Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anders Bech
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up (eksamen)
Titel 2 Australia - The Stolen Generation (eksamen)
Titel 3 sproglig stil
Titel 4 Man and Science (eksamen)
Titel 5 American Values - A Divided Nation (eksamen)
Titel 6 Voices of WW1 (eksamen)
Titel 7 English as a global language (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up (eksamen)

Temaet Growing Up danner rammen for klassens første forløb.
Forløbet har til hensigt at introducere  eleverne til forskellige arbejdsformer i undervisningen, opbygge en begyndende fortrolighed med både tale og skriftsprog, samt at træne et analyse apparat hos eleverne. Gennem fiktionstekster sættes fokus temaet identitet, venskaber, "coming of age", bullying, samt på oplevelser og følelser tilknyttet barn-voksen relationer.

Kernestof:

Fiktion:

- Lucy Cross, The Sin BIn or Lucy's Heart
- Alison Fell: The Shining Mountain
- Ernest Hemingway: Indian Camp
- Isabel Huggan, Celia Behind Me

non-fiktion

- Together We can Beat the Bullies, Cherie Booth, The Guardian 2001 (https://www.theguardian.com/politics/2001/nov/04/schools.cherieblair)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Australia - The Stolen Generation (eksamen)

Dette forløb beskæftiger sig med Australien og forholdet til aboriginals i et nutidigt og historisk perspektiv. Forløbet kredser om temaer som identitet, tilhørsforhold, imperialisme og racisme, og søger at forstå dels udgangspunktet for Australiens tvangsfjernelse af en generation af børn med Aboriginal afstamning, samt hvilket ar denne handling har skabt, ikke blot iblandt Australske Aboriginals, men i Australiens historiske fortælling som helhed.

I arbejdet med teksterne har vi arbejdet nykritisk med fiktionstekster, taget afsæt i det retoriske pentagram, herunder fokus på retoriske virkemidler og appelformer i non-fiction analyserne, ligesom vi har talt om forskellige typer af dokumentarfilm baseret på Bill Nichols 6 varianter.

kernestof:

Baggrund:

- introduktionstekst om opdagelsen af Australien fra Mogens Frølund, "The Grass Was Greener - the youngest country - the oldest continent", systime 1999, side 11-17

Non-fiction:

Apology to Australia's Indigenous peoples, speech by Prime Minister Kevin Rudd, MP, 2008
(http://www.australia.gov.au/about-australia/our-country/our-people/apology-to-australias-indigenous-peoples)

Dokumentar

- The stolen Generation - produceret af National Museum of Australia (https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY)
- The Australian Dream, by Daniel Gordon, 2019

Fiktion

- Going Home, Short story by Archie Weller
- The Past, poem by Oodgero Noonuccal
- The Rabbit Proof Fence, film by Phillip Noyce, 2003

supplerende stof:

- Video introduction to Oodero Noonuccal: https://dl.nfsa.gov.au/module/1564/

- What is Aborigional Dreamtime? (https://www.aboriginal-art-australia.com/aboriginal-art-library/aboriginal-dreamtime/

- A study Guide to The Rabbit Proof Fence - Historical context, by Carrous, Tudball and Walsh (

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 sproglig stil

Som afslutning på skoleåret har klassen haft fokus på sproglig stil i tekster. Vi har talt om talesprog og skiftsprog, samt en række karakteristika for uformel og formelt sprog. Ligeledes har vi talt om kancellistil og herunder brugen af passiv form.

Vi har taget afsæt i beskrivelser og øvelser fra følgende bog:

Tornøe og Lund, "Write away", side 132 til 150

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Man and Science (eksamen)

Forløbet Man and Science vil med afsæt i både fiktion og ikke fiktion kaste lys over, samt diskutere menneskets møde med videnskaben og de etiske dilemmaer, der knytter sig hertil. Vi kredser om emner som kunstig intelligens (AI), designer babies og genmanipulation. Forløbet tager afsæt i både fiktions og ikke fiktionstekster, der på hver deres måde tematiserer dette.

Kernetekster:

Fiktion

- Men Are Different, Adam Block, from Tambjerg-Ravn, World in Motion, Systime 2013

- Black Mirror, episode 1, season 2 : Be Right Back

-  Robert Louis Stevenson, "The Strange Case of Dr Jekyll and Mr. Hyde" (værklæsning)

Non-fiction

- "A Baby Please. Blond, Freckles - Hold The Colic", by Gautam Naik, fra Tambjerg-Ravn, World in Motion, Systime 2013

- TED-talk, "Can We Build A.I. Without Losing Control Over It" by neuro-scientist and philosopher Sam Harris (https://www.ted.com/talks/sam_harris_can_we_build_ai_without_losing_control_over_it/transcript)

- "Should Man make Beast - a new ethical dilemma"-  article by Terence Monmaney and Mary Hager, Newsweek May 4, 1987

-  “Stephen Hawking warned about the perils of artificial intelligence – yet AI gave him a voice”, article by Ana Santos Rutschman, from TheConversation.com, 2018

sekundært stof:

- Interview med Stephen Hawking: "Stephen Hawking: 'AI could spell end of the human race'" (https://www.youtube.com/watch?v=fFLVyWBDTfo)

- Uddrag fra filmen "The Theory of Everything" (https://www.youtube.com/watch?v=xG4b0-DSLrI)

- Filmatisering af Jekyll and Hyde fra 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Values - A Divided Nation (eksamen)

I dette forløb kredser vi om amerikansk identitet, forestillingen om den amerikanske drøm samt den stigende splittelse der afspejles i den amerikanske befolkning.
Med afsæt i uddrag fra Declaration of Independence samt formuleringer i amendment 1 + 2 undersøges tekster der tematiserer det at være amerikaner. Vi kigger på Amerikas immigrationshistorie i korte træk, diskuterer The frontier mentality og ser på Amerikansk identiet i en både historisk og nutidig optik. Endelig undersøger vi splittelsen i USA 2025 og diskuterer, hvordan politisk retorik og specifikke emner deler nationen.

læste tekster

- Mette Holm, "Being American - Identity, politics and contemporary society", side 8-14
- Declaration of Independence (kort uddrag)
- Amendment 1 + 2 (uddrag)
- Edvard N. Kearney, "The Frontier Heritage", 1984
- Richard Powers; "Identity; American Dreamin" (artikel)
- Langston Hughes, "Let America be America Again"
- Kamala Harris: victory speech 2022
- Lionel Shriver, "Making America Great Again", (Short Story: https://www.newstatesman.com/culture/fiction/2017/04/making-america-great-again-new-short-story-lionel-shriver )
- Donald Trump Speech: Donald Trump's Plan to Protect Children From Left Wing Insanity", februar 2023 (https://www.donaldjtrump.com/agenda47/president-trumps-plan-to-protect-children-from-left-wing-gender-insanity )
- Selena Simmons-Duffin, "To Safeguard Healthy Twins in Utero, She Had to 'Escape' Texas for Abortion" article 2023 (https://www.wbur.org/npr/1154339942/abortion-texas-laws-twins-selective-reduction )

dokumentarfilm:

- America at a Crossroads, PBS News, Judy Woodruff, 2023 (https://www.youtube.com/watch?v=74TlZtAlhUw)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Voices of WW1 (eksamen)

Dette forløb introducerer nogle af de vigtigste engelske litterære stemmer fra World War One. Dels vil forløbet give eleverne en historisk forståelse for 1. verdenskrigs baggrund og Englands rolle i krigen. Krigen anskues også litterært både gennem politiske taler og plakater præget af politisk intension og manipulation, samt gennem analyser en række forskellige digte og romanuddrag med forskellige vinkler på krigen, herunder nationalism, heroism eller realism.

kernestof:

- The 20th Century Man, by Robert W. Proctor, 2004 (kopi)
- Diverse propaganda poster (udvalgte) (kopi)
- Who's for the Game, Jessie Pope (kopi)
- Tale af Lloyd George, september 1914 (kopi)
- The Soldier, by Rupert Brooke (kopi)
- Dulce Et Decorum Est, by Wilfred Owen (kopi)
- The Ghost Road (uddrag), by Pat Barker (kopi)


Baggrundsmaterialer:

- Voices of the Great War, indledning, Geoff Barton, 1997, side 7-16
- I forbindelse med baggrundsarbejdet har eleverne arbejde med særligt 4 årsager til krigen - 4 M.A.I.N. courses - militarism, Alliencesystems, Imperialism, Nationalism: https://www.youtube.com/watch?v=XRcg_t2oJkc
- Diverse tekster fra BBC hjemmeside om krigen: https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/zqhyb9q
- Sang der på få minutter introducerer krigens kronologi: https://www.youtube.com/watch?v=Nj43X-VBEPE
- Oplæsning af The Soldier: https://www.youtube.com/watch?v=iAFnhJojMYY
- Kort video om shell shock: https://www.youtube.com/watch?v=SS1dO0JC2EE
- dokumentar om Shell Shock (part 1), Channel 4: https://www.youtube.com/watch?v=cc7ehb8agWY&ab_channel=mrgreen1066

Som afslutning har vi set Peter Jacksons dokumentar: They Shall not Grow Old (2018) og efterfølgende diskuteret filmens vinkel og virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 English as a global language (eksamen)

I dette forløb undersøger vi forbindelsen mellem globalisering, imperialisme, magt, sprog og identitet. Vi skal undersøge det engelske sprogs udvikling fra nationalt sprog til globalt lingua franca og diskutere hvilke perspektiver det giver. Dette sproglige perspektiv kobles med et fokus på Englands imperialisme samt et postkolonialt perspektiv gennem stemmer tilknyttet fænomenet "the empire writes back". Sproglige, kulturelle forandringsprocesser udspiller sig både nationalt og internationalt, lokalt og globalt.

kernestof

- Braj Kachru’s model of English language
- What is a Global Language, David Crystal, fra English- global language, global anguish, side 10-11
- Why English, David Crystal, fra English – global language, global anguish, side 13-14
- 2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly, Heather Hansen, TEDxOdense: https://www.youtube.com/watch?v=9dum2Z4B3js
- The white Man’s burden (uddrag), Rudyard Kipling
- Karma, Kushwant Singh, 1950
- Listen Mr. Oxford Don, John Agard
- Search For My Tongue, Sujata Bhatt
Kortfilm: Hinglish (IFFSA Toronte, 2022): https://www.youtube.com/watch?v=Ex6JCAGtEsI

Baggrundstekst

- British colonialism in India, BBC Bitesize: https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zx8sf82
- BBC dokumentar: the adventure of English – the language of empire: https://www.youtube.com/watch?v=SygpJAwypeo&t=279s
Supplerende materiale:
- English as lingua Franca: https://www.youtube.com/watch?v=cvTd8YQRA4U
v=5Kvs8SxN8mc&t=66s&ab_channel=BritishCouncilSerbia
- Features of Lingua Franca: https://www.elanguages.ac.uk/los/mooc/features_of_english_as_a_lingua_franca.html
- How the British Took over India, Stand up comedy by Trevor Noah: https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA
- Mimic men, Brøndsted, Narrating India side 99 (pdf)
- John Agard performing Listen Mr. Oxford Don: https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w
- Language and Identity, video fra The Sociolinguistics Channel: https://www.youtube.com/watch?v=eeMZ2KqEbgc


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer