Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/4-stx/hhx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Sune Mads Kofoed Stender
Hold
2022 SP/4-stx/hhx (
1g SP4
,
2g SP4
,
3g SP4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion- og basisforløb: Vidas
Titel 2
Jóvenes
Titel 3
Un viaje cultural por España (EKSAMEN)
Titel 4
México, su pueblo y su cultura (EKSAMEN)
Titel 5
Latinos en EE.UU. (EKSAMEN)
Titel 6
Argentina - pueblo, cultura y política (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion- og basisforløb: Vidas
Introduktions- og grundforløb til spanskfaget med udgangspunkt i systemet "Vidas" (læsebog+øvebog). I det første års forløb har der været fokus på at kunne gebærde sig i hverdagssituationer på spansk. Undervisningen har i høj grad været anlagt med fokus på samtale og simuleringer af situationer, hvor eleverne aktivt har skullet udtrykke sig i samtale med makkere og grupper.
Kernestof, færdigheder og fokusområder:
- tal, ugedage, måneder, årstider
- tøj/beklædning, skolefag, farver, bolig, transport, fritidsinteresser
- Personlige præsentationer
- Samtaler på café samt bestilling af mad mv.
- Indkøb
- Dagligliv og pligter derhjemme
- Klokken, ugedage, måneder, årstal, årstider
- Ferie
- Arbejde
- Billedbeskrivelse
- Spaniens lande og geografi
- Sydamerikas geografi
GRAMMATIK:
Verber i præsens/nutid
Verber i perfektum/førnutid
Ser/estar/hay
Muy/mucho
Substantivers køn og tal
Nær fremtid (ir+a+infinitiv)
Genitiv
Pronominer
Adjektivernes bøjning i køn og tal samt placering
Refleksive verber
Gustar og andre dativstyrende verber
Materialer:
Vidas grundbog + skrive/arbejdsbog
Sange m.m.:
"Noche de Paz"
Film og tv:
"Extra", afsnit 1-3 (undervisningsrettet serie med fokus på basalt ordforråd og kommunikation):
https://www.youtube.com/watch?v=2T6_FNm5Kn8&list=PLiSXvPiNzG5Ip24ZY75Zy23HAoMIokOfy
"La familia perfecta", film, Spanien 2021:
https://www.imdb.com/title/tt11924738/
"El buen patrón". film , Spanien 2021:
https://www.imdb.com/title/tt13066182/
Argentina es diversidad:
https://www.youtube.com/watch?v=57waq1HdllQ
Indhold
Kernestof:
Hjemme skal I se de tre videoer herunder, hvor den ene er alfabetet igen, som vi også så i tirsdagsmodulet. I skal kunne tallene fra 1-20, og I skal kunne præsentere jer selv med navn, bopæl og alder.
Canciones Infantiles - Alfabeto Espanol 1
Modulplan 1g sp4 20221122.pdf
Tarea - presentacion en español 1g.pdf
Microsoft Teams meeting
Læs hjemme s. 16-19 i "Vidas" (Grundbogen, den hårde). Lyt til spor 2+3 via linket her på modulet, som er indtaling af teksten på side 17+19. Vi ses i Teams!
lydfiler til Vidas
Træn de almindeligste spørgeord på spansk
Læs om substantivernes bøjning og anvendelse til og med pkt. 2.5
Spørgeord/interrogativos
Øv dig på at tælle fra 1-100 ved brug af den vedhæftede video. Træn også ordforråd til kapitel 1-3 i Vidas i den vedhæftede quizlet. Log ind med facebook eller google-konto.
Aprender español: Los números del 0 al 100 (nivel básico)
Quizlet capítulo 1-3
Læs og gennemlyt hjemme på s. 26-27 i grundbogen teksten "Eva en Sevilla". Find lydfil via link her. Øv dig på udtale og slå de ord op, du ikke forstår/kender.
Modulplan:
Modulplan
1. Øv dig på at tælle fra 0-100. Vi kører lige på som det første, så I skal kunne det nu. 2. Øv dig på spørgeordene i quizlet her og skriv hjemmefra 5 sætninger på spansk med forskellige spørgeord. Spørgeord/interrogativos
Modulplan 1g sp_4 - 20221208 - La familia.docx
1. Læs s. 40-42 i grundbogen og lyt til den tilhørende lydfil. (Link til lydfiler er vedhæftet)
Quizlet: Gloser til at beskrive familie
1. Øv dig på gloser til familien ved brug af den vedhæftede quizlet. Begynd med at huske ord med flashcards og træn derefter med "match" og "spell". 2. Øv dig på genitiv (ejefald) ved at oversætte følgende 5 sætninger:
Modulplan 1g sp 4 20221220.docx
1. Practica en casa los números 0-100. Vamos a jugar al bingo. /Øv hjemmefra tallene 0-100. Vi skal spille bingo. 2. Escucha la canción "Noche de Paz" en casa. Busca las palabras nuevas en tu diccionario. /Lyt til sangen "Noche de Paz" hjemme. Slå de
NOCHE DE PAZ 1 (1).docx
Quizlet: Farver på spansk
Modulplan 20230103 1g sp_4 - La ropa y los colores.docx
Quizlet: Udseendet - el aspecto físico
Adjektiver - Spansk grammatik
Quizlet: Tøj mv. på spansk
Ingen lektie. Medbring bøger wie immer.
Læs hjemme s. 52-55 i grundbogen til Vidas. Lyt til track 11 på linket herunder. Her oplæses teksten på 53.
Læs i grundbogen s. 57-59. Oversæt dialogen "En la tienda" på s. 59 - brug gloselisten på side 90 i arbejdsbogen, den bløde. Gennemlyt og øv også dialogen på linket (track 13) herunder, så du er skarp på udtalen! lydfiler.html
Quizlet: La casa
Modulplan 1g sp_4 - 20230112_ Mi casa.docx
Ingen lektie, men medbring begge bøger og dit notehæfte!
Øv dig hjemmefra på at præsentere dit hus/værelse - husk din plantegning fra sidst. Resten af modulet vil gå med at repetere ting til testen på torsdag.
Øv dig hjemmefra på:
Øv dig i MinLæring på:
Quizlet: El tiempo en español (Vejret på spansk)
Ingen lektie, men medbring begge bøger
Modulplan 1g 20230131 - Ir de compras.docx
Læs og forstå hjemme teksten "Compras" på side 78-79 i grundbogen. Brug flittigt gloselisten på side 118 i den bløde arbejdsbog; der står de fleste gloser til teksten. Øv også farverne på spansk quizletten herunder.
Quizlet: Los colores en español
Kopi af Capítulo 1_ la llegada de Sam.docx
Modulplan 1g sp_4 20230202.docx
Øv jer på gradbøjningen af adjektiver i arbejdsbogen s. 118. (grim, grimmere, grimmest). Ellers ingen lektie - I får prøver tilbage og så skal vi se en spansk sitcom, som er god til at lære basalt sprog.
Samtaler enkeltvis med udgangspunkt i et billede. Vi begynder med at tale om, hvad der er på billedet. Derefter vil jeg spørge jer om, hvem I er, og hvor I bor, samt om I kan beskrive jeres tøj med typer og farver. Vi regner med ca. 5 min hver. - Hus
Spørgsmål til serien EXTRA: La llegada de Sam.docx
Ark til billedbeskrivelse: DESCRIPCION DE UNA FOTOGRAFIA(1).pdf
Extra en Español Ep 01 La llegada de Sam
Aprender español: Las horas 🕒 (nivel básico)
Modulplan 20230214 1g sp_4 - La hora + gustar.docx
Øv klokken på spansk i MinLæring. Der skal du også læse om verbet "gustar", som bruges når du kan lide noget eller nogen. Aktiviteterne ligger som lektier i MinLæring - eller følg links herunder.
Minlæring: om gustar
EXTRA en español, cap. 2.docx
Modulplan 1g sp_4 20230216 - La hora, gustar y EXTRA.docx
Øv dig på klokken igen ved at træne min. 10 klokkeslæt hjemmefra i generatoren. Clock Face Generator | Common-Core Math (helpingwithmath.com)
Modulplan 1g sp_4 20230228.docx
Læs, lyt og forstå s. 70 i grundbogen, "Los estudios de Clara". Se gloser til teksten i den bløde arbejdsbog. s. 105. Lyt til teksten på track 16 via linket: lydfiler.html
Modulplan 1g sp_4 20230302 - Mis estudios.docx
Genlæs, lyt og forstå s. 70 i grundbogen, "Los estudios de Clara". Se gloser til teksten i den bløde arbejdsbog. s. 105. Lyt til teksten på track 16 via linket:
Modulplan 20230309 1g sp_4.docx
Læs (højt) og forstå hjemme side 87-88 i grundbogen, "En la cafetería". Se gloser på s. 132 i grundbogen. Lyt til track 20 via linket herunder.
Lav opg. 3+4+6 på side 135-136 i den bløde arbejdsbog. Det drejer sig om de direkte objektspronominer. Eks: Jeg vasker bilen -> jeg vasker den. Se dine noter fra afslutningen af sidste time. Se forklarende boks på s. 88 i grundbogen, hvis du er i tvi
Modulplan 1g sp_4 20230316 - Stationslæring.docx
Læs og forstå s. 91-93 i grundbogen. Lyt "El desorden" på side 92-93 - lydfil ligger som spor 21 på linket herunder.
lydfiler.html
Modulplan 1g sp_4 20230323 - Mis obligaciones.docx
Forbered hjemmefra 5 sætninger med ting du skal/pligter. Angiv hvad det er og hvornår/hvor ofte du skal gøre det. Du skal bruge "tener que" eller "deber", som vi gennemgik sidst. Du skal også øve dig på quizletten, som jeg har vedhæftet modulet i min
Mis obligaciones: Nyttige ord
Om: Diftongerende verber
Mucho eller muy?
Modulplan 1g sp_4 20230413 - El perfecto compuesto.docx
Genlæs hvordan perfektum dannes på side 152-53 i grundbogen "Vidas". Forbered hjemmefra 5 sætninger i perfektum/førnutid om hvad du har lavet de sidste par dage. Medbring begge bøger!
Lee y entiende las páginas 106-108 (España) en libro principal de tapa dura. El glosario está en el libro de ejercicios en la página 170. Escucha los textos en la pista 24 del enlace que se ve abajo.
map-of-spain-max.jpg
Aprender español: Geografía de España (nivel básico)
Modulplan 1g spansk 4 20230420.docx
Ingen lektie
Lee y entiende las páginas 114-119 (Latinoamérica) en libro principal de tapa dura. El glosario está en el libro de ejercicios en la página 180. Escucha los textos en la pista 26+27 del enlace que se ve abajo.
Se den lille præsentationsfilm om Argentina og skriv 5 sætninger på spansk med facts om Argentina på baggrund af den.
Argentina es Diversidad - Español
Ser, estar, hay
Øv dig på: verbernes bøjninger i nutid, ser/estar/hay, muy/mucho samt gustar.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tu presentación en español - LAVES I MODUL
22-11-2022
Opgave 1: test
24-01-2023
Opgave 2 - Mi vida y mi rutina diaria
24-03-2023
Opgave 3 - La familia perfecta
16-04-2023
Opgave 4 - España
04-05-2023
Opgave 5: test
04-05-2023
Omfang
Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Jóvenes
Forløb om det at være ung og om unge i Spanien. Fokus på ordforråd til at udtrykke livssituation, fremtidsplaner, følelsessituationer, arbejde og skole, socialt liv og fest mv.
I relation til Spanien har tematisk hovedfokus været festkultur, ungdomsarbejdsløshed, mangel på muligheder og "La generación de los mil euros". Kompetencemæssigt har der været fokus på at lade eleverne udtrykke holdninger, præsentationer af sig selv samt refleksioner over eget liv og muligheder med komparativt blik til spanske unge.
Materialer:
Tekst:
La buena vida: David de Valls (s. 21-29 )
Nuevos retratos:
Intro: (7-15)
La generación de los mil euros (s. 16-23)
Tamara, la Madrileña (s. 24-30)
"Fiestas!" Grethe Chrstensen, systime 2007: El Botellón (s. 78-81)
Film: "Perdiendo el Norte", Spanien, 2015.
Indhold
Kernestof:
Modulplan 20230822.docx
Medbring begge udgaver af "Tapas" samt "Nuevos retratos". Hasta luego, chicos!
Læs og forstå hjemme s. 16-19 i "Nuevos retratos". De første to sider er en dansk introduktion, s. 18-19 er første del af den spanske tekst. Vælg 12 nøgleord ud hjemmefra. Brug gloselisten flittigt, så du forstår teksten.
Modulplan 20230824 - la generacion de los mil euros.docx
Modulplan 20230829 - Los mileuristas.docx
Genlæs s. 20-21 i "La generación de los mil euros" i bogen "Nuevos retratos". Se på dine noter igen og udvælg 10-15 nøgleord, som du kan bruge til at beskrive, hvad teksten handler om. Øv dig hjemme i at danne refererende sætninger med indlederen "El
Modulplan 20230907 - gramática.docx
Medbring alle tre spanskbøger.
Qué hiciste el fin de semana?
Quizlet: David de Valls
Forbered hjemmefra 5 sætninger, som med brug af præteritum forklarer, hvad du lavede i weekenden. Du skal øve dig på dem, så du kan dem udenad på spansk - og de må ikke være de samme som sidst!
Quizlet: Perdiendo el norte
Træn ord og udtryk til "Perdiendo el norte" med quizlet
Blandede ord fra jeres lister
Repetér resumeet på s. 23 i "La buena vida". Læs derefter portrættet af David på s. 24-25. Brug ordlisten flittigt i sidernes margen. Vi skal også gennemgå spørgsmålene fra sidste modul om "Perdiendo el Norte"
To små ting at forberede: 1: Forbered at kunne tale mundtligt om spørgsmålene til teksten om David de Valls på s. 27 i La Buena Vida, som I arbejdede med i tirsdags. 2: Øv bøjninger af "querer" på den vedhæftede quizlet. I skal øve jer i at sige hvad
Querer i præsens
Quizlet - nyttige ord til restauranten, baren og caféen.
Ingen lektie.
Quizlet: Orientarse y describir un viaje
No está lejos. Nivel A2
Minlæring - delprøve "Jóvenes españoles que emigran al extranjero"
Læs resten af teksten "El botellón" og oversæt, så du forstår/kan genfortælle. Brug gloselisten flittigt ude i margenen til hjælp. Besvar alle spørgsmål til opg. 1 på side 81 hjemmefra, sådan at du kan tale om dem. Vi begynder modulet med at samtale
El botellÃÂ_n Fiestas s. 78-81.pdf
Oversigt med SER/ESTAR
Se opgave i vedhæftede dokument.
Forberedelse til samtaler i næste uge - 2g sp4.docx
Arbejd videre på din forberedelse til samtale om studietur. Se arbejdsdokumentet fra i torsdags.
Minlæring - om adjektiver på spansk
I skal lave lektien om kongruens, som ligger herunder. Der er øvelser til både verbalkongruens og kongruens i køn og tal.
Afsnit
Læs og forstå s. 24-26 (inkl.) i bogen "Nuevos retratos". Der er en indledning på dansk på side 24, resten er på spansk. I skal markere/understrege/finde 6 eksempler på datider og forklare dem, og I skal finde min. 1 eksempel på udvidet tid( estar+ge
Til analyse i modulet: Udvalgte grammatiske fænomener i forskellige sætninger - tamara de madrid.docx
Lektie består af to dele:
Udvalgte grammatiske fænomener i forskellige sætninger - tamara de madrid.docx
I skal arbejde med verbalperifraser (som fx ir+a+infinitiv samt estar+gerundium). I skal gå ind på linket herunder ved modulets begyndelse og starte med at se instruktionsvideoen om verbalperifraser. Dernæst skal I løse opgaverne, der er lagt som lek
Medbring bogen "Nuevos retratos"!
Opgaver gerundium.docx
question-words-in-spanish.gif
Quizlet - interrogative pronominer spansk
Modulplan 20231212 - tamara la madrilena 4.docx
Læs og forstå de tre afsnit, "La ciudad de los gatos", "Fiesta en la calle" og "Barcelona y Berlín" på s. 28-29 i "Nuevos retratos". Forbered hjemmefra 1-2 sætninger på spansk om, hvad hvert afsnit handler om.
Læs og forstå det sidste afsnit, "El futuro" på s. 29-30 i "Nuevos retratos". Forbered hjemmefra 1-2 sætninger på spansk om, hvad afsnittet handler om.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Un viaje cultural por España (EKSAMEN)
Formål og indhold:
Forløbet har haft fokus på at introducere Spanien som kulturland med udvalgte nedslagspunkter. Eleverne har fået kendskab til flamencomusikken med en blik på Paco de Lucias musik og liv, på romaerne, "los gitanos", og betydningen af den kultur, de bærer. Desuden har eleverne arbejdet med musikeren og sangeren Rosalía, El camino de Santiago, spansk madkultur, samt F. G. Lorca. Desuden har vi set filmen "Volver" (Pedro Almodóvar 2006) med fokus på fremstilling af familien, traditioner og kønsroller i Spanien samt den ironi, som disse forhold fremføres med i Almodóvars film.
Tekster:
"Paco de Lucía - El mejor guitarrista flamenco del mundo", Viva la Vida, 68-69
"El poeta más leído de todos los tiempos" (om García Lorca), Viva la vida, s. 72-74.
"Carta de Federico García Lorca a su familia" Viva la Vida s. 75.
"El Camino de Santiago", i Viva la Vida, s. 44-45
"Las Comidas de España", Viva la Vida, s. 80-81
"La comida es toda una instutución en España" , Viva la Vida, s. 85-86
"Quién es Rosalía?" bearbejdet fra: https://www.vogue.mx/estilo-de-vida/articulo/rosalia-cantante-biografia
Infotekst på dansk om romaer og sigøjnere:
https://faktalink.dk/emner/sigojnere-romaer
Film og tv:
"Volver"
Pedro Almodóvar, spillefilm, Spanien 2006.
"Somos Gitanos". Oplysningsfilm. El Dictamen.
https://www.youtube.com/watch?v=x_N_CXQEgic&t=7s
"Comida callejera de España". Videorejseblog.
https://www.youtube.com/watch?v=LgkFDohGy4E
Musik:
Paco de Lucia: "Entre dos Aguas", 1976
https://www.youtube.com/watch?v=2oyhlad64-s
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde med verbalperifraser (som fx ir+a+infinitiv samt estar+gerundium). I skal gå ind på linket herunder ved modulets begyndelse og starte med at se instruktionsvideoen om verbalperifraser. Dernæst skal I løse opgaverne, der er lagt som lek
Medbring bogen "Nuevos retratos"!
Opgaver gerundium.docx
question-words-in-spanish.gif
Quizlet - interrogative pronominer spansk
Modulplan 20231212 - tamara la madrilena 4.docx
Læs og forstå de tre afsnit, "La ciudad de los gatos", "Fiesta en la calle" og "Barcelona y Berlín" på s. 28-29 i "Nuevos retratos". Forbered hjemmefra 1-2 sætninger på spansk om, hvad hvert afsnit handler om.
Læs og forstå det sidste afsnit, "El futuro" på s. 29-30 i "Nuevos retratos". Forbered hjemmefra 1-2 sætninger på spansk om, hvad afsnittet handler om.
La Navidad en España / ESPAÑOL LENTO / Alberto Benítez
Paco de Lucia - Entre dos aguas (1976) full video
Genlæs hele teksten om Paco de Lucía (s. 68-69) og besvar spørgsmålene herunder-- med hele sætninger:
Viva la vida 68-69 - paco de lucia.pdf
Modulplan spansk 20230123 los gitanos.docx
1. Læs om romaer/gitanos på dette link fra Faktalink (teksten er på dansk): Sigøjnere - romaer
2. ¡Somos gitanas! ¿De dónde vienen, a qué se dedican y por qué leen la mano?
3. Skriv en sætning med hver af disse fem diftongerende verber. Du bestemmer selv person:
Minlæring - delprøve 1
Lyt til og syng med på sangen af Rosalía, som der er linket til herunder. Teksten findes herunder: Du skal oversætte de to første vers og broen/omkvædet herefter.
ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio)
Letra "Malamente":
Quién es Rosalía.pdf
Probando comida callejera en ESPAÑA | La tierra del jamón 🥩🇪🇸
Opgave: Presentación oral en español - guia turistico.docx
Presentación oral en español - guia turistico.docx
Til brug i modulet; ikke lektie: El poeta mas leido de los tiempos.pdf
Læs og forstå hjemme brevet fra Federico García Lorca til sin familie, sendt fra New York herunder. Benyt gloselisten flittigt!
Diminutiver og augmentativer - Spansk grammatik
Læs om imperativ på vedhæftede link til minlæring. Genlæs brevet fra Lorca (som også er lagt på dette modul), som vi arbejdede med sidst, og find de imperativer, som er brugt. Hvorfor er de brugt og hvilke former optræder?
Federico garcia lorca carta.pdf
Minlæring - opgaver
Preguntas y tareas para Volver - 20240402.docx
I skal have lavet alle opgaver og spørgsmål færdige til dette modul. De er vedhæftet igen her, hvis du mangler dem. Desuden skal I læse det korte opslag om magisk realisme, som der er linket til nedenfor, og kort overveje, hvordan magisk realisme er
Magisk realisme | eReolen
Minlæring - Delprøve 1 om Cuba
Alumnos espana FOTO.jpg
Fiesta amigos FOTO.jpg
Musico en la calle FOTO.jpg
Familia montanas FOTO.jpg
Familia senderismo FOTO.jpg
OPGAVE: Billedbeskrivelse som forberedelse til samtaler i næste uge.docx
Læs+forstå den vedhæftede tekst om pilgrimsruten "El Camino de Santiago". Du skal også besvare spørgsmålene hjemmefra. Opgaverne om "tener + que" laver vi i modulet!
El camino de santiago - tekst og opgaver.pdf
Quizlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
México, su pueblo y su cultura (EKSAMEN)
Forløbet introducerer México som sprog- og kulturområde. Eleverne har arbejdet med Mexicos geografi, tro, Frida Kahlo, folke- og festkultur, sociale forhold, økonomi og muligheder med komparationsfokus til Danmark. Vi har undervejs i forløbet stiftet bekendtskab med særlige kulturelle mexicanske træk som dyrkelsen af afdøde ved Día de los muertos, hvor vi endvidere har set filmen Coco. I forlængelse heraf har vi læst uddrag af Octavio Paz fra essayet "Todos Santos, día de muertos" om mexicanernes forhold til døden og festen som kulturtræk. Desuden har vi arbejdet med kunstneren Frida Kahlo og hendes værk, hvor eleverne har lavet præsentationer på spansk af udvalgte værker.
forløbet har i al væsentlighed været baseret på to undervisningsbøger:
"Mosaico Mexicano", Gyldendal 2016
"Viva la Vida", Praxis 2022
"La vida de México en una canción" (om La Carencia). Viva la Vida s. 220-221.
"Día de muertos". Viva la Vida s. 216.
"El mexicano ama las fiestas" (uddrag af Octavio Paz, Todos santos, día de muertos). Viva la Vida s. 217.
"Frida, una artista mexicana". Viva la Vida s. 199-203
"La leyenda del sol y la luna". Mosaico mexicano s. 58-59
"Qué es México?" Mosaico mexicano s. 8-10
La cultura mexicana, Mosaico mexicano s. 56-57
Mexico inseguro, Mosaico mexicano s. 80-82
El narcotráfico y la violencia: Mosaico mexicano s. 82-85
Film: Coco, animationsfilm, USA/México 2017.
https://www.imdb.com/title/tt2380307/
El arte y la vida de Frida Kahlo. Introduktionsfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=uYbAbLQJBno
Indhold
Kernestof:
Genlæs oplysningerne om Mexico på s. 8, "Datos sobre México". Find de tilsvarende oplysninger om Danmark og formuler 4 sætninger på spansk om det, du synes er de mest iøjnefaldende forskelle mellem DK og México.
Ingen lektie til dette modul.
¿Qué diferencia hay entre los aztecas y los mayas?
Pueblos Precolombinos: Los Mayas, Incas y Aztecas | Videos Educativos Aula365
Modulplan spansk mexico 4 - aztecas.docx
Medbring "Mosaico mexicano"!
Læs/genlæs "La leyenda del Sol y la Luna" på side 58-59 i "Mosaico mexicano".
Modulplan spansk 23082024 - la leyenda del sol y la luna mexico modul 5.docx
Besvar hjemme følgende spørgsmål:
🎨 Frida Kahlo - Vida y arte | ProfedeELE.es
Ve el video y responde a los siguientes preguntas en casa:
. Billedanalyse i grupper
Frida Kahlo: 15 obras imperdibles para entender su importancia
Gambitter til maleribeskrivelse på spansk.docx
Minlæring - konjunktiv intro
Afsnit
Læs og forstå s. 80-82 i "Mosaico mexicano". I skal ikke lave opgaverne, kun koncentrere jer om teksten!
México-EEUU: fentanilo, el nuevo veneno de los cárteles | ARTE.tv Documentales
Quizlet - drogas
Modulplan spansk 23-09-2024.docx
Læs og forstå s. 82+84 i "Mosaico mexicano". Det er både indledningen "El narcotráfico y la violencia" på s. 82 samt "Los adolescentes mexicanos quieren ser..." på s. 84. Notér hjemme 3 sætninger der kan hjælpe med at besvare det klassiske spørgsmål:
Modulplan 3g spansk 4 30092024 - la carencia.docx
La Carencia
La carencia letra - Viva la vida pp.220-221.pdf
Modulplan 3g spansk 4 30092024 - la carencia 2 + gerundio.docx
Minlæring - gerundium
Gambitos, conectores y expresiones de opinión.pdf
Forbered og øv dig på din præsentation af Panteon Rococo med brug af gambitter og forbindere, som vi arbejdede med sidst.
Vi øver delprøve 1 i dette modul - og skal lave en delprøve 1 på onsdag.
Minlæring - Delprøve 1 om Coco
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Latinos en EE.UU. (EKSAMEN)
Forløbet har drejet sig om at introducere Latinos en Estados Unidos. Emnet er højaktuelt, og i forløbet har vi løbende draget paralleller og sammenligninger mellem det behandlede materiale og den igangværende udvikling i USA. I forbindelse med genvalget af Trump har vi drøftet de lange karavaner af migranter, som med livet som indsats sætter kurs mod USA.
Vi har arbejdet med de personlige aspekter af indvandringen, farerne og frygten for deportation og udnyttelse. Et eksempel på dette har vi bl.a. set i filmen "Sin Nombre" fra 2006.
Et omdrejningspunkt i forløbet har været "el sueño americano". Mange latinamerikanere i USA er 2. eller 3. generationsindvandrere, og har opnået (dele af) den amerikanske drøm. Som eksempel på dette har vi læst og talt om de 3 kendte sangere/skuespillere/forfattere m.m.: J Balvin, Jennifer Lopez, Lin-Manuel Miranda og Francisco Jiménez. Alle identificerer sig stadig med deres latinske baggrund på forskellige måder. En måde at markere sin særlige kulturelle identitet er via spanglish som vi bl.a. har set i digtene: "En el barrio" og "Soy Joaquín/I am Joaquín"
Eleverne har lavet rollespil om livet som immigranter. Eleverne har endvidere lyttet til forskellige sange og rap, og har som afslutning på forløbet skrevet og produceret deres egen rap. Afslutningsvis fokuserede vi på latinoer i Californien, deres livsforhold, kultur, historie og beskæftigelse. I den forbindelse læste vi interview med forfatteren Francisco Jiménez.
Hispanos en EE.UU (intro): Viva la vida 109-118
"La historia de Astrid": Viva la vida 119
"Hispano, latino chicano o americano", Viva la vida 124
"Spanglish" Viva la vida 125-27
"J. Balvin, creador de una fusión urbana": Viva la vida 134-35
"Me considero una artista completa. Bailo, actúo y canto" (om J. Lo) + sangen "Ven a bailar", Viva la vida 140-42.
"Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico" Viva la vida 164-65.
"Entrevista con Francisco Jiménez", retratos latinos en California
Canciónes:
Manu Chao: "Clandestino"
J. Balvin: "Ay, vamos"¨
Jennifer López: Ven a bailar
Manu Chao: La vida tómbola
Film: Sin Nombre", Cary Joji Fukunaga, 2007
https://www.imdb.com/title/tt1127715/
Indhold
Kernestof:
Manu Chao - Clandestino (Official Audio)
Manu Chao – Clandestino
Minlæring - repetition adjektiver
- Læs hjemme teksten "La historia de Astrid". (vedhæftet)
La historia de Astrid - viva la vida p. 119.pdf
1. Lyt til sangen "Clandestino" af Manu Chao og læs lyrikken (se links). Hvad handler sangen om?
LYRIK/TEKST: Manu Chao – Clandestino
Letra/tekst: Manu Chao – Clandestino
Opgaver - viva la vida 120-122.pdf
Minlæring: om pronominer
I skal hjemmefra kort repetere udtryk for vejret (se vedhæftede øveside), samt kunne beskrive hvilke fag I skal have i dag (brug hertil nær fremtid (ir+a+infinitiv))
El tiempo en español
Pronominer ved direkte objekt og indirekte objekt.docx
Spørgeord på spansk
Gambitos, conectores y expresiones de opinión.pdf
Læs og forstå hjemmefra siderne 124-126 fra Viva la vida, som du finder vedhæftet her. Brug gloselisterne i margenen af siden - flittigt!
Husk at medbringe opgavearket fra sidst. Der kommer et nyt til i morgen, og så gennemgår vi til sidst det, vi kan nå.
J. Balvin - Ay Vamos (Official Video)
TEXTO: J. Balvin. Creador de una fusión urbana. Viva la vida 134-35.pdf
Medbring begge arbejdsark + svar fra de sidste to gange: Både arket om possessive pronominer og "tener que" fra onsdag samt det om direkte objekt fra fredag. De ligger også vedhæftet her. Vi begynder med en gennemgang af de grammatiske spørgsmål.
Til brug i modul, ej lektie: Konditionalis
Læs og forstå hjemme teksten "J. Balvín, creador de una fusión urbana", som er vedhæftet her (fra Viva la Vida). I skal også lytte til sangen "Ay, vamos", som I kan finde som link her - der skal I kunne oversætte (nogenlunde) hvad sangteksten handler
Viva la vida 134-35.pdf
La Navidad en España, fiestas, tradiciones.
Jennifer Lopez - Ven a Bailar (On The Floor) ft. Pitbull (Bonus Track)
Modulplan spansk 20250106 - Jennifer Lopez.docx
Viva la vida 140-42.pdf
Minlæring - de to fremtider på spansk
1. Lav alle opgaver til øve-delprøve 1 om Lin-Manuel Miranda færdige. Vi gennemgår dem i lektionen og drøfter do's and don'ts. SÅ - tag dem med! 2. Forbered at kunne tale om teksten og om Puerto Rico i 5-6 minutter. Du skal dreje din præsentation om
Gentagelse af lektien fra sidst:
Hvis du er en af dem, som ikke har forberedt dig, så skal du i stedet lave disse øvelser til fremtid på minlæring. Minlæring
Viva la vida 164-65.pdf
Sin nombre quizlet 1
Sin nombre quizlet 2
Modulplan 20250127 - sin nombre trabajos.docx
Til brug i modul: Manu Chao - La Vida Tombola (Official Music Video)
Lav resten af opgaverne til "Sin nombre", som I fik udleveret sidst. Vi indleder modulet med en fælles samtale om filmen, så øv dine indspark hjemmefra, så du er klar. Hvis du skulle have forlist opgavearket, så ligger det også her på modulet.
Sin Nombre - trabajos.docx
Fælles repetitions-/noteark fra modulet: Sin Nombre - trabajos - med elevernes svar fra diskussion.docx
I skal læse to tekster (vedhæftet) om den mexicansk-amerikanske forfatter Francisco Jiménez, som begyndte sin tilværelse i USA som illegal immigrant. Læs først den danske introtekst (s. 28-29) i den vedhæftede fil. Læs og forstå dernæst linje 1-39 på
Preguntas - Francisco Jiménez primera parte (s 31).docx
Lav opgavespørgsmålene til "Interview med Francisco Jiménez" færdige, som vi arbejdede med i sidste modul. Vi begynder timen med at besvare dem. Læs og forstå også vedhæftede fortsættelse af samme tekst. I skal læse fra l. 39 på side 31 til bunden af
Retratos Latinos en California s. 31-32 (francisco jimenez).pdf
I skal have besvaret og forberedt alle spørgsmål punkter til 2. del af teksten om Francisco Jiménez, som I fik udleveret i mandags. De ligger også her, hvis du har forlist arket. Preguntas para entravista con Francisco Jimenez, parte 2.docx
Fælles noter med svar på spørgsmål: Preguntas para entravista con Francisco Jimenez, parte 2 - fælles noter.docx
francisco jimenez parte 3 - Retratos latinos en California p. 33-34.pdf
Vær klar på opsamling af hele teksten om Francisco Jiménez. I skal have noter og svar klar til følgende tre hovedspørgsmål:
Gå ind på Minlæring via linket og lav den tildelte delprøve 1, "Turistificación", som træning til terminsprøve senere på ugen. Minlæring: Turistificación
Hacer un rap en español - ejercicio.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Argentina - pueblo, cultura y política (EKSAMEN)
I forløbet har vi arbejdet med Argentinas kultur, geografi, demografi, politik og sociale forhold. Indledningsvis fokuserede vi på tangoen, dens form og historie samt på de sproglige og kulturelle særtræk, som Argentina har i den spansksprogede verden; eleverne har arbejdet med voseo, argentinismos og udtalen af y/ll. Dernæst har vi arbejdet med den argentinske fodboldkultur med fokus på rivaliseringen med klubberne River Plate og Boca Juniors og den tilhørende kulturelle identitet. Derudover har vi arbejdet med Argentina i nutiden og tiden efter valget af præsident Javier Milei. I den forbindelse har vi set dokumentar (DR Horisont) om de sociale og økonomiske følger af Mileis politik. Afslutningsvis har vi kastet et blik på Argentinas etniske komposition med fokus på argentinere, som har dansk ophav. Her har vi læst om Gabriel Rodriguez, hvis familie oprindeligt var danske indvandrere.
Retratos argentinos: Introducción s. 5-11
Retratos argentinos: Un país de naturaleza abundante s. 12-17
Retratos argentinos: Argentinos famosos + argentinismos 19-21
Retratos argentinos: Pasión en la milonga s. 26-27
Retratos argentinos: Ganar, gustar y golear + entrevista con Fernando Martín s. 36-43
Retratos argentinos: Somos europeos + entrevista con Gabriel Rodriguéz s. 44-52
Indhold
Kernestof:
Læs og FORSTÅ den vedhæftede tekst med voxpop om livet i Argentina. Hjemmefra skal du forberede at kunne tale lidt om det gode og det dårlige ved at leve og bo i Danmark. Når du læser om argentinernes syn på deres liv og land, så overvej, hvad du vil
Retratos argentinos pp. 8-11.pdf
I skal arbejde selv med opgaver i MinLæring. I behøver ikke møde ind på skolen til 1. modul, men I skal aflevere/have lavet opgaverne inden kl. 23.59; ellers gives fravær. I skal lave opgaverne om verber i præsens, som ligger via linket her. Det er R
Minlæring - verber i præsens
Modulplan spansk 17032025.docx
Retratos argentinos pp. 8-16.pdf
Modulplan spansk 19032025 - Argentina y su naturaleza.docx
Læs og forstå hjemmefra s. 14-16 i den vedhæftede tekst om Argentina, "Un país de naturaleza abundante".
Undersøg hjemmefra, hvem hhv. Carlos Gardel, Eva Perón, Che Guevara og Diego Maradona var. Se billederne af dem på det vedhæftede ark. Vi skal arbejde med små præsentationer af disse personer i modulet.
retratos argentinos s. 19 - argentinos famosos.pdf
Lyt til Carlos Gardels berømte tango, "Volver". Oversæt de første to strofer hjemmefra. Du skal også hjemmefra læse den danske introduktion til tangomusikken. Carlos Gardel - Volver (Lyric video) [HQ Audio]
Introduktion til tango (pådansk): Retratos argentinos 26-27.pdf
Sabrina and Ruben Veliz – Milonga Para As Missões at FI Tango Porto 2023
Volver (letra):
Lyt til Carlos Gardels berømte tango, "Volver". Oversæt de første fire strofer hjemmefra (så godt du kan).
genrer delprove 2.html
BOCA vs RIVER: David Faitelson vive en carne propia el Superclásico argentino | ESPN Originals
Retratos argentinos pp. 36-43.pdf
Læs og forstå hjemme s. 40-42 i teksten "Ganar, gustar y golear". (fra overskriften "La barra brava" og resten af teksten). Brug gloselisten og slå de ord op, du ikke kan finde!
Quizlet: Ganar, gustar y golear
Descripción de una foto 3g.docx
Retratos argentinos pp. 44-52.pdf
180601-Retteark-spansk-hhx (1).docx
Retratos argentinos pp. 44-52.pdf Læs og forstå resten af "Somos europeos", som er vedhæftet her.
Læs og forstå resten af den spanske tekst i Somos europeos. I finder den her: Retratos argentinos pp. 44-52.pdf
Javier Milei y la Argentina de hoy.docx
Quizlet: La Argentina de hoy y el efecto de Javier Milei
DRTV - Horisont: Milei - Præsidenten med motorsaven
Tænk over hvilke huller du har i grammatikken, hvad du stadig er i tvivl om. Intet er for småt, intet er pinligt. Vi gennemgår tvivlsspørgsmål og laver øvelser.
3g sp 4 eksamensøvelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56855282081", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56855282081", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56855282081" }