Titel
2
|
Politisk kommunikation
Politisk kommunikation
Udgangspunktet for forløbet er valgkampen op til valget 2022.
I første del af forløbet undersøges valgkampens genrer og retorik i valgplakater, kampagner på tryk og de forskellige politiske partiers valgvideoer
I anden del af forløber undersøges talegenren, primært med fokus på lejlighedstalen og den politiske tale.
Baggrundsmateriale:
”Grundbog i retorik – at vise og overbevise” af B-M. Gade, M. Johnsen og H. E. Mortensen (Systime iBog, 2017), kap. 4, 5, 9 og 11. (appelformer, newspeak og framing, argumentation)
”Håndbog i dansk” af Ole Schultz Larsen, Systime iBog (analyse af taler)
Analyserede taler:
Sofie Carsten Nielsen fra Radikal venstre: nederlags tale på valgaftenen 2022.
Jens Stoltenbergs tale på Rådhuspladsen i Oslo 25 juli 2011 (efter terrorangrebet på Regeringskvarteret i Oslo og arbejderpartiets ungdomslejr på Utøya)
Mette Frederiksen: Nytårstale 2023
Tessa: Nytårstale i Deadline, 2021)
Faglige mål i forløbet
· dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
· analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
· navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
Relevante danskfaglige begreber og analyseredskaber:
- Det retoriske pentagram
- Argumentationsanalyse: påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkører, gendrivelse
- Appelformer: logos, etos, patos
- Newspeak og Framing
- Retorisk/stilistiske virkemidler: retoriske spørgsmål, antitese, gentagelsesfigurer: anafor, epifor, triade, allitteration, assonans.
- Billedsprog: sammenligning, metafor, besjæling, personifikation
- Billedskabende sprog: konkrete substantiver, dynamiske verber og beskrivende adjektiver.
|