Titel
2
|
Australia - The Stolen Generation (eksamen)
Dette forløb beskæftiger sig med Australien og forholdet til aboriginals i et nutidigt og historisk perspektiv. Forløbet kredser om temaer som identitet, tilhørsforhold, imperialisme og racisme, og søger at forstå dels udgangspunktet for Australiens tvangsfjernelse af en generation af børn med Aboriginal afstamning, samt hvilket ar denne handling har skabt, ikke blot iblandt Australske Aboriginals, men i Australiens historiske fortælling som helhed.
I arbejdet med teksterne har vi arbejdet nykritisk med fiktionstekster, taget afsæt i det retoriske pentagram, herunder fokus på retoriske virkemidler og appelformer i non-fiction analyserne, ligesom vi har talt om forskellige typer af dokumentarfilm baseret på Bill Nichols 6 varianter.
kernestof:
Baggrund:
- introduktionstekst om opdagelsen af Australien fra Mogens Frølund, "The Grass Was Greener - the youngest country - the oldest continent", systime 1999, side 11-17
Non-fiction:
Apology to Australia's Indigenous peoples, speech by Prime Minister Kevin Rudd, MP, 2008
(http://www.australia.gov.au/about-australia/our-country/our-people/apology-to-australias-indigenous-peoples)
Dokumentar
- The stolen Generation - produceret af National Museum of Australia (https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY)
- The Australian Dream, by Daniel Gordon, 2019
Fiktion
- Going Home, Short story by Archie Weller
- The Past, poem by Oodgero Noonuccal
- The Rabbit Proof Fence, film by Phillip Noyce, 2003
supplerende stof:
- Video introduction to Oodero Noonuccal: https://dl.nfsa.gov.au/module/1564/
- What is Aborigional Dreamtime? (https://www.aboriginal-art-australia.com/aboriginal-art-library/aboriginal-dreamtime/
- A study Guide to The Rabbit Proof Fence - Historical context, by Carrous, Tudball and Walsh (
|