Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Michael Fangel Jensen, Pernille Koch
Hold
2023 DA/p (
1p DA
,
2p DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2
Den farlige kærlighed inklusiv værklæsning
Titel 3
På Landet: Det før-industrielle samfund
Titel 4
Indenfor Murerne (værklæsning DRAMA)
Titel 5
I Byen: Industrialiseringen
Titel 6
Sprog: Retorik og argumentation
Titel 7
Medieforløb
Titel 8
Alt - værklæsning i individuationsperspektiv
Titel 9
Nyhedsformidling
Titel 10
Klimalitteratur
Titel 11
Kanonlæsning
Titel 12
Sprog og formidling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: Mellem virkelighed og fantasi
Grundforløb: Mellem virkelighed og fantasi
Forløbet er et fælles forløb for alle 1g og 1 hf klasser på Campus og afholdes som en del af grundforløbet fra skolestart til primo november.
Formålet er at introducere eleverne til danskfaget og dets tre søjler; sprog, medie og litteratur. Temaet der binder teksterne sammen er "Mellem virkelighed og fantasi".
Analysetekster:
LItteratur og sprog:
Charlotte Weitze: Villy (novelle)
Bodil Bech: Ud af Himmelporte (lyrik)
Medie:
Gade-Jørgen 1:6 (dokumentar)
"Flyvere i natten" (kortfilm)
Billedanalyse:
Salvador Dali m.fl. (malerkunst)
Oluf Høst Museet (diverse værker)
Eleverne har desuden været på Oluf Høst Museet i Gudhjem, hvor de dels har fået et foredrag af museumsdirektøren om stedet kunst og historie, dels set en dokumentar om Oluf Høsts liv og virke. Derudover har de arbejdet med deres eget skriftlige arbejde med at tage noter og indsamle stof til billedanalysen.
Metoder og fagteori:
Sproglig analyse (semantiske felter, substantiver og verber), troper, psykoanalytisk læsning, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, billedanalyse.
Eleverne har arbejde selvstændigt, i par samt i grupper om opgaverne. De har desuden afleveret 2 skriftlige tekster: Brev til min lærer (om deres forventninger til faget og HF), samt en billedanalyse baseret på et selvvalgt maleri fra samlingen på Oluf Høst Museet.
Indhold
Kernestof:
Citater til Villy.docx
Afsnit
Villy af Charlotte Weitze del 1.pdf
NB LINK TIL SCREENING
Charlotte Weitze Villy.docx
Dansksiderne: Lyrik
Medbring teorikompendium til lektionen (NB: Det skal ligge på jeres bord ved lektionsstart, ikke i jeres locker!)
Teorikompendium Grundforløb.docx Læs side 12-14 i Teorikompendiet og tag noter. Husk digtet på print med jeres noter på
Ud af Himmelporte af Bodil Bech.docx
Ordklasser.pdf
Teorikompendium Grundforløb.docx Læs s. 10-12 i Teorikompendiet.
Medbring jeres teorikompendium og en pc/blok og pen
Teorikompendium Grundforløb.docx
Gadejørgen 1:6 – Kællingen og bonderøven 1972
Teorikompendium Grundforløb.docx Læs side 23-28 øverste afsnit i Teorikompendiet.
Læs side 28-30 i Teorikompendiet
Dokumentar og filmiske virkemidler.pptx
Ekko Shortlist præsenterer: Flyvere i natten
20230921_093519.jpg
20230921_093524.jpg
Læs side 31 i teorikompendiet. Medbring jeres opgaveformulering. Medbring også jeres noter fra gruppearbejdet om "Flyvere i natten", så vi kan følge op på arbejdet i begyndelsen af lektionen.
Opgaveformulering skriftlig aflevering.docx
Læs side 32-33 i Teorikompendiet om psykoanalyse
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Brev til min dansklærer
10-08-2023
"Mellem virkelighed og fantasi"
22-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den farlige kærlighed inklusiv værklæsning
"Den farlige kærlighed".
Motivet i forløbet er der hvor kærlighed eller forelskelse bliver betragtet som farlig eller truende for en gældende samfundsnorm. Fokus er tekster der er båret af denne konflikt imellem individ og samfund.
Formålet med forløbet er gennem motivet "Den farlige kærlighed" at tage eleverne med på en litteraturhistorisk rejse fra folkeviserne til i dag. De skal dels arbejde med et litteraturhistorisk blik på de enkelte tekster og dels perspektivere til tekster i andre tider med samme tema. Temaet skal både belyse litteraturen og tiden den er skrevet i.
I temaet "Den farlige kærlighed" skal kærligheden ses i lyset af den konflikt, den skal skabe mellem individ og samfund igennem tiderne. Der vil både være en vinkel i beskrivelsen af kærlighedens væsen og i dens ødelæggende kraft og potentiale som konfliktskaber i de enkelte tekster.
Forløbet inkluderer VÆRKLÆSNING af St. Steensen Blichers: Siidig Opvaagnen (1828)
Analysetekster:
Primær litteratur:
Ebbe Skammelsøn
Harpens Kraft
Brødrene Grimm: Jorinde og Joringel (1812)
H.C.Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren (1845)
Steen Steensen Blicher: Siildig Opvaagnen (1828) (VÆRK)
Herman Bang: Foran Alteret (1880)
Dokumentarfilm: Romeo og Julius (2009) af Sabrine Hviid
Sekundær litteratur:
Gunnar Mühlmann: Folkeviser mundtlig tradition 1200-1400 (2006)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243
Karin Lützen: Hvad hjertet begærer (2021) Kvinders kærlighed til kvinder 1825 til 1985. Om borgerskabet kvindeideal og syn på seksualitet til belysning af konflikten i "Sildig Opvaagnen" (1828)
Indhold
Kernestof:
Folkeviser: Ebbe Skammelsøn
Kærlighed i folkeviser - HistorieLab
Ebbe Skammelsøn
Dansksiderne: Folkevise
Harpens Kraft.doc
Afsnit
Arbejdspapir til Hyrdinden og Skorstensfejeren .docx
Hyrdinden og skorstensfejeren.pdf læses hjemme
Steen Steensen Blicher Sildig Opvaagnen.docx
Hvad hjertet begærer zip.zip
Sildig opvågnen noter med ordforklaring.pdf
Sildig Opvaagnen - begivenhedskort.docx
Gruppearbejde til Sildig Opvaagnen.docx
Digtanalyse Skema version PKL.doc
Dansksiderne: Fakta- og fiktionskoder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
På Landet: Det før-industrielle samfund
Forløbet skal introducere eleverne til skildringen af det før-industrielle samfund set gennem litteraturen igennem tekster skrevet og udgivet i den litterære periode "Det Moderne Gennembrud". Det læses parallelt med historieundervisningen og skal pege frem imod historieopgaven, som skrives i marts 24.
Analysetekster:
Henrik Pontoppidan: Vandreren
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl)
Indhold
Kernestof:
Kompendium Det Moderne Gennembrud 2020.doc
Arbejdsspørgsmål til Vandreren af Henrik Pontoppidan.docx
Nye reviderede pladser og grupper 2024.docx
Nexø_ Lønningsdag (En idyl).pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Indenfor Murerne (værklæsning DRAMA)
Forløbet skal læses i forbindelse med ekskursionen til København den 7-9 februar, hvor klassen skal i Det kongelige teater og se forestillingen Indenfor Murerne på Den Gamle Scene. Der er desuden indlagt et besøg på Klunkehjemmet.
VÆRK: Indenfor Murerne af Henri Nathansen (1912)
Indhold
Kernestof:
Hvad er et drama?
Dramaet i det moderne gennembrud (1870-90)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
I Byen: Industrialiseringen
Forløbet skal introducere eleverne for litteratur, hvor det industrielle samfund skildres. Forløbet læses parallelt med temaet Industrialiseringen og som forberedelse til historieopgaven i marts 24.
Analysetekster:
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (roman, bind 2)
Herman Bang: Fattigliv (reportage)
Indhold
Kernestof:
Nexø Pelle Erobreren.doc
Martin Andersen Nexø
Drachmann_ De engelske socialister.pdf
Arbejdsopgaver Herman Bang Fattigliv.docx
Herman Bang Fattigliv (1880).pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sprog: Retorik og argumentation
Forløbet skal introducere eleverne til begreberne retorik og argumentation. Vi skal arbejde med grundlæggende teoretiske begreber og analysemetoder så som Det retoriske pentagram, påstand og belæg samt underbelæg.
I forbindelse med forløbet skal eleverne skrive og afholde deres egen tale om et forbillede.
Analysemateriale:
Tessas nytårstale 2021 fra Deadline
Prins Christians tale til sin 18 år fødselsdag
Primær litteratur:
Begreb om dansk side 95-106
Indhold
Kernestof:
Join conversation
Tessas nytårstale
H.K.H. Prins Christians tale i anledning af Prinsens 18-års fødselsdag
Afsnit
Nye reviderede pladser og grupper 1p uge 11 2024.docx
Dansksiderne: Grundkursus i mundtlig fremstilling
H.K.H. Prins Christians tale ved gallataffel i anledning af Prinsens 18-års fødselsdag
Deadlines Nytårstale ~ Tessa | 2020 - 2021 - Version 1 & med tekst | DR2 ~ Danmarks Radio - video Dailymotion
Retorik og argumentation side 95-100.docx
Typer af taler
Obama's 2004 DNC keynote speechOpgave taleskrivning.docx
I skal have tænkt over jeres tales indhold og fokus og truffet beslutninger, der kan hjælpe jer videre med arbejdet i dag.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Medieforløb
Forløbet skal (gen)introducere og forankre analysemetoderne til analyse af dokumentarfilm fra grundforløbet. Vi skal beskæftige os med fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, dokumentartyper og fortælleformer samt introducere Det retoriske pentagram som analysemetode til andre tekster, her en selvvalgt dokumentar fra DRs hjemmeside.
Derudover vil forløbet introducere eleverne til nyhedstrekanten og nyhedskriterierne samt det særlige forhold mellem fakta og fiktion i dokumentarfilmen.
Eleverne skal arbejde individuelt og i grupper med analysen ud fra et ark med grundlæggende analytiske arbejdsspørgsmål.
Primær litteratur:
Begreb om dansk
Teorikompendium fra grundforløbet
Powerpoint fra grundforløbet
Sekundær litteratur:
Selvvalgt (nyheds)dokumentar
Dokumentarfilm: My Beautiful broken brain (2016) af Lotje Sodderland og Sophie Robinson (eksempel på brug af fortælleformer)
Indhold
Kernestof:
Teorikompendium Grundforløb.docx
Arbejdsspørgsmål til lektie 1.mediefoløbsmodul .docx
Afsnit
Nyhedsartikel
Bjarne Hansen har kæmpet mod Cheminovas forurening det meste af sit liv
Medieanalyse af din dokumentar.docx
Lektie
Hvis du skulle være i tvivl?
Læs om genreforventning, fakta og fiktion i Begreb om dansk side 15-19
Dokumentar og filmiske virkemidler.pptx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Alt - værklæsning i individuationsperspektiv
Johannes Fibigers roman: "Alt" 2012 er læst som værk med hovedvægt på individuationsperspektivet og intertekstualitet. Romananalyse gennemgået. Teori af Freud og Jung. Der er endvidere læst supplerende tekst med samme tema. Filmen "Intet" er også set. Genreteori: Dannelsesroman, Ungdomsroman, den postmoderne roman. Eleverne har udarbejdet analyseopgaver om værket. Der er i forbindelse hermed arbejdet med romananalyse. Endelig er der arbejdet med ungdomsliv identitetsdannelse og sociale mediers betydning herfor.
Indhold
Kernestof:
Alt.pptx
Betyder Alt eller Intet noget?
Alt Første Kapitel.pdf
Læseskema til Alt.docx
Lektionsplan
Alt Tredje Kapitel.pdf
Psykoanalyse.pdf
Alt Andet Kapitel.pdf
Spinder.pdf
Alt Fjerde Kapitel.pdf
Kære 2.p. I skal arbejde selv i dag. I skal læse teksten Spinder og svare på spørgsmålene til den. I må gerne arbejde i grupper (max 4. personer). I skal lægge jeres svar ind i elevfeedback eller sende dem til mig på en besked gruppevis (husk at skri
Den lange rejse
Alt Sjette Kapitel.pdf
Selvportræt.docx
Alt Femte Kapitel.pdf
Alt Ottende Kapitel.pdf
Alt Niende Kapitel.pdf
Alt Tiende Kapitel.pdf
Alt Syvende Kapitel.pdf
Foran Loven.docx
Alt Ellevte Kapitel.pdf
Alt Tolvte Kapitel.pdf
Alt kapitel 13.pdf
Spørgsmål til Intet
Læs til og med kap. 13, hvis I ikke allerede har gjort det, så vi kan samle op på 1. del af Alt
"Intet er med rette blevet en nyklassiker. Netop derfor er den værd at give et modsvar. I dyb respekt. Som Niels Bohr viste det, kan to komplementære fortællinger godt være sande på samme tid og bidrage til en samlet forståelse af, hvad der betyder n
Nihilisme: "standpunkt, retning eller bevægelse som afviser eksistensen af alle værdier, og som betoner altings meningsløshed" (Den danske ordbog).
Skriget.jpg
Læseskema til Alt kap 1-3 udfyldt.docx
Alt Kapitel 16.pdf
Alt Kapitel 17.pdf
Tom Kristensen Angst 1932.docx
Undersøgelsesøvelse til billede og digt
Læseskema til Alt kap 1-15 udfyldt.docx
Alt kapitel 14.pdf
Alt kapitel 15.pdf
Den litteraturhistoriske kontekst: ekspressionisme
Evalueringsspørgsmål til Alt.docx
Foreløbige evalueringsspørgsmål til Alt.docx
Alt Kapitel 18.pdf
Alt Kapitel 19.pdf
I skal arbejde selv i dag. I skal besvare "Foreløbige evalueringsspørgsmål til Alt" individuelt og aflevere dem i opgaver i dag inden kl. 12.00. Det vil jeg føre fravær efter. Derudover skal I læse kap. 18 og 19 i Alt til på torsdag.
Sociale mediers indflydelse på unge
Tilværelsen som et teater.docx
Alt Kapitel 21.pdf
Alt Kapitel 20.pdf
Eksempler på opgavetyper i dansk.docx Afsnit
Læreplaner til HF
Alt Kapitel 22.pdf
Alt Kapitel 23.pdf
Vincent van Gogh
Ekspressionisme VanGogh.pptx
Opgaveformulering billedanalyse Van Gogh.docx
Arbejdsspørgsmål til filmen Van Gogh ved Evighedens Port af Julian Schnabel.docx
Van Gogh - ved evighedens port
Alt Kapitel 24.pdf
I læser videre i Alt og/eller skriver på jeres billedanalyseopgave
I skriver videre på jeres billedanalyse og/eller læser videre i Alt
Alt Kapitel 25.pdf
Alt Kapitel 26.pdf
Alt Kapitel 27.pdf
I skal arbejde selv i dag. I læser videre i Alt, så langt, som I kan (de sidste to kapitler ligger som lektie på næste uges lektion), og opdaterer jeres læseskema efter, hvor langt I er kommet. Det opdaterede læseskema afleveres i opgaver ved lektion
Alt Referencer.pdf
Hullet.pdf
Alt Kapitel 28.pdf
Alt Kapitel 29.pdf
Kære Michael Tak for den rosende omtale af min roman. Den ligger langt tilbage, men jeg kan stadig huske følelsen, da jeg skrev anden del, som jeg selv er mest glad for. Bogen er pt udsolgt, og jeg tvivler på, at L&R vil genoptrykke, men du kan prøve
Læseskema til hele Alt udfyldt.docx
Hvis I ikke har gjort det endnu, så få læst Alt færdig!!! Vi udfylder læseskema for hele bogen.
Spørgsmål til Alt i Alt (Alexanders sang)
1) Skriv et resume af "Alt" på ca. 1 side
Alt udfyldt resume og perspektivering.docx
Alt resume og perspektivering.docx
Om de to opgavegenrer.docx
Analyserende artikel om Alt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nyhedsformidling
Centrale begreber indenfor nyhedsformidling gennemgået, herunder nyhedskriterier og -behov. Nyheder på sociale medier, avistyper og nyhedsgenrer. Endvidere er der arbejdet med sprog og retorik. Herunder det retoriske pentagram, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper m.m. Filmen "Mørkeland" er set som værk.
Indhold
Kernestof:
“Vi puster aldrig til dramaet.” Hvad børnenes nyheder kan lære de voksne
I skal arbejde selv i dag. I skal læse teksten i linket og besvare spørgsmålene til den. I skal aflevere jeres svar i opgaver inden lektionen er slut (I må godt arbejde i grupper på max. 4 personer); det vil jeg føre fravær efter.
Nyhedsbegrebet.pdf
Dansksiderne: Nyhedskriterier
New journalism er en skrivestil, som brød frem i USA i 1960’erne. Selvom navnet antyder, at stilen er ‘ny’, har den meget tilfælles med den reportageform, som allerede Herman Bang dyrkede herhjemme i 1890’erne. Som i featuren gælder det om at skabe d
Ildkuglen i fjernsynet.pdf
Nyhedstrekanten.jpg
Mørkeland
Mørkeland.jpg
Refleksionsspørgsmål til Mørkeland
Journalistik som ide.docx
Reportage
Reportage fra Kherson
Læs først linket Reportage og forklar på baggrund heraf, hvad reportagegenren går ud på. Læs dernæst Reportage fra Kherson og beskriv, hvad denne tekst handler om, og hvordan man kan se, at det er en reportage. Aflever jeres svar i opgaver (det fører
Ildkuglen i fjernsynet.htm
H.M. Kongens nytårstale 31. december 2024
Statsministerens nytårstale 2025 - Mette Frederiksen
Læs H.M. Kongens nytårstale 2024
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
Det retoriske pentagram.png
Analyser med udgangspunkt i det retoriske pentagram enten Kongens eller Statsministerens nytårstale. Vurder på baggrund af din analyse, hvorvidt talen er vellykket. Perspektiver til den anden tale.
Afsnit
4.2.2. Prøveform i historie B Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af en opgave med ukendte spørgsmål og et ukendt bilagsmateriale. Opgaven har tilknytning til et af de i undervisningen gennemførte forløb. Opgaverne, der indgår som grundlag for
Dronningens nytårstale skaber debat - 1. januar 1985
Politisk redaktør: Kong Frederik forvandlede Kongehuset til en helt ny politisk aktør
Spin og retorik.pdf 1) Hvorfor fylder spin og retorik mere i moderne politik end tidligere?
Søg på begreberne new journalism og fortællende journalistik og redegør på baggrund heraf for dem.
Se opgaveformulering og tekster i måske kan bruge under opgaver
Hvad er en litterær artikel?
Alt udfyldt resume og perspektivering.docx
Læseskema til hele Alt udfyldt.docx
Gode-raad-om-skriftlige-eksamensgenrer_dansksiderne.dk_dec2019.pdf
prosaanalyse noveller.html
De voksne skal holde op med at bekymre sig. Vi har det fint!
Blå Bog
Magtens Sprog
argumenttyper.html
Hvad er en avis.docx
Herman Bang Branden.docx
Herman Bang.jpg
fortaeligllende journalistik.html
Alle taler om ekkokamre på sociale medier som roden til alt ondt. Måske har vi helt misforstået det.
Fake News.docx
Messerschmidt deepfake
deepfake – Lex
KILDEKRITIK: Lommefilm 5 (De 7 grundregler)
RokokoPosten | Siden 1732
Satiretegning Mette Frederiksen.jpg
Kort debatindlæg (ca. 500 ord)Din holdning med plads til oplysende belæg for den, fra en personlig erfaring til en nuance, der også er vigtig – vi publicerer tre-fire styk om dagen. (Politiken).
Debatindlæg - Indidansk
HF.jpg
Skriv et debatindlæg (ca. 500 ord) om regeringens plan om at afskaffe HF. I skal i debatindlægget inddrage eller henvise til andre kilder (søg fx på hf afskaffes eller bevar hf). Inddrag også jeres egne erfaringer med HF. Anvend flere appelformer og
Dansksiderne: Informationsgenrer
Næsten hver tredje, der løb Royal Run sidste år, gjorde det, som nyt studie anbefaler
Presseetik
Opsamling: se elevfeedback
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Klimalitteratur
I forløbet er der arbejdet med klimalitteratur som litterær strømning indenfor nyeste litteratur. Klimalitteraturen er karakteriseret, bl.a. med henblik på, hvordan den forholder sig til klimakrisen, og hvordan er dens placering er i forhold til videnskaben. Væsentlige faglige begreber er gennemgået (nihilisme, alarmisme, dystopi, apokalypse m.m.). Digtsamlingen: "Hallo, jeg er vejret" er læst som værk, og der er arbejdet med den bl.a. i form af elevoplæg. Endvidere har vi set spillefilmen: "The day after tomorrow" som eksempel på cli-fi, og vi har set dokumentaren "En ubekvem sandhed", og dokumentaren som genre herunder dens undergenrer er gennemgået, samt filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder m.m.
Indhold
Kernestof:
1) hvilke umiddelbare tanker får I, når I ser på billedet?
Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature | Conservation International (CI)
Klima og klimakrise.docx
Klimaforandringsvideo
Antropocæn - Læs om betydninger og brug af ordet - Lex
Én af klimalitteraturens centrale indsigter er, at det, vi gør her og nu, har konsekvenser mange andre steder og langt frem i tiden. Klimalitteraturen kan tænke de globale sammenhænge og udfordringer, som klimakrisen indeholder, sammen med bud på, hv
Heads Up.jpg
Cli-fi
Katastrofefilm
Klimaet har indtaget dansk litteratur. Forklaring følger her
Spørgsmål til The day after tomorrow
Katarsis som æstetisk begreb
Se opgave i elevfeedback
Charlotte Weitze Den afskyelige.docx
Fakta- og fiktionskoder
Dokumentarskema.docx
Hallo jeg er vejret.pdf
Semantiske skemaer.docx
Gode-raad-om-skriftlige-eksamensgenrer_dansksiderne.dk_dec2019 (1).pdf
Afsnit
Se tekst og opgave i elevfeedback
Angst
lyrikanalyse.html
Klimakrisen er en sundhedskrise. Det burde Danmark fremhæve under COP28
I skal arbejde selv i dag. Se spørgsmål og tekst i elevfeedback. I skal lægge jeres svar ind i elevfeedback inden lektionens afslutning. Det vil jeg føre fravær efter. I må gerne arbejde i grupper (husk at skrive, hvem I har arbejdet sammen med).
2. Hvad er klimalitteratur? | Klimalitteratur
Theis Ørntoft Det er forvirrede tider.docx
Hvad er økokritik?
The Turning Point
Greta Thunberg.jpg
Spørgsmål til dokumentaren Antropocæn - den menneskeskabte tidsalder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kanonlæsning
Kanonforfatterne er læst (bortset fra folkeviser og Peter Seeberg, som er gennemgået i forbindelse med tidligere forløb). Udvalgte tekster er læst og gennemgået og placeret i deres litteraturhistoriske sammenhænge: oplysningstid, romantikken, det moderne gennembrud, det folkelige gennembrud, mellem tradition og modernitet (betegnelse brugt om forfatterne fra Johannes V. Jensen og frem til de egentlige modernister), modernisme. Der er endvidere reflekteret over kanonbegrebet.
Indhold
Kernestof:
Udslidt (1889).jpg
Det moderne gennembrud af Michael Fangel Jensen.docx
En stor Dag
Henrik Pontoppidan
Fritz Syberg Ved Nadverbordet.jpg 1893-1895
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Søgeopgave til det folkelige gennembrud se elevfeedback
Pelle Erobreren redigeret uddrag.docx
Jens Vejmand // DR Pigekoret feat. Oh Land (LIVE)
Jens Vejmand
Jeppe Aakjær ( 5 )
Jeg er havren. Jeg har bjælder på
Den hemmelighedsfulde vej går indad.pdf
Arbejdsspørgsmål til Den hemmelighedsfulde vej går indad.docx
I skal arbejde selv i dag. I skal læse teksten Den hemmelighedsfulde vej går indad samt besvare arbejdsspørgsmålene til denne. I skal lægge jeres svar i elevfeedback inden lektionens afslutning. I må gerne arbejde i grupper, så skal I bare huske at
Romantikken
Platons Hulelignelse.jpg
Indvielsen
Den tyske filosof Friedrich von Schelling (1775-1854) formulerede det i en berømt sætning: “Ånden i naturen slumrer i stenen, drømmer i planten, vågner i dyret og bliver sig selv bevidst i mennesket og når sin højeste udfoldelse i kunstneren” (se Fak
Guldhornene
Guldhornene oplæsning
Romantisme.docx
Skyggen.pdf
Den virkelig nye tid.pdf
Uddrag af En kongelige affære
Jeppe på Bjerget.pdf
An_Experiment_on_a_Bird_in_an_Air_Pump_by_Joseph_Wright_of_Derby,_1768.jpg
5 skarpe om Grundtvig
N.F.S. Grundtvig: "Oplysning", 1839 – Danmarkshistorien | Lex
Steen Steensen Blicher Præludium
Biedermeier og poetisk realisme.docx
Den afrikanske farm.pdf
Afsnit
Paa Memphis Station
Det tyvende århundrede og den tidlige modernisme.pptx
Værktøjskasse til sproglig analyse og karakteristik.pdf
Fremme
Spørgsmål til Karen Blixen:
Remediering.docx
Kommenteret Paa Memphis Station.pdf
The Minds Of 99 - Det Er Knud Som Er Død
Det er Knud som er død.docx
Se opgave om Det er Knud som er død i elevfeedback
Agerhønen.pdf
Spørgsmål til Agerhønen
Knud Rasmussen - Dansk polarforsker og forfatter - Lex
Rifbjergs digte.pdf
FolkeviserLudvig HolbergAdam OehlenschlägerN.F.S. GrundtvigSt. St. BlicherH.C. AndersenHerman BangHenrik PontoppidanJohannes V. JensenMartin Andersen NexøTom KristensenKaren BlixenMartin A. HansenPeter SeebergKlaus Rifbjerg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Sprog og formidling
Der er arbejdet med sproglige varianter. Herunder talesprog (inkl. dialekter, sociolekter m.m.) skriftsprog og hybrid sprog (sprog på sociale medier og sms-sprog). Grammatiske grundbegreber gennemgået (deiksis, kohærens og kohæsion og forvægt og bagvægt). Endvidere sproghistorie og norsk og svensk.
Indhold
Kernestof:
Grammatik 3.pdf
Norsk og svensk.pdf
Mikael Wiehe - Titanic (andraklasspassagerarens sista sång)
Grammatik 2.pdf
Tale eller skrift - sproget.dk
Dialekterne
billedsprog troper.html
1.person-fortæller - Indidansk
semantiske felter.html
Lectio Log ind - Lectio - Campus Bornholm
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59247766112", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59247766112", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59247766112" }