Holdet 2022 MU/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Anders Bech
Hold 2022 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 basis musikteori
Titel 2 former og formanalyse
Titel 3 rytmer og groove
Titel 4 sang og sammenspil
Titel 5 akkordanalyse og funktionsanalyse
Titel 6 filmmusik - en kort introducktion
Titel 7 intro til klassisk musikhistorie
Titel 8 flydekor og basgange
Titel 9 højskolesangbogen - lyrik og musik og omvendt
Titel 10 kend din klassiker
Titel 11 sammenspil, og sang
Titel 12 teori
Titel 13 skriftlighed pop-rock arrangement
Titel 14 Jazz - fra New Orleans til fusion (del 1) EKSAMEN
Titel 15 Fugaen og polyfon musik
Titel 16 Händels Mesias - korfugaen og barokorkestret
Titel 17 Flamenco - kort fortalt
Titel 18 Rap musik og immigration i USA
Titel 19 koncert med Copenhagen Phill
Titel 20 Jazz - Fra New Orleans til fusion del 2  (Eksamen)
Titel 21 Teori 1 dicipliner
Titel 22 sang og sammenspil
Titel 23 pop og rock arrangement - skriftlighed
Titel 24 solosang
Titel 25 Wienerklassisk og sonatesatsform EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 basis musikteori

Dette fokus giver eleverne en begyndende forståelse af musik teori. Målet er gradvist at opbygge et sprog og en viden, der giver mulighed for musikalsk analyse - og dermed en nuanceret forståelse for den musikalske oplevelse.
Vi har haft fokus på følgende :
tonehøjde, nodeværdier, node systemet, G+F nøgler, basis intervaller, dur/mol/dim akkorder, akkordens opbygning, dur skalaen, toneartsbegrebet, kvintcirklen,

læsning: C-nøglen side 7-17 + 30-38

Vi har i forbindelse med undervisningen benyttet øvelser fra www.musikipedia.dk samt www.tartelet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 former og formanalyse

Med dette fokus har klassen haft fokus på det musikalske parameter FORM, samt instrumentation.

Vi har beskæftiget os både med auditiv og visuel analyse.

Gennem analyse af en række numre har vi beskæftiget os med forskellige formtyper indenfor pop og rock musikken samt numrenes instrumentation.

Vi har læst om de mest almindelige formtyper, AABA, Popform, Udvidet Popform samt strofisk form i forbindelse med Blues formen.

I forbindelse med lytning har vi diskuteret instrumenternes rolle i numrene som helhed

analyserede numre:

gruppearbejde og præsentationer af formanalyser af selvvalgte numre


- Sting: An Englishman in New York
- Harry Styles: As it Was

litteratur: Grønager, Rockmusik i tid og rum, side 34-43
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 rytmer og groove

Dette fokus har haft til hensigt dels at give eleverne de musikkundskabsmæssige redskaber til at afkode rytmik både i nodebillede og ved aflytning, og dels en forståelse af et stykke musiks samlede groove - altså et stykke musiks samlede rytmiske billede / rytmiske samspil

Vi har arbejdet med begreberne: puls, taktart, takt, nodeværdier, pauser, bindebuer, punkteringer, rytmisk notation, beat skema, beatmarkering, modrytmer, off beat, lifts, ostinat, swing/lige feeling

Undervisning har taget afsæt i diverse øvelser, rytmelæsning, SDS aktivitet, stomp,  samt groove analyser.

I groove analyserne har vi benyttet BEatskemaer i forbindelse med analyser af numrene:

- Sting: Englishman in New York
suppler med flere......

Literatur:

Grønager, Rockmusik i tid og rum, side 82-90
Rytmekompendie fra www.tartelet.dk
øvelser fra https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/rytmer/index.html
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 sang og sammenspil


Klassen har i forårssemestret haft mulighed for at deltage i et stort teaterkoncert setup - Gasolin. Koncerter for offentlighed.

klassen har selv arbejdet med følgende sammenspilsnumre:

- Tracy Chapman, Baby can I hold you
( trommer, klaver, bas, guitar, strings, perkussion, vokaler)

- Bill Withers, Ain't no Sunshine
(trommer, bas, klaver, strings, orgel, guitar, perkussion, vokaler)

Childish Gambino, Redbone
(vokaler, solistisk, klaver, diverse synth figurer, bas og trommer)

- John Lennon, Happy Christmas
(vokaler - sammen med 3g'er på instrumenter) - fælles koncert, juleafslutning

- Jul på Vesterbro
(vokaler - sammen med 3g'er på instrumenter) - fælles koncert, juleafslutning

-Valerie (udsat for 3 st. vokal, bas, trommer, synth blæs, strings, klaver) - forårskoncert

- Knocking on Heaven's door (udsat for vokal, klaver, guitar, trommer, bas, orgel)

Diverse enstemmige danske og engelske sange
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 akkordanalyse og funktionsanalyse

I dette forløb har vi haft fokus på tonalitet og akkordernes rolle i forhold til tonearter. Vi har introduceret kvintcirklen som redskab, talt om akkordernes trin i tonearten og lavet elementær harmonisk analyse.
Vi har endvidere talt om dur, mol og formindskede akkorder, samt septimakkorder.
Analytisk har vi fokus på  funktionsanalysen
hovedfunktioner
parallel funktioner
stedfortræder
afledning
kvart-kvint forudhold
kvart-sekst forudhold
Vekseldominant
bidominant
ufuldkommen dominant

litteratur:
Harmonik kompendie side 1-26 fra: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori.html


analyse numre:

- Beethoven, sonate nummer 14 (måneskinssonaten) analyse af akkorder i satsens første 4 takter)
- harmonisk analyse: Natten er så stille
- Diverse øvelser fra kompendie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 filmmusik - en kort introducktion

I dette forløb arbejder klassen med filmmusik. Gennem arbejde med diverse materiale danner vi os et indblik i filmmusikkens historie og udvikling - fra stumfilm til moderne filmproduktion, samt en teoretisk fundament til filmmusikanalyse.
Vi har arbejdet analytisk med afsæt i viden om typer af lyd og virkemidler:

tekster:
- dokumentarfilmen Score - a filmmusic documentary
- Pia Rasmussen m.fl. "Musikalsk produktion", systime, Ibog - afsnit om filmmusik - herunder f.eks. interview med komponist Jacob Groth, samt indblik i Lars Von triers arbejde med filmen Antichrist
- Jacob Jensen: filmmusik (historie)

- dialog
- reallyd
- lydeffekter
- diegetisk lyd / non-diegetisk lyd
- polariserende, parafraserende eller kontrasterende lydeffekter
- Mickey Mousing
- Foley lyde

Diverse filmklip:

- The Jazz Singer (uddrag): (https://www.youtube.com/watch?v=8SzltpkGz0M&t=29s&ab_channel=PorflePopnecker)

- Spiderman (uddrag) https://www.youtube.com/watch?v=p4QYcrR4KGU&ab_channel=ElizabethSink)


- UP, pixar (uddrag); https://www.youtube.com/watch?v=oPLJ8m-KeYA&ab_channel=SuperJambon

Spellbound, 1945 (uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=Qku4jtvtay8&t=4295s&ab_channel=RandomStuff

- Reservoir Dogs (uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=xerx80SWgkA&t=39s&ab_channel=BlackViewHD

analyse

Analytisk har vi arbejdet med registrantark og partiturlæsning af et uddrag af filmen Nattevagten, Ole borndal

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 intro til klassisk musikhistorie

Forløbet her giver eleverne et helikopterperspektiv på musikhistorien fra pytagoras til John Cage. Gennem en række slides og musikeksempler berører vi stilmæssige forskelle gennem tiden, samt diskuterer sammenhænge mellem samfund og musik. Særlig vægt lægges på wienerklassikkens vægtning af formmæssig balance og melodisk logik.
I forløbet har vi berørt korte uddrag af følgende eksempler:

- Kort introduktion til overtoner:
https://www.youtube.com/watchv=NBpVuemJl5c&ab_channel=KHansenMusic

- Overtonesang:
https://www.youtube.com/watch?v=vC9Qh709gas&ab_channel=Anna-MariaHefele

- koncert med overtonesanger:
https://www.youtube.com/watch?v=k9YRGBUQBKo&ab_channel=PixnersBACKstage



- Gregoriansk sang:
- Palæstrina, Missa Brevis:
- Jacobo Peri: Tu dormi, e 'l dolce sonno
- Händel: music for royal firework
- Händel: And he shall purify (fra Händels messias)
- Johan Sebastian Bach: Fuga i Gmol
- Mozart: Symfoni nr. 40 i g-mol (1773), sats 1
- Haydn, Symfoni nr. 45, sats 1
- Beethoven symfoni (skæbnesymfonien), sats 1
- Chopin nocturne op9 nr 1 i Bb mol
- Verdis Requiem, Dies Irae
- Schubert, Der Leierman
- Wagner: Tristan and Isolde (introduktion af Stephen Fry)
- Eric Satie: Gymnopedie nr. 1
- Schönberg: Pierrot Lunaire samt Blæserquintet opus 26
- Karl Heinz Stockhausen, Gesang der junglinge
- John Cage: 4.33


litteratur: Jacob Jensen: Den vestlige kulturs klassisk musik





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 flydekor og basgange

Som led i arbejdet med den skriftlige dimension har klassen arbejdet med flydekor/doven stemmeføring med udgangspunkt i retningslinjer for god stemmeføring og spændingselementer i akkorderne.

Ligeledes har klassen arbejdet med rammer for elementær rytmisk basgang - herunder velfungerende groves, basrytmer og basbevægelser.

litteratur:

bastarden: side 2-5 + 33-38
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 højskolesangbogen - lyrik og musik og omvendt

I dette forløb er det analytiske fokus på den melodiske analyse. Vi vil tage afsæt i DR's podcast om 3 nye højskolesange. I et tværfagligt samarbejde med danskfaget vil vi gennem analyser arbejde med sammenhænge mellem lyrik, harmonik og melodi.
Forløbet vil desuden berøre gængse metoder indenfor melodisk analyse ved at kigge på melodisk struktur, perioder, fraser motiver, ligesom begreber som f.eks. ambitus, sekvenser og melodiske/rytmiske beskrivelser berøres.
Endelig vil vi i forløbet diskutere hvad højskolesangbogen er for en størrelse og hvad der berettiger en sangs tilstedeværelse i den.

Analytisk tager vi fat i følgende sange fra højskolesangbogen:

- Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (Janne Mark/Naja Marie Aidt)
- Natskygge (Thorbjørn Krogshede/Christian Torph)
- Hvad tænker Ingrid på (Tue West/Mads Eslund)
- Ramadan i København (Özcan Ajrulowski/Isam Bachiri/Anders Greis/Nana la Cour)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 kend din klassiker

Med dette forløb diskuteres begrebet en klassiker. Med afsæt i en DR lyd's tema klassisk for alle, der sætter fokus på kendte klassikere har eleverne fået en fremlæggelsesopgave. De skal:

• sætte musik/kunstner ind i en historisk/samfundsmæssig kontekst
• illustrere typiske (genre)træk ved musikken
• diskutere hvorfor musikken har en særlig "klassiker" status/historisk
        betydning.

Følgende værker blev fremlagt:

- Queen, Bohemian Rhapsody
- Eminem, Lose Yourself
- Nirvana, Smells like Teen Spirit
- Mozart Requiem

Til sidstnævnte lyttede klassen til podcasten:
Afgørende Øjeblikke: Requiem
https://play.acast.com/s/third-ear/requiem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 sammenspil, og sang

Klassen har spillet:

Creep (Radiohead)
udsat for leadvokal, trommer, bas, keys, guitar og synth

Malene (sys Bjerre) - julekoncert + popup koncert
udsat for leadvokaler, trommer, bas, guitar, keys, synths

Jeg vil la lyset brænde (RayDeeOh)
udsat for leadvokal, trommer, bas, keys og synth

Don't Know Why (Norah Jones)
Udsat for leadvokaler, kor, klaver, trommer, bas


Locked Out of Heaven (Bruno Mars)
udsat for: 2 vokaler, 2x synths, trommer, klaver, bas

Undantag (Bo Kaspers) Forårskoncert
udsat for: 2 x vokal, klaver, bas, trommer, synth (blæs + synthlyd), tamburin, perkussion (congas, bongo, chimes)


Korarbejde med:

- Dejlig er Jorden (3-stemmig)
- diverse enstemmige fællessange

- selvvalgt solosang

En del af klassens elever har deltaget i et tværgående campus musikprojekt. Her har vi opført coldplays FIX YOU for 4-stemmigt kor og orkester (trommer, bas, guitarer, klaver, synth)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 teori

Arbejdet med teori knytter sig dels til de tematiske emner omkring jazzmusik og barokmusik samt Flamenco som ligger i årsplanen. Men henoveråret inddrages også en række enkeltstående øvelser med det formål at styrke elevernes generelle teoretiske færdigheder.

- Vi har bl.a. arbejdet med en en del delprøve 1 opgaver - herunder akkordanalyse, funktionsanalyse, melodisk analyse og groove analyse.

- kirketonalitet og modalitet er kun berørt kortfattet.

- Vi har benyttet Restudy's videoer omkring akkordanalyse og funktionsanalyse

- vi har lavet funktionsanalyse af melodien "Merry go Round" fra filmen "det levende slot".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 skriftlighed pop-rock arrangement

Klassen har valgt pop-rock arrangement som sin skriftlige disciplin. Fokus har primært været på vokalarbejdet og trommenotation. Vi tager afsæt i Thomas Hammers bog Bastarden og har arbejdet med:

trommenotation
fills og rytmiske oplæg
Flydekor
rytmisk flydekor
melodirytme fordobling
kor med lifts
betoning og tekstarbejde (prosodi)
kor på lange toner
korsvar og call-response

Klassen har løbende haft skriftlige aflevering og arbejdet med relevante øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Jazz - fra New Orleans til fusion (del 1) EKSAMEN

Dette er 1. del af et forløb om jazzmusik. Vi fokuserer som udgangspunkt på jazzen som genre, musikkens kendetegn, dens teori og analytiske metoder. På sigt i 3g kobler vi et historisk overblik over jazzens udvikling fra New Orleans til fusionsjazzen.

Analytisk har fokus været på jazz standards, korform, melodisk analyse, frasering, soli, chase, akkompagnement, trinanalyse, 2-5-1 vendinger, tritonus substitution, skalaer mv.

analyseret musik:

- Down (Christina von Bülow) (formanalyse p melodisk form)
- Afternoon in Paris (instrumentation, form, melodisk og harmonisk analyse)
- Fly me to the Moon (harmonisk analyse)
- Autumn Leaves (melodisk og harmonisk analyse)
- Take Five (version Hans Ulrik, jazz and Mambo) (instrumentation, formanalyse, melodisk og harmonisk analyse)

Vi har haft diskussioner omkring genretræk på baggrund af en række lydeksempler, herunder:

- Keith Jarret, "Over the Rainbow"
- Nhøp, "Those who Were
- Cæcilie Norby: Life on mars
- Nhøp og Oscar peterson: I skovens dybe stille ro
- Niels Lan Doky, "Man in the Mirror"
- Autum Leaves i tre variationer:
     - Chet Baker/Paul Desmond
     - Bill Evans trio
     - Richard Galliano

Undervejs i forløbet har eleverne leveres en mundtlig fremlæggelse med fokus på et selvvalgt jazz nummer. Fokus i fremlæggelserne har været:

o Hvilket nummer? – hvornår er det fra, hvornår er det indspillet?
o Hvem spiller? – giv en præsentation af kunstner(e)
o Hvorfor har du valgt netop dette nummer? – redegør så præcist som
        muligt.
o Hvordan bemærkes det unikke ved denne indspilning – det
         personlige præg?
o Hvordan er nummeret som helhed bygget op? – lav en opstilling vi
        kan følge med i


litteratur:

- Hoffman Bøegh: Jazz - mellem tradition og fornyelse, 2011, side 5-39 + 48-66

links:

"Det skriger på at blive hørt":
https://www.dr.dk/musik/webfeature/laer-at-elske-jazz?fbclid=IwAR03HSucvL6ZtUv-p-W_nJ3GHirIFhqS8YG_N4fH09LVEoJqiXtmR-O-Xgc#_=_

Dokumentar:

Jørgen Leth: "Music for Black Pigeons"
https://www.dr.dk/drtv/program/music-for-black-pigeons_393743

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 15 Fugaen og polyfon musik

I dette forløb vil vi arbejde med specifikt med polyfone værker af Johan Sebastian Bach med særlig fokus på fugaen som satsprincip. Med afsæt i en overordnet introduktion til Barok perioden samt Bach veltempererede klaver, vil vi analysere udvalgte fugaer og inventioner.

analyseret musik

- Bach invention i C-dur
- Bach fuga i F bind 1
- Bach fuga i Bb (bind 2)

auditive eksempler:

- Kyrie fra Mozarts Requiem
https://www.youtube.com/watch?v=8ybTabIfLgY&ab_channel=RafaelFern%C3%A1ndezdeLarrinoa

- Libera Me fra verdis Requiem
https://www.youtube.com/watch?v=9Vm_uIKVHQo&ab_channel=AngelaGheorghiu

- Gary Burton: Fugata
https://www.youtube.com/watch?v=2EmmO4U-CG0&ab_channel=GaryBurton-Topic

- Lady Gaga fuga
https://www.google.com/search?q=lady+gaga+fugue&oq=lady+gaga+fugu&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgAEAAYExiABDIJCAAQABgTGIAEMgYIARBFGDkyCQgCEAAYExiABDIJCAMQABgTGIAEMgkIBBAAGBMYgAQyCQgFEAAYExiABDIGCAYQRRg9MgYIBxBFGDyoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:7fd0764c,vid:ig51Guf5hjs,st:0


litteratur:

Orla Winther, "Baroktiden og dens musik", side 11-27
Andreasen og Sørensen, "Politikens introduktion til klassisk musik", side 30-33 (afsnit om fuga)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Händels Mesias - korfugaen og barokorkestret

I dette forløb arbejder vi videre med baroktemaet nu centreret omkring Händel som komponist, hans værk Messias, polyfoni, korfugaen og det barokke orkester.
I arbejdet med musikalsk analyse arbejder vi naturligvis med kerneparametrene harmonik, melodik og form, ligesom vi berører instrumentation og musikalsk retorik i forbindelse med musikkens evne til at udtryk de tematikker der udspiller sig i værket.
Vi har talt om genretræk i oratoriet som recitativ (secco og accompagnata) og Arie og ouverture (sinfonia)

Vi har analyseret følgende satser fra værket både visuelt og auditivt:

- And With his Stripes
- He Trusted in God

samt i uddrag:

- sinfonia
- comfort ye my people
- Every Valley
- And the Glory of the Lord
- Recitativ: Thus says the lord
- Halleluja


Litteratur:
Dalsgård: Barokbogen, side 159-166 + 167-187
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Flamenco - kort fortalt

Dette er et kort forløb der skal forberede eleverne musikalsk på deres studierejse til Barcelona, hvor de vil deltage i en flamenco workshop.
Vi har kort anskuet flamencoens historie og arbejdet med enkle flamenco rytmer gennem klappeøvelser (palmas).
Ydermere har vi talt om flamencoens hybridformer, særligt i kombination med jazzgenren. I den forbindelse har vi koncenreret os om musikeren Jano Dominquez.


baggrundsmateriale

- Artikel fra Jazz Special
, juli 2008: "Jazz med andalusisk accent"

- Flamencoens historie: https://www.flamencovivo.dk/flamhist.htm

- Dokumentar om Flamenco fra BBC FOUR: https://www.youtube.com/watch?v=kS-3fZz5mCk&ab_channel=RaymondBurgess.

Lidt om flamenco teori og klappeøvelser:

- https://www.youtube.com/watch?v=hIsCQ_DCLSo&ab_channel=FlamencoExplained

- https://www.youtube.com/watch?v=Ym-Wu0EmSJA&t=18s&ab_channel=MariaOsende

- https://www.youtube.com/watch?v=qs4hRCFNtLg&ab_channel=PuertoFlamenco

- https://www.youtube.com/watch?v=9efUsROE2zs&ab_channel=KeyboardMagazine

- https://www.youtube.com/watch?v=t53-7B9BNP8&ab_channel=SFJAZZ

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Rap musik og immigration i USA

I forbindelse med klassens SRO har klassen haft fokus på immigration i USA. I den forbindelse har musikfaget budt ind med Rap musik som formidler at tematikken. Derfor har vi arbejdet kort med Rapmusikkens forudsætninger, dens urbane kontekst med relation til immigrant miljøer samt musikkens musikalske og sproglige virkemider.
Analytisk har vi koncentreret os om FLOW analysen med et blik til instrumentation, harmonik, melodik og sampling i det omfang det var relevant,

klassen har analyseret:

Tupac: If I Die Tonight (uddrag)

K'naan: Immigrants – We Get the Job Done

I samme forløb har klassen genopfrisket viden om musikfagets metoder.

Vi har talt om:

- Videnskabsteori: Humaniora og hermeneutik

- Værkintern analyse (strukturalistisk tilgang - musikkens parametre)

- værkeksterne tilgange (musikken i kontekst):

    - historisk synsvinkelt
    - musiksociologisk synsvinkel
    - kulturel synsvinkel
    - stil og genrebaseret synsvinkel
    - psykologisk og receptionsmæssig synsvinkel
    - biografisk synsvinkel
    - mediemæssige synsvinkel

tekster og baggrundsmateriale:

Olsen og Meesenburg, "Rap - historie og analyse" Side 7-29 + 77-109

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 koncert med Copenhagen Phill

klassen var til en koncert med Copenhagen Phil hvor elever/publikum kunne færdes blandt instrumenterne imens orkesteret fremførte kendte klassiske værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Jazz - Fra New Orleans til fusion del 2 (Eksamen)

Dette er en fortsættelse af 2g forløbet:

Dette forløb om jazzmusik fungerer som en introduktion til jazzens teori og analytiske metoder. Ydermere skal forløbet skabe et historisk overblik over jazzens udvikling fra New Orleans til fusionsjazzen.

Fokus på: Stiltræk ift. jazzens perioder fra tidlig swing med kollektiv improvisation, over bebop'ens komplekse harmonik og solistfokus, til cool jazzens raffinement, hardbop'ens fokus på rødderne, modaljazzens nye tilgang.
Analytisk har fokus været på korform, melodisk analyse, frasering, soli, chase, akkompagnement, trinanalyse, 2-5-1 vendinger, tritonus substitution, skalaer mv.

Undervejs har eleverne samarbejdet om fremlæggelser om forskellige perioder i jazzens historie samt stiltræk i musikken.

litteratur:

Mørup, Jazzbogen: side 38-143
artikel: What Dixie Really Mean: https://www.theatlantic.com/culture/archive/2020/06/what-dixie-really-means/613585/


Analyseret musik:

- Sugar Foot Stomp (Count Basie)
- West End Blues (Louis Armstrong)
- Koko (Duke Ellington)
- Bluesette (Toots Thielemans)
- Woody'n You (Red Garland, Quintet
- Joy Spring (Clifford Brown & Max Roach)
- A Night in Tunesia (Parker/Gillespie)
- Vendome (MJQ)
- Mercy, Mercy, Mercy (Canonball Adderly)
- Two Preachers (Horace Silver)
- So what (Miles Davis)
- Flamenco Sketches (Miles Davis)

andet:

PBS dokumentar: Celebrating Bird - The Triumph of Charlie Parker (1989): https://www.youtube.com/watch?v=096bEYJkKGs&ab_channel=JohnBlattner%28jblattnerNYC%29,

Film: Miles Davis - Days Ahead (2015):
https://www.youtube.com/watchv=XUmDXHE7QW0&ab_channel=FFFRadioAlcatrazJohnTrudelltribute

Cotton Club History: https://www.youtube.com/watch?v=HklT2OznbeM&ab_channel=WillardAllen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Teori 1 dicipliner

holdet arbejder løbende med T1 disciplinerne:

- akkordlæsning
- harmonisk funktionsanalyse
- trinanalyse ved modalharmonik
. melodisk analyse
. groove analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 sang og sammenspil

henover året har klassen arbejde med følgende sammenspilsnumre:

- Sade: Kiss of Life (vokaler/trommer/bas/klaver/guitar/synth)

- Amy Winehouse: You Know I'm No Good

- Dusty Springfield,: Spooks (vokaler/trommer/bas/klaver/perkussion/synth)

- Bo Kaspers: Undantag med ny rollefordeling (vokal, trommer, klaver, bas, synth, perkussion

Klassen har deltaget i 2 kor/orkester projekter på tværs af campus_

- Søren Huss: Undertiden (4 st kor + orkester)

- Kashmir: Mom in Love, Daddy in Space (4 st kor + orkester)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 pop og rock arrangement - skriftlighed

Klassen har valgt pop-rock arrangement som sin skriftlige disciplin. Vi fortsætter arbejdet med afsæt i Thomas Hammers bog Bastarden. Fokus har bl.a. været på:

- variation af basgange
- sammenhæng i groovet og samarbejde mellem bas og trommer
- Oplæg og små markeringer efter perioder eller formled
- Styrkelse af vokalarbejdet - variation
- Sammenhæng i opbygning af arrangement

Klassen har løbende haft skriftlige aflevering og arbejdet med relevante øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 solosang

Klassen sætter i 3g fokus på solosang og gennem en række aktiviteter udfordres eleverne enten gennem bundne solosang opgaver eller selvvalgte solosange til at synge solistisk for hinanden i mindre grupper eller for underviser.

Eleverne vejledes individuelt i forhold til sangvalg og arbejder med bevidsthed omkring frasering, dynamik, vejrtrækning, sangstil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Wienerklassisk og sonatesatsform EKSAMEN

Dette forløb har fokus på sonatesatsformen som kompositionsramme - særligt med fokus på Wienerklassikken. Med et stil-genre perspektiv har vi arbejdet med stilistiske kendetegn for den wienerklassiske musikultur som den kommer til udtryk i Mozarts klaversonater og symfonier. Vi har kigget på udviklingstrækkene gennem det 1700 tallet med eksempler på galant og følsom stil, samt mannheim stilen frem mod en fuldtonet wienerklassisk.

Analytisk har vi arbejdet med følgende satser:

- Mozart klaversonate nr. 15 i F-dur (1. sats)
- Mozart klaversonate nr. 8 i A-mol (1. sats)
- Mozart Klaversonate nr. 5 i G dur (1. sats)
- Mozart symfoni nr. 40 i G-mol (1. sats)

Generelt i analyserne har fokus været på 1 sats og primært sonateformens 2 første overordnede led: eksposition og modulationsdel. I arbejdet med ekspositionen har klassen primært fokuseret på identifikation og beskrivelse af HT og ST, samt på overledning og epilog. I arbejdet med modulationsdelen har fokus været på at identificere modulationer samt motivisk materiale fra hhv. HT og ST
------------------------------------------------
Læsning:

- Orla Winter: Musikken i 1700 tallet, side 9-52 + 96-104
- Den store Danske om Wienerklassik:
https://denstoredanske.lex.dk/wienerklassik_-_stil_og_genrer
https://denstoredanske.lex.dk/wienerklassik


sekundært materiale:

BBC dokumentar om Mozart - "Great Composers" : https://www.youtube.com/watch?v=Nyt1asgJPZ0 (BBC

Andre musikeksempler::

- https://www.youtube.com/watch?v=veJeF4P3DMQ (Couperin)
- https://www.youtube.com/watch?v=c4CwSw2k_v0 (wienersonatine Mozart)
- https://www.youtube.com/watch?v=h3mYvbGiyL0&t=113s (Haydn symfoni nr. 44, uddrag 1. sats)
- https://www.youtube.com/watch?v=707oHEGF6l8&t=103s (Mozart symfoni nr. 25, første sats, uddrag
- https://www.youtube.com/watch?v=jv2WJMVPQi8&t=485s (Beethoven symfoni nr. 5, første sats)
- https://www.youtube.com/watch?v=4uCCw_hmILA (fra Cembalo til moderne flygler)
- https://www.youtube.com/watch?v=JsVw2wD_nwY  (Carl Phillip Emanuel Bach)
- https://www.youtube.com/watch?v=g_LlKrHBMhE (Beethoven klavertrio op.1 nr, 1 i Eb dur)
- https://www.youtube.com/watch?v=KPKj5WPZiWA  (Stamiz Symfoni opus 5, nr.2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer