Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen
|
Hold
|
2023 Ke/u (1u Ke, 2u Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på at inddrage elever i at reflektere over hvad "stof" egentlig er - og hvordan vi kan arbejde med stoffer i et kemisk laboratorium. Vi diskuterer den naturvidenskabelige arbejdsmetode og arbejder med tilstandsformer og blandbarhed.
FAGLIGE MÅL
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelaegge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
KERNESTOF
Grundstoffernes periodesystem, herunder atomets op-
bygning
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
Mygind, Nielsen, Axelsen, Basiskemi C, 3. udg. Haase & Søns Forlag 2010 s. 6-28 (bogen henvises fremover som "BKC")
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 6,3
- - - - - - -
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Ioner
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Stofidentifikation ved kvalitative analyser
Fældningsreaktioner
Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder ...()... titrering
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKC s. 30-51
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 7,9
- - - - - - -
Forsøg:
Fældningstitrering 1
En ukendt salt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Molekyler
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Elektronegativitet
Hydrofobicitet/hydrofilicitet
Svage vekselvirkninger/bindinger herunder hydrogenbindinger og van der Waal kræfter/Londonbindinger
Emulsioner, emulgatorer
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKC s. 52-76
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 7,9
- - - - - - -
Forsøg:
Stoffernes blandbarhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Mængdeberegning
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
Idealgasloven
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKC s. 78-98
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 9,5
- - - - - - -
Forsøg:
Titrering af havvand kvantitativt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Koncentration
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Stofmængdekoncentration herunder aktuel og formel stofmængdekoncentration
masseprocent, volumenprocent
ppm
fremstilling og fortynding af opløsninger
mættet opløsning
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKC s. 100-115
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 11,1
- - - - - - -
Forsøg:
Fredagsslik: Gro din egen slikkepind (elevinddragende demo)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Organisk kemi 1
FAGLIGE MÅL
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer
Eksempel på makromolekyler
Stofidentifikation ved kvalitative analyser
Supplerende stof:
Fedtsyrers kemi i nærmere detaljer
Triglyceriders struktur
Ekstraktion
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKC s. 116-151
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 12,7
- - - - - - -
Forsøg:
Fedt - Organisk kemi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Syre-basekemi 1
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
Stærke og ikke-stærke syrer (baser)
Syrens styrke
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder …()… forskellige typer af titrering
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKC s. 152-170
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 7,9
- - - - - - -
Forsøg:
Titrering af afløbsrens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Repetition 1
Repetition af 1.g. pensum med henblik på årsprøven.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 4,75
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Et kig tilbage
Vi repeterer 1. års kemi ved hjælp af årsprøvespørgsmålene (gruppearbejde).
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 3,2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Redox-kemi
Redox-kemi
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på at forstå sammenhængen mellem oxidation og reduktion samt brugen af redox-reaktioner som analytisk værktøj i forbindelse med redox-titrering
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
…()… redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder… ()… forskellige typer af titrering
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKC s. 173-189
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 9,5
- - - - - - -
Forsøg:
Spændingsrække (fælles gennemgang af resultater)
Redox-titrering 1: Bestemmelse af sukker i sodavand
Redox-titrering 2: Bestemmelse af jern i ståluld
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Redox-titreringer 1 og 2
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Uorganisk kemi
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på uorganisk kemi, samt de grænseflader mellem uorganisk kemi og teknologi og uorganisk kemi og biologi.
FAGLIGE MÅL
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
- Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
Forløbet indebærer desuden eksempler fra anvendelse af uorganiske stoffer i hverdagen, i en industriel proces, som den del af et stofkredsløb i naturen og miljømæssige hensyn.
Supplerende stof:
Jerns biologiske rolle, Nitrogen i naturen (nitrogenkredsløb)
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
Mygind, Nielsen, Axelsen, Basiskemi B, 1. udg. 2 opl. Haase & Søns Forlag 2010
s. 246-268
(bogen henvises fremover som "BKB")
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 4,75
Forsøg:
Uorganiske ioner i jord
Jern og kobber i vin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Adskillelse og analyse
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på hvorfor nogle kemiske forbindelser er farvede og hvordan farven kan måles. Derudover bruges chromatografi som metode for både adskillelse og analyse.
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Stofidentifikation ved kvalitative analyser
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, spektrofotometri og chromatografi
Grundlæggede begreber fx absorbans, molar absorptionskoefficient og Lambert-Beers lov, samt anvendelse af metoden til kvantitative undersøgelser ved brug af standardkurver
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKB s 178-189
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 15,8
- - - - - - -
Forsøg: Farvestoffer: ekstraktion og analyse (3 forsøg i alt samlet i ét projektarbejde)
****
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Farvestoffer: ekstraktion og analyse
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Reaktionshastighed
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på at forstå reaktionshastighed som koncept og de omstændigheder der påvirker reaktionshastighed. Hvad betyder det at nogle reaktioner forløber hurtigere end andre, nogle langsommere og nogle måske slet ikke? Hvad kan man gøre at speede op for reaktionen? Vi taler også om katalysatorer og inhibitorer og deres rolle i reaktionshastighed.
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse”
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder… vejeanalyse
Supplerende stof:
Reaktionsmekanismer, reaktioners energiprofiler
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKB s. 7-26
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 11,1
- - - - - - -
Forsøg:
Affarvning af krystalviolet
Reaktionshastighed af en forbrændingsreaktion
Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag. Omfatter faktorer, der har indflydelse på en reaktions hastighed, herunder katalysatorer. Katalyse opfattes bredt, fx i laboratoriet og i biokemi.
Supplerende stof: reaktionsmekanismer og reaktionskinetik i light-udgave (grundlag til evt. kemi A)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dagens aflevering
|
08-11-2024
|
Dagens aflevring
|
13-11-2024
|
Aflevering reaktionshastighed
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Kemisk ligevægt
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på kemisk ligevægt. Vi betragter ligevægtssystemer overordnet set – men også i specifikke situationer som fx i forbindelse med syre-base-reaktioner (bindeled til tidligere forløb). Vi taler om faktorer der påvirker ligevægten.
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKB s. 39-44,
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 9,5
- - - - - - -
Forsøg:
Indgreb i kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering: Ligevægt
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
Syre-base kemi 2
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fortsætter fra 1.g forløbet om syrer og baser (Syrer og baser 1) med at inddrage begreberne syrens/basens styrke og styrkekonstant. Vi taler også om sammenhængen mellem Ks og pKs samt brugbarheden af de to. Vi betragter dissociering af syre i vand ved ioniseringsgrad og lærer om puffersystemer både i kemisk og biokemisk sammenhæng.
FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
Suppelerende stof:
Puffersystemer, ioniseringsgrad, Ostwalds fortyndingslov
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKB s. 73-110
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 20,6
- - - - - - -
Forsøg:
Titrering af ascorbinsyre
Ioniseringsgrad
Bjerrumdiagram
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Syre-basekemi aflevering
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Organisk kemi 2
INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fortsætter med emnet efter det første forløb i organisk kemi. Vi fordyber os i forskellige stofklasser og deres rolle i kemi/biokemi. Vi taler også om brugen af det kirale carbon (lysets drejning) som værktøj og rollen af isomeri i fx lægemidler. Vi kigger også på forskellige makromolekyler med særlig fokus på lipider og proteiner.
FAGLIGE MÅL
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isometri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stof-klasserne aldehyder, ketoner og aminer”
Eksempel på makromolekyler
Stofidentifikation ved kvalitative analyser
Supplerende stof:
Cholesterols og sterolhormoners strukturer; smertelindrende medicin (analgetika)
ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
BKB s. 142-154, 178-182, 193-211
- - - - - - -
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 22,2
- - - - - - -
Forsøg:
Estersyntese
Syntese af nylon
Biopolymerer
Demoforsøg: Dufte og isomeri
Syntese af paracetamol
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rækkefølge og opgaver. Har jeg husket alle??
-
Arbejd-selv-opgaven findes i afleveringsmappen på Lectio ("Arbejd-selv 25. februar").
-
Du finder arbejd-selv-opgaven i afleveringsmappen under opgaver.
-
Tag bogen med. Dagens arbejd-selv drejer sig om forskellige stofklasser som du kan læse om i Basiskemi B s. 155-172
-
Læs forsøgsvejledningen: Oxidation af alkoholer.pdf
-
Vi ser på timen filmen: Estere | Kemi B - Organisk kemi 6
-
Vi arbejder også med den kommende forsøgsvejledning: ESTERSYNTESE - den korte 2u.pdf.pdf
-
Forsøgsvejledning: ESTERSYNTESE - den korte CABH.pdf
-
På timen ser vi (noget af) filmen: Plast og polymere
-
vejledning og rapport polymerdannelse 6.10 Nylon.docx
-
Du skal have styr på navngivning af alkoholer, aldehyder, ketoner. carboxylsyrer og estere. Læs Basiskemi B: s. 144-146, 158-159, 163-166, 167-170 (midt på siden). Du kan evt. i stedet for se films: Carboxylsyrer , Aldehyder og ketoner og Estere(som
-
På timen går vi videre til polymerer. Du kan evt. orientere dig til stoffet i Basiskemi B s. 135-139.
-
Du må også gerne læse igennem teksten i linket: Polyamid | Slidstærke plastløsninger til industrien
-
Afsnit
-
Gruppe 1
-
Fremstilling af vingummi med pectin.docx
-
Opgaverne Navngivning af alkoholer, estere, carb.syrer osv.
-
Opgave "Citaloprams S og R form" på OneNote
-
Screencasts "Isomeri-1" og "Isomeri-2" samt tilhørende OneNote
-
7.10_Syntese_af_paracetamol.docx
-
Grupper 1-4 laver syntesen i dag, grupper 5-8 arbejder på afleveringen.
-
Se vejledning fra 28/3
-
Grupper 5-8 laver syntesen i dag, grupper 1-4 arbejder på afleveringen.
-
Opgaverne vedr. arachidonsyre (OneNote, under fanebladet Paracetamol)
-
Vi fortsætter med forskriften fra fredag d. 28/3 (TLC) 7.10_Syntese_af_paracetamol.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
17
|
Repetition
Repetition af nogle væsentlige/ønskede temaer vha. opgaver.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 4,75
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59273668612",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59273668612",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59273668612"
}