Holdet 2022 SP/3-hhx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jane Marie Keil Strandmark
Hold 2022 SP/3-hhx (1g SP3, 2g SP3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem VIDAS
Titel 2 SO3 BESTSELLER
Titel 3 Blokdag - opsamling/afslutning: Migración
Titel 4 Jóvenes
Titel 5 Sexo y diversidad (EKSAMEN)
Titel 6 SO: Cultura y negocio: Luna Christofi
Titel 7 El deporte
Titel 8 Cultura y negocio: Osborne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem VIDAS

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Repetition 4-6 17-01-2023
repetitionsopgave 7-9 09-02-2023
Skriftlig opgave 19-02-2023
repetitionsopgave kap.10-12 21-03-2023
Den 1. email/personlig 25-04-2023
aflevering 26-04-2023
Presentación en español 07-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SO3 BESTSELLER

I dette korte forløb har vi læst om Bestseller og oparbejdet et ordforråd om virksomheder og markedsføring. Vi har også set videoer med interviews både med den mandlige chef og en kvindelig ansat. Vi har kigget på kulturteori og fået øje for hvad man skal være opmærksom på af kulturelle forskelle, når man arbejder med fx spanske virksomheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Blokdag - opsamling/afslutning: Migración

Vi bruger to lektioner på at samle op på noterne fra blokdagen hvor vi arbejdede med filmen Sin nombre. Vi bruger vores fælles noter fra Google Drev. Før ferien arbejdede vi med: Palabras clave til caráteristica de personas, palabras clave para describir el ambiente de la película y palabras clave para la interpretacíon.
Alle de palabras clave genhenter vi i hukommelsen og på drevet og bruger dem i dag til at skabe et resumé af filmen udfra billeder. Vi afleverer en screncast med resultatet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jóvenes

I dette forløb introduceres vi til unge mennesker fra spansktalende lande:
Fokus er på at skabe et ordforråd til at tale om at være ung, studier, arbejde, familie, venner, interesser/fritid og fremtidsdrømme.
Vi starter med at læse om Mario de Colombia fra La identidad contrastada. (Vi arbejder primært mundtligt og afleverer lydfiler med resume af teksten. Vi laver også vores første DP1)

Vi får i dette forløb besøg af Salka Breum fra Mi cuerpo. Hun fortæller om:
- Landet Colombia – en introduktion
- Hvad ville colombianerne ønske, at resten af verden vidste om Colombia?
- Den sociale situation
- Hvad sker aktuelt i Colombia
- Machismo
- At være ung i Colombia
- Mi Cuerpo/Min Krops arbejde med seksualundervisning og hvorfor vi mener, det er vigtigt
Hendes oplæg  indeholder et element af karrierelæring, innovation og også sexualundervisning. Hendes oplæg også anvendes til springbræt til vores næste tema som tager afsæt i materialer fra El sexo en proceso.
Vi arbejder også med de unge fra La buena vida: Vi har fælles på klassen gennemgået Estrella de Sevilla og efterfølgende har eleverne arbejdet i grupper om de andre unge - og præsenteret dem for hinanden (se jeres noter i Google doc: Mireia, Anabel, David, Adrian og Alejandro). Efter gruppepræsentationer træner vi dp1 lign. opgaver og afslutningsvist læser vi om Héctor de Nicaragua fra Identidad Contrastada og laver en dp1. Vi har set afsnit 1+2 af Élite og fra bogen España en perspectiva har vi arbejdet med temaet: Los jóvenes españoles. s.21+22.
Undervejs i dette tema repeteres en del af begyndergrammatikken og eleverne arbejder videre med præsens/nær fremtid/udvidet nutid og førnutid/perfektum. Spontant Spansk er et vigtigt værktøj i dette forløb. Vi arbejder intensivt med at lære hitverberne udenad + fokuserer på at lave mere fyldestgørende billedbeskrivelser ved hjælp af bogens emne ord og ideer til sætnings- udvidere/konstruktion.
Til slut i forløbet har eleverne lavet mundtlige præsentationer/opsamlinger af temaet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sexo y diversidad (EKSAMEN)

UDKAST:
Med udgangspunkt i materialet fra El sexo en proceso skal vi arbejde med flg. tematikker:
Køns-stereotyper >< mangfoldighed (diversidad)
og mandschauvinisme (marianismo >< machismo). Vi skal have oparbejdet et ordforråd, der giver os i stand til at tale mere nuanceret om køn og mangfoldighed på spansk.  Vi ser filmen Carmen y Lola - om to lesbiske romapiger. Her arbejder vi med at flette vores fagbegreber ind i 'tekstmaterialet' og vi vender også hvordan man kunne anvende aktantmodellen på filmen.
Vi skal drøfte hvordan skønhedsidealer, plastic-kirurgi og musikvideoer kan have indflydelse på vores opfattelse af skønhed.
Undervejs læser vi et par læserbreve og får derved indblik i en del af de skriftlige genrer vi kan møde til eksamen. Vi arbejder med opgavetyper undervejs, der introducerer os til DP1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Las tres muertes de Marisela Escobedo 21-11-2023
Presentación: sexo y diversidad 30-01-2024
DP1 El buen patrón 01-02-2024
Læserbrev 06-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Cultura y negocio: Osborne

I dette korte afsluttende forløb skal vi læse et interview om virksomheden Osborne i Spanien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer