Holdet 2022 SP/4-stx/hhx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Sune Mads Kofoed Stender
Hold 2022 SP/4-stx/hhx (1g SP4, 2g SP4, 3g SP4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion- og basisforløb: Vidas
Titel 2 Jóvenes
Titel 3 Un viaje cultural por España (EKSAMEN)
Titel 4 México, su pueblo y su cultura (EKSAMEN)
Titel 5 Latinos en EE.UU. (EKSAMEN)
Titel 6 Argentina - pueblo, cultura y política (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion- og basisforløb: Vidas

Introduktions- og grundforløb til spanskfaget med udgangspunkt i systemet "Vidas" (læsebog+øvebog). I det første års forløb har der været fokus på at kunne gebærde sig i hverdagssituationer på spansk. Undervisningen har i høj grad været anlagt med fokus på samtale og simuleringer af situationer, hvor eleverne aktivt har skullet udtrykke sig i samtale med makkere og grupper.

Kernestof, færdigheder og fokusområder:

- tal, ugedage, måneder, årstider
- tøj/beklædning, skolefag, farver, bolig, transport, fritidsinteresser
- Personlige præsentationer
- Samtaler på café samt bestilling af mad mv.
- Indkøb
- Dagligliv og pligter derhjemme
- Klokken, ugedage, måneder, årstal, årstider
- Ferie
- Arbejde
- Billedbeskrivelse
- Spaniens lande og geografi
- Sydamerikas geografi


GRAMMATIK:
Verber i præsens/nutid
Verber i perfektum/førnutid
Ser/estar/hay
Muy/mucho
Substantivers køn og tal
Nær fremtid (ir+a+infinitiv)
Genitiv
Pronominer
Adjektivernes bøjning i køn og tal samt placering
Refleksive verber
Gustar og andre dativstyrende verber

Materialer:
Vidas grundbog + skrive/arbejdsbog

Sange m.m.:

"Noche de Paz"

Film og tv:
"Extra", afsnit 1-3 (undervisningsrettet serie med fokus på basalt ordforråd og kommunikation):
https://www.youtube.com/watch?v=2T6_FNm5Kn8&list=PLiSXvPiNzG5Ip24ZY75Zy23HAoMIokOfy

"La familia perfecta", film, Spanien 2021:
https://www.imdb.com/title/tt11924738/

"El buen patrón". film , Spanien 2021:
https://www.imdb.com/title/tt13066182/

Argentina es diversidad:
https://www.youtube.com/watch?v=57waq1HdllQ



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tu presentación en español - LAVES I MODUL 22-11-2022
Opgave 1: test 24-01-2023
Opgave 2 - Mi vida y mi rutina diaria 24-03-2023
Opgave 3 - La familia perfecta 16-04-2023
Opgave 4 - España 04-05-2023
Opgave 5: test 04-05-2023
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jóvenes

Forløb om det at være ung og om unge i Spanien. Fokus på ordforråd til at udtrykke livssituation, fremtidsplaner, følelsessituationer, arbejde og skole, socialt liv og fest mv.
I relation til Spanien har tematisk hovedfokus været festkultur, ungdomsarbejdsløshed, mangel på muligheder og "La generación de los mil euros". Kompetencemæssigt har der været fokus på at lade eleverne udtrykke holdninger, præsentationer af sig selv samt refleksioner over eget liv og muligheder med komparativt blik til spanske unge.

Materialer:

Tekst:

La buena vida: David de Valls (s. 21-29 )

Nuevos retratos:
Intro: (7-15)
La generación de los mil euros (s. 16-23)
Tamara, la Madrileña (s. 24-30)

"Fiestas!" Grethe Chrstensen, systime 2007: El Botellón (s. 78-81)

Film: "Perdiendo el Norte", Spanien, 2015.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Un viaje cultural por España (EKSAMEN)

Formål og indhold:

Forløbet har haft fokus på at introducere Spanien som kulturland med udvalgte nedslagspunkter. Eleverne har fået kendskab til flamencomusikken med en blik på Paco de Lucias musik og liv, på romaerne, "los gitanos", og betydningen af den kultur, de bærer. Desuden har eleverne arbejdet med musikeren og sangeren Rosalía, El camino de Santiago, spansk madkultur, samt F. G. Lorca. Desuden har vi set filmen "Volver" (Pedro Almodóvar 2006) med fokus på fremstilling af familien, traditioner og kønsroller i Spanien samt den ironi, som disse forhold fremføres med i Almodóvars film.

Tekster:
"Paco de Lucía - El mejor guitarrista flamenco del mundo", Viva la Vida, 68-69
"El poeta más leído de todos los tiempos" (om García Lorca), Viva la vida, s. 72-74.
"Carta de Federico García Lorca a su familia" Viva la Vida s. 75.
"El Camino de Santiago", i Viva la Vida, s. 44-45
"Las Comidas de España", Viva la Vida, s. 80-81
"La comida es toda una instutución en España" , Viva la Vida, s. 85-86

"Quién es Rosalía?" bearbejdet fra: https://www.vogue.mx/estilo-de-vida/articulo/rosalia-cantante-biografia

Infotekst på dansk om romaer og sigøjnere: https://faktalink.dk/emner/sigojnere-romaer


Film og tv:

"Volver"
Pedro Almodóvar, spillefilm, Spanien 2006.

"Somos Gitanos". Oplysningsfilm. El Dictamen.
https://www.youtube.com/watch?v=x_N_CXQEgic&t=7s

"Comida callejera de España". Videorejseblog.
https://www.youtube.com/watch?v=LgkFDohGy4E

Musik:
Paco de Lucia: "Entre dos Aguas", 1976
https://www.youtube.com/watch?v=2oyhlad64-s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 México, su pueblo y su cultura (EKSAMEN)

Forløbet introducerer México som sprog- og kulturområde. Eleverne har arbejdet med Mexicos geografi, tro, Frida Kahlo, folke- og festkultur, sociale forhold, økonomi og muligheder med komparationsfokus til Danmark. Vi har undervejs i forløbet stiftet bekendtskab med særlige kulturelle mexicanske træk som dyrkelsen af afdøde ved Día de los muertos, hvor vi endvidere har set filmen Coco. I forlængelse heraf har vi læst uddrag af Octavio Paz fra essayet "Todos Santos, día de muertos" om mexicanernes forhold til døden og festen som kulturtræk. Desuden har vi arbejdet med kunstneren Frida Kahlo og hendes værk, hvor eleverne har lavet præsentationer på spansk af udvalgte værker.

forløbet har i al væsentlighed været baseret på to undervisningsbøger:
"Mosaico Mexicano", Gyldendal 2016
"Viva la Vida", Praxis 2022

"La vida de México en una canción" (om La Carencia). Viva la Vida s. 220-221.
"Día de muertos". Viva la Vida s. 216.
"El mexicano ama las fiestas" (uddrag af Octavio Paz, Todos santos, día de muertos). Viva la Vida s. 217.
"Frida, una artista mexicana". Viva la Vida s. 199-203
"La leyenda del sol y la luna". Mosaico mexicano s. 58-59
"Qué es México?" Mosaico mexicano s. 8-10
La cultura mexicana,  Mosaico mexicano s. 56-57
Mexico inseguro,   Mosaico mexicano s. 80-82
El narcotráfico y la violencia:  Mosaico mexicano s. 82-85

Film: Coco, animationsfilm, USA/México 2017.
https://www.imdb.com/title/tt2380307/

El arte y la vida de Frida Kahlo. Introduktionsfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=uYbAbLQJBno

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Latinos en EE.UU. (EKSAMEN)

Forløbet har drejet sig om at introducere Latinos en Estados Unidos.  Emnet er højaktuelt, og i forløbet har vi løbende draget paralleller og sammenligninger mellem det behandlede materiale og den igangværende udvikling i USA. I forbindelse med genvalget af Trump har vi drøftet de lange karavaner af migranter, som med livet som indsats sætter kurs mod USA.
Vi har arbejdet med de personlige aspekter af indvandringen, farerne og frygten for deportation og udnyttelse. Et eksempel på dette har vi bl.a. set i filmen "Sin Nombre" fra 2006.
Et omdrejningspunkt i forløbet har været "el sueño americano". Mange latinamerikanere i USA er 2. eller 3. generationsindvandrere, og har opnået (dele af) den amerikanske drøm. Som eksempel på dette har vi læst og talt om de 3 kendte sangere/skuespillere/forfattere m.m.: J Balvin, Jennifer Lopez, Lin-Manuel Miranda og Francisco Jiménez. Alle identificerer sig stadig med deres latinske baggrund på forskellige måder. En måde at markere sin særlige kulturelle identitet er via spanglish som vi bl.a. har set i digtene: "En el barrio" og "Soy Joaquín/I am Joaquín"
Eleverne har lavet rollespil om livet som immigranter. Eleverne har endvidere lyttet til forskellige sange og rap, og har som afslutning på forløbet skrevet og produceret deres egen rap. Afslutningsvis fokuserede vi på latinoer i Californien, deres livsforhold, kultur, historie og beskæftigelse. I den forbindelse læste vi interview med forfatteren Francisco Jiménez.

Hispanos en EE.UU (intro): Viva la vida 109-118
"La historia de Astrid": Viva la vida 119
"Hispano, latino chicano o americano",  Viva la vida 124
"Spanglish" Viva la vida 125-27
"J. Balvin, creador de una fusión urbana": Viva la vida 134-35
"Me considero una artista completa. Bailo, actúo y canto" (om J. Lo) + sangen "Ven a bailar", Viva la vida 140-42.
"Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico" Viva la vida 164-65.
"Entrevista con Francisco Jiménez", retratos latinos en California

Canciónes:
Manu Chao: "Clandestino"
J. Balvin: "Ay, vamos"¨
Jennifer López: Ven a bailar
Manu Chao: La vida tómbola

Film: Sin Nombre", Cary Joji Fukunaga, 2007
https://www.imdb.com/title/tt1127715/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Argentina - pueblo, cultura y política (EKSAMEN)

I forløbet har vi arbejdet med Argentinas kultur, geografi, demografi, politik og sociale forhold. Indledningsvis fokuserede vi på tangoen, dens form og historie samt på de sproglige og kulturelle særtræk, som Argentina har i den spansksprogede verden; eleverne har arbejdet med voseo, argentinismos og udtalen af y/ll. Dernæst har vi arbejdet med den argentinske fodboldkultur med fokus på rivaliseringen med klubberne River Plate og Boca Juniors og den tilhørende kulturelle identitet. Derudover har vi arbejdet med Argentina i nutiden og tiden efter valget af præsident Javier Milei. I den forbindelse har vi set dokumentar (DR Horisont) om de sociale og økonomiske følger af Mileis politik. Afslutningsvis har vi kastet et blik på Argentinas etniske komposition med fokus på argentinere, som har dansk ophav. Her har vi læst om Gabriel Rodriguez, hvis familie oprindeligt var danske indvandrere.

Retratos argentinos: Introducción s. 5-11
Retratos argentinos: Un país de naturaleza abundante s. 12-17
Retratos argentinos: Argentinos famosos + argentinismos 19-21
Retratos argentinos: Pasión en la milonga s. 26-27
Retratos argentinos: Ganar, gustar y golear + entrevista con Fernando Martín s. 36-43
Retratos argentinos: Somos europeos + entrevista con Gabriel Rodriguéz s. 44-52




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer