Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michael Fangel Jensen, Pernille Koch
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Mellem virkelighed og fantasi
Titel 2 Den farlige kærlighed inklusiv værklæsning
Titel 3 På Landet: Det før-industrielle samfund
Titel 4 Indenfor Murerne (værklæsning DRAMA)
Titel 5 I Byen: Industrialiseringen
Titel 6 Sprog: Retorik og argumentation
Titel 7 Medieforløb
Titel 8 Alt - værklæsning i individuationsperspektiv
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Klimalitteratur
Titel 11 Kanonlæsning
Titel 12 Sprog og formidling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Mellem virkelighed og fantasi

Grundforløb: Mellem virkelighed og fantasi

Forløbet er et fælles forløb for alle 1g og 1 hf klasser på Campus og afholdes som en del af grundforløbet fra skolestart til primo november.

Formålet er at introducere eleverne til danskfaget og dets tre søjler; sprog, medie og litteratur. Temaet der binder teksterne sammen er "Mellem virkelighed og fantasi".

Analysetekster:

LItteratur og sprog:
Charlotte Weitze: Villy (novelle)
Bodil Bech: Ud af Himmelporte (lyrik)

Medie:
Gade-Jørgen 1:6 (dokumentar)
"Flyvere i natten" (kortfilm)

Billedanalyse:
Salvador Dali m.fl. (malerkunst)
Oluf Høst Museet (diverse værker)

Eleverne har desuden været på Oluf Høst Museet i Gudhjem, hvor de dels har fået et foredrag af museumsdirektøren om stedet kunst og historie, dels set en dokumentar om Oluf Høsts liv og virke. Derudover har de arbejdet med deres eget skriftlige arbejde med at tage noter og indsamle stof til billedanalysen.  

Metoder og fagteori:
Sproglig analyse (semantiske felter, substantiver og verber), troper, psykoanalytisk læsning, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, billedanalyse.

Eleverne har arbejde selvstændigt, i par samt i grupper om opgaverne. De har desuden afleveret 2 skriftlige tekster: Brev til min lærer (om deres forventninger til faget og HF), samt en billedanalyse baseret på et selvvalgt maleri fra samlingen på Oluf Høst Museet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Brev til min dansklærer 10-08-2023
"Mellem virkelighed og fantasi" 22-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den farlige kærlighed inklusiv værklæsning

"Den farlige kærlighed".
Motivet i forløbet er der hvor kærlighed eller forelskelse bliver betragtet som farlig eller truende for en gældende samfundsnorm. Fokus er tekster der er båret af denne konflikt imellem individ og samfund.

Formålet med forløbet er gennem motivet "Den farlige kærlighed" at tage eleverne med på en litteraturhistorisk rejse fra folkeviserne til i dag. De skal dels arbejde med et litteraturhistorisk blik på de enkelte tekster og dels perspektivere til tekster i andre tider med samme tema. Temaet skal både belyse litteraturen og tiden den er skrevet i.

I temaet "Den farlige kærlighed" skal kærligheden ses i lyset af den konflikt, den skal skabe mellem individ og samfund igennem tiderne. Der vil både være en vinkel i beskrivelsen af kærlighedens væsen og i dens ødelæggende kraft og potentiale som konfliktskaber i de enkelte tekster.

Forløbet inkluderer VÆRKLÆSNING af St. Steensen Blichers: Siidig Opvaagnen (1828)

Analysetekster:

Primær litteratur:
Ebbe Skammelsøn
Harpens Kraft
Brødrene Grimm: Jorinde og Joringel (1812)
H.C.Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren (1845)
Steen Steensen Blicher: Siildig Opvaagnen (1828) (VÆRK)
Herman Bang: Foran Alteret (1880)
Dokumentarfilm: Romeo og Julius (2009) af Sabrine Hviid

Sekundær litteratur:
Gunnar Mühlmann: Folkeviser mundtlig tradition 1200-1400 (2006) https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243
Karin Lützen: Hvad hjertet begærer (2021) Kvinders kærlighed til kvinder 1825 til 1985. Om borgerskabet kvindeideal og syn på seksualitet til belysning af konflikten i "Sildig Opvaagnen" (1828)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 På Landet: Det før-industrielle samfund

Forløbet skal introducere eleverne til skildringen af det før-industrielle samfund set gennem litteraturen igennem tekster skrevet og udgivet i den litterære periode "Det Moderne Gennembrud". Det læses parallelt med historieundervisningen og skal pege frem imod historieopgaven, som skrives i marts 24.

Analysetekster:
Henrik Pontoppidan: Vandreren
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Indenfor Murerne (værklæsning DRAMA)

Forløbet skal læses i forbindelse med ekskursionen til København den 7-9 februar, hvor klassen skal i Det kongelige teater og se forestillingen Indenfor Murerne på Den Gamle Scene. Der er desuden indlagt et besøg på Klunkehjemmet.

VÆRK: Indenfor Murerne af Henri Nathansen (1912)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 I Byen: Industrialiseringen

Forløbet skal introducere eleverne for litteratur, hvor det industrielle samfund skildres. Forløbet læses parallelt med temaet Industrialiseringen og som forberedelse til historieopgaven i marts 24.

Analysetekster:
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (roman, bind 2)
Herman Bang: Fattigliv (reportage)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sprog: Retorik og argumentation

Forløbet skal introducere eleverne til begreberne retorik og argumentation. Vi skal arbejde med grundlæggende teoretiske begreber og analysemetoder så som Det retoriske pentagram, påstand og belæg samt underbelæg.

I forbindelse med forløbet skal eleverne skrive og afholde deres egen tale om et forbillede.

Analysemateriale:
Tessas nytårstale 2021 fra Deadline
Prins Christians tale til sin 18 år fødselsdag

Primær litteratur:
Begreb om dansk side 95-106
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Medieforløb

Forløbet skal (gen)introducere og forankre analysemetoderne til analyse af dokumentarfilm fra grundforløbet. Vi skal beskæftige os med fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, dokumentartyper og fortælleformer samt introducere Det retoriske pentagram som analysemetode til andre tekster, her en selvvalgt dokumentar fra DRs hjemmeside.

Derudover vil forløbet introducere eleverne til nyhedstrekanten og nyhedskriterierne samt det særlige forhold mellem fakta og fiktion i dokumentarfilmen.

Eleverne skal arbejde individuelt og i grupper med analysen ud fra et ark med grundlæggende analytiske arbejdsspørgsmål.

Primær litteratur:
Begreb om dansk
Teorikompendium fra grundforløbet
Powerpoint fra grundforløbet

Sekundær litteratur:
Selvvalgt (nyheds)dokumentar
Dokumentarfilm: My Beautiful broken brain (2016) af Lotje Sodderland og Sophie Robinson (eksempel på brug af fortælleformer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Alt - værklæsning i individuationsperspektiv

Johannes Fibigers roman: "Alt" 2012 er læst som værk med hovedvægt på individuationsperspektivet og  intertekstualitet. Romananalyse gennemgået. Teori af Freud og Jung. Der er endvidere læst supplerende tekst med samme tema. Filmen "Intet" er også set. Genreteori: Dannelsesroman, Ungdomsroman, den postmoderne roman. Eleverne har udarbejdet analyseopgaver om værket. Der er i forbindelse hermed arbejdet med romananalyse. Endelig er der arbejdet med ungdomsliv identitetsdannelse og sociale mediers betydning herfor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsformidling

Centrale begreber indenfor nyhedsformidling gennemgået, herunder nyhedskriterier og -behov. Nyheder på sociale medier, avistyper og nyhedsgenrer. Endvidere er der arbejdet med sprog og retorik. Herunder det retoriske pentagram, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper m.m. Filmen "Mørkeland" er set  som værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Klimalitteratur

I forløbet er der arbejdet med klimalitteratur som litterær strømning indenfor nyeste litteratur. Klimalitteraturen er karakteriseret, bl.a. med henblik på, hvordan den forholder sig til klimakrisen, og hvordan er dens placering er i forhold til videnskaben. Væsentlige faglige begreber er gennemgået  (nihilisme, alarmisme, dystopi, apokalypse m.m.). Digtsamlingen: "Hallo, jeg er vejret" er læst som værk, og der er arbejdet med den bl.a. i form af elevoplæg. Endvidere har vi set spillefilmen: "The day  after tomorrow" som eksempel på cli-fi, og vi har set dokumentaren "En ubekvem sandhed", og dokumentaren som genre herunder dens undergenrer er gennemgået, samt filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kanonlæsning

Kanonforfatterne er læst (bortset fra folkeviser og Peter Seeberg, som er gennemgået i forbindelse med tidligere forløb). Udvalgte tekster er læst og gennemgået og placeret i deres litteraturhistoriske sammenhænge: oplysningstid, romantikken, det moderne gennembrud, det  folkelige gennembrud, mellem tradition og modernitet (betegnelse brugt om forfatterne fra Johannes V. Jensen og frem til de egentlige modernister), modernisme. Der er endvidere reflekteret over kanonbegrebet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sprog og formidling

Der er arbejdet med sproglige varianter. Herunder talesprog (inkl. dialekter, sociolekter m.m.) skriftsprog og hybrid sprog (sprog på sociale medier og sms-sprog). Grammatiske grundbegreber gennemgået (deiksis, kohærens og kohæsion og forvægt og bagvægt). Endvidere sproghistorie og norsk og svensk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer