Holdet 2022 SP/1-stx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Christine Helene Simpson
Hold 2022 SP/1-stx (2g SP1, 3g SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetición y "Mi cuerpo"
Titel 2 Aspectos culturales de España
Titel 3 Día de los muertos
Titel 4 Mexico
Titel 5 Los jóvenes hispanohablantes
Titel 6 El sexo en proceso (EKSAMEN)
Titel 7 El deporte - fútbol
Titel 8 Narcocultura (EKSAMEN)
Titel 9 El mundo de Almodóvar (EKSAMEN)
Titel 10 Anvendte online sites i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Repetición y "Mi cuerpo"

Vi repeterer grammatik og ordforråd fra 1g, arbejder med sangen "El homre Mosca og tager fat på de første hitverber.
Mi cuerpo er et forsøg på at arbejde med seksualundervisning i spansk. Vi får besøg fra Salka fra "Mi Cuerpo - min krop" som har lavet materiale om Colombia og hvor udbredt teenagegraviditeter er. Hun udbyder seksualundervisning til Colombianske unge og igennem det materiale Mi Cuerpo har lavet arbejder vi med ordforråd om sex og seksualitet, og lærer om samtykke på spansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Aspectos culturales de España

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Día de los muertos

I anledning af de dødes dag / Día de los muertos ser vi filmen Coco og arbejder med den og lærer lidt om denne tradition fra Mexico og mellemamerika.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mexico

Vi arbejder med historisk og geografisk baggrund og fokuserer så på en række kvindelige personligheder igennem Mexicos historie. I efteråret, omkring de dødes dag, så vi filmen Coco og lærte netop om denne tradition, og nu bygger vi videre med fokus på "La Malinche", Frida Kahlo, La Virgen de Guadalupe og La santa Muerte. I denne periode lærer vi datiderne og objektspronomenerne og bruger Viva la vida som udgangspunkt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 El sexo en proceso (EKSAMEN)

Vi kaster et blik på køn i den spansktalende verden. Hvordan køns-stereotyperne er rodfæstede i mange af de især latinamerikanske landes kultur, og hvordan machismo kommer til udtryk i f.eks. reggaetón. Vi læser om køn ift. LGBTQ+ og hvordan kønsstereotyperne gør det svært for transpersoner at leve som de er og i mange tilfælde faktisk farligt.  Forløbets omfang ca. 25%

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 El deporte - fútbol

Vi arbejder med emnet sport og zoomer ind på fodbold. Fodbold er den største sport i Spanien og Latinamerika og har stor betydning for mange mennesker. Vi læser om rivalerne FC Barcelona og Rea Madrid og ”El Clásico” Vi læser en artikel om den nye stjerne På FC Barcelona-holdet, Lamine Yamal og lærer hans baggrund at kende. Vi beskæftiger os også med den ekstreme fankultur der bliver illustreret i ”El fúbol es Dios” som viser hvor stor betydning fodbolden har for nogle mennesker og hvor stor en del det er af nogles identitet. Forløbets omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Narcocultura (EKSAMEN)

Vi dykker ned i historierne om narkobaronerne Pablo Escobar og El Chapo og ser nærmere på den glorificering der finder sted i kulturprodukterne som er inspireret af disse storkriminelle. Vi har læst om mekanismerne i narkotrafikken med udbud og efterspørgsel, og den vold der følger i kølvandet på kampen om territorie og magt. Samtidig synges narcocorridos der hylder de kriminelle som helte som er oppe imod systemet. Dokumentaren Narcocultura har vist os hvor svært det er at korruptionen og volden til livs i grænsebyen Ciudad Juarez mens man i LA ser en narcocorridos-musikindustri der blomstrer. Forløbets omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 El mundo de Almodóvar (EKSAMEN)

Vi har arbejdet med 3 Almodóvarfilm. I 2g så vi og arbejdede vi med La mala Educación og i 3g har vi set og læst uddrag af, og arbejdet med Todo sobre mi madre og Volver. VI har fokuseret på tematikker som den dysfunktionelle familie (svigt og misbrug), moderskabet (den gode og den dårlige mor) og kønstematikker i det hele taget. Vi har også haft fokus på det filmiske univers instruktøren bevæger sig i - filmiske virkemidler og hans brug af humor og blanding af genrer. Forløbets omfang ca. 25%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Anvendte online sites i undervisningen

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer