Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Camilla Ekelund
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identity
Introduktionsforløb til engelsk i gymnasiet. Vi arbejder med fiktion og non-fiktion og kommer igennem de mest anvendte genrer. I grammatikken fokuseres der på ordklasser og sætningsanalyse. Vi arbejder med forskellige typer litteratur, tager introducerende fat i analytiske metoder tilknyttet de forskellige teksttyper. Alle tekster knytter sig til emnet identity.
Key terms: identity, personality, race, sexuality, identify with, gender, stereotypes, public and private, discrimination, expression, change, society and individual, expectations, development, genes, individual.
Kernestof:
- Nanna Flindt Kreiner m.fl. ’Personality development’, fra Compass, Systime iBog, 2021
- TedTalk by Zahra Dry, January 2018: Reshaping How We See Identity
- Langston Hughes: Theme for English B
- Claire Keegan: Close to the water's Edge
- Billie Eilish, Not My Responsibility (tekst + video)
Grammatik og metode:
- Sætningsled og ordklasser
- The rhetorical pentagram
- Analysis of fictional litterature
Særlige fokuspunkter
• Lytte
• Læse
• Analytiske evner
Arbejdsformer
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Lærerstyret undervisning
• Pararbejde
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Personal letter
|
27-08-2023
|
Picture descripiton
|
15-09-2023
|
Summary
|
31-10-2023
|
Presentation - Close to the Water's Edge
|
14-11-2023
|
Analytical essay - Close to the Water's Edge
|
05-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Psychopaths and serial killers
Formål:
I emneforløbet er der fokus på arbejdet med forskellige teksttyper og forskellige analysemodeller. Forløbet sigter mod at give kompetencer til analyse med størst fokus på fiktionsanalyse, herunder analyse af tv-serier. Herudover er der fokus på udviklingen af elevernes sproglige kompetence og lytteevner. Derudover skal eleverne samtale om diverse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”Serial Killers and Psychopaths” jf. deres almene dannelse.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold
Gennem forløbet vil der blive arbejdet med både litterære tekster og sagprosa.
Derudover vil der være fokus på analysemetoder.
Metode
Eleverne kommer både til at arbejde individuelt, parvis, i grupper, og med klassediskussioner. Der vil blive arbejdet grundigt med redegørelse, analyse og diskussion (taksonomiske niveauer). Derudover vil der være fokus på opsamling i matrix-grupper og i par fremfor plenum-opsamlinger.
Materiale
Materialet spænder fra videnskabsartikler, uddrag fra romaner og kronikker til film og tv-serier.
Evaluering
Der vil løbeende blive afviklet formative evalueringer (i form af blandt andet elevfeedback). Forløbet afsluttes med en skriftlig individuel evaluering – en refleksionsøvelse.
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- At eleverne udvikler deres tekstanalysefærdigheder.
- At eleverne bliver fortrolige med fiktionsgenren suppleret med artikler, som de
allerede har arbejdet meget med.
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige
problemstillinger i relation til ”Serial killers and psychopaths”.
- At eleverne i emneforløbet bliver præsenteret for grammatikemner i relation til
undervisningsmaterialet i forløbet (grammar in context).
Kernestof:
- “How to spot a serial killer: Criminologists reveal five key traits the most notorious murderers have in common”:
- http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3169359/How-spot-serial-killer-Criminologists-reveal-five-key-traits-common-notorious-murderers.html
- Characteristics of the Psychopathic Personality
- Jeff Lindsay - Darkly Dreaming Dexter (chapter 1)
- Dexter (2006) TV series (episode one: “Dexter”)
- Mindhunter (episode 3)
- Roald Dahl: “The Landlady” (1959)
- Bret Easton Ellis – American psycho “Killing child at zoo”
- Mary Harron: American psycho (2000)
- BARBARA BRADLEY HAGERTYA “Neuroscientist Uncovers A Dark Secret”
- SERIAL KILLERS List of 20 items which define a psychopath - from The Psychopath Test
Grammatik
Kongruens
Udsagnsordets tider
Ordklasser
Ejefald
Jumble
Analysis
How to analyse fiction
How to analyse film
How to analyse TV-series
Presentations:
Individual and group presentations
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
British Music in Context
A look at the inter-changeable relationship between music, society and culture in Britain from the 1950s and onwards: How music shapes- and is shaped by society, including youth culture, subcultures, countercultures, political music and much more.
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof
1. The difference between the United Kingdom, Great Britain and England explained: https://ed.ted.com/best_of_web/OC1XASxp
2. The history of the British Empire: The History Of The British Empire
3. ABC for baby patriots
4. God Save the Queen: https://youtu.be/I8KSAtos-dk & Rule Britannia: https://youtu.be/akbzRuZmqVM
5. The Counterculture: http://thehistoryofrockandroll.net/the-counterculture/
6. The Boat That Rocked, 2009
7. Life in 1970s Britain: https://www.bushtheatre.co.uk/bushgreen/life-in-1970s-britain/
8. The Guardian: ‘England was convulsed by a social and political revolution’
9. Skinhead sub-culture: Film: Shane Meadows “This is England”
10. Song: Inglan is a Bitch
Songs:
1. The Who: My generation
2. The Beatles: Revolution
3. Cream: I feel free
4. The Rolling Stones: Satisfaction / Paint it black / Sympathy for the devil
5. The Kinks: Sunny afternoon / You really got me
Særlige fokuspunkter
• Summary
• Discussion
• Non-fiction analysis
• Film analysis
• A focus on theme
• Analysing poetry (songs)
• Analysing music videos
• Fokus på mundtlighed
Arbejdsformer
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Lærerstyret undervisning
• Pararbejde
• Podcast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
British Music in Context continued
A look at the inter-changeable relationship between music, society and culture in Britain from the 1950s and onwards: How music shapes- and is shaped by society, including youth culture, subcultures, countercultures, political music and much more.
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof
1. The difference between the United Kingdom, Great Britain and England explained: https://ed.ted.com/best_of_web/OC1XASxp
2. The history of the British Empire: The History Of The British Empire
3. ABC for baby patriots
4. God Save the Queen: https://youtu.be/I8KSAtos-dk & Rule Britannia: https://youtu.be/akbzRuZmqVM
5. The Counterculture: http://thehistoryofrockandroll.net/the-counterculture/
6. The Boat That Rocked, 2009
7. Life in 1970s Britain: https://www.bushtheatre.co.uk/bushgreen/life-in-1970s-britain/
8. The Guardian: ‘England was convulsed by a social and political revolution’
9. Skinhead sub-culture: Film: Shane Meadows “This is England”
10. Song: Inglan is a Bitch
Songs:
1. The Who: My generation
2. The Beatles: Revolution
3. Cream: I feel free
4. The Rolling Stones: Satisfaction / Paint it black / Sympathy for the devil
5. The Kinks: Sunny afternoon / You really got me
Særlige fokuspunkter
• Summary
• Discussion
• Non-fiction analysis
• Film analysis
• A focus on theme
• Analysing poetry (songs)
• Analysing music videos
• Fokus på mundtlighed
Arbejdsformer
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Lærerstyret undervisning
• Pararbejde
• Podcast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Normal People
Reading a novel
Værklæsning
Formål:
I emneforløbet er der fokus på arbejdet med værklæsning og analyse. Derudover skal eleverne samtale om diverse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”Normal People”, herunder Irland, herunder skolesystem og økonomi/klasse og mental health jf. deres almene dannelse.
Indhold
Gennem forløbet vil der blive arbejdet med romanen samt forskellige analyseværktøjer under fiktionsanalyse. Derudover vil artikler og tv-serien blive anvendt for at danne grundlag for og udvide elevernes faglige horisont.
Metode
Fokus på at læse et værk og anvende analyseredskaber. Der vil blive arbejdet grundigt med redegørelse, analyse og diskussion (taksonomiske niveauer). Nogle kapitler vil elever skulle arbejde med literacy circles metoden, som lægger op til en selvstændig bearbejdelsen af kapitlerne.
Materiale
Et værk + tv-serie.
Evaluering
Der vil løbende blive afviklet formative evalueringer.
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- At eleverne udvikler deres analytiske evner
- At eleverne udvikler deres læsefærdigheder
- At eleverne udvikler deres tekstanalysefærdigheder
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”Normal People”, herunder Irland og mental health.
Fokuspunkter:
Individuel læsning i kombination med elevaktivering og arbejde med romanen i grupper. Et lille fokus på at italesætte formålet med at læse et værk.
Sally Rooney: Normal People (2019)
Aisling Twomey: How a TV Adaptation of NORMAL PEOPLE Took Over Ireland’s Airwaves
(Jun 11, 2020): https://bookriot.com/how-a-tv-adaptation-of-normal-people-took-over-irelands-airwaves/
Clare McCarthy (December 30, 2019):
https://www.irishpost.com/entertainment/10-things-sally-rooneys-normal-people-irish-people-will-understand-176370
Dorthe Hjort Jensen: Reading Normal People ”Ireland in the 2010s”: https://readingnormalpeople.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
“Normal people”, TV-series 2020, episodes 1 & 2 + episode 11 & 12
Emner vi har arbejdet med undervejs:
1. The Irish School system
2. Class and inequality
3. Irish Politics
4. Abortion in Ireland
5. The Irish economy
6. Mental Health
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
6
|
Looking into the US
This theme’s underlining aim is to look into the US. We shall be studying and reflecting over the American dream, Immigration, a brief history of America and the core values of American society.
Arbejdsformer:
Lærer- og elevoplæg, klasseundervisning, gruppearbejde med vejledning, pararbejde og individuelt
Følgende faglige mål søges dækket ved forløbet:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
1. Richard Powers – “Identity; American Dreaming”
2. “A Brief (funny) history of the USA”: https://www.youtube.com/watch?v=4gQ68S9FI3A
3. Picture analysis: ”Lunch atop a skyscraper”
4. “Stories from the Great Depression”: https://www.youtube.com/watch?v=TpfY8kh5lUw
5. Ana Swanson “What America’s immigrants looked like when they arrived on Ellis Island”: https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/10/24/what-americas-immigrants-looked-like-when-they-arrived-on-ellis-island/?fbclid=IwAR1NnB2l1_33yER6YNMhKxf-0Ff_BUBXu5vcNJ3HsoPF8KhdgChPYC4YEKM
6. Short film: JR – “Ellis” (2015)
7. TV-series: The Simpsons: Much Apu About Nothing (episode 23, season 7)
8. Martin Luther King: I Have a Dream
9. Rihanna – American Oxygen
10. Paula Bray, Contributor: “Mr. President, This Is My America: Life in an RV Park With a Master’s Degree”: https://www.huffpost.com/entry/working-poor-america_b_4690675
11. Carol Morello, Peyton M. Craighill and Scott Clement: More people express uncertainty in chance to achieve the American Dream. The Washington Post, 28th Sep 2013.
12. Defining the American Dream from the New York Times (2009): LINK
13. The American Dream, is it still alive? (2019): LINK
14. The Pursuit Of Happyness
Supplerende stof
• Teacher’s presentations
• Looking into the US quiz
• The Great depression – research
• Kongruens og udsagnsord
Analysis:
• How to analyse lyrics
• How to analyse non-fiction
• How to analyse films
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Understanding culture
Formål:
I emneforløbet er der fokus på arbejdet med forskellige teksttyper og forskellige analysemodeller. Derudover skal eleverne samtale om diverse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”cultural differences” med fokus på Danmark, USA, England og Indien jf. deres almene dannelse. Vi arbejder med stereotyper, værdier og generaliseringer og vi har især fokus på kulturmøder. Forløbet afsluttes med et fokus på engelsk som lingua franca, som ligger i forlængelse af arbejdet med kulturmøder. Her får vi kendskab til basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca og globalt sprog.
Metode
Elevaktiverende fokus; gruppearbejde og klassedialoger og diskussioner. Der vil blive arbejdet grundigt med redegørelse, analyse og diskussion (taksonomiske niveauer) samt strukturering af den mundtlige eksamen samt fremlæggelsen. Fokus er derfor også på den individuelle elev herunder individuel forberedelse til tekstmaterialet.
Materiale
Både litterære tekster og sagprosatekster kombineret med film.
I emneforløbet er der særligt fokus på:
- Eksamenstræning
- At eleverne tør at fejle og kaste sig ud i at være mere aktive mundtligt
- At eleverne udvikler deres tekstanalysefærdigheder
- At eleverne udvikler deres sproglige kompetencer
- At eleverne bliver i stand til at samtale om kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til ”cultural differences”.
- At eleverne opnår en forståelse for forskellige kulturer i kerneområdet herunder de kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i relation til det, med udgangspunkt i forskellige former for medier/tekster
Fokuspunkter:
Elevaktivering, mundtlig eksamen og snakke så meget engelsk som muligt.
Kernestof
1. “Stereotypes and Prejudices”
2. ”Listen Mr Oxford Don” by John Agaard + Link til oplæsning: https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w
3. “Introduction India” + “The Caste System Introduction”
4. Raman Mundair: Day Trippers: https://everyoneishere.systime.dk/?id=143
5. Search for my tongue p. 282 (narrating India)
6. Gurinder Chadha: Bride & Prejudice (2004)
7. The history of English in ten minutes (video+transcript): https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
8. David Crystal - World Englishes: https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY
9. “Everything is illuminated”
Supplerende stof
• Teaher’s presentation (DK, US, UK, India + English as a lingua franca)
• Stereotypes: https://www.commisceo-global.com/blog/what-are-common-stereotypes-about-india
• India: Guide: https://www.commisceo-global.com/resources/country-guides/india-guide
Analysis
• Non-fiction
• Fiction
• Poems
Presentation
India (geography history, people & economy, religion, hinduism, traditional culture)
Grammatik:
Udvidet tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248480292",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248480292",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248480292"
}