Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Else Margrethe Flyger Poulsen, Kenn Erik Pedersen
Hold 2023 Ty/2 (1g Ty2, 2g Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Das Sein
Titel 2 Reise
Titel 3 Erinnerungskultur und Nachkriegszeit
Titel 4 Krimier
Titel 5 Dasein und Identität
Titel 6 Früher und jetzt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Das Sein

Emne: Familiesein, Anderssein, Freundin/Freunde sein – einfach das Sein in der Welt.
Formål med forløbet: at introducere til tysk i gymnasiet. Træne gloser (Wortschatz) og faste vendinger, der kan stilladsere en samtale om vores emner. Træne grammatik (verber tider og placering i sætninger, spørgende pronominer og artikler), der understøtter den sproglige forståelse, træne udtale og udtaleregler. Samtaleøvelser.
Fra fagets formål er det særligt følgende aspekter, der opfyldes:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- tale et nogenlunde flydende tysk om emnet
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945

Materiale:
- Bøger:
- Auf uns, grundbog til tysk i gymnasiet, Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016 - fra afsnittet Intro: Ab ins Deutsche.
- Los Geht’s, Mette Hermann, Gyldendal 2018 – fra afsnittet Du, ich, wir og In aller Freundschaft og Alles Familie.
- Dein Deutschland – ebog Systime – fra afsnittet Die moderne Familie
- 3 kortfilm fra mitcfu: Das grüne Scharf, Amoklove, Zurück
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reise

Reise - Kleine innere Reisen und konkrete Reisen
Hvorfor rejser man - hvilken funktion har rejser?

Unterwegs sein - wir arbeiten mit verschiedenen Gattungen: Film, Lyrik und Märchen

Materiale:
Film: Tschick - analysemodeller til film fra bogen: Gattungen, Helle Egendal, Gyldendal 2017
Märchen:
die Brüder Grimm: Hans Dumm - fra bogen: Aussenseiter, Helle Birk, Gyldendal 2018
Lyrik:
Johann Wolfgang Goethe: Det Erlkönig fra bogen: Poesie
Rammstein: Dalai Lama
Märchen:
Kurzgeschichte:
Marcus Brühl: Berliner Chat
fra bogen: Berlin vorn Wort zu Ort, Ove Rimi Anderesen og Poul Husum Gyldendal 2007
Film: Schwarzfahrer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tschick 29-02-2024
Hans Dumm 02-04-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Erinnerungskultur und Nachkriegszeit

Erinnerungskultur - die Nachkriegszeit.
Hvad er erindringskultur? Vi undersøger begrebet 'erindring' og arbejder med forskellige erindringsbegreber. Hvordan var situationen i Tyskland efter krigen. Vi læser tekster, der belyser forskellige erindringer om krigen og bearbejdninger af erfaringer med Hitlertiden.
Introduktion til Begriffskarte Kurzgeschichte
Tekster:
Die Stolpersteine, https://www.youtube.com/watch?v=ddU9A1VyawM og tekst.
Nachts schlafen die Ratten doch + Dresden
Fra bogen Kurzum
Birgitte Schwaiger, Die erste Ohrfeige
Traudel Junge - uddrag af hendes erindringer.
Film: indledning og afslutning af filmen Der Untergang.
Vi arbejder med vendinger og relevante gloser til emner.
Grammatik: fokus på præpositioner og stedord.

Kernestof, der dækkes:

-udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten på Tyskland efter 1945.

- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
-kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold.
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation, herunder ordforråd.
grundlæggende regler for udtale og intonation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Krimier

Hvad er en krimi? Vi arbejder med genrens kendetegn og forskellige typer af krimier.
Fokus på mundtlig udtryksfærdighed: træning af vendinger til Zusammenfassung (Mein 5.Mord) Personkarakteristik, krimigenrens komposition, die Tat, Spannung, Motive/Themen.
Materiale:
Fra bogen Gattungen, Helle Egendal, Gyldendal 2017
Andrea Maria Schenkel, Finsterau
e-bog Dein Deutschland:
Jan Flieger: Liebfraumorgen
Otto F. Walter, Cornflakes fra bogen Los geht's af Mette Hermann, Gyldendal 2018
Tatort - Fernseh-krimi Der Tatort: „Borowski und der brennende Mann“ (2013)
Begriffskarte fra bogen Gattungen til Krimis
Eins, zwei, drei - mundtlig eksamen tysk, Blume og Hermann, Gyldendal  2019 - støtte til mundtlige øvelser.
Grammatik, fokus på ejestedord, relative pr., konjunktiv 1 (citat/referat) uregelmæssige verber og modalverber.
Film:
Ferdinand von Schirach  Grün

Kernestof der dækkes:
-udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten på Tyskland efter 1945.
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation, herunder ordforråd.
grundlæggende regler for udtale og intonation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dasein und Identität

Emnet er tilværelse og identitet og drejer sig om identitet og identitetsdannelse i samfundet. Undervisningen bygger på Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität. Gyldendal 2020. Det er en undervisningsbog, der toner emnet i forhold til samfundsfag på elementært gymnasialt niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Früher und jetzt

Vi ser på væsentlige elementer i tysk historie med udgangspunkt i fiktive og ikke-fiktive tekster. Vi ser på nutidens tråde til historien og kommer i den forbindelse ind på de aktuelle remigrationskrav.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer