Holdet 2022 DA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Birgitte Nielsen, Lars Kjær Sørensen, Sofie Mørk Rohde Jensen
Hold 2022 DA/r (1r DA, 2r DA, 3r DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb Mellem fantasi og virkelighed
Titel 2 Politisk kommunikation
Titel 3 Barndommens land
Titel 4 Lyrik og musik
Titel 5 Det Moderne Gennembrud - køn, kirke og klasse.
Titel 6 Beruselse
Titel 7 Eksistentialisme og identitet
Titel 8 Eksistentialisme og Identitet (Fortsat fra 2. år)
Titel 9 Beruselse 2. del, Eksistentialisme og identitet
Titel 10 Romantikken
Titel 11 Romantikken
Titel 12 Reality TV og Dokumentarisme
Titel 13 Modernisme/realisme
Titel 14 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb Mellem fantasi og virkelighed

Introforløb i dansk: ”Mellem virkelighed og fantasi”


Forløbet er en  introduktion til dansk i gymnasiet
- Der arbejdes med flere forskellige og forholdsvis lettilgængelige teksttyper
- Eleverne skal ud af huset og opleve kunst

Der skal være fokus på den lidt svære overgang fra grundskole til gymnasium:
- eleverne hjælpes godt i gang med lektielæsning (heuristisk metode)
- der bygges videre på den teori/metode, elevere kender fra grundskolen
- elevere introduceres til udvalgte grundlæggende, teoretiske begreber, som ikke er alt for svære

Faglighed/læringsmål:
- nysgerrighed, undren, oplevelse af tekst (bl.a. hvordan åbner man en tekst?)
- opmærksomhed på detaljen, nærlæsning
- refleksion over, hvad litteratur og kunst kan ift. det enkelte menneske
- basal viden om genrer, lyrik, troper, semantiske felter, billedanalyse, dokumentargenren, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, kompositionstyper (film), psykoanalyse

Materialer:

3 billeder: Salvador Dali, Katrine Ærtebjerg og Gustaf Munch Petersen

Analysetekster:
Charlotte Weitze: “Villy”, 1999 (novelle)

Bodil Bech: “Ud af Himmelporte”, 1941 (digt)

Kristian Nordentoft: ”GADEJØRGEN” (1:6 – KÆLLINGEN OG BONDERØVEN 1972, , Danmark (2018) Dokumentarserie: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/gadejoergen-16-kaellingen-og-bonderoeven-1972

Teoritekster:
”Krydsfelt” af Langdahl, Olsen og Quist (Gyldendal 2013)
”Håndbog til Dansk” af Ole Schultz Larsen (Systime Ibog, 2018)
“Skriv i alle genrer” af Christian Koch og Birthe Tandrup (Gyldendal 2006)
”Begreb om dansk” af Birgitte Darger og Kasper Lezuik Hansen (Dlf 2021). Sammenskrivning af dele af kapitel 3 og hele kapitel 4 og om genrer i fiktive tekster fra kapitel 2.
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/analysemodeller
https://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=763 (om psykoanalysen og den psykoanalytiske læsning)
https://lyrik.systime.dk/?id=179 (intro til lyrik)

Besøg på Bornholms Kunstmuseum, hvor museet bl.a. havde udvalgt nogle surrealistiske og abstrakte værker til os. Eleverne valgte hver et værk, som de skrev en opgave om.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politisk kommunikation


Politisk kommunikation

Udgangspunktet for forløbet er valgkampen op til valget 2022.  
I første del af forløbet undersøges valgkampens genrer og retorik i valgplakater, kampagner på tryk og de forskellige politiske partiers valgvideoer
I anden del af forløber undersøges talegenren, primært med fokus på lejlighedstalen og den politiske tale.

Baggrundsmateriale:
”Grundbog i retorik – at vise og overbevise” af B-M. Gade, M. Johnsen og H. E. Mortensen (Systime iBog, 2017), kap. 4, 5, 9 og 11. (appelformer, newspeak og framing, argumentation)
”Håndbog i dansk” af Ole Schultz Larsen, Systime iBog (analyse af taler)

Analyserede taler:
Sofie Carsten Nielsen fra Radikal venstre: nederlags tale på valgaftenen 2022.
Jens Stoltenbergs tale på Rådhuspladsen i Oslo 25 juli 2011 (efter terrorangrebet på Regeringskvarteret i Oslo og arbejderpartiets ungdomslejr på Utøya)
Mette Frederiksen: Nytårstale 2023
Tessa: Nytårstale i Deadline, 2021)

Faglige mål i forløbet
· dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
· analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
· navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier

Relevante danskfaglige begreber og analyseredskaber:
- Det retoriske pentagram
- Argumentationsanalyse: påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkører, gendrivelse
- Appelformer: logos, etos, patos
- Newspeak og Framing
- Retorisk/stilistiske virkemidler: retoriske spørgsmål, antitese, gentagelsesfigurer: anafor, epifor, triade, allitteration, assonans.
- Billedsprog: sammenligning, metafor, besjæling, personifikation
- Billedskabende sprog: konkrete substantiver, dynamiske verber og beskrivende adjektiver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Barndommens land

Barndommens land - overgange ...,
I forløbet tager vi udgangspunkt i elevernes forestilling om barndom. Efterfølgende har vi fokuseret på hvordan barndommen kan tage sig ud i litteraturen. Vi inddrager myten om syndefaldet fra biblen som inspiration til en tematisering af overgangen fra barndom til ungdom/voksenliv.

Relevante danskfaglige begreber:
I forløbet arbejdes med begreber, der er relevante i den litterære analysen og fortolkningen af fiktive tekster:
- komposition (ydre og indre)
- fortællertyper og synsvinkel
- personkarakteristik, miljø (fysisk og socialt)
- tema.
Til kortfilmen bruges filmanalytiske relevante tilgange, som blev introduceret i forløbet "Mellem fantasi og virkelighed"

Materiale:
Benny Andersen: "Barndommens land" (hørt Poul Dissings fortolkning)
Kortfilm: "Flyvere i natten" af Tobias Gundorff Boesen (2014) (VÆRK)
Om syndefaldet - læst syndefaldsmyten.
Anders Bodelsen: "Drivhuset" (1965)
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have" (1993) (også anvendt til analyserende artikel)
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) (VÆRK)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lyrik og musik

Et forløb hvor vi arbejder med lyrik via populærmusik. Sangtekster er forståelsesmæssigt ofte mere tilgængelige end digte og forløbet giver dermed mulighed for at opdyrke nogle analysefærdigheder, som kan bruges i digtlæsningen fremover.
I forløbet er der derfor lagt særlig vægt på de danskfaglige begreber:
- stilleje (høj/lav stil)
- komposition (ydre og indre)
- former for rim
- det lyriske jeg
- de lyriske virkemidler; særlig troper som metafor, sammenligning, besjæling, personificering.

Sange (fælles):
Pil: "Dronning af månen" (2023)
Klaus Hempler: "Drømmer om en sang" (2019)
Natasja: "Giv mig Danmark tilbage" (2007)

Elevernes egne valg (gruppe/pararbejde/individuelt arbejde med præsentationer for klassen):
-Hjalmer: "Smukkeste problem"
-Minds of 99: "Alle skuffer over tid"
-Ukendt kunstner: "Mand over bord"
-Ulige Numre; (coverversion): "Frit land"
-"Dansevise" (to udgaver) Svea S og Grethe og Jørgen Ingemann
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det Moderne Gennembrud - køn, kirke og klasse.

Historisk læsning – periodelæsning ca. 1870-1890:
Et litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud, med særligt fokus på køn, klasse og kirke og den begyndende ligestillingsdebat.  Forløbet er periodemæssigt et samarbejde med historie (historieopgaven), hvor der er arbejdet med industrialiseringen.
Forløbet lægger således op til, at eleverne kan tilegne sig en grundlæggende viden om samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Der er løbende blevet perspektiveret til nutiden, særligt i forhold til hvordan kønsforhold i dag sættes til debat.
Afslutningsvist har klassen brainstormet om hvilke problemer, der sættes til debat i vores egen tid, og vi har arbejdet med nye tekster, der på hver deres måde sætter nutidige problemer til debat.

Faglige mål:
- Kendskab til Darwins, Nietzsches og Freuds menneskesyn.
- Viden om George Brandes krav til litteraturen: problemer skal sættes under debat! Litteraturen skal forholde sig til virkeligheden og ikke til drømme.
- Viden om realisme vs. idealisme
- Kendskab til naturalistisk og impressionistisk skrivestil (Pontoppidan og Bang).
- Viden om periodens debat om ægteskabs- og seksualmoral (blandt borgerskabet).
- Viden om det naturalistiske drama (Ibsen).

Baggrundsmateriale:
Maja Bødtcher-Hansen m.fl.: ”Det moderne gennembrud og MeToo#” (Gyldendal 2019)
Uddrag af ”1800-tallet på vrangen” (DR, afsnit 6:8, fra 1:38-7:22) Om Henrik Pontoppidan og L.A. Ring´s billedkunst: https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen

Billedkunst (romantik og realisme):
Romantikken og Det moderne Gennembrud i malerkunsten, Statens Museum for Kunst: https://www.youtube.com/watch?v=qdxXcGKPy1s
P.J. Larsen: "Livet i en sjællandsk bondegård ved middagstid" (1852)
Hans Andersen Brendekilde: "Udslidt" (1889)
Selvvalgte malerier fra SMK´s hjemmeside om Det moderne gennembrud,  der er blevet brugt til en skriftlig opgave: en fiktiv historie med udgangspunkt i en person på det valgte malerier skrevet i naturalistisk stil, eller en reportage - også med udgangspunkt i maleriets motiv - til en af datidens aviser: Nationaltidende eller Socialdemokraten.

Læste tekster fra Det moderne gennembrud:
Henrik Pontoppidan: ”Ane-Mette"(1887)
Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879) (VÆRK)
Vi har set dele af ”Et Dukkehjem” TV-drama (1974), Bonanza: https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/52120/et-dukkehjem
Victoria Benedictsson: "Ud fra Mørket"(1888)
Amalie Skram: "Det røde Gardin" (1899)

Perspektivering: problemer der sættes til debat i vores egen tid:
Ekko shortlist "Et dukkehjem" kortfilm, instruktør Tobias Gundorff
Boesen (2015)
Caspar Eric: af "Nye Balancer" (2023)
Glenn Bech: af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022)
Tobias Rahim: af "Drømmene maler virkeligheden" (2022)





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Beruselse

'Berus jer!' sagde Baudelaire, som en opfordring til os alle om at træde ind i den dionysiske dans med alkohol, dyd eller hvad end vi måtte foretrække af midler, der i en kort stund kan befri os fra verdens trældom.  

I forløbet 'Beruselse' møder eleverne tekster fra flere forskellige litterære perioder og genrer, der alle har beruselse som tema. Forløbet er centreret om dansksprogede tekster og eleverne præsenteres for flere forskellige former for beruselse, der kan opnås gennem f.eks. kærlighed, lyst, tro, adrenalin, narko og i særdeleshed alkohol. Særlig den danske drukkultur ses fra flere vinkler: fx som forherligelse i form af en slags 'maskulin forfaldsromantik'.
Som en del af forløbet har der løbende været fokus på både mundtlige og skriftlige aktiviteter, her under en introduktion til den debatterende artikel. Eleverne prøver kræfter med denne genre, så der peges frem mod den afsluttende skriftlige eksamen.

Overordnet set, bliver forløbet en mulighed for, at eleverne kan finde deres eget ståsted i debatten, hvilket giver forløbet et tydeligt dannelsesfokus.

Materiale:
-Det dionysiske og apollinske livssyn (læreroplæg/lærerprod. PowerPoint)
-Baudelaire 'Berus jer!" (1869)
-Jens Rosendal "Forelskelsessang" (1981) (+ lyttet til DR Pigekoret)
""Kim Larsen ville ha' sin øl på én helt særlig måde" (artikel fra BT 3. okt. 2018, af Bo Nordström Weile)
-John Mogensen: "Sidde på et værtshus" (1970)
-Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (1993)
-"Et ædru liv" med Jesper Stein (Genstart  - DR lyd d. 29. marts 2022 (27 min.): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-et-aedru-liv-11802200062
-Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmål" (1920)
-Film: "Druk" af Thomas Vinterberg (2020) (VÆRK)
-Ludvig Holberg: af "Jeppe på Bjerget" (1722) (Scene 1 (uddrag), scene 2 og scene 3 (uddrag).

Baggrundslitteratur:
- Oplysningen: fornuftens tidsalder (fra Mimmi Sørensen og Mads Rangvig: ”Brug litteraturen” (Systime iBog)
- Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution (fra Mimmi Sørensen og Mads Rangvig: ”Brug litteraturen” (Systime iBog)

Til debatterende artikel:
Et uddrag fra filmen "Druk" er indgået som materiale i en debatterende artikel sammen med følgende tekster:
- Synspunkt: "DRUK: Vi unge fatter slet ikke, hvor farlig vores drukkultur er. Men det er ikke vores egen skyld" af Cathrine Harbo (Politiken 1. august 2023),
- "Hver måned dør et ungt menneske som følge af alkohol" (Berlingske 20.aug. 2021)

Ekstra:
Nogle af lektionerne er indledt med en lille appetitvækker, der ser beruselse i et bredere perspektiv.
-Indefra med Anders Agger: Indre Missions Ungdom (32:36)
-Trailer for dokumentaren Free Solo af Elisabeth Chai Vasarhelyi og Jimmy Chin
-Uddrag af ”Højsangen” (af ”Biblen Leth fortalt”)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksistentialisme og identitet

Eksistentialisme og identitet

Eksistentialismens fokus er, at vi har en bevidsthed om os selv. Vi kan tænke over, hvad vi gør, og hvem vi er. Vi har muligheden for at se på vores liv og os selv udefra og stille os selv spørgsmål som 'hvorfor er jeg her', 'hvad vil jeg med mit liv', 'hvorfor endte jeg her'.
Vi er frie individer, der kan træffe frie valg og ændre vores liv, uden at være bestemt til noget på forhånd.
Dette virker herligt og grænseløst – men vi støder på vores egen grænsebom, for vi kan ikke vælge alt. Vi er nødt til at vælge mellem alle de muligheder, der ligger foran os, mange eller få, og så bliver det straks mere alvorligt og besværligt.

Dette forløb beskæftiger sig med eksistentialismen som litterær retning og introducerer eleverne for et udpluk af eksistentialismens forskellige tænkemåder, genretræk og æstetiske udtryk. Således vil eleverne blive præsenteret for de brede linjer - fra Kierkegaard til Sartre.

I forløbet afprøves forskellige læsemetoder, henholdsvis den eksistentialistiske, den psykoanalytiske og den feministiske, så eleverne kan prøve kræfter med en mere teoretisk funderet læsning og holde de forskellige læsemåders muligheder og begrænsninger op imod hinanden, hvilket kan lede til en mere kritisk og metodisk tilgang til det danskfaglige arbejde.  

'Eksistentialisme og identitet' rummer yderligere en dannende dimension, i kraft af forløbets sproglige fokus, hvor der søges mod en nuancering af elevernes forestillinger om de ord og begreber, der knytter sig til eksistentialismen og de almenmenneskelige vilkår, som den belyser. Her opstår en mulighed for, at eleverne kan få et nyt blik på ord, som præger deres egen samtid, f.eks. ordet 'angst'.   

Baggrundsmateriale:
- ”Tema: Eksistentialisme” (fra: Litteraturportalen Systime: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2434)
-”Filosoffen - om Søren Kierkegaard” - Filosoffen Anders Fogh Jensen fortæller om, hvorfor Kierkegaards filosofi er relevant for os i dag. Om at vælge sig selv og afgive sig selv: (Filosoffen - om Søren Kierkegaard (youtube.com)
- Lærerproduceret PowerPoint (bygger på Liselotte Henriksen: ”Eksistentialisme i dansk – Fra Kierkegaard til Sonnergaard”)


Tekster:
-Uddrag af serien SKAM, 1. sæson, episode 8 fra tidskode 17:44 til slut (ca. 6 min): https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57455
-Martin A. Hansen: ”Paradiæblerne” (1953)
- Søren Kierkegaard: af ”Forførerens Dagbog”(1843)
- Karen Blixen: ”Ringen”(1958)


Materiale til forskellige læsninger (danskfaglig metode):
- Eksistentialistisk læsning i praksis (fra: Systime: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=256 Liselotte Henriksen: ”Eksistentialisme i dansk – Fra Kierkegaard til Sonnergaard”
- Feministisk læsning (fra: Systime: https://krydsfelt.systime.dk/?id=216)
- Psykoanalytisk læsning (fra: https://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=763)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksistentialisme og Identitet (Fortsat fra 2. år)

Eksistentialisme og identitet

Eksistentialismens fokus er, at vi har en bevidsthed om os selv. Vi kan tænke over, hvad vi gør, og hvem vi er. Vi har muligheden for at se på vores liv og os selv udefra og stille os selv spørgsmål som 'hvorfor er jeg her', 'hvad vil jeg med mit liv', 'hvorfor endte jeg her'.
Vi er frie individer, der kan træffe frie valg og ændre vores liv, uden at være bestemt til noget på forhånd.
Dette virker herligt og grænseløst – men vi støder på vores egen grænsebom, for vi kan ikke vælge alt. Vi er nødt til at vælge mellem alle de muligheder, der ligger foran os, mange eller få, og så bliver det straks mere alvorligt og besværligt.

Dette forløb beskæftiger sig med eksistentialismen som litterær retning og introducerer eleverne for et udpluk af eksistentialismens forskellige tænkemåder, genretræk og æstetiske udtryk. Således vil eleverne blive præsenteret for de brede linjer - fra Kierkegaard til Sartre.

I forløbet afprøves forskellige læsemetoder, henholdsvis den eksistentialistiske, den psykoanalytiske og den feministiske, så eleverne kan prøve kræfter med en mere teoretisk funderet læsning og holde de forskellige læsemåders muligheder og begrænsninger op imod hinanden, hvilket kan lede til en mere kritisk og metodisk tilgang til det danskfaglige arbejde.  

'Eksistentialisme og identitet' rummer yderligere en dannende dimension, i kraft af forløbets sproglige fokus, hvor der søges mod en nuancering af elevernes forestillinger om de ord og begreber, der knytter sig til eksistentialismen og de almenmenneskelige vilkår, som den belyser. Her opstår en mulighed for, at eleverne kan få et nyt blik på ord, som præger deres egen samtid, f.eks. ordet 'angst'.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Krimieventyret i sommerlandet 23-08-2024
Arbejdsspørgsmål til pretty pictures 04-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Beruselse 2. del, Eksistentialisme og identitet

Eksistentialisme og identitet

Eksistentialisme og identitet

Eksistentialismens fokus er, at vi har en bevidsthed om os selv. Vi kan tænke over, hvad vi gør, og hvem vi er. Vi har muligheden for at se på vores liv og os selv udefra og stille os selv spørgsmål som 'hvorfor er jeg her', 'hvad vil jeg med mit liv', 'hvorfor endte jeg her'.
Vi er frie individer, der kan træffe frie valg og ændre vores liv, uden at være bestemt til noget på forhånd.
Dette virker herligt og grænseløst – men vi støder på vores egen grænsebom, for vi kan ikke vælge alt. Vi er nødt til at vælge mellem alle de muligheder, der ligger foran os, mange eller få, og så bliver det straks mere alvorligt og besværligt.

Dette forløb beskæftiger sig med eksistentialismen som litterær retning og introducerer eleverne for et udpluk af eksistentialismens forskellige tænkemåder, genretræk og æstetiske udtryk. Således vil eleverne blive præsenteret for de brede linjer - fra Kierkegaard til Sartre.

I forløbet afprøves forskellige læsemetoder, henholdsvis den eksistentialistiske, den psykoanalytiske og den feministiske, så eleverne kan prøve kræfter med en mere teoretisk funderet læsning og holde de forskellige læsemåders muligheder og begrænsninger op imod hinanden, hvilket kan lede til en mere kritisk og metodisk tilgang til det danskfaglige arbejde.  

'Eksistentialisme og identitet' rummer yderligere en dannende dimension, i kraft af forløbets sproglige fokus, hvor der søges mod en nuancering af elevernes forestillinger om de ord og begreber, der knytter sig til eksistentialismen og de almenmenneskelige vilkår, som den belyser. Her opstår en mulighed for, at eleverne kan få et nyt blik på ord, som præger deres egen samtid, f.eks. ordet 'angst'.   

Baggrundsmateriale:
- ”Tema: Eksistentialisme” (fra: Litteraturportalen Systime: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2434)
-”Filosoffen - om Søren Kierkegaard” - Filosoffen Anders Fogh Jensen fortæller om, hvorfor Kierkegaards filosofi er relevant for os i dag. Om at vælge sig selv og afgive sig selv: (Filosoffen - om Søren Kierkegaard (youtube.com)
- Lærerproduceret PowerPoint (bygger på Liselotte Henriksen: ”Eksistentialisme i dansk – Fra Kierkegaard til Sonnergaard”)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Krimieventyret i sommerlandet 23-08-2024
Arbejdsspørgsmål til pretty pictures 04-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken

Forløbet er en litteraturhistorisk gennemgang af de væsentligste strømninger og forfattere i romantikken 1800-1870. Der har været særskilt opmærksomhed på nyplatonisme, national-, universalromantikken, romantisme, biedermeieridyl og poetisk realisme.

Vi havde værkslæsning i Steen Steensen Blichers "Sildig opvaagnen".

Af gode tekster at genbesøge i læseferien, kan bl.a. anbefales "Skyggen" af H.C. Andersen, "Præludium" af St. St. Blicher, "Indvielsen" af Schack v. Staffeldt. Teksterne træner generelt de kompetencer i skal have lært i romantikken, og de er alle tre eksempler på tre forskellige strømninger i perioden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 28-11-2024
Sildig opvaagnen 28-11-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken

Historisk læsning - periodelæsning 1800-1870

Et litteraturhistorisk forløb om romantikken, med særligt fokus på det idealiserede, dualistiske verdenssyn.

Forløbet ligger op til at i tilegner jer viden omkring forskellige strømninger i perioden, bliver i stand til at identificere træk af nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, romantisme og biedermeiersk karakter i tekster fra perioden. Teksterne bliver løbende trukket op til nutiden, bl.a. ved perspektiveringer og brug af metodelæsninger som psykologisk læsning, nykritisk læsning, tematisk læsning og strukturalistisk læsning.

Afslutningsvist skal i lave en værkslæsning og opgave på baggrund af St. St. Blichers "Sildig Opvaagnen".

Faglige mål:

- Kendskab til romantikkens forskellige strømninger.
- Forståelse for kontrasten mellem det moderne gennembrud og romantikken.
- Viden om periodens menneskesyn.
- kendskab til kanonforfattere i perioden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 28-11-2024
Sildig opvaagnen 28-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Reality TV og Dokumentarisme

I forløbet har der været fokus på genredefinition, narrative strukturer, etiske/moralske problemstillinger ved reality TV, filmiske virkemidler og repetitionsstrukturen mellem forskellige programmer. Derudover har vi kigget på dokumentarer og nyhedsformidling i såvel skriftlig medier som de analoge medie, vi nåede desværre ikke at komme omkring nyhedsformidling i sociale medier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skyggen 19-12-2024
Evaluering 20-12-2024
20 spørgsmål til professoren 10-01-2025
Argumenterende artikel, opg. 4 31-01-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Modernisme/realisme

Litteraturhistorisk læsning af tekster efter 1900.

Der har primært været fokus på tidlig modernisme, folkelig realisme, kulturradikalisme, konfrontationsmodernisme, nyrealisme og i mindre del storbymodernisme, magisk realisme og eksperimenterende realisme.

Der er blevet læst en del forskelligt i forløbet, men gode tekster at genbesøge er eks. Kampmanns "Emilie Grüen", "Drivhuset" af Anders Bodelsen, "Reklameskibet" af Otto Gelsted og ikke mindst Vita Andersens "Hun ser godt ud". Disse tekster kan alle tilskrives forskellige strømninger i perioden og har samtidigt sprogligt og litterært nogle træk der gør dem nemme at øve analyse redskaberne med.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Branden, branden 20-03-2025
Sidste AFLEVERING! 02-05-2025
Skriveøvelse, livet på badeværelset 06-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer