Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/1-stx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Christine Helene Simpson
Hold
2022 SP/1-stx (
2g SP1
,
3g SP1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Repetición y "Mi cuerpo"
Titel 2
Aspectos culturales de España
Titel 3
Día de los muertos
Titel 4
Mexico
Titel 5
Los jóvenes hispanohablantes
Titel 6
El sexo en proceso (EKSAMEN)
Titel 7
El deporte - fútbol
Titel 8
Narcocultura (EKSAMEN)
Titel 9
El mundo de Almodóvar (EKSAMEN)
Titel 10
Anvendte online sites i undervisningen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Repetición y "Mi cuerpo"
Vi repeterer grammatik og ordforråd fra 1g, arbejder med sangen "El homre Mosca og tager fat på de første hitverber.
Mi cuerpo er et forsøg på at arbejde med seksualundervisning i spansk. Vi får besøg fra Salka fra "Mi Cuerpo - min krop" som har lavet materiale om Colombia og hvor udbredt teenagegraviditeter er. Hun udbyder seksualundervisning til Colombianske unge og igennem det materiale Mi Cuerpo har lavet arbejder vi med ordforråd om sex og seksualitet, og lærer om samtykke på spansk.
Indhold
Kernestof:
Hola bienvenidos de vuelta! Hoy hablamos de las vacaciones! Lleva (medbring) una foto de tus vacaciones y prepara una descripción. Brug hay (der er) og estar :-)
Qué has hecho durante las vacaciones for 2. g.docx
Billedbeskrivelsens ABC.docx
Repetition 2.g EL HOMBRE MOSCA.docx
Mi Cuerpo Min Krop y la educación sexual.pdf
Mi cuerpo - vocabulario y temas
Consentimiento y evaluación
https://quizlet.com/822305193/mi-cuerpo-min-krop-flash-cards/?i=3xixz&x=1jqt
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Aspectos culturales de España
Indhold
Kernestof:
Hitverbernes betydning
Bascuñán, Østergaard & Højgaard: Viva la Vida - Grundbog, Lindhardt og Ringhof; sider: 37-39, 44-45, 59-61, 64, 68-71, 75
1. España intro p. 37-39.pdf
lydfiler.html
A Quien Le Importa - Alaska.docx
2. El Camino de Santiago p. 44-46.pdf
Camino de Santiago øvelser adjektiver og verber.pdf
To the end of the world - A Camino de Santiago Story - Hank de EE.UU - traducción 1g.docx
Película :-)
La Mala Educación
Pedro Almodóvar
Trabajamos un poco con la película que hemos visto el martes - lektierne er 5 minutter med hhv. hitverbernes betydning og småord på quizlet. Brug funktionen match. Det er sjovest - más divertido ;-)
3. Adoro ir de compras og farveadjektiver p. 56 - 59.pdf
La ropa
Coco :-)
Coco - ejercicios 2g 1-2 lektioner.docx
Coco-øvelser - vores svar
Coco-øvelser i doc
Spontant spansk: Læs om og terp bøningen og betydningen af følgende verber
Spontant spansk: Terp betydning og bøjning af de hitverber vi mangler:
17. lektion arbejd selv.docx
Paco de Lucía
Forberede tre kropsdele du har ondt i :-) (me duele/n...)
Skriveværksted
Træn hitverbernes betydning og bøjning. Betydning er sjovest med match. Bøjning giver bedst mening med flashcards. I timen skal vi spille med dem
La navidad
Las navidades de Marina.pdf
La navidad de Marina; sider: 65
fra "Fiestas"
Hygge de Navidad
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Día de los muertos
I anledning af de dødes dag / Día de los muertos ser vi filmen Coco og arbejder med den og lærer lidt om denne tradition fra Mexico og mellemamerika.
Indhold
Kernestof:
La ropa
Bascuñán, Østergaard & Højgaard: Viva la Vida - Grundbog, Lindhardt og Ringhof; sider: 60-61
Coco :-)
Coco - ejercicios 2g 1-2 lektioner.docx
Coco-øvelser - vores svar
Coco-øvelser i doc
Spontant spansk: Læs om og terp bøningen og betydningen af følgende verber
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mexico
Vi arbejder med historisk og geografisk baggrund og fokuserer så på en række kvindelige personligheder igennem Mexicos historie. I efteråret, omkring de dødes dag, så vi filmen Coco og lærte netop om denne tradition, og nu bygger vi videre med fokus på "La Malinche", Frida Kahlo, La Virgen de Guadalupe og La santa Muerte. I denne periode lærer vi datiderne og objektspronomenerne og bruger Viva la vida som udgangspunkt.
Indhold
Kernestof:
Bascuñán, Østergaard & Højgaard: Viva la Vida - Grundbog, Lindhardt og Ringhof; sider: 180-185
México - Viva la vida s. 180 - som mangler.pdf
México - Viva la vida.pdf
Street food - Oaxaca.docx
Street food latinoamérica - Oaxaca; sider: 2
La malinche - Heroína o traidora; sider: 192-194
i Viva la Vida
Øvelser fra Streetfood oaxaca
BIlledbeskrivelse - La intérprete de Cortés
Tengberg, Birgit: Tag tyren ved hornene, Tengberg Media; sider: 149-158
La Malinche - øvelser - datiderne.pdf
Medbring dit hæfte
image.png
Frida, una artista Mexicana; sider: 199-203
i Viva la Vida
Museo Frida Kahlo
Los 23 cuadros más famosos (e importantes) de Frida Kahlo
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Los jóvenes hispanohablantes
Vi læser om og arbejder med unge i forskellige spanske lande og relaterer til vores egne danske ungdom. Vi arbejder fortsat med datiderne og objektspronomener og konsoliderer al vores grammatiske viden fra 1 og 2g. Vi sikrer os at hitverber er på plads inden 3g
Indhold
Kernestof:
Frida (film); sider: 1-2
af Julie Taymor
Frida Kahlo Tareas
Frida tareas
Aby de México.pdf
Aby de México; sider: 56-60
fra Identidad Contrastada
Aby contra las convenciones p. 58 - 60 palabras clave.docx
Occupy din by; sider: 26-29
fra España en la calle
La generación perdida; sider: 34, 36
Fra España en la calle
Dansk intro - Occupy din by - Españe en la calle.pdf
La generación perdida - Muchos jóvenes no tienen lo suficiente - España en la calle.pdf
Småord
Perdiendo el norte; sider: 1
Nacho G. Velilla
Trabajamos con "Perdiendo el norte" Medbring kopier på papir, som I fik i sidste time.
Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo.pdf
Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo; sider: 16, 18
fra "España en la calle"
Klitnæs, Paul: Spontant spansk, Systime; sider: 58-61
Los jóvenes daneses - videoaflevering i grupper.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
El sexo en proceso (EKSAMEN)
Vi kaster et blik på køn i den spansktalende verden. Hvordan køns-stereotyperne er rodfæstede i mange af de især latinamerikanske landes kultur, og hvordan machismo kommer til udtryk i f.eks. reggaetón. Vi læser om køn ift. LGBTQ+ og hvordan kønsstereotyperne gør det svært for transpersoner at leve som de er og i mange tilfælde faktisk farligt. Forløbets omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Mariángeles - una chica diferente; sider: 11-15
fra Identidad contrastada
Mariángeles de Argentina.pdf
Introducción a los estereotipos y el machismo; sider: 6-7, 10
fra "El sexo en proceso"
Introducción a los estereotipos y al machismo.pdf
Estereotipos de género - færdig.docx
Sabes qué es el micromachismo.pdf
Sabes qué es el micromachismo?; sider: 10
i El sexo en proceso
Anuncios - estereotipos de género.docx
El reggaetón - Cali y El Dandee - La muda.pdf
El reggaetón - intro; sider: 16
i EL Sexo en proceso
Cali y Dandee - La muda; sider: 17-18
i El sexo en proceso
Videos de reggaetón:
La presentación incluye:
Una carta al director - reggaetón.pdf
Una carta al director - El machismo del reggaetón; sider: 19
i El sexo en Proceso
Introducción al género en proceso; sider: 63-64
fra El sexo en Proceso
Introducción al género en proceso - palabras clave p. 63-64.docx
Introducción al género en proceso.pdf
Controlas el vocabulario del mundo de la identidad de género.pdf
Controlas el vocabulario del mundo de la identidad de género; sider: 65
fra El sexo en proceso
Colombia, un país peligroso para una mujer trans.pdf
Colombia un país peligroso para una mujer trans; sider: 66-67
fra El sexo en proceso
Ser gay en el deporte.pdf
Ser gay en el deporte; sider: 70-71
Fra El sexo en proceso
una mujer fantástica
Opsamling på emnet El sexo en proceso.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
El deporte - fútbol
Vi arbejder med emnet sport og zoomer ind på fodbold. Fodbold er den største sport i Spanien og Latinamerika og har stor betydning for mange mennesker. Vi læser om rivalerne FC Barcelona og Rea Madrid og ”El Clásico” Vi læser en artikel om den nye stjerne På FC Barcelona-holdet, Lamine Yamal og lærer hans baggrund at kende. Vi beskæftiger os også med den ekstreme fankultur der bliver illustreret i ”El fúbol es Dios” som viser hvor stor betydning fodbolden har for nogle mennesker og hvor stor en del det er af nogles identitet. Forløbets omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Gol gool goool - Deportes fra Ya vamos.pdf
Un mundo de aficionados de fútbol; sider: 145-146
fra Ya vamos
Un periodista está entrevistando a dos hinchas; sider: 149-150
fra Ya vamos
Sergio habla del Clásico
Traducción - el fútbol
Lamine Yamal - Hará cosas que no podemos ni imaginar; sider: 1-5
artikel BBC mundo
Lamine Yamal - Hará cosas que no podemos ni imaginar.pdf
Delprøve 1 Vero Boquete.pdf
El fútbol es Dios; sider: 1
película
El fútbol es Dios - manuskript.pdf
El fútbol es Dios; sider: 33-36
manuscrito
Hinchas, ultras y barras bravas; sider: 27-28
i Deportes
Hala Madrid
Hinchas - barras y cánticos
Hinchas, ultras y barras bravas
La iglesia Maradoniana; sider: 37-38
i Deportes
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Narcocultura (EKSAMEN)
Vi dykker ned i historierne om narkobaronerne Pablo Escobar og El Chapo og ser nærmere på den glorificering der finder sted i kulturprodukterne som er inspireret af disse storkriminelle. Vi har læst om mekanismerne i narkotrafikken med udbud og efterspørgsel, og den vold der følger i kølvandet på kampen om territorie og magt. Samtidig synges narcocorridos der hylder de kriminelle som helte som er oppe imod systemet. Dokumentaren Narcocultura har vist os hvor svært det er at korruptionen og volden til livs i grænsebyen Ciudad Juarez mens man i LA ser en narcocorridos-musikindustri der blomstrer. Forløbets omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Juan Pablo Escobar - El hijo de un narco
Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix; sider: 1
Artikel fra eksamenssæt
Narcos; sider: 1
Serie Netflix
Narcos - manuskript; sider: 1-3
Transkription af scene fra serien
Narcotours: Netflix fans uncover the real life of Pablo Escobar
Narcotours - link og vocabulario.docx
Qué es el narcotráfico - artículo EOM.docx
Así fue la captura de "El Chapo# Guzmán; sider: 1
artículo de BBC Mundo
Artículo - Así fue la captura de El Chapo Guzmán ny.docx
Narcocorridos: la expresión cultural del narcotráfico; sider: 1-2
artikel fra DEF-online
Narcocorridos - la expresión cultural del narcotráfico.pdf
La Fuga Del Chapo Guzmán y Siempre Pendientes.docx
Narcocultura guión og tareas samlet.docx
Narco Cultura; sider: 1
af Shaul Schwartz
Opsamling Narcocultura.docx
Supplerende stof:
To af verdens største narkobaroner fra det berygtede Sinaloa-kartel er blevet anholdt i USA
The Mexican Superstar who the Cartel are trying to murder - video.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
El mundo de Almodóvar (EKSAMEN)
Vi har arbejdet med 3 Almodóvarfilm. I 2g så vi og arbejdede vi med La mala Educación og i 3g har vi set og læst uddrag af, og arbejdet med Todo sobre mi madre og Volver. VI har fokuseret på tematikker som den dysfunktionelle familie (svigt og misbrug), moderskabet (den gode og den dårlige mor) og kønstematikker i det hele taget. Vi har også haft fokus på det filmiske univers instruktøren bevæger sig i - filmiske virkemidler og hans brug af humor og blanding af genrer. Forløbets omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Todo sobre mi madre; sider: 1, 8-10
Pedro Almodóvar
EL MUNDO DE ALMODÓVAR - Todo - volver.docx
Pedro Almodóvar - Director de cine; sider: 2-3
fra En vivo
Todo sobre mi madre scannet Scene 1 - 37.pdf
Todo sobre mi madre - guión; sider: 16, 19-23, 42-43
Drejebogen til filmen
TOdo sobre mi madre scene 38 og 71.pdf
Todo sobre mi madre
Almodóvar - aspectos característicos
Volver; sider: 1-2
Pedro Almodóvar
El mundo de Almodóvar - kompendiet i doc - med nogle noter
Volver (guión); sider: 16-20, 70-71
Drejebogen til filmen
Volver scene 14 - 31.pdf
Volver scene 121 - Raimuna e Irene hablan.pdf
Emner i Almodóvars film - fra Volver.pdf
Emner i Almodóvars film; sider: 98-102
Dansk intro fra drejeborgen til Volver
3gSP1 – Vores fælles Google Drev
3gSP1 Plan for emner og tekster.docx
3gSP1 – Vores fælles Drev
Instruktioner til eksamen i spansk.docx
Supplerende stof:
Når kvinder er komedier og mænd tragedier (Præmiereportræt af Pedro Almodóvar); sider: 5-6
fra cinemazone - Kasper Christoffer Larsen
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Anvendte online sites i undervisningen
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
3gSP1 – Vores fælles Drev
3gSP1 Plan for emner og tekster.docx
Instruktioner til eksamen i spansk.docx
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909809154", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909809154", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52909809154" }