Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Ih/cy htx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Idehistorie B
Lærer(e)
Michael Fangel Jensen, Rasmus Green
Hold
2022 Ih/cy htx (
2cy htx Ih
,
3cy htx Ih
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro
Titel 2
Middelalderen
Titel 3
Kemisk industri
Titel 4
Det moderne gennembrud
Titel 5
Katastrofernes idehistorie
Titel 6
Byens idehistorie
Titel 7
Menneske og maskine
Titel 8
Nazisme og holocaust
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro
Introduktion til faget idehistorie og det tre søjler: idehistorie, almen historie og teknologihistorie. Hvad kan man bruge (ide)historie til, hvad driver (ide)historien, og faglige tilgange indenfor de tre søjler.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Opstartsøvelse
Jægerhistorie.pdf
Historie Hvorfor.pdf
Refleksionsøvelse:
Refleksionspunkter til middelalderen: se elevfeedback
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Middelalderen
Middelalderen som begreb og periode (mellem oldtid og renæssance), og dens idehistoriske, teknologihistoriske og almen historiske karakteristika. Dens underinddelinger (tidlig middelalder, højmiddelalder og senmiddelalder) og dens overgang til og relation til renæssancen, bl.a. belyst ved Rosens Navn. Middelalderens tænkning, herunder skolastik. I forlængelse af dette er der bl.a. læst kilder af Thomas Aquinas og Francis Bacon.
Indhold
Kernestof:
Middelalderen (Fra Tankens Magt).pdf
Umberto Eco.jpg
Middelalderen
Spørgsmål til middelalderen (Tankens Magt).docx
Middelalderen Teknologi og Filosofi.docx
Aristoteles - Græsk filosof og videnskabsmand - lex.dk
Ark til Rosens Navn.docx
Rosens Navn Bog.jpg
Renæssancen Tankens Magt.pdf
Arbejdsspørgsmål til Renæssancen Tankens Magt.docx
Husk de sidste spørgsmål til filmen
Tankeskrivning om renæssancen
Sankt Thomas Aquinas.jpg
Historiebrug.docx
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder
DRTV - Historien om Danmark: Sen middelalder
DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance
Hurra for Gutenberg
Francis Bacon.pdf
Afsnit
Samfundets organisering En europæisk verdenshistorie.docx
Opgave om historiebrug.docx
I arbejder videre på jeres anmeldelser af Historien om Danmark
Middelalderen rummer nøglen til det moderne Europa
En bid af historien renæssancen
St Thomas Aquinas.jpg
Thomas Aquinas_om lykken og den menneskelige fornuft.docx
kildekritisk analyseskema.docx
Byen - det andet store teknologiske gennembrud.pdf
V. Gordon Childe in Indiana Jones
Gåden om Keopspyramiden
byplan mellem fortid og nutid.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kemisk industri
Tværfagligt SO-forløb med kemi om den kemiske industris opståen, udvikling og (ide)historiske perspektiver bl.a. i form af grundlæggelsen af kemi som et moderne eksperimentelt fag og dets samfundsmæssige og videnskabshistoriske bidrag. Der har også været arbejdet med arbejdsmiljøet i den kemiske industri. Eleverne har skrevet synopser og holdt oplæg indenfor selvvalgte områder af det overordnede emne kemisk industri.
Indhold
Kernestof:
Den videnskabelige basismodel
Den-Videnskabelige-Basismodel-1.pdf
Vejen til Kemisk storindustri.pdf
læs s. 267-274 og formuler tre spørgsmål til teksten. læg jeres spørgsmål i elevfeedback.
Kemisk industri SO opgave FORELØBIG formulering.docx
Videnskabsteoretiske grundpositioner
Basal videnskabsteori – metoder
august comte videnskabens udvikling.docx
Se jeres spørgsmål til den kemiske industri på elevfeedback på lektionen fra i onsdags.
Den industrielle revolution
Den anden industrielle revolution.docx
An_Experiment_on_a_Bird_in_an_Air_Pump_by_Joseph_Wright_of_Derby,_1768 (1).jpg
Se tekst og opgave i elevfeedback
I skal arbejde selv i dag. I skal formulere tre spørgsmål til teksten (I må gerne arbejde i grupper) og lægge dem ind i elevfeedback inden kl. 11. Derefter skal I besvare tre af de andres spørgsmål. Jeres svar skal læggges ind i elevfeedback inden le
Arbejdsforhold industrialisering.docx
Historisk billedanalyse.docx
ANT.pdf
Synopsis.jpg
kildekritisk analyseskema.docx
Arbejdsforhold i Danmark før og nu - Arbejdstilsynet
Husk at aflevere jeres synopsis under afleveringer både i kemi og idehistorie
Basiskemi B; sider: 143-147
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det moderne gennembrud
Tværfagligt forløb med dansk i forbindelse med DHO. I idehistorie har der været arbejdet med industrialiseringen i såvel et idehistorisk, teknologihistorisk og almen historisk perspektiv. Der har særligt været fokus på urbanisering (og Københavns udvikling til moderne storby), arbejderbevægelsens udvikling og idehistoriske grundlag og endelig kvindekampen. Dansk kvindesamfund, forholdet mellem kønnene og kampen for kvinders ligestilling og rettigheder.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Industrilandet Danmark fra 1888
Slaget på Fælleden.jpg
Slaget på Fælleden den 5. maj 1872
Louis Pio: "Maalet er fuldt!" 2. maj 1872
kildekritisk analyseskema.docx
Historisk billedanalyse.docx
Dansksiderne: Nietzsche
Genius of the Modern World - Friedrich Nietzsche
AndelsbevægelsenDemografisk transitionFagforeningerFattiggårdGudelige vækkelserIndustriKonseilspræsidentLockoutOverenskomstParlamentarismeSeptemberforligetSlaget på FælledenSystemskiftetVisnepolitikken
Omlægning af landbruget.docx
Forfatningskampen.docx
Industrialisering og arbejderbevægelse.docx
Kvindernes underkuelse.pdf
Sædelighedsfejden 1883-1887
J.F. Willumsen Ægteskab 1886.png
Industrialiseringen rettet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Katastrofernes idehistorie
Hovedvægten er lagt på moderne og menneskeskabte katastrofer - der er dog gjort udblik til naturkatastrofer og førmoderne tid. Hvad er en katastrofe, hvordan forløber den og hvorfor opstår den. Dette er bl.a. belyst ved katastrofeteori (schweizerost-modellen, normalfejlsteorien, individ- og strukturperspektiv) samt casearbejde med forskellige konkrete katastrofer, herunder bl.a. elevoplæg. Endelig er der arbejdet med katastrofers samfundsmæssige betydning som vendepunkter, hvorfra en ny udvikling kan tage sin begyndelse.
Indhold
Kernestof:
Air Crash Investigation S16E03 (133) - Disaster at Tenerife - 動画 Dailymotion
Normale katastrofer.pdf
Spørgsmål til Normale katastrofer.docx
DRTV - Danske katastrofer
Øjenvidneberetning fra 9/11
Katastrofer
Øjenvidneberetning 9/11
Ingrid så de brændende tårne: ”Det er ved sådan en lejlighed, det gør fysisk ondt at være langt fra sine nærmeste”
Sammenlign de to kilder. Hvordan beskrives folks reaktioner på det, der sker i de to kilder? Foretag kildekritik. Hvordan passer de med "myterne" om, hvordan folk agerer i katastrofesituationer?
Hotel Hafnia
From the archives: Survivor recalls his viral 9/11 email
Katastrofeforsker Ilan Kelman: Det er ikke naturen, der skaber katastrofer – det er os
Opsamling på dokumentar om branden på Hotel Hafnia
Se opgave i elevfeedback
Øjenvidneberetning.docx
Brainstorm om forløbet:
Byen - det andet store teknologiske gennembrud.pdf
Spørgsmål: se elevfeedback
byplan mellem fortid og nutid.pdf
V. Gordon Childe in Indiana Jones
Den neolitiske revolution er et begreb, som blev indført af den australske arkæolog Vere Gordon Childe (1892 – 1957) i 1920'erne. Udtrykket brugte han som betegnelse for den dybtgående omstrukturering, som skete i menneskehedens historie, da jæger- o
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Byens idehistorie
Lange linjer-forløb om byens udvikling fra oldtiden til senmoderne tid. Herunder byteori med fokus på byens opbygning og funktion i forskellige perioder. Idealer om den gode by samt forskellige idehistoriske og arkitektur historiske strømninger, fx funktionalisme, Jane Jacobs ideer om den labyrintisk by, new urbanism m.m.
Indhold
Kernestof:
Kampen for New York
Idehistorisk Kontekstualisme.docx
Notat om Jane Jacobs og kontekstualisme og Inger C.docx
Blik på byen kompendium.pdf
den moderne og senmoderne by_blik på byen.pdf
Erklæring for den gode by, se elevfeedback
"Til disse syn/Har jeg presset min pande/Og drømt om et liv/Efter filmen" (Bo Green Jensen: "Rosens Veje")
Hård kritik af Ørestads udformning
Bæredygtige byer.docx
Livet mellem husene
12 kvalitetskriterier Gehl Architects.pdf
Begrebskort til byens idehistorie.docx
Kom gang med at komme gang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Menneske og maskine
Hvad er et menneske? Og hvad er en maskine? Og hvad er kunstig intelligens. Der er læst oversigtstekster og kildetekster om disse spørgsmål, og central filosoffer indenfor feltet er læst fra 1600'tallet og frem. Herunder bl.a. teorier om stærk og svag kunstig intelligens. Etiske problemstillinger i forbindelse med brug af kunstig intelligens samt brugen af denne indenfor forskellige samfundsområder.
Indhold
Kernestof:
De grundlæggende etiske positioner
Etik.pptx
Sjæl-legeme problemet.docx
The Matrix.jpg
Spørgsmål til The Matrix.docx
Tro, håb og viden
Turings Test.docx
Searles kinesiske værelse.docx
Primærtekst John Searle.docx
Svar på spørgsmålene til primærteksten i elevfeedback. Spørgsmålene findes i teksten.
Nagel og hjernens dobbelte aspekt.docx
Se elevfeedback
Maskinel intelligens.docx
Kan kunstig intelligens revolutionere vores samfund?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nazisme og holocaust
Nazisme som ideologi. Dens historiske forudsætninger. Hitlers magtovertagelse i Tyskland, samt antisemitisme, jødelove, ghettoer og Holocaust. Der er arbejdet med, hvorfor det kunne ske, hvor meget den almindelige tysker vidste, antisemitisk propaganda m.m. Endvidere er der arbejdet mere bredt med folkedrab, definitioner på dette, teorier om, hvorfor de opstår, og hvad der kan gøres for at forhindre disse. Eleverne har arbejdet selvstændigt med udvalgte folkedrab.
Indhold
Kernestof:
Versaillestraktaten: Tyskland pålægges eneansvaret for 1. Verdenskrig, skal betale enorme krigsskadeerstatninger, afgive landområder, pålægges militære restriktioner m.m. Dolkestødslegenden, Weimarrepublikken, Novemberrevolutionen, Kommunistisk revol
Hitler og nazistpartiet.docx
Hitlers vej til magten.docx
Fortolkninger af nazismen.docx
Vejen mod holocaust.docx
Endlösung.docx
Martin Amis on Hitler, ISIS and Evil (Oct. 22, 2014) | Charlie Rose
Historie Hvorfor.pdf
Hvem var ansvarlige.docx
Kan man lægge historien bag sig.docx
En filosofisk undersøgelse af ondskab: Hvad er ondskab? Hvem er de onde? - Filosofi - STX | Emu.dk
Hannah_Arendt_1933.jpg
Spørgsmål til Drengen i den stribede pyjamas
Eksamensopgave i idéhistorie.docx
Vi arbejder videre med eksamensopgaven. Forsøg at opstille to til tre problemstillinger til jeres emne.
I skal arbejde selv i dag. I skal arbejde videre med jeres eksamensopgave. Giv mig en opdatering på, hvor langt I kommet i elevfeedback inden lektionen slutter.
folkedrab.dk
4.2 Prøveform Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af eksaminandens afsluttende projekt, jf. pkt. 3.2. En liste over eksaminandernes afsluttende projekters konkrete problemstillinger sendes til censor forud for prøvens afholdelse. Eksaminator h
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652761246", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652761246", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652761246" }