Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lars Kjær Sørensen
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb
Introduktion til danskfaget generelt.
Vi ser på sprog, litteraturanalyse og forskellige mediemæssige virkemidler - særligt billedanalyse og filmiske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anekdoter fra en ny begyndelse
|
01-09-2023
|
Digtopgave
|
15-09-2023
|
Anekdote og digtopgave
|
22-09-2023
|
Billedanalyse
|
06-10-2023
|
Oluf Høst museet
|
09-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nyhedsmediet
Vi ser på nyhedsmedierne, både skriftlige og digitale/analoge medier.
I skal i løbet af forløbet lære at læse, analysere og skabe nyheder i forskellige remedieringer. Derudover skal i kunne skelne mellem forskellige typer af nyheder og journalistiske genrer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Radiator - Værkslæsning
Vi læser Jan Sonnegaards novellesamling "Radiator".
I skal i forløbet lære om det grimmes æstetik, narrative strukturere, den eksperimenterende fortæller og generelt analytiske kompetencer i forbindelse med læsning af skønlitteratur.
*I kan med fordel bruge fx "Polterabend" som en øvenovelle frem mod eksamen da den kan udfordre jer, særligt ift. fortællerposition, narrativ struktur og fortolkning.*
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det moderne gennembrud
Historisk læsning – perioden ca. 1870-1890:
Et litteraturhistorisk forløb om Det moderne gennembrud, med særligt fokus på køn, klasse og kirke og den begyndende ligestillingsdebat. Samarbejde med historie (i forbindelse med historieopgaven), hvor der er arbejdet med industrialiseringen.
Der er løbende blevet perspektiveret til nutiden, særligt i forhold til hvordan kønsforhold i dag sættes til debat.
Derudover har der været fokus på værkslæsningen:
"Indenfor Murene", skuespil af Henri Nathansen, skrevet i 1912, opført første gang på Det Kgl. Teaters gamle scene i 1912 instrueret af Henri Nathansen selv.
I var inde og se skuespillet på Det Kgl. Teater i forbindelse med Kbh. ekskursionen.
"Naadsensbrød" af Henrik Pontoppidan er oplagt som eksempel på det moderne gennembrud.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Musikvideoer
I dette forløb arbejder vi med musikvideoer og formålet er at i dels lærer de tekniske fagudtryk der forudsættes for at kunne tale analytisk om filmiske medier. Derudover har vi arbejdet med lyrikanalyse og analyseret sangtekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Beruselse
I dette tematiske forløb ser vi på alkohol i kunsten og hvordan alkoholkulturen bliver en del af de fortællinger vi fortæller hinanden og oplever i kunsten.
Særligt fokus på "Druk" som filmisk værk.
I forløbet har vi set på flere fremragende tekster, men det er egentlig hhv. LOC "Undskyld" og Jan Sonnergaards "Polterabend" der bedst kan bruges som øvelsestekster frem mod eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Taler og retorik
I dette forløb har vi set på taler, retorik og debatter.
Vi har arbejdet med retorisk analyse af virkemidler, argumentationsmodeller, kommunikationsanalyse, sproglige figurer, samtaleteori og de forskellige tale/samtale/debatsituationer. Udover de læste taler har vi set Mette Frederiksen og Clement Kjærsgaards debat i "Vi ses hos Clement".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gud taler ud - Værkslæsning
Vi læser Jens Blendstrups "Gud taler ud".
Vi har primært haft fokus på romanens autofiktive og tematiske træk. Derudover har vi set på fortællerstemmen, tone, sproglige virkemidler, hermeneutisk forforståelse og forståelse.
Selve værkslæsningen mundede ud i en individuel analyseaflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reality TV og jer!
I forløbet har der været fokus på genredefinition, narrative strukturer, etiske/moralske problemstillinger ved reality TV, filmiske virkemidler og repetitionsstrukturen mellem forskellige programmer.
Fokus har primært været på "Forræder" og ikke mindst "Døm vores forhold", disse kan med fordel genses.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantikken
Forløbet er en litteraturhistorisk gennemgang af de væsentligste strømninger og forfattere i romantikken. Der har været særskilt opmærksomhed på nyplatonisme, national-, universalromantikken, romantisme, biedermeieridyl og poetisk realisme.
Vi havde værkslæsning i Steen Steensen Blichers "Sildig opvaagnen".
Af gode tekster at genbesøge i læseferien, kan bl.a. anbefales "Skyggen" af H.C. Andersen, "Præludium" af St. St. Blicher, "Indvielsen" af Schack v. Staffeldt. Teksterne træner generelt de kompetencer i skal have lært i romantikken, og de er alle tre eksempler på tre forskellige strømninger i perioden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Modernisme/Realisme - Langt forløb
Litteraturhistorisk læsning af tekster efter 1900.
Der har primært været fokus på tidlig modernisme, folkelig realisme, kulturradikalisme, konfrontationsmodernisme, nyrealisme og i mindre del storbymodernisme, magisk realisme og eksperimenterende realisme.
Der er blevet læst en del forskelligt i forløbet, men gode tekster at genbesøge er eks. Kampmanns "Emilie Grüen", "Drivhuset" af Anders Bodelsen, "Reklameskibet" af Otto Gelsted og ikke mindst Vita Andersens "Hun ser godt ud". Disse tekster kan alle tilskrives forskellige strømninger i perioden og har samtidigt sprogligt og litterært nogle træk der gør dem nemme at øve analyse redskaberne med.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248559561",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248559561",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248559561"
}