Titel
1
|
Aspects of Britain
Emneafgrænsning:
I dette forløb skal vi beskæftige os med tre væsentlige aspekter ved Storbritannien, nemlig klasseopdelingen, det britiske imperium og multikulturalismen. Tilsammen tegner disse fokuspunkter et portræt af Storbritannien, som giver os en fornemmelse af dets karakter. Til en start skal vi se på, hvordan skolesystemet indvirker på klasseopdelingen samt undersøge the Glasgow effect, som refererer til den lavere forventede levetid for indbyggere i Glasgow sammenlignet med resten af Storbritannien og Europa. Dernæst stiller vi skarpt på det britiske imperium og tankesættet, som understøttede det. Slutteligt ender vi i London, hvor vi skal have et indblik i det multikulturelle samfund, som kendetegner storbyen.
I forløbet skal vi arbejde med forskellige genrer, fx noveller, digte og uddrag af selvbiografier, og indlære fagbegreber, der knytter sig til dem.
Materiale:
Class:
* Lively, Penelope, short story, “The Happiest Days of Your Life” (1978)
* McGarvey, Darren, excerpt of memoir, “Poverty Safari” (2017)
The British Empire:
* Excerpts of British anthems: “Rule Britannia” (1740) , “God Save the Queen (or King)” (1745), “Land of hope and Glory” (1902)
* Crosby, Ernest, poem, “The Real White Man’s Burden) (1902)
* Kipling, Rudyard, extract of poem, “The White Man’s Burden” (1899)
* Labouchére, Henri, poem, “The Brown Man’s Burden”(1899)
* Singh, Kushwant, short story, “Karma” (1950)
Multi-culturalism:
* Hall, Tarquin, excerpt of memoir, “Salaam Brick Lane” (2005)
* Kureishi, Hanif, “My Son the Fanatic” (1994)
Supplerende materiale
* A tale of two Kingsingtons: https://www.youtube.com/watchv=azSKd1VHPc&ab_channel=TheGuardian
* Political parties in Britain:
https://www.youtube.com/watchv=NOJV9-24rIY&ab_channel=FirstRateTutors
Læringsmål:
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i non-fiktionstekster. Vi tager udgangspunkt i det retoriske pentagram.
* analysere og fortolke fiktion vha. relevant terminologi. Vi arbejder med termer som characterization, setting, narrator and point of view, composition, language and theme and message.
* perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
|