Holdet 2023 Iø/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e) Mikkel Toudal
Hold 2023 Iø/a (1a Iø, 2a Iø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Grundlæggende økonomiske modeller
Titel 2 Forløb#2: Økonomiske sektorer og finanspolitik
Titel 3 Forløb#3: Betalingsbalance og valuta
Titel 4 Forløb#4: Finanssektoren og økonomisk politik
Titel 5 Forløb#5: Landeanalyse (Spanien)
Titel 6 Forløb#6: Strukturpolitik, klima og inflation
Titel 7 Forløb#7: Handel, konkurrence og globalisering
Titel 8 Forløb#8: Frihandel, protektionisme og udvikling
Titel 9 Forløb#9: Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Grundlæggende økonomiske modeller

På basis af kapitel 1-5 i lærebogen arbejdes med de grunlæggende modeller og data i international økonomi.

Arbejdsformerne er en kombination af klasseundervisning og såvel individueller opgaver og gruppearbejde.

I forløbet er der også lagt vægt på introduktion til at finde, bearbejde og anvende økonomiske data.

Faglige mål
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Kernestof:
• Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• Makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• kvalitative og kvantitative metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2: Økonomiske sektorer og finanspolitik

På basis af lærebogens kapitel 6, 7, 8, 11 og 12 ses på grundlaget for de to vigtigste efterspørgselsrettede økonomiske politikker: Først den offentlige sektor og finanspolitik, derefter på den finansielle sektor og pengepolitik.

I forløbet er en bred vifte af arbejdsformer benyttet.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
• velfærdsmodeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: Betalingsbalance og valuta

På basis af lærebogens kapitel 6, 7, 8, 11 og 12 ses på grundlaget for de to vigtigste efterspørgselsrettede økonomiske politikker: Først den offentlige sektor og finanspolitik, derefter på den finansielle sektor og pengepolitik.I dette forløb introduktion til den internationale del af økonomien.

I forløbet er en bred vifte af arbejdsformer benyttet.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
• velfærdsmodeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4: Finanssektoren og økonomisk politik

På basis af lærebogens kapitel 11-14 ses på den finansielle sektor og pengepolitik.

I forløbet er en bred vifte af arbejdsformer benyttet.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data


Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
• velfærdsmodeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5: Landeanalyse (Spanien)

Med udgangspunkt i kapitel 17 i lærebogen og data fra Eurostat og OECD udarbejdes en landeanalyse af Spanien, hvor klassen skal på studierejse.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.

Kernestof:
• makroøkonomiske nøgletal
• kvalitative og kvantitative metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6: Strukturpolitik, klima og inflation

Forløb, hvor der med afsæt i lærebogens kapitel 14 -16 først arbejdes med, hvordan strukturpolitik handler om at forbedre den økonomiske "motor" i modsætning til de efterspørgselsorienterede politikker (Finans- og pengepolitik), som giver økonomien mere "brændstoft" i form af øget efterspørgsel.

I forhold til klima- og miljøpolitik er den centrale problemstilling, hvordan målet om bæredygtighed kan forenes med vækst, samt hvordan der kan føres kilma- og miljøpolitik.

Inflation indgår som et selvstænidigt aktuelt fokus, hvor der fokuseret på inflation, som et problem skabt af efterspørgselsorienteret økonomisk politik.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7: Handel, konkurrence og globalisering

Lærebogens kaptitel 18-22 udgør kernestoffet i ette forløb.

Forløbet tager udgangspunkt i den globale verdenshandel og går videre til at forstå andre områder, hvor økonomien er blevet globaliseret.

Vigtige elementer er at forstå fordele og ulemper ved globaliseringen samt forskellige handelsteorier, så den relativt liberale økonomiske verdensorden kan diskuteres i forhold til protektionisme, hvor handelshindringer spiller en større rolle.

Faglige mål:
Alle faglige mål er i større eller mindre grad indgået i forløbet.

Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
• kvalitative og kvantitative metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8: Frihandel, protektionisme og udvikling

Forløb med fokus på frihandel, protektionisme, udviklingsøkonomi og internationale økonomiske organisationer (primært WTO og EU), der dels er med til at skabe globalisering, dels er et resultat af globaliseringen og forsøgene på at styre eller regulere verdenshandlen og globaliseringen. Lærebogens kapitel 24 - 26 udgør kernestoffet i forløbet.

Faglige mål:
Alle faglige mål-

Kernestof:
• globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
• økonomisk samarbejde i EU
• kvalitative og kvantitative metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9: Eksamensprojekt

Eksamensprojektet, hvor der også indgår lidt repetition af centrale emner og eksamensforberedelse.

Alle faglige mål og alt kernestof indgår som udgangspunkt i eksamensprojektet.

Eleverne har individuelt arbejdet med eksamensprojektet med vejledning af underviseren. Der har været frivillige afleveringer for dele af projektet uden bedømmelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer