Holdet 2023 Ke/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen
Hold 2023 Ke/u (1u Ke, 2u Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atomer
Titel 2 Ioner
Titel 3 Molekyler
Titel 4 Mængdeberegning
Titel 5 Koncentration
Titel 6 Organisk kemi 1
Titel 7 Syre-basekemi 1
Titel 8 Repetition 1
Titel 9 Et kig tilbage
Titel 10 Redox-kemi
Titel 11 Uorganisk kemi
Titel 12 Adskillelse og analyse
Titel 13 Reaktionshastighed
Titel 14 Kemisk ligevægt
Titel 15 Syre-base kemi 2
Titel 16 Organisk kemi 2
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atomer

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på at inddrage elever i at reflektere over hvad "stof" egentlig er - og hvordan vi kan arbejde med stoffer i et kemisk laboratorium. Vi diskuterer den naturvidenskabelige arbejdsmetode og arbejder med tilstandsformer og blandbarhed.


FAGLIGE MÅL
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelaegge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder


KERNESTOF
Grundstoffernes periodesystem, herunder atomets op-
bygning

Kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

Mygind, Nielsen, Axelsen, Basiskemi C, 3. udg. Haase & Søns Forlag 2010  s. 6-28 (bogen henvises fremover som "BKC")

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 6,3

- - - - - - -

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Ioner

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Stofidentifikation ved kvalitative analyser
Fældningsreaktioner
Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder ...()... titrering

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKC s. 30-51

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 7,9

- - - - - - -

Forsøg:
Fældningstitrering 1
En ukendt salt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Molekyler

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Elektronegativitet
Hydrofobicitet/hydrofilicitet
Svage vekselvirkninger/bindinger herunder hydrogenbindinger og van der Waal kræfter/Londonbindinger
Emulsioner, emulgatorer

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKC s. 52-76

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 7,9

- - - - - - -

Forsøg:
Stoffernes blandbarhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Mængdeberegning

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF
Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
Idealgasloven

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKC s. 78-98

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 9,5

- - - - - - -

Forsøg:
Titrering af havvand kvantitativt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Koncentration

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF
Stofmængdekoncentration herunder aktuel og formel stofmængdekoncentration
masseprocent, volumenprocent
ppm
fremstilling og fortynding af opløsninger
mættet opløsning

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKC s. 100-115

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 11,1

- - - - - - -

Forsøg:
Fredagsslik: Gro din egen slikkepind (elevinddragende demo)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Organisk kemi 1

FAGLIGE MÅL
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer
Eksempel på makromolekyler
Stofidentifikation ved kvalitative analyser

Supplerende stof:
Fedtsyrers kemi i nærmere detaljer
Triglyceriders struktur
Ekstraktion

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKC s. 116-151

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 12,7

- - - - - - -

Forsøg:
Fedt - Organisk kemi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Syre-basekemi 1

Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
Stærke og ikke-stærke syrer (baser)
Syrens styrke

Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder …()… forskellige typer af titrering

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKC s. 152-170

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 7,9

- - - - - - -

Forsøg:
Titrering af afløbsrens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Repetition 1

Repetition af 1.g. pensum med henblik på årsprøven.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 4,75
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Et kig tilbage

Vi repeterer 1. års kemi ved hjælp af årsprøvespørgsmålene (gruppearbejde).
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 3,2
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Redox-kemi

Redox-kemi

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på at forstå sammenhængen mellem oxidation og reduktion samt brugen af redox-reaktioner som analytisk værktøj i forbindelse med redox-titrering

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

…()… redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal

Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder… ()… forskellige typer af titrering

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKC s. 173-189

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 9,5

- - - - - - -

Forsøg:
Spændingsrække (fælles gennemgang af resultater)
Redox-titrering 1: Bestemmelse af sukker i sodavand
Redox-titrering 2: Bestemmelse af jern i ståluld


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redox-titreringer 1 og 2 22-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Uorganisk kemi

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på uorganisk kemi, samt de grænseflader mellem uorganisk kemi og teknologi og uorganisk kemi og biologi.

FAGLIGE MÅL
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger
- Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF
stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
Forløbet indebærer desuden eksempler fra anvendelse af uorganiske stoffer i hverdagen, i en industriel proces, som den del af et stofkredsløb i naturen og miljømæssige hensyn.

Supplerende stof:
Jerns biologiske rolle, Nitrogen i naturen (nitrogenkredsløb)

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

Mygind, Nielsen, Axelsen, Basiskemi B, 1. udg. 2 opl. Haase & Søns Forlag 2010  
s. 246-268
(bogen henvises fremover som "BKB")


- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 4,75


Forsøg:
Uorganiske ioner i jord
Jern og kobber i vin

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Adskillelse og analyse

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på hvorfor nogle kemiske forbindelser er farvede og hvordan farven kan måles. Derudover bruges chromatografi som metode for både adskillelse og analyse.

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Stofidentifikation ved kvalitative analyser

Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, spektrofotometri og chromatografi

Grundlæggede begreber fx absorbans, molar absorptionskoefficient og Lambert-Beers lov, samt anvendelse af metoden til kvantitative undersøgelser ved brug af standardkurver

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.


BKB s 178-189

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 15,8

- - - - - - -

Forsøg: Farvestoffer: ekstraktion og analyse (3 forsøg i alt samlet i ét projektarbejde)


****

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Farvestoffer: ekstraktion og analyse 10-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 13 Reaktionshastighed

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på at forstå reaktionshastighed som koncept og de omstændigheder der påvirker reaktionshastighed. Hvad betyder det at nogle reaktioner forløber hurtigere end andre, nogle langsommere og nogle måske slet ikke? Hvad kan man gøre at speede op for reaktionen? Vi taler også om katalysatorer og inhibitorer og deres rolle i reaktionshastighed.

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse”
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder… vejeanalyse

Supplerende stof:
Reaktionsmekanismer, reaktioners energiprofiler

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKB s. 7-26


- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 11,1

- - - - - - -

Forsøg:
Affarvning af krystalviolet
Reaktionshastighed af en forbrændingsreaktion



Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag. Omfatter faktorer, der har indflydelse på en reaktions hastighed, herunder katalysatorer. Katalyse  opfattes bredt, fx i laboratoriet og i biokemi.
Supplerende stof: reaktionsmekanismer og reaktionskinetik i light-udgave (grundlag til evt. kemi A)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagens aflevering 08-11-2024
Dagens aflevring 13-11-2024
Aflevering reaktionshastighed 29-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 Kemisk ligevægt

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fokuserer på kemisk ligevægt. Vi betragter ligevægtssystemer overordnet set – men også i specifikke situationer som fx i forbindelse med syre-base-reaktioner (bindeled til tidligere forløb). Vi taler om faktorer der påvirker ligevægten.

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger

Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag


ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKB s. 39-44,

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 9,5

- - - - - - -

Forsøg:
Indgreb i kemisk ligevægt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering: Ligevægt 26-01-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 15 Syre-base kemi 2

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fortsætter fra 1.g forløbet om syrer og baser (Syrer og baser 1) med at inddrage begreberne syrens/basens styrke og styrkekonstant. Vi taler også om sammenhængen mellem Ks og pKs samt brugbarheden af de to. Vi betragter dissociering af syre i vand ved ioniseringsgrad og lærer om puffersystemer både i kemisk og biokemisk sammenhæng.

FAGLIGE MÅL
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori
og eksperimenter

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til
at udvikle og vurdere løsninger

Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser

Suppelerende stof:
Puffersystemer, ioniseringsgrad, Ostwalds fortyndingslov

ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKB s. 73-110


- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 20,6

- - - - - - -

Forsøg:
Titrering af ascorbinsyre
Ioniseringsgrad
Bjerrumdiagram
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Syre-basekemi aflevering 28-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 16 Organisk kemi 2

INDHOLD OG FOKUS
Forløbet fortsætter med emnet efter det første forløb i organisk kemi. Vi fordyber os i forskellige stofklasser og deres rolle i kemi/biokemi. Vi taler også om brugen af det kirale carbon (lysets drejning) som værktøj og rollen af isomeri i fx lægemidler. Vi kigger også på forskellige makromolekyler med særlig fokus på lipider og proteiner.


FAGLIGE MÅL
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problem-
stillinger

Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

Indsamle, efterbehandle, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

Demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

KERNESTOF

Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isometri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stof-klasserne aldehyder, ketoner og aminer”

Eksempel på makromolekyler

Stofidentifikation ved kvalitative analyser

Supplerende stof:
Cholesterols og sterolhormoners strukturer;  smertelindrende medicin (analgetika)


ANVENDT MATERIALE
OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

BKB s. 142-154, 178-182, 193-211

- - - - - - -

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 22,2

- - - - - - -

Forsøg:
Estersyntese
Syntese af nylon
Biopolymerer
Demoforsøg: Dufte og isomeri
Syntese af paracetamol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 17 Repetition

Repetition af nogle væsentlige/ønskede temaer vha. opgaver.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 4,75
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer