, tyre flip,
Der afholdes forløbsprøve som Sudden Death, hvor 6 øvelser laves første 4 gange - så 8 gange osv - indtil eleven ikke kan mere.
Vi arbejder med test i fitnessrummet ligesom vi laver bronzecirklen som test hvor vi analysere bevægelserne
Vi arbejder med at implementere anatomi og bevægelseslære ind i diverse øvelse samt viden om hvilken muskeltræningstype vi træner i funktionel træning fra B for bedre idræt s. 37-64 og ( 105-123 )
Eleverne laver drejebog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 studietur med idræt

2s og 2Z er på studietur i Alicante.
Idræt bidrager med Mountainbiking/Surfing/Beachvolley/Beachfotball samt padeltennis
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2G dans - kropsudtryk (laban og kreahjulet)

Udfra Labans bevægelsesteori og oplæg - arbejder klassen med et tema mhp 2G dans - kravet er alle bevægelsesplaner og bevægelsesfigurer skal inddrages og at selve seancen max. varer 7 minutter.
Alle 2 G. klasser deltager i en konkurrence, hvor et dommerpanel bedømmer.

2Sarbejder med temaet "kønsroller" i alle mulige afskygninger.

Ved siden af labans bevægelsesrepertoire samt kreahjulet, som bruges til at strukturere dansen læses

Aerob / anaerob stofskifte samt træning i B for bedre idræt - og det kobles både på boldbasisforløbet samt når klassen når til Ultimate senere hvor stoffet genopfriskes og bruges i forbindelse med bl.a. kravsanalyser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rulleskøjteløb og 2G dans

Vi arbejder (videre) med 2G dans udfra labans bevægelsesrepertoire og 2Z krerer dans - og 2S tema er "kønsroller"

Vi arbejder med rulleskøjteløb med start / brems / drejning / slalom - crossovers - pump øvelser - jump - baglænsløb og baglænsløb med crossovers

Vi bruger bl.a. evighedsstikbold - at køre som tog - staffetter - tagfatlege samt teknik træning.

Der er forløbsprøve i rulleskøjteløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball / lanciers og doping

Pickleball.
Vi arbejder med regler, basis tællesystem, greb på battet, dinke-dinke,  Serv - servereturnering - Flugtninger - 3. ball - shot- drop -  Lob og drop.

Med slagserier : dinke - dinke - dinke;  Serv - returnering - drop - flugtninger som serie, serv - returnering - drop - dink - dink - dink;  dink/dink/dink - lob og drop. - og spil

Vi arbejder med alle ture i les lanciers.

Vi arbejder med doping (epo og aas) både naturvidenskabeligt og humanvidenskabeligt og ser dokumentarfilm om emnet. Vi arbejder med henblik på at kunne skrive SRO opgave og gå til årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 trænigsprojekt / ultimate / træningslære/kravsanal

Vi arbejder med træningsprojekt hvor der testes kondition / muskelstyrke og muskeludholdenhed - med bib/arm og mave.
Elever laves træningslogbog og der trænes som lektier.
Der løbes interval i timerne med puls over 180 - 10/10 og 10-20-30 princippet udviklet af Jens Bangsbo.
Der afsluttes med test og elevernes laver en træningsrapport, udfra gennemgang af træningslære (som udleveres som kompendium af Ole Nisbeth)
Der arbejdes i træningslæren også med de fysiske krav (arbejdskravsanalyse), som bygger ovenpå den teoretiske viden fra 2G.

Vi arbejder med Ultimate samt aerob/anaerob stofskifte og træning.
Vi arbejder teknisk med kaste og gribeøvelser statisk og dynamisk med indløb og med modløb - der arbejdes med V-cut og temposkift.
'vi arbejder med længde på kaste samt forskellige boldspil som opøver præcision (fx. ringball fra boldbasis).
Der arbejdes med spil og regler
Vi arbejder med Ultimates fundament, sportens fairplay.
Vi arbejder med spaltnings- respirationsprocesser og Anaerob effekt/kapacitet samt Ficks princip med minutvolumen og den arteriovenøse iltdifference - udover lungernes anatomi og fysiologi.
Elever udarbejder drejebog og der afsluttes med forløbsprøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dans og musik og krop

Vi arbejder med dans til musik - det vil sige disco dans - fra Gyldendals idrætspraktik med Elisabeth Dalsgaard - vi arbejder med V-step, Steptouch, Sidestep, Box-step, Grapewine, krydsover, chassé, Kick-ball-change uden og med arme til disco dance music.
Vi arbejder med cha cha cha - grundtrin og variationer som promenade, under arm - begge vender - chase - Cubain breaks.
vi arbejder med Jive - grundtrin - væk fra hinanden - under armen - under armen og hip bump - og spark.
Vi arbejder med Les Lanciers - 5 tur - og ser på forskellene i kropsudtryk til de forskellige danse ...
der arbejdes med krop - både kropsudtryk - kropsformer og kropstyper.
ekto-/meso- og endomorf - og æble og pære form ... samt starter op på krop og sundhed

Samt studiedage i København med O-løb og svømning samt besøg til Medicinsk Museum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sundhed og testing

Vi arbejder med testning og sundhed - udfra sundhed i B for bedre idræt og kropsyper og livsstilsygdomme (elevfremlæggelse tidligere)  - og tester fysiologisk for statisk udholdenhed - anaerob effekt - kondition - hoppehøjde - fedtmåling - makimal styrke på fitnessmaskiner - Wallsit - wingate rune

Vi arbejde med opvarmningsprogrammerne til musik - repetition - samt rulleskøjteløb og funktionel træning

Og vi er på karriedag på Bornholms Hospital - hvor faggrupper underviser  i deres uddannelse og deres virker på et hospital
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 repetition af discipliner og teoretisk stof

Vi repeterer Boldbasis/Ultimate + Opvarmning til musik/dans og musik + funktionel træning/ rulleskøjteløb - pickleball

Og alle 5 ture i Les Lanciers

Vi repeterer al det teoretiske stof i pensum med elevinducerede besvarelser af forskelligt stof fra de forskellige fakulteter samt gamle idrætscases

Eleverne skriver SRP i 2 uger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer