Holdet 2022 SP/2-stx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Hanne Clausen Frost
Hold 2022 SP/2-stx (1d SP, 2d SP, 3d SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vidas
Titel 2 Los jóvenes españoles
Titel 3 Un viaje cultural por España
Titel 4 Latinos en Estados Unidos y en España
Titel 5 La igualdad de género
Titel 6 Colombia - conflictos y soluciones
Titel 7 Argentina -  entre fútbol y tango
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vidas

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Los jóvenes españoles

,
I dette forløb har vi beskæftiget os med de unge spaniere. Der har været et bredt spektrum af forskellige unge som afspejler de positive og negative sider der er ved at være ung i Spanien i det nye årtusinde. Mireia der elsker at dyrke teater og sang i sin fritid, og som mener det er vigtigt at holde fast i den catalanske kultur og sprog. Hun  bor  stadig hjemme hos forældrene ligesom de 5 andre vi har hørt om i La buena vida.  David og Begoña, som er to af mange eksempler på unge oppe i alderen der gladeligt bliver boende hjemme hos forældrene til de har råd (og lyst) til at flytte hjemmefra. I La generación de los mil euros har vi bl.a. set på,  hvordan de veluddannede unges økonomiske og sociale vilkår er i storbyen samt hvilken livsform de fører. Der er stor arbejdsløshed blandt de veluddannede unge, og mange må flytte til andre lande med håbet om at få et arbejde inden for det de har uddannet sig til, hvilket filmen Perdiendo el Norte er et eksempel på. Derudover har vi også beskæftiget os med fænomenet: El botellón.
Som afslutning på forløbet har holdet, i grupper, lavet en video om hvordan det er at være ung i Danmark.


Materiale:


La buena vida: Mireia de Barcelona s. 31 - 41
David, Estrella, Adrián, Alejandro og Anabel (La buena vida) blev arbejdet med og fremlagt i forskellige grupper.
Vivir en casa s. 67-68 (+ Delprøve 1)
Fiestas: El botellón s. 78-81 (+ Delprøve 1 og 2)
Nuevos retratos: La generación de los mil euros s. 16-21
Botellón en pleno paseo de la Castellana  https://www.youtube.com/watch?v=-0c28VNwUcE
Film: Perdiendo el norte
Gente que cuenta: Ricardo (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Un viaje cultural por España

Un viaje cultural por España

I dette forløb tager vi på en kulturel rejse gennem Spanien, hvor vi hører, ser og læser om den traditionelle (Paco de Lucía) og moderne (Rosalía) flamenco, pilgrimsruten til Santiago de Compostela i Galicien, den andalusiske digter Federico García Lorca, tyrefægtning, madkulturen, kunstmaleren Pablo Picasso, fodboldens betydning samt ikke mindst Antoni Gaudí. Vi skal efterfølgende på studierejse til Barcelona, hvor vi bl.a. skal på Picasso-museet, besøge La Sagrada Familia og Park Güell samt lære at danse flamenco og sardana.

Materiale:

Paco de Lucía - "El mejor guitarrista del mundo" (Viva la Vida s. 68-69) (2 sider)

¿Quién es Rosalía? (1 side)
Uddrag fra: https://www.vogue.mx/estilo-de-vida/articulo/rosalia-cantante-biografia

Rosalía: Malamente (1side)
https://www.youtube.com/watch?v=Rht7rBHuXW8

El Camino de Santiago de Compostela (Viva la Vida s. 44-45) (2 sider)

Federico García Lorca: El poeta más leído de todos los tiempos (Viva la vida s. 72-73) (1 side)

Carta de Federico García Lorca a su familia (Viva la Vida s. 75) (2 sider)

La Carmen está bailando (Viva la Vida s. 77) (0,5 side)

ANTONIO NAJARRO RECITA A FEDERICO GARCÍA LORCA  https://www.youtube.com/watch?v=kZgX7408IDY

La comida es toda una institución en España (Viva la Vida s. 85-86) (2 sider)

El fútbol es lo más importante de las cosas menos importante (https://eldeporterey.systime.dk) (1 side)

Picasso - un gran artista (unmesenmalaga.dk) (1 side)

Los toros - ¿arte o crueldad? (¡YA VAMOS! s. 168-169) (1 side)

UN PASEO CON EL SEÑOR GAUDÍ (ca. 0,5 side pr. elev)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Latinos en Estados Unidos y en España

Hispanos en Estados Unidos, et højaktuelt emne, der tales meget om i medierne p.t., hvor lange karavaner af migranter sætter kurs mod USA, hvor Trump kom til magten med lovning om at bygge/ færdiggøre muren mellem USA og Mexico og hvor mange illegale migranter frygter at blive sendt ud af landet igen, en angst illegale invandrere har levet med i århundrede. Et eksempel på dette har vi bl.a. set i filmen Babel.
Mange latinamerikanere som er 2. eller 3. generationsindvandrere har opnået den amerikanske drøm, som eksempel på dette har vi læst og/eller talt om de 3 kendte sangere/skuespillere m.m.: Camila Cabello, Jennifer Lopez, Lin-Manuel Miranda samt højestretsdommeren Sonia Sotomayor. Alle 4 identificerer sig stadig med deres latinske baggrund. En måde at markere sin særlige kulturelle identitet er via spanglish som vi bl.a. har set i de to digte: En el barrio og Soy Joaquín/ I am Joaquin. Vi har inddraget Netflix-serien Living Undocumented, hvor vi har haft fokus på Pablo og hans familie (la familia Dunoyer) som oprindelig kommer fra Colombia.
Også Spanien er et yndet land for latinamerikanere at emigrere til. Her er sproget ikke en hindring for latinamerikanerne og samtidig har mange en form for tilknytning til landet eller bliver lokket dertil af andre latinoer der arbejder der, som fx Ángel fra Ecuador.
Men hvem er disse latinamerikanere der bor hhv.  i USA og Spanien, hvor kommer de fra, hvad kendetegner dem og hvor slår de sig ned? Hvilke push- og pullfaktorer gør sig gældende.
Dette emne er også optakten til SRO´en.


Materiale

USA - Hvilken baggrund har hispanics, og hvorfor bor de i USA? (Viva la Vida s. 110-115) (ca. 4 sider på dansk)
Los hispanos en Estados Unidos (Viva la Vida s. 116-118) (ca. 2,5 sider)
La historia de Astrid (Viva la Vida s. 119) (ca. 0,5 side)
¿Hispano, latino. chicano o americano? (Viva la Vida s.124) (ca. 2 sider)
Spanglish (Viva la Vida s. 125) (ca. 1,5 side)
En el barrio (Viva la vida s. 126) (ca. 0,5 side)
Soy Joaquín/ I am Joaquin (Viva la vida s. 127) (ca. 0,5 side)
Del Bronx al Tribunal Supremo (Viva la Vida s. 131) (ca. 0,5 side)
Indsættelsen af Kamala Harris som vicepræsident foran højesteretdommeren Sonia Sotomayor
https://www.youtube.com/watch?v=q7TCqVoIgwM
Film: Babel (2006) - med fokus på den mexicanske barnepige
Jennifer López synger This land is my land, ... ved Joe Bidens indsættelse som præsident
https://www.youtube.com/watch?v=9QEGv7REuXw
El movimiento chicano (Viva la Vida s. 146) (ca. 0,5 side)
Las casas de Sandra Cisneros (Viva la Vida s. 148-149) (ca. 2,5 side)
Netflix-serie: Living Undocumented S1 - E4 og 5 (uddrag)
Camila Cabello: Havana https://www.youtube.com/watch?v=BQ0mxQXmLsk
Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico (Viva la Vida s. 164-165) (ca. 2,5 sider)
Lin-Manuel: Almost Like Praying (sang) https://www.youtube.com/watch?v=D1IBXE2G6zw
Lin Manuel: Immigrants (We get the Job Done) (Ca. 2 sider, det meste på engelsk)
Frijolereo (sang) (Somos Latinos in the U.S. s. 56-57
La inmigración en España s. 24  i Anny Holm: España en perspectiva, 2020 (ca. 1,5 side)
Y volver, volver, volver https://www.elmundo.es/especiales/2005/02/sociedad/inmigracion/gentecorriente/angel.html
(1642 tegn inkl. mellemrum = ca. 1 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La igualdad de género

I dette emne har vi haft fokus på ligestilling mellem kønnene, som er verdensmål 5 i FN´s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling/ Los 17 objetivos de desarrollo sostenible de la ONU. Latinamerika og til dels også Spanien har en udpræget machokultur som gør, at mange kvinder bliver diskrimineret på grund af deres køn. Dette viser sig bl.a. i Argentina hvor mange kvinder bliver slået ihjel eller udsat for vold af deres mænd/kærester.  Nogle mænd ser det ovenikøbet som deres ret til at slå kvinden, fordi de er vokset op i et samfund, hvor de konstant er blevet bekræftet i at de er hævet over kvinden. Et syn man også ser i den berømte tangodans, hvor manden har fuldstændig kontrol over kvinden. Også i den berømte musikgenre El Reggaetón ser man manden er hævet over kvinden. Teksterne (og musikvideoerne) i nogle af disse sange fremstiller kvinden som et sexobjekt der nedværdiges til at behage manden.
Homoseksuelle er også en udsat gruppe i de latinamerikanske lande, selvom der er flere af disse lande der nu accepterer ægteskab mellem to personer af samme køn. Ifølge Mariángeles fra Argentina, der er lesbisk,  skyldes det en kombination af et traditionelt katolsk land, hvor samfundet har en machokultur der ikke accepterer homosexualitet. Aby mener også at den katolske tros værdier har en stor indflydelse på kulturen i  Mexico. Her har mænd og kvinder ofte deres faste roller: Kvindens plads er i hjemmet og manden arbejder, tjener penge og forsørger familien. Aby er en moderne kvinde der ikke vil acceptere disse kønsroller og gør oprør imod dem ligesom fx kvindebevægelsen Ni Una Menos fra Argentina og fotografen Linely Ibáñez fra Colombia.

Materiale:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/hver-30-time-bliver-en-kvinde-slaaet-ihjel-af-en-mand-i-argentina
Horisont (dr.dk 2017) : Det argentinske kvindeoprør
La identidad contrastada: Mariángeles s. 8 - 15 (ca. 6 sider)
La identidad contrastada: Aby s. 56 - 60 (ca. 4 sider)
El sexo en proceso: Introducción a los derechos y la política de igualdad s. 42 (ca. 1,5 sider)
El Reggaetón, Cali y El Dandee: La Muda (ca. 2 sider)
Tobias Rahim levede det vilde liv i Colombia - indtil en mand  blev skudt for øjnene af ham
https://www.dr.dk/musik/anbefalinger/tobias-paa-29-levede-det-vilde-liv-i-colombia-indtil-en-mand-blev-skudt-oejnene
Despacito: El reguetón y el machismo (Delprøve 1 - minlaering.dk)
El sexo en proceso: Una carta al director: El machismo del reggaetón (ca. 1 side)
Fotos: Una campaña en Colombia denuncia la violencia machista en el reggaetón (ca. 1 side)
https://actualidad.rt.com/sociedad/175125-fotos-campana-colombia-violencia-machista-reggaeton
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Colombia - conflictos y soluciones

I Colombia er fattigdom, korruption, terrorisme, narkotrafik m.m. en del af hverdagen. Set i et historisk perspektiv, problemer der har eksisteret i mange år. I forhold til emnet narkotrafik har vi beskæftiget os med narkobaronen Pablo Escobar, sønnen Sebastián Marroquín og "la mula" María. Flere colombianere har forsøgt/forsøger at gøre op med korruptionen, kriminaliteten og den ulige fordeling der er i samfundet bl.a. via uddannelse og utraditionelle metoder, og i den forbindelse har vi inddraget fortællingen om Biblioburro.

Materiale:

PORTRÆT narkobaronen Pablo Escobar: Fra fattig bondedreng til kongen af kokain (www.dr.dk)
Narcos (1. afsnit: "På afgrundens rand", Netflix)
Sangen: Tuyo
Berenice Lara laureen m.fl.: Película - María, llena eres de gracia (uddrag af dialogen fra filmen)
María, llena eres de gracia (filmen)
Viveca Tallgren: Biblioburro (s. 9-37, ikke kap. 5 s. 29-31)
Biblioburro The donkey library https://www.youtube.com/watch?v=wuTswmx9TQU
Jeanette Winter: Biblioburro - Una historia real de Colombia (børnebog)
Juan Pablo - el hijo de Pablo Escobar (fra delprøve 1)
"Mi padre era mucho más cruel que el Pablo Escobar de Netflix (fra delprøve 2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Argentina - entre fútbol y tango


I dette forløb har vi haft fokus på argentinsk fodbold og tango, som for mange er indbegrebet af Argentina. Passionen for både fodbold og tango ligger dybt forankret i den argentinske kultur, og til tider er passionen så ekstrem at der er argentinere der bliver afhængige af at dyrke det. Som vi fx ser med La Tía, Hernán og Pablo i "El fútbol es Dios" samt dokumentarfilmen Fodbold er Gud. Passionen for tango træder også tydeligt frem hos Martin Viqueira der underviser i tango, men også dyrker tangoens historie, musikken og dens betydning for landet. Vi har også talt om, hvad teksterne til sangene typisk handler om bl.a. i forbindelse med analysen af sangen Pasional. I et andet forløb vi har haft: La igualdad de género, mødte vi også Alfredo og Silvia, et ældre par som dyrkede tangoen intenst.
Vi har desuden mødt, hørt og talt med 2 argentinske piger hhv. på gymnasiet (i 1.g.) og i København (studieretningsdage i 3.g.) som bl.a. har fortalt om argentinsk kultur, sprog, historie samt om livet i Argentina. I København fik vi også lært at danse tango på danseskolen M2tango Studio.


Materiale

Kristina Pilmark m.fl.: El deporte: "El fútbol es Dios" s. 33-36
Dokumentarfilmen:  Fodbold er Gud af Ole Bendtsen, 2010
Kristina Pilmark m. fl.: Los maradonianos festejan su navidad s. 37-38
Kristina Pilmark m.fl.: Diego Nuestro s. 39


Peter Rohde m.fl.: Vidas - arbejdsbog: EL TANGO s. 185
Dorthe Fredsgaard Svendsen: Retratos argentinos: Pasión en la milonga s. 26-27
Dorthe Fredsgaard Svendsen: Retratos argentinos: Entrevista con Martín Siquiera, 23 años, maestro de tango s. 28-31
Dorthe Fredsgaard Svendsen: Retratos argentinos: Pasional s. 33-34
Uddrag af: Una entrevista a Nicole Nau: Cómo el tango cambió su vida


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer