Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Maria Christina Røjbek
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi  og mikrobiologi
Titel 2 Kost, fordøjelse og sundhed
Titel 3 Genetik
Titel 4 Intro økologi
Titel 5 Mikroorganismer og immunologi
Titel 6 Idrætsfysiologi
Titel 7 Nerver og rusmidler
Titel 8 Forplantning og hormonforstyrrende stoffer
Titel 9 Økologi
Titel 10 Genetik og genteknologi
Titel 11 Populationsgenetik, evolution og bioinformatik
Titel 12 Enzymer
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi og mikrobiologi

Fokusområder:
Cellers opbygning, forskellige celletyper, cellemembranen, transportprocesser: diffusion, faciliteret diffusion, osmose og aktiv transport, mikroorganismer, bakterier, bakterievækst

Kernestof:
Biologi i udvikling, Nucleus 2014; sider: 9-21
Biologi i udvikling B-niveau - Mikrobiologi; sider: 97-113

Supplerende stof:
Animation af cellens strukturer: https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8
Animation af Hypertone, hypotone og isotone opløsninger: https://www.youtube.com/watch?v=rMa9MzP19zI
Animation af aktiv og passiv transport: https://www.youtube.com/watch?v=Gecu_RKFPho
Metafor aktiv transport, japansk metro: https://www.youtube.com/watch?v=b0A9-oUoMug

Øvelser:
Mikroskopi af celler: gær vandpest og blodlegemer
Osmose i kartofler
Forsøg med bakteriespredning

Skriftligt arbejde:
Rapport: Osmose i kartofler
Journal: Bakteriespredning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplæg om mikrobiologi 02-12-2022
Bakterievækst 09-12-2022
Forsøg med bakterier 12-12-2022
Osmose i kartofler 21-12-2022
Elevoplæg mikroorganismer 15-08-2023
test 14-11-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kost, fordøjelse og sundhed

Fokusområder:
Næringsstoffernes opbygning, kost, energi, fordøjelse, fordøjelsesenzymer, omsætning af glukose, blodsukkerregulering, glykæmisk indeks, diabetes, sundhed, kostråd

Kernestof:
Fysiologibogen, Nucleus 2013; sider: 148-175
Biologi i udvikling, Nucleus 2015, sider: 75, 86-101
Biologi til tiden: 16-17 (pdf)

Supplerende materiale:
Pjece, Sådan virker din krop med diabetes. Diabetesforeningen
Frida - database med fødevaredata udgivet DTU Fødevareinstituttet
Artikel diabetes: https://diabetes.dk/forskning/viden-om-diabetes/diabetes-kort-fortalt
De officielle kostråd: https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima/
Dokumentar: Inside the living body, National Geographic 2007: https://www.youtube.com/watch?v=yuXkfli5iB8

Øvelser:
Bygge næringsstoffer med molekylesæt
Lave screencasts om fordøjelsessystemet
Forsøg med blodglukose og glykæmisk indeks
Forsøg med spytamylase og stivelsesnedbrydning

Skriftligt arbejde:
Rapport over blodglukose og glykæmisk indeks
Rapport over forsøget med stivelsesnedbrydning og spytamylase
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik

Fokusområder:
Gener, kromosomer, celledeling, mitose, meiose, klassisk genetik, Mendels love, stamtræer, autosomal og kønsbunden arv, blodtyper, nedarvning, 2-gensnedarvning, DNAs og RNAs opbygning, proteinsyntese, det centrale dogme, den genetisk kode, mutationer, genetiske sygdomme.

Kernestof:
Biologi i udvikling, Nucleus 2015; sider: 168-185, 189-203

Supplerende stof:
Blodtype spil: https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/
Animation: What are DNA and Genes: https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/dna
DNA cocktail: https://www.youtube.com/watch?v=rESHv7d7O88
Biostriben om Gregor Mendel og arvelighed, Biotech Academy
ELDON vejledning til blodtypebestemmelse

Øvelser:
Vores forskellige egenskaber
Blodtypebestemmelse
Protein Synthesis Race (HTML5) https://biomanbio.com/HTML5GamesandLabs/LifeChemgames/protsynthracehtml5page.html
DNA cocktail med jordbær og ananas

Skriftligt arbejde:
Rapport over blodtypebestemmelse
Genetiktest
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Intro økologi

Fokusområder:
Økosystemer, energi, fotosyntese, fødekæder, respiration, nedbrydning,  næringsstoffer, stofkredsløb, kulstofs kredsløb, kvælstofs kredsløb, konkurrence, vandløbet som økosystem, abiotiske og biotiske faktorer, ilt, lys, alger, planter, insekter, mikroorganismer, iltoptagelse, forurening, naturlig og reguleret å, økologisk fodaftryk, drivhuseffekt, biodiversitet.

Kernestof:
Biologi i udvikling, Nucleus 2015; sider: 22-39, 50-66, 71-73

Supplerende materiale:
Undersøg Naturen, elevens bog; sider: 41-48
Artikel: Stor FN-rapport: En million dyre- og plantearter er truet af udryddelse. DR Nyheder, 6. maj 2019

Øvelser:
Vandløbskvalitetsbedømmelse af å; Økologisk vandkvalitet og Biokemisk iltforbrug, BI5

Skriftligt arbejde:
Rapport over vandløbskvalitetsbedømmelse af å

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandløbsbestemmelse 02-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Mikroorganismer og immunologi

Fokusområder:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, mikroalger, bakterier og virus, infektionsbiologi, infektionssygdomme, immunforsvarets opbygning, immunrespons, allergi, immunologisk test ELISA, Mononukleose, Influenza, corona, HIV, HPV, antibiotika, antibiotikaresistens, vacciner, antivirale midler, osmose og osmoregulering.

Kernestof:
Mikrobiologibogen, Nucleus 2021, sider: 9-49, 71-106
Biokemibogen, Nucleus 2010, sider: 33-37
Biologi i udvikling - B-niveau, Mikrobiologi, Nucleus, sider: 96-113
Biologi C+B, Systime, sider: 146-147
Fysiologibogen - den levende krop, Nucleus 2006, sider: 104-121

Supplerende stof:
Mikrobiologi, den store danske: https://denstoredanske.lex.dk/.taxonomy/3428
You-Tube klip om udvikling af resistens hos bakterier: https://www.facebook.com/Harvard/videos/10153674766881607/
Dokumentar: Den dag penicillinen ikke virker. Udgivet af DR i 2016
Animation af influenzasmitte: https://www.youtube.com/watch?v=Rpj0emEGShQ
Animationsfilm og immunforsvaret: https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y
Animation Corona, Nucleus: https://www.youtube.com/watch?v=5DGwOJXSxqg
Artikel: Tilbage til begyndelsen: To kurver og en ukendt sygdom. Rasmus Kristoffer Pedersen, post.doc., PandemiX Center
Interaktiv SIR model: https://www.rasmuspedersen.com/SIR/

Øvelser:
Koncentrationsbestemmelse af gær vha. spektrofotometri
Interaktiv øvelse med SIR-modellen
ELISA
Måling af saltholdighed og pH i havvand og saltsø, Alicante

Skriftligt arbejde:
Koncentrationsbestemmelse vha. spektrofotometri
Skriftlig eksamensopgaver
ELISA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Idrætsfysiologi

Fokusområder:
Åndedrættet, lungeventilation, blodkredsløb, gasudveksling, hjerte, puls, blodtryk, skeletmusklernes opbygning, muskelkontraktion, muskelaktivering, muskelarbejde, musklernes energiomsætning, respiration, ATP, glykolyse og laktat, kondition, kondital, muskeltræthed.

Kernestof:
Fysiologibogen - den levende krop, Nucleus 2013; sider: 46-96
Bioteknologi 4, Nucleus 2016; sider: 49-55

Supplerende stof:
Animation lungerne: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/lunger/illustrationer/animationer/hvordan-fungerer-lungerne/
Animation af hjerte: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=XDy42OZSqBM
Animation af hjerte 2: https://www.youtube.com/watch?v=ebzbKa32kuk
Animation af ECG: https://en.wikipedia.org/wiki/Purkinje_fibers#/media/File:ECG_Principle_fast.gif
Animation af muskelproteinbevægelse, Nucleus: https://www.youtube.com/watch?v=OYCcGimbCro

Øvelser:
Dissektion af grisehjerte
Måling af puls og blodtryk i hvile og under arbejde
Bestemmelse af lungeventilation og vitalkapacitet med vippespirometer
Måling af lungekapacitet med lommespirometer
Måling af kondital på kondicykel

Skriftligt arbejde:
Rapport over konditalsbestemmelse
Eksamensopgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Nerver og rusmidler

Fokusområder:
Nervesystemets opbygning, nervecellen, natrium-kaliumpumpen, aktionspotentialet, synapsen, transmitterstoffer, fremmende og hæmmende synapser, agonist, antagonist, koffein, nikotin, alkohol,

Kernestof:
Fysiologibogen - den levende krop, Nucleus 2013; sider: 9-26, 30-32, 40-45
Alkohol - dialog, Henrik Rindom, Sundhedsstyrelsen; sider 1-8
Biologi i udvikling B, Nucleus 2017; sider 33-35

Supplerende materiale:
Artikel: Unge bornholmere: Stoffer er let tilgængelige, DR.dk, Bornholm, 6. november 2015
Artikel: Unge under 18 bør ikke drikke alkohol, DR: https://www.dr.dk/nyheder/indland/unge-under-18-boer-ikke-drikke-sundhedsstyrelsens-nye-anbefalinger-om-alkohol
Rusmidlernes biologi: https://www.sst.dk/da/udgivelser/2005/rusmidlernes-biologi---om-hjerne-sprut-og-stoffer
Mouse Party - Interaktiv side om rusmidlers effekt: https://learn.genetics.utah.edu/content/addiction/mouse/
Drugs in the brain: https://drugsindehersenen.jellinek.nl/en/
Animation belønningscenteret:: https://learn.genetics.utah.edu/content/addiction/rewardbehavior
Explainer opioider: https://www.dr.dk/nyheder/indland/helt-vaek-paa-piller-flere-unge-soeger-hjaelp-til-komme-ud-af-opioidmisbrug

Øvelser:
Nerveledningshastighed
Alkohols indvirkning på nervesystemet - øvelse med alkoholbriller

Skrifteligt arbejde:
Rapport over alkohols indvirkning på nervesystemet

belønningscenter.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 Forplantning og hormonforstyrrende stoffer

Fokusområder:
Kønnet og ukønnet formering, hormonsystemets opbygning, kønshormoner, hormonregulering, hormonforstyrrende stoffer, kønsorganernes opbygning, menstruationscyklus, forplantning, befrugtning, prævention, kønscelledannelse, mitose, meiose, proteiners opbygning, doping, anabole steroider og EPO.

Kernestof:
Fysiologibogen - den levende krop, Nucleus 2013; sider: 13-14, 124-147
Bioteknologi A bind 3, Egebo L. A. et al, Nucleus 2019; sider: 111-115, 122-136
Biokemibogen, nucleus; sider: 166-172, 185-189
Kroppen i fokus; sider: 154-172, 185-189

Supplerende materiale:
Dokumentar: Reproduktion i fare. Fransk videnskabsprogram (Men in danger) 2007. Vist DR2 2012
Naturvidenskabelig metode, fra bogen Basal Videnskabesteori af Kasper Larsen  et al Gyldendal 2019, revideret af Maria Røjbek

Øvelser:
Screenscasts over kønsorganernes opbygning og reguleringen af kønshormoner

Skriftligt arbejde:
SRO (biologi og kemi) om doping: EPO og anabole steroider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Økologi

Dette forløb handler om økologi, hvilket er den viden der beskriver samspillet mellem de abiotiske (ikke levende) og biotiske (levende) faktorer i et økosystem. De økosystemer der er fokus på i dette forløb er skov og åbnet land.

Fokusområder:
Økosystemer, biotoper, produktion, fødekæder og fødenet, nedbrydningsprocesser, kulstof kredsløb, kvælstof kredsløb, fosforkredsløb, fotosyntesens mørke- og lysprocesser, pigmenter, respiration, succession, symbiose, biodiversitet, Shannon indeks, skoven som økosystem, skovbundens økologi, nedbrydere, næringsstofoptagelse, populationsbiologi, havets økologi, tropiske koralrev, polypdyr.

Kernestof:
Økologibogen, Nucleus 2009; sider: 6-42, 46-74, 79-81, 162-173

Supplerende materiale:
Animation af fotosyntese: Biostriben for Gymnasiet
Animation af respiration: Biostriben for Gymnasiet
Regnorme: https://www.youtube.com/watch?v=9ZHTerOJYMA
Shannon Biodiversitetsindeks

Miljøstyrelsens tekst om biodiversitet: https://mst.dk/natur-vand/natur/biodiversitet/
Miljøstyrelsens tekst om trusler på biodiversitet: https://mst.dk/natur-vand/natur/biodiversitet/hvad-truer-biodiversiteten/
MiljøGIS - kort over antal truede arter: https://miljoegis.mim.dk/cbkort?profile=miljoegis-plangroendk
Faktaark Naturnationalpark Almindingen
Artikel Fosforkredsløbet. Aktuel Naturvidenskab nr. 4, 2022
Artikel: Koralrev og overfiskning. Newton 29. januar 2012
Artikel: Biodiversitet: En million arter er truede – men vil det skade mennesket? Videnskab.dk maj 2019
Power point: CO2-opgørelse Bornholms Regionskommune, Viegand Maagøe, 2019

Øvelser:
Mikroskopi af spalteåbninger fra brændende kærlighed
Fotosyntese og respiration af plante i miniøkosystem
Biotopanalyse af forskellige skovtyper (Karakteristik af plantesamfund, primærproduktionsbestemmelse, fangstfælder til insekter, pH og temperatur i jord)
Jordbundsundersøgelser af jordbund i forskellige skovtyper (Vandindhold, humusindhold, krummestruktur og jordrespiration)
Frekvensanalyse med Raunkjærscirkel
Analyse af biodiversitet i vegetation - Shannon indeks

Skriftligt arbejde:
Rapport over biotopanalyse og jordbundsundersøgelser i en dansk skov
Fotosyntese og respiration i et miniøkosystem
Eksamens opgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Genetik og genteknologi

Fokusområder:
Kromosomer, celledeling, mitose, meiose, klassisk genetik, Mendels love, stamtræer, autosomal og kønsbunden arv, to-gens nedarvning, 1 og 2-gensudspaltning, epistasi, dominans og manglende dominans, DNAs og RNAs opbygning, DNA replikation, proteinsyntese, den genetisk kode, mutationer, genetiske sygdomme, PCR, gelelektroforese, DNA profil, DNA-sekventering, gensplejsning, transformation, CRISPR-cas9.

Kernestof:
Genetikbogen B + A, Nucleus 2014; sider: 11-69, 88-100, 138-154, 156-159

Supplerende materiale Genetik:
Biostriben: Genetik: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017292341-9916fe18-5303
Animation af proteinsyntesen: Transcribe and Translate a Gene (utah.edu)
Animation replikation: https://www.youtube.com/watch?v=TNKWgcFPHqw
Virtual Ribosom2 2,0 DTU Health Tech
Uniprot.org

Supplerende materiale Geneteknologi:
Animation af PCR: "Cycle Sequencing" Biology Animation Library - CSHL DNA Learning Center
Artikel: https://videnskab.dk/kultur-samfund/gen-debat-vil-du-vide-om-du-bliver-ramt-af-sygdom-i-fremtiden
Dokumentar: "Genetic me" af Lone Frank
Artikel Aktuel Naturvidenskab: Bakteriers immunsystem åbner døren til en ny æra for biologien
Dokumentar: "Vi fikser dine gener", DR2 2019
Forskerforedrag: DNA'en omkring os, Biolog Philip Francis Thomsen, lektor ved Århus Universitet

Naturvidenskabelig metode - videnskabsteori: Basal videnskabsteori af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov, Gyldendal 2018.
Videnskabelighedens tempel

Øvelser:
Den molekylære mikrobiologi og dens redskaber - DTU, Eduforce:
   1) Genotyping af gær-mutant på baggrund af PCR og gelelektroforese
   2) Test af restriktionsenzymer og plasmider
Transformation af E. coli med pGAL
Øvelse: Produktion af insulin i Det Virtuelle Laboratorium, Biotech Academy
2-gensnedarvning i majs

Skriftligt arbejde:
Nedarvningsopgaver og stamtræer
Eksamensopgaver
Rapport over DNA analyser fra DTU
Rapport over transformation med E. coli
Rapport over 2-gensnedarvning i majs

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Populationsgenetik, evolution og bioinformatik

Fokusområder:
Evolution, Lamarck og Darwins evolutionsteori, populationer, arter, populationsgenetik, Hardy-Weinberg-loven, allelfrekvens, fænotypefrekvens, genetisk drift, migration, mutationer, selektion, Binomialfordelingstest, artsdannelse, slægtskab, klassifikation, systematik, riger, domæner, stamtræer, genetiske afstande, bioinformatik, biodiversitet, e-DNA

Kernestof:
Genetikbogen B+A. Genetik, genteknologi og evolution, Nucleus 2014; sider: 70-87, 160-177
Økologibogen; sider 51-57
  
Supplerende stof:
Dokumentar: Charles Darwin and the Tree of Life

Øvelser:
Kønscellespanden - en klasserumsøvelse i HW og stikprøvestørrelser
HW-trainer
Livets træ: Interaktiv øvelser med fylogeni af medicinske planter: https://snm.ku.dk/besoeg-os/skoletjenesten/gymnasium/materialer/livets-trae/
Fylogeni af strudsefugle vha. evolutionært ur i programmet Geneious Prime: https://www.geneious.com/
Real-science, indsamling af e-DNA i Østersøen (1.g)
Identifikation af ukendt DNA vha. bioinformatik - BLAST

Skriftligt arbejde:
Opgaver til genetikbogen,
Eksamensopgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Enzymer

Fokusområder:
Proteiners struktur, enzymer, enzymtyper, enzymaktivitet, ølbrygning, kulhydraternes opbygning, gærsvampe, mikroorganismers vækst, gæring, respiration, glykolyse, citronsyrecyklus, elektrontransportkæde, kulhydraternes intermediære stofskifte,

Kernestof:
Fysiologibogen, Bidstrup et al. Nucleus - den levende krop; sider: 150-151
Biokemibogen, Nucleus, 2. udgave 2010; sider: 10-17, 25-33, 70-90, 121-125, 132-133, 198-199, 206-207
Økologibogen, Nucleus, 2012; sider: 23-26 (Biokemibogen sider: 121-130)

Supplerende stof:
Artikel: Ølbrygning - avanceret bioteknologi. Aktuel Naturvidenskab 5-2016
Carlsbergs -Øllets historie: http://videotool.dk/nntv/c745/v432
Ølbrygning Biotechacademy.dk
You tube klip: African Animals Getting Drunk From Ripe Marula Fruit: https://www.youtube.com/watch?v=AIDJ-sTuoO8

Øvelser:
Ølbrygning (Brygprocesserne: mæskning, urtkogning, gæring, flaskning og eftergæring)
Bestemmelse af densitet af urt (original gravity)

Skriftligt arbejde:
Skriftlige eksamensopgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer