Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Henning Søby Andersen
|
Hold
|
2023 Ty/4 (1g Ty4, 2g Ty4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget tysk.
I denne korte introduktion til faget tysk skal vi bl.a.:
1) Lave en præsentationsrunde (på tysk!)
2) Se på hvad vi skal lave i løbet af de kommende ca. 1½ år.
3) Se kort på hvor man har tysk som modersmål.
4) Kigge kort på Tysklands økonomiske betydning for Danmark.
5) Repetere de vigtigste tyske udtaleregler.
6) Lave en startscreening. (Fra www.minlaering.dk).
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Freundschaft.
Efter en kort introduktion til faget tysk på hhx skal vi beskæftige os med temaet "Freundschaft" med udgangspunkt i 3 noveller:
1) "Rudis Vater" (8 s.)
2) "Jonathan hat das Flugzeug verpasst" (3 s.)
3) "Nachts schlafen die Ratten doch" (4 s.)
Derudover gennemgår vi noget elementær grammatik, bl.a. sætningsanalyse og de 4 kasus samt den bestemte og ubestemte artikel.
Vi skal også lave en screening, ligesom I skal trænes i at bruge ordbøgerne kritisk.
De faglige mål vil være:
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– Analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Deutschland: Unser grosser Nachbar.
I dette forløb skal vi beskæftige os med Tyskland og tyskerne.
Vi vil bl.a. komme ind på Tyskland generelt (fx befolkningen, den politiske struktur og erhvervslivet). Derudover skal vi se på, hvordan det er at være ung i Tyskland i dag.
I forbindelse med forløbet vil der være et projekt + skriftligt arbejde.
Vi skal læse flg. tekster:
1) "Jugend-Studie: Das denken Teenager heute".
2) "Deutschland - unser grosser Nachbar".
Vi skal også se lidt på nogle kommunikationsstrategier.
Sideløbende hermed vil vi gennemgå flg. grammatiske emner:
- Ordstilling i hoved- og bisætninger.
- Hjælpeverberne sein, haben og werden.
- De svage verber.
Derudover skal I hver især afholde et "miniforedrag" (á 2 - 3 minutter) på tysk om et emne, der interesserer jer.
I forbindelse med forløbet skal I lave et lille projekt om hvert jeres Bundesland, ligesom der vil være en afleveringsopgave tilknyttet emnet.
De faglige mål vil være:
- På tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse.
– Redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.
– Søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De svagt bøjede verber.
|
18-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Deutschland - geteilt und geheilt (1945-1990)
I dette forløb skal vi beskæftige os med det delte Tyskland i perioden 1945 - 1990, og hvordan de to Tysklande hver især udviklede sig i løbet af perioden. Vi vil også undersøge, hvordan og hvorfor Tyskland blev genforenet i 1990.
Vi skal læse flg. tekster:
1) "Berlin 1947".
2) "Nachkriegsjahre (1945-1949).
3) "Das Wirtschaftswunder".
4) "Die DDR (1949-1989)".
5) "Das Lied der Partei".
6) "DDR-Flüchtlinge erzählen: Ein Unternehmer (1960)".
7) "13. August 1961: Mauerbau".
8) "Deutsche Einheit (1989-1990)".
Derudover skal vi se flg. små dokumentarfilm:
1) "1945: Leben in den Trümmern".
2) "Deutschland 1945-1949".
3) "1955: Das Wirtschaftswunder"
4) "1961: Der Bau der Mauer".
5) "Fall der Berliner Mauer 1989".
Vi skal også se spillefilmen: "Das Leben der anderen".
Vi tager også så småt hul på det grammatiske emne: De stærke verber.
I forbindelse med forløbet vil der være 3 afleveringsopgaver.
De faglige mål vil være:
forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
– Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
– Redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt.
– Redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjælpeverberne og ordstilling.
|
17-03-2024
|
"Das Leben der anderen".
|
05-05-2024
|
Ret fejlene!
|
02-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Wirtschaft und Karriere
I dette forløb vil vi dels komme ind på de kulturelle forskelle mellem danskere og tyskere (og disses betydning for den interkulturelle kommunikation), dels vil vi - med udgangspunkt i firmaet Ritter Sport - se på tyske virksomheder og deres markedsføring. I den forbindelse har I præsenteret udvalgte tyske virksomheder. Vi skal endvidere se på tyske "Start-up"-virksomheder, ligesom I skal pitche jeres egne "selvopfundne" start-up virksomheder. Endelig vil vi se på de karrierevalg, som unge tyskere (og I) skal/kan tage efter gymnasiet, samt på begrebet "Work-life balance".
Vi skal i forbindelse med forløbet læse flg.:
1) Dan Albertsen m.fl.: "Kultur & Wirtschaft" (1. udg.), s. 8-20, 152-164.
2) Anne Eskesen: "Genau" (e-bog) - flg. afsnit:
- "Vor dem Sprung in die Arbeitswelt".
- "Generation Z: Willkommen in der Arbeitswelt".
- "Cool bleiben".
- "Pitching".
Derudover vil vi gennemgå flg. grammatik:
1) De stærke verber og deres bøjning.
2) De løst og fast sammensatte verber.
3) Modalverberne.
I forbindelse med forløbet vil der være tre afleveringsopgaver.
De faglige mål vil være:
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd
og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De stærkt bøjede verber.
|
15-09-2024
|
"Schalt doch mal ab!"
|
27-10-2024
|
Eine Bewerbung schreiben.
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Immigration und Integration
I dette forløb skal vi beskæftige os med immigrationen til Tyskland efter 1945 med fokus på den tyrkiske indvandring af gæstearbejdere. Vi vil undersøge, hvilke udfordringer specielt de kvindelige efterkommere af disse indvandrere har haft med at blive integreret i og accepteret af det tyske samfund.
Vi skal læse flg. tekster:
1) "Hintergrund: Gastarbeiter im Westen - das Wirtschaftswunder".
2) "Von Ost nach West und zurück".
3) "Integrationstheorie".
4) "Identitätstheorie".
5) "Canan Büryü: "Macht der Kulturen" (I-II).
6) Aisha Ugurlu: "Deutsche Muslimin" (I-III).
7) "Oya" (uddrag).
Derudover vilvi gennemgå flg. grammatiske emner:
1) Præpositionerne.
2) De personlige, possessive og relative pronominer.
3) Tidsangivelserne.
4) Præteritum konjunktiv - irrealis.
5) Adjektivernes deklination.
I forbindelse med forløbet vil der være 4 afleveringsopgaver.
De faglige mål vil være:
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hintergrund - Gastarbeiter im Westen.docx
-
"Hintergrund: Gastarbeiter im Westen - das Wirtschaftswunder"; sider: 1-4
-
Aufgabe über die Gastarbeiter in der Bundesrepublik bis 1973.docx
-
Aufgabe über die Gastarbeiter in der Bundesrepublik nach 1973.docx
-
Die Antworten auf die Fragen zu: Gastarbeiter im Westen", S. 1-4
-
Opgaver til modalverber | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
DIE GASTARBEITER IN DER BUNDESREPUBLIK NACH 1973
-
Von Ost nach West und zurück.docx
-
"Von Ost nach West und zurück"; sider: 1-5
-
Integrationstheorie.docx
-
5. Præpositioner (forholdsord) | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Akkusativ-præpositioner | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Læs og forstå teksten "Integrationstheorie" og lav opgave 1 + 2 + 3 til denne. (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 3.12.)
-
Dativ-præpositioner | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
"Im Westen nichts Neues" (uddrag); sider: 1
Uddrag af Remarques roman fra 1929.
-
Akkusativ-/dativ-præpositioner | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
DE DOBBELTSTYRENDE PRÆPOSITIONER (lille øvelse).docx
-
Identitätstheorie.docx
-
"Identitätstheorie"; sider: 1
-
Canan Büryü - Macht der Kulturen (I).docx
-
Lav opgave 2 om de dobbeltstyrende præpositioner. (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 10.12.)
-
Canan Büryü: "Macht der Kulturen (I)"; sider: 1-3
-
DIE ANTWORTEN AUF DIE FRAGEN ZU: “MACHT DER KULTUREN” (I)
-
Weihnachten in Deutschland - Text auf Deutsch für Anfänger
-
Böhmermanns perfekte Weihnachten
-
Canan Büryü - Macht der Kulturen (II).docx
-
Repetér de dobbeltstyrende præpositioner ("an - auf - hinter...") og hvornår de styrer hhv. akkusativ eller dativ!
-
Canan Büryü: "Macht der Kulturen (II)"; sider: 1-3
-
Deutsche Muslimin (I).docx
-
Besvar spørgsmålene 1-3 om "Macht der Kulturen" (II)! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 7.1.)
-
Quiz til præpositioner | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Personlige pronominer | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Opgaver til personlige pronominer | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Lav resten af quizzen om præpositionerne! (Se det vedhæftede link under lektionen d. 14.1.)
-
Aisha Ugurlu: "Deutsche Muslimin (I)"; sider: 1-3
-
Deutsche Muslimin (II).docx
-
Aisha Ugurlu: "Deutsche Muslimin (II)"; sider: 1-3
-
Deutsche Muslimin (III).docx
-
"Deutsche Muslimin (III)"; sider: 1-4
-
DIE ANTWORTEN AUF DIE FRAGEN ZU: DEUTSCHE MUSLIMIN (III)
-
Kleine Aufgabe zu Oya S. 7-12.docx
-
"Oya"; sider: 7-25, 30-33, 39-42, 80-83, 105-112, 116-118, 134-135
Romanuddrag
-
Possessive pronominer (ejestedord) | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Aufgabe zu Oya S. 7-17 (2gTy4 januar 2025).docx
-
Die Antworten auf die Aufgabe zu Oya, S. 7-17
-
Aufgabe zu Oya S. 17-21 (2g Ty4 februar 2025).docx
-
Kleine Aufgabe zu Oya S. 21-25.docx
-
Quiz til possessive pronominer | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Aufgabe zu Oya S. 30-33.docx
-
I, som ikke kom til lektionen sidste gang, må meget gerne læse den vedhæftede PowerPoint om det relative pronomen!
-
Det relative pronomen.pptx
-
Aufgabe zu Oya S. 39-42.docx
-
Quiz til relative pronominer | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Aufgabe zu Oya S. 76-79.docx
-
Tidsangivelserne.pptx
-
‘Hvor længe?’ – ‘Hvor ofte?’ | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
‘Hvornår?’ | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Sætninger vedr. tidsangivelserne.docx
-
Aufgabe zu Oya S. 80-83 (2gTy4 marts 2025).docx
-
Aufgabe zu Oya S. 95-103 (2g Ty4 marts 2025).docx
-
Quiz til tidsangivelser | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Aufgabe zu Oya S. 105-112 (2gTy4 marts 2025).docx
-
Kleine Aufgabe zu Oya S. 116-118 (2gTy4 marts 2025).docx
-
Præteritum konjunktiv – anvendelse og former | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Die Antworten auf die Fragen zu "Oya", S. 116-118
-
Adjektivet som prædikativ | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Adjektivet foran et substantiv | Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Aufgabe zu Oya S. 134-135 (2gTy4 marts 2025).docx
-
Adjektivernes blandede bøjning - udfyldningsøvelse.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De dobbeltstyrende præpositioner - rumlig betydn.
|
12-01-2025
|
"Ludwig II - oder jeder braucht eine Traumwelt"
|
16-02-2025
|
Det relative pronomen.
|
16-03-2025
|
Briefkastenecke
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Krimis.
I dette forløb skal vi se på krimigenren med udgangspunkt i 3 noveller + et afsnit af en af de klassiske tyske krimiserier.
Forløbet vil indeholde både mundtlige og skriftlige øvelser, ligesom der vil være en afleveringsopgave i forbindelse med emnet.
Derudover skal vi have lidt grammatik:
1) De substantiverede adjektiver.
2) Adjektivernes komparation.
3) Substantivernes køn.
De faglige mål vil være:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster.
– Redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt.
– Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Der perfekte Mord.
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59272147265",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59272147265",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59272147265"
}