Holdet 2022 Ih/cy htx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e) Michael Fangel Jensen, Rasmus Green
Hold 2022 Ih/cy htx (2cy htx Ih, 3cy htx Ih)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Middelalderen
Titel 3 Kemisk industri
Titel 4 Det moderne gennembrud
Titel 5 Katastrofernes idehistorie
Titel 6 Byens idehistorie
Titel 7 Menneske og maskine
Titel 8 Nazisme og holocaust

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Introduktion til faget idehistorie og det tre søjler: idehistorie, almen historie og teknologihistorie. Hvad kan man bruge (ide)historie til, hvad driver (ide)historien, og faglige tilgange indenfor de tre søjler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalderen

Middelalderen som begreb og periode (mellem oldtid og renæssance), og dens idehistoriske, teknologihistoriske og almen historiske karakteristika. Dens underinddelinger (tidlig middelalder, højmiddelalder og senmiddelalder) og dens overgang til og relation til renæssancen, bl.a. belyst ved Rosens Navn. Middelalderens tænkning, herunder skolastik. I forlængelse af dette er der bl.a. læst kilder af Thomas Aquinas og Francis Bacon.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kemisk industri

Tværfagligt SO-forløb med kemi om den kemiske industris opståen, udvikling og (ide)historiske perspektiver bl.a. i form af grundlæggelsen af kemi som et moderne eksperimentelt fag og dets samfundsmæssige og videnskabshistoriske bidrag. Der har også været arbejdet med arbejdsmiljøet i den kemiske industri. Eleverne har skrevet synopser og holdt oplæg indenfor selvvalgte områder af det overordnede emne kemisk industri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det moderne gennembrud

Tværfagligt forløb med dansk i forbindelse med DHO. I idehistorie har der været arbejdet med industrialiseringen i såvel et idehistorisk, teknologihistorisk og almen historisk perspektiv. Der har særligt været fokus på urbanisering (og Københavns udvikling til moderne storby), arbejderbevægelsens udvikling og idehistoriske grundlag og endelig kvindekampen. Dansk kvindesamfund, forholdet mellem kønnene og kampen for kvinders ligestilling og rettigheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Katastrofernes idehistorie

Hovedvægten er lagt på moderne og menneskeskabte katastrofer - der er dog gjort udblik til naturkatastrofer og førmoderne tid. Hvad er en katastrofe, hvordan forløber den og hvorfor opstår den. Dette er bl.a. belyst ved katastrofeteori (schweizerost-modellen, normalfejlsteorien, individ- og strukturperspektiv) samt casearbejde med forskellige konkrete katastrofer, herunder bl.a. elevoplæg. Endelig er der arbejdet med katastrofers samfundsmæssige betydning som vendepunkter, hvorfra en ny udvikling kan tage sin begyndelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Byens idehistorie

Lange linjer-forløb om byens udvikling fra oldtiden til senmoderne tid. Herunder byteori med fokus på byens opbygning og funktion i forskellige perioder. Idealer om den gode by samt forskellige idehistoriske og arkitektur historiske strømninger, fx funktionalisme, Jane Jacobs ideer  om den labyrintisk by, new urbanism m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Menneske og maskine

Hvad er et menneske? Og hvad er en maskine? Og hvad er kunstig intelligens. Der er læst oversigtstekster og kildetekster om disse spørgsmål, og central filosoffer indenfor feltet  er læst fra 1600'tallet og frem. Herunder bl.a. teorier om stærk og svag kunstig intelligens. Etiske problemstillinger i forbindelse med brug af kunstig intelligens samt brugen af denne indenfor forskellige samfundsområder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nazisme og holocaust

Nazisme som ideologi. Dens historiske forudsætninger. Hitlers magtovertagelse i Tyskland, samt antisemitisme, jødelove, ghettoer og Holocaust. Der er arbejdet med, hvorfor det kunne ske, hvor meget den almindelige tysker vidste, antisemitisk propaganda m.m. Endvidere er der arbejdet mere bredt med folkedrab, definitioner på dette, teorier om, hvorfor de opstår, og hvad der kan gøres for at forhindre disse. Eleverne har arbejdet selvstændigt med udvalgte folkedrab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer