Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Else Margrethe Flyger Poulsen, Kenn Erik Pedersen
Hold
2023 Ty/2 (
1g Ty2
,
2g Ty2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Das Sein
Titel 2
Reise
Titel 3
Erinnerungskultur und Nachkriegszeit
Titel 4
Krimier
Titel 5
Dasein und Identität
Titel 6
Früher und jetzt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Das Sein
Emne: Familiesein, Anderssein, Freundin/Freunde sein – einfach das Sein in der Welt.
Formål med forløbet: at introducere til tysk i gymnasiet. Træne gloser (Wortschatz) og faste vendinger, der kan stilladsere en samtale om vores emner. Træne grammatik (verber tider og placering i sætninger, spørgende pronominer og artikler), der understøtter den sproglige forståelse, træne udtale og udtaleregler. Samtaleøvelser.
Fra fagets formål er det særligt følgende aspekter, der opfyldes:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- tale et nogenlunde flydende tysk om emnet
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
Materiale:
- Bøger:
- Auf uns, grundbog til tysk i gymnasiet, Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016 - fra afsnittet Intro: Ab ins Deutsche.
- Los Geht’s, Mette Hermann, Gyldendal 2018 – fra afsnittet Du, ich, wir og In aller Freundschaft og Alles Familie.
- Dein Deutschland – ebog Systime – fra afsnittet Die moderne Familie
- 3 kortfilm fra mitcfu: Das grüne Scharf, Amoklove, Zurück
Indhold
Kernestof:
Introduktion til tysk som gymnasiefag og kennenlernen.
tysk fortsaettersprog b stx august 2017 ua.pdf
Tekstforståelse, gættestrategier, transparente ord og multiple choice.
Join conversation
Tim Bendzko - keine Maschine.docx
Tim B Keine Maschine - Tekst.docx
Opsamling på teksten Keine Maschine og opgaverne. Lav opgaverne færdig hjemme inden lektionen.
Indsættelsesøvelse Ich bin keine Maschine.docx
Lektier hjemme i jeres hæfte "Nicht wegschmeissen" s.4 opgave 2 "Ein Gespräch führen" (føre en samtale) - noter jeres svar på spørgsmålene ned. I Alles in allem s.32-33 - bemærk endelserne på verberne i præsens og præteritum.
Lav indsættelsesøvelsen til Das grüne Schaf færdig hjemme. Vi gennemgår den i timen.
Træn die Fragewörter s. 8 - læs teksten om Marc og lav opgave 2 s.9
Intro Familie
Formen des Familielebens.docx
Træn gloser til die Familie (se vedhæftet arbejdsseddel) og lav jeres spørgsmål til s.3 i hæftet færdig, så de kan fremlægges i timen.
Familie Wortschatz.docx
Ein netter Kerl - Analyse • Kurzgeschichte
ein netter kerl - Vorgelesen
Lav indsættelsesopgaven til Ein netter Kerl færdig. Læs og lyt (se vedhæftede fil) til Ein netter Kerl. Læs/lyt den igennem to gange og gennemgå gloserne til teksten så du får hjælp til teksten.
tag Alles in allem med - personlige pronominer s. 52-53
Rollenspiel ein netter Kerl.docx
Fremlæg jeres rollespil i talgrupperne. Tag alles in allem med - og mappen med jeres arbejdssedler. I timen arbejder vi med personlige pronominer og samler op på teksten "Ein netter Kerl"
Genopfrisk det personlige pronomen s. 52 i Alles in allem. Husk jeres tyskmappe.
Wie feiern Sie in diesem Jahr Silvester? Jetzt bei der Leser-Umfrage mitmachen
Silvester Vorsätze.docx
GUTEN RUTSCH Elefant lustig 😁
Genopfrisk de personlige pr. s.52 og læs s.18-19 om den bestemte og ubestemte artikel i Alles in Allem.
Jonas Kaufmann & Helmut Deutsch: Schumann, Dichterliebe Op. 48/11, Ein Jüngling liebt ein Mädchen - YouTube Music
Læs digtet Ein Jüngling liebt ein Mädchen - find de personlige stedord og hvilke substantiver de står i stedet for. Overvej hvormange personer, der i digtet.
Lav jeres tegning af digtet færdigt og lav opgave 1 s. 19 færdig. I timen samler vi op på digtet - for at have ordforråd til det skal du øve ordene Wortkasten s.22
Lær følgende gloser udenad (se i note) og tag jeres materiale med.
Die Prinzen Gabi und Klaus
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Reise
Reise - Kleine innere Reisen und konkrete Reisen
Hvorfor rejser man - hvilken funktion har rejser?
Unterwegs sein - wir arbeiten mit verschiedenen Gattungen: Film, Lyrik und Märchen
Materiale:
Film: Tschick - analysemodeller til film fra bogen: Gattungen, Helle Egendal, Gyldendal 2017
Märchen:
die Brüder Grimm: Hans Dumm - fra bogen: Aussenseiter, Helle Birk, Gyldendal 2018
Lyrik:
Johann Wolfgang Goethe: Det Erlkönig fra bogen: Poesie
Rammstein: Dalai Lama
Märchen:
Kurzgeschichte:
Marcus Brühl: Berliner Chat
fra bogen: Berlin vorn Wort zu Ort, Ove Rimi Anderesen og Poul Husum Gyldendal 2007
Film: Schwarzfahrer
Indhold
Kernestof:
Lektier: Træn tre regelmæssige verber i nutid og datid:
Begriffskarte Film.pdf
Lektie hjemme: brug linket og bøj verberne:
Lektie: Genopfrisk das Dreiphasenmodell und die Spannungskurve s. 149 i vedhæftede fil: Begriffskarte Film.
Tschick die zweite Phase.
Tschick opgave 1gt2.docx
Se jeres afsnit igennem igen:1.phase, 2.Phase (Das Treffen mit Isa) 3.Phase: vom Unfall bis Ende des Films
Tschick
Tschick opgave 1gt2.docx Gloser til Tschick.docx Afsnit
Opgaver til Tschick.pdf
mundtlig fremlæggelse - opgaver til Tschick.
Lav opgaverne til Tschick i vedhæftede pdf-fil s.46 opg.2
Hans Dumm tekst +opgaver 1g.pdf
Lav opgaverne s. 49 1,2,3 om præpositionerne færdige.
Oversæt 1.afsnit af Hans Dumm til dansk med præcise tider og indhold. Se spørgsmål til 1.afsnit i note. Besvar dem skriftligt.
Lav hjemme opgaverne til Hans Dumm - se opgaverne i note.
Tag alles in allem med - vi skal arbejde med dobbeltstyrende præpositioner s.46
Træn de dobbeltstyrende præpositioner s.46 - træn den bestemte og ubestemte artikel s.18 +19 i Alles in allem. Læs Hans Dumm igennem igen - vi afslutter den - overvej slutningen. Tag alles in allem med i timen.
Kleine Prüfung - Hans Dumm Læs teksten igennem så du kender indholdet. Genopfrisk bestemt/ubestemt artikel s.18,19, personlige pronominer, s.52 præpositioner s.44,45,46,48 bøjning af de uregelmæssige verber.s.66-67
Tag alles in allem med
Gennemgang af opgaverne til modalverberne s.61 opg.1 s.62 opg.2 og 3.
Tag Alles in allem med.
Se spørgsmål til Der Erlkönig i noter. Besvar dem som lektie til timen. I timen gennemgår vi opg.2 s.62 i Alles in Allem.
Aufgaben zu Dalia Lama.docx
Læs teksten Dalai Lama igennem - se vedhæftede fil, hvis du ikke var der til lektionen.
Rammstein Dalia Lama (2).docx
Læs Dalai Lama og besvar opgave 2 og 3 a,b,c,d - skriv dine svar ned.
Aufgaben zu Dalia Lama (1).docx Rammstein Dalia Lama (2).docx
Læs og træn i Alles in allem s. 59 betydningen af modalverberne og træn bøjning af dürfen, mögen og wollen. Se videoerne som inspiration
dansk udtale: træning af modalverber - Google-søgning
modalverber i tysk - Google-søgning
Berliner Chat.pdf Aufgaben zu Berliner Chat.docx
skriv en eller to strofer med müssen og mögen - se arbejdssedlen med digtet og modalverber.
Berliner Chat.pdf Aufgaben Berliner Chat Ingo.docx
Hvis du ikke var til lektionen i tirsdags skal du læse Berliner Chat til s.47 til afsnittet. Tag Alles in allem med.
Læs historien Berliner Chat færdig. Find steder i teksten, der giver oplysninger om Ingo - enten direkte eller indirekte.
Lav personkarakteristikken af Ingo færdig. Brug adjektiverne til fra tavlen til at beskrive ham.
Lær den bestemte og ubestemte artikel UDENAD :-)
Meine Lieblingsreise oder meine Traumreise
Minlæring -artikler
Minlæring
Præpositioner fortsat
türken in deutschland - Søg Videoer
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tschick
29-02-2024
Hans Dumm
02-04-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Erinnerungskultur und Nachkriegszeit
Erinnerungskultur - die Nachkriegszeit.
Hvad er erindringskultur? Vi undersøger begrebet 'erindring' og arbejder med forskellige erindringsbegreber. Hvordan var situationen i Tyskland efter krigen. Vi læser tekster, der belyser forskellige erindringer om krigen og bearbejdninger af erfaringer med Hitlertiden.
Introduktion til Begriffskarte Kurzgeschichte
Tekster:
Die Stolpersteine,
https://www.youtube.com/watch?v=ddU9A1VyawM
og tekst.
Nachts schlafen die Ratten doch + Dresden
Fra bogen Kurzum
Birgitte Schwaiger, Die erste Ohrfeige
Traudel Junge - uddrag af hendes erindringer.
Film: indledning og afslutning af filmen Der Untergang.
Vi arbejder med vendinger og relevante gloser til emner.
Grammatik: fokus på præpositioner og stedord.
Kernestof, der dækkes:
-udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten på Tyskland efter 1945.
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
-kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold.
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation, herunder ordforråd.
grundlæggende regler for udtale og intonation
Indhold
Kernestof:
Wie war der Sommerurlaub. Wir machen Sommerferienfilme.
Tag Alles in allem med.
Vis jeres Sommerferienfilm. Den skal være færdig til lektionen.
Gedenken an NS-Opfer: 75.000 "Stolpersteine" für 75.000 Schicksale
Erinnerungen.docx
NS-Gedenkorte
Gedenkstätte Berliner Mauer
oversæt og træn gloserne til emnet Erinnungskultur på arbejdssedlen Stolpersteine.
Stolpersteine.docx
sich erinnern
Begriffskarte Kurzgeschichte.pdf
Læs Nachts schlafen die Ratten doch S.17-19 Find oplysninger i teksten om Jürgen und der alte Mann - kun de direkte oplysninger.
Nachts schlafen die Ratten doch Aufgaben.docx
Nachts schlafen die Ratten doch
Genlæs Nachts schlafen die Ratten doch i Gattung. Find 10 gloser fra teksten, som du mener er vigtige, skriv dem ned og lær dem.
bor nachts txt.htm
Gr. 2 skriver noter ind til jeres opgave i googledokumentet. Resten af grupperne fremlægger.
Gennemgang af skriftlig aflevering.
Differentierede opgaver til Die erste Ohrfeige (1).docx
Fremlæggelse af opgave 3 til die erste Ohrfeige. Lav 1. del af opgave 4 som lektie til lektionen - Find verballedene s.138 l.24-29 i teksten Die erste Ohrfeige.
Die erste Ohrfeige inddelt i afsnit.pdf
Meine Zeit bei Adolf Hitler Traudl Junge.pdf
To citater fra filmen Der Untergang.
Aufgaben zu Traudl Junge.docx
Steckbrief Traudl.docx
Tag alles in allem med. Læs Meine Zeit bei Adolf Hitler igennem og besvar sp. 1-8 skriv svarene ned og svar i hele sætninger.
Der Untergang og opsamling af emnet.
Lav genitivøvelserne i Alles in allem s.24 nr.2 færdig.
orstilling - markering og sætninger.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Krimier
Hvad er en krimi? Vi arbejder med genrens kendetegn og forskellige typer af krimier.
Fokus på mundtlig udtryksfærdighed: træning af vendinger til Zusammenfassung (Mein 5.Mord) Personkarakteristik, krimigenrens komposition, die Tat, Spannung, Motive/Themen.
Materiale:
Fra bogen Gattungen, Helle Egendal, Gyldendal 2017
Andrea Maria Schenkel, Finsterau
e-bog Dein Deutschland:
Jan Flieger: Liebfraumorgen
Otto F. Walter, Cornflakes fra bogen Los geht's af Mette Hermann, Gyldendal 2018
Tatort - Fernseh-krimi Der Tatort: „Borowski und der brennende Mann“ (2013)
Begriffskarte fra bogen Gattungen til Krimis
Eins, zwei, drei - mundtlig eksamen tysk, Blume og Hermann, Gyldendal 2019 - støtte til mundtlige øvelser.
Grammatik, fokus på ejestedord, relative pr., konjunktiv 1 (citat/referat) uregelmæssige verber og modalverber.
Film:
Ferdinand von Schirach Grün
Kernestof der dækkes:
-udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten på Tyskland efter 1945.
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation, herunder ordforråd.
grundlæggende regler for udtale og intonation
Indhold
Kernestof:
mundtlig fremlæggelse af Nachts schlafen die Ratten doch. Gennemgang af øvelserne med hovedsætninger og ledsætninger.
fussball helden.htm
heimkehrer 1953.htm
elf von 1954.htm
Genopfrisk ordstilling i hoved- og ledsætninger. Hvis du ikke har papiret fra timerne kan du læse s.39-41 i Alles in allem.
Læs i Gattungen s.78-81 om die Merkmale des Krimis.
træn gloserne fra lektionen i torsdags - Wortschatz zum Thema Krimi.docx
synestesi - Bing
Skriv referatet af indledningen til teksten Grün s.14-15 færdig. Vi gennemgår jeres referater i timen.
Grün.pdf
Tag Alles in allem med.
Grün Aufgaben 1.docx
Genlæs i Alles in allem om præpositioner s.44-47.
Finsterau 1.docx
Lav opgave 1 s.100 i Gattungen - Ein Polizeiprotokoll schreiben - for at kunne skrive den ned skal du bruge Auszug 1 s.96
Andrea Maria Schenkel – Wikipedia
Ein Polizeiprotolkoll - Finsterau
Læs teksten s.97-98 Auszug 2 Afra i Gattungen.
Aufgaben zu Finsterau
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dasein und Identität
Emnet er tilværelse og identitet og drejer sig om identitet og identitetsdannelse i samfundet. Undervisningen bygger på Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität. Gyldendal 2020. Det er en undervisningsbog, der toner emnet i forhold til samfundsfag på elementært gymnasialt niveau.
Indhold
Kernestof:
Arnold Schwarzenegger.pdf
Vi skal have et kort forløb om tilværelse og identitet.
Prøv at arbejde videre hjemme med spørgsmålene til de to tekster "Der bekannteste Österreicher" og "Mein Weg an die Spitze".
Spørgsmålene er: Hvordan opfattes A.S. af andre? Hvordan opfatter han sig selv? Hvordan vil du/I beskrive hans personlighed? Hvordan vil I beskrive hans tilværelse?
Lektien er at læse og forstå teksten "Katarina Witt". Katarina Witt.pdf
Her er nogle nøgleord til det traditionelle samfund og det moderne samfund. Samfundstyper 1.docx
Lektien er at læse og forstå teksten i dokumentet "Was ist Körperkult" og desuden at besvare "Aufgaben zum Text 1. Richtig oder falsch?" Was ist Körperkult.pdf
Samfundstyper 2.docx TYSKE SPROGKURSER-2025.docx
Lektien er at læse og forstå teksten "Ziehes soziologische Theorie". Ziehe.pdf
Lektien er at besvare opgave 1 og 2 til teksten "Ziehes soziologische Theorie". Opgave 3 springer vi over.
Lektien er desuden at læse og forstå linje 1-71 i teksten "Mach dich breit". Mach dich breit 1.pdf
Lektien er at besvare opgave 2. Schlüsselwörter erklären delopgave 1. Erklärt die folgenden Schlüsselwörter aus dem Text "Mach dich breit".
Mach dich breit 2.pdf
Vi skal gennemgå jeres tyskafleveringer. Lektien er derfor at genlæse og oversætte teksten "Liebfrauenmorgen" (krimi). Liebfrauenmorgen - tekst (2).docx Læg mærke til, hvem der siger og tænker hvad.
I bør medbringe bogen "Gattungen" - vi skal se på krimityper m.v.
Vi skal også arbejde med opgave 4. Mit Ziehes soziologischer Theorie arbeiten (til "Mach dich breit"). Så det vil være en fordel at repetere begreberne: subjektivering, ontologisering, potensering og formbarhed.
Lektien er at læse og forstå linje 73-125 i teksten "Mach dich breit" og at besvare opgave 1. Richtig oder falsch? til l.73-125. Se dokumenterne Mach dich breit 1 og 2.
Vi skal også bruge grammatikbogen "Alles in allem".
Lektien er at besvare opgave 2. Das schwarze Schaf finden nr. 3. Lektien er desuden at læse og forstå linje 126-186 i teksten "Mach dich breit".
Vi skal også genopfriske modalverberne.
Ein netter Kerl.pdf
Vi skal høre de sidste 5 linjer i svaret på opgave 1. Den Text zusammenfassen. Derefter går vi videre med opgaverne til del 3 af teksten "Mach dich breit".
Vi skal se på de personlige pronominer i "Alles in allem".
Nächstes Treffen.docx
I timen skal vi besvare opgave 4 og 5 til del 3 af "Mach dich breit". Lektien er at genlæse og oversætte "Ein netter Kerl". Vi skal løse en kreativ opgave til teksten.
Vi ser også på de possessive pronominer.
Behauptungen über Arnold Schwarzenegger.docx
Vi skal høre de andre rollespil i tilknytning til "Ein netter Kerl". Vi skal gennemgå mere grammatik i "Alles in allem". Vi skal dokumentere nogle påstande i forbindelse med teksten om Arnold Schwarzenegger.
Vi skal begynde på et nyt forløb. Emnet hedder Früher und jetzt.
Widerstand die weisse Rose.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Früher und jetzt
Vi ser på væsentlige elementer i tysk historie med udgangspunkt i fiktive og ikke-fiktive tekster. Vi ser på nutidens tråde til historien og kommer i den forbindelse ind på de aktuelle remigrationskrav.
Indhold
Kernestof:
Behauptungen über Arnold Schwarzenegger.docx
Vi skal høre de andre rollespil i tilknytning til "Ein netter Kerl". Vi skal gennemgå mere grammatik i "Alles in allem". Vi skal dokumentere nogle påstande i forbindelse med teksten om Arnold Schwarzenegger.
Vi skal begynde på et nyt forløb. Emnet hedder Früher und jetzt.
Widerstand die weisse Rose.pdf
Das Attentat auf Adolf Hitler.pdf
Jeg vedhæfter en note om Hitlerjugend. Hitlerjugend.docx
Vi skal tale en lille smule mere om "die WeiBe Rose", og vi går videre med de possessive pronominer i "Alles in allem". Vi skal nu læse om det oftest omtalte attentatforsøg mod Adolf Hitler.
Som note til "Das Attentat auf Adolf Hitler" vedhæfter jeg Vertreibung aus dem Osten. Vertreibung aus dem Osten.docx
Som baggrund for "Damals" vedhæfter jeg Vergangenheitsbewältigung. Vergangenheitsbewältigung.docx
Vi skal uddybe nogle enkelte ting i "Das Attentat auf Adolf Hitler" og desuden perspektivere til teksten "Widerstand im Nationalsozialismus" (som findes i dokumentet Widerstand die weisse Rose).
Lektien er at læse og forstå "Damals". Damals.pdf Vi ser også på præpositioner der kun styrer akkusativ ud fra "Alles in allem".
Letzte Briefe aus Stalingrad.pdf Letzte Briefe gloser.pdf Fragen für Letzte Briefe aus Stalingrad.docx
Vi skal beskæftige os med nogle regler for præpositioner som er nemme at lære og bruge. Vi bruger "Alles in allem". Vi begynder på en ny tekst.
Vi går videre med "Letzte Briefe aus Stalingrad", hvor vi er kommet til brev 2. Vi skal beskæftige os med de stærke verber i "Alles in allem".
Fragen für Gründung der BRD und Gründung der DDR.docx
Det er ikke en lektie. Vi skal beskæftige os med grundlæggelsen af BRD og DDR. Vi skal bruge "Alles in allem". Gründung der BRD der DDR.pdf
Vi skal beskæftige os med teksten "Willkommen im Bruderland?". Willkommen im Bruderland.pdf Vi skal også bruge "Alles in allem".
Vi begynder på en ny tekst. Der Antituerke.pdf
Lektien er at færdiggøre svarene på de 2 opgaver: 1) Beschreibt die Lebensbedingungen der Gastarbeiter 2) Erleben die Gastarbeiter, dass sie willkommen sind? Jeg forestiller mig ca. 10 linjer til hvert svar.
Vi går videre i "Alles in allem".
Jeg vedhæfter de spørgsmål vi skal arbejde med i lektionen. Textfragen Der Antituerke.docx
I lektionen skal vi arbejde med spørgsmål til "Der Antitürke", som I læste grundigt i sidste lektion. Vi går videre med de stærke verber i "Alles in allem". NB! Man finder god hjælp i ordbogen.com.
Lektien er at besvare spørgsmål 8-14 til "Der Antitürke", hvis I ikke nåede det i lektionen, og at "læse på" svarene til spørgsmål 8-14, så I kan svare uden at kigge på computerskærmen.
Vi går videre med nogle vigtige elementer i DDR og Tysklands historie. Vi skal bruge "Alles in allem". Berlinmuren var en mur lex dk.docx
Vi skal høre jeres præsentationer om muren (ca. 4 minutter lange). Derudover skal vi træne brugen af ordbogen.com på øvelser i "Alles in allem". Vi begynder så småt på en ny tekst. Die Nacht als alles ging.pdf Kommentarer til Die Nacht als alles ging
Vi skal arbejde med "Die Nacht, als alles ging", og vi skal bruge "Alles in allem".
Vi går videre i "Die Nacht, als alles ging" og med grammatikken i "Alles in allem".
Vi forsøger at ændre programmet for lektionen. Hvis det kan lade sig gøre, ser vi en relevant tysk film. Der er nogle elever, der har lovet at tage sig af alt det praktiske.
Hvis det kan lade sig gøre, ser vi filmen "Ballon" færdig. Vi læser også sidste del af "Die Nacht, als alles ging".
I får tid til at blive færdige med de to opgaver til sidste del af "Die Nacht, als alles ging". Vi er nået frem til de løst sammensatte verber i "Alles in allem".
Fragen für Saubermänner.docx
Vi skal beskæftige os med "Saubermänner". Saubermänner.pdf Læs meget gerne teksten igennem inden lektionen.
Vi skal se filmen "Sophie Scholl - Die letzten Tage".
Vi skal se resten af filmen "Sophie Scholl - Die letzten Tage". Vi skal derefter beskæftige os med, hvad filmen viser om det nationalsocialistiske samfund og om den "Hvide Rose".
Vi skal læse lidt om den historiske baggrund for murens fald. Der Fall der Mauer.docx
Vi skal begynde på en tekst om konsekvenserne af den aktuelle udlændingedebat i Tyskland. Immer mehr Menschen denken über Auswanderung nach.docx Realkommentarer til Immer mehr Menschen.docx
Vi skal arbejde med to opgaver til første del af "Immer mehr Menschen denken über Auswanderung nach". Vi skal gå videre med de sammensatte verber i "Alles in allem".
Vi skal afslutte vores arbejde med "Immer mehr Menschen denken über Auswanderung nach". Vi skal tale om eksamen og skal derfor bruge "Eins, zwei, drei".
Jeg vedhæfter en note om udlændingefjendtligheden efter den tyske genforening. Ausländerfeindlichkeit.docx
Vi skal afprøve en ukendt eksamenstekst, som jeg tidligere har brugt til en anden klasse til et andet tema - temaet ligner dog et tema I har haft med Else. Desværre er scanningen ikke blevet god. Jeg håber det går. Fünfzehn.pdf
Vi skal afprøve endnu en ukendt eksamenstekst. Den har også været brugt til en anden klasse til et andet tema end dem vi har læst. Die Magie des Spiels.pdf
Vi nåede ikke at høre alle præsentationerne sidste gang. De, der har mod på det, må meget gerne præsentere det, de har nået at forberede. Vi skal se på det vigtigste indhold i "Nachts schlafen die Ratten doch" (se "Gattungen").
Vi skal se på, hvordan man analyserer og præsenterer ikke-fiktive tekster med støtte i vejledningen i "Eins, zwei, drei".
Vi skal prøve på at få et overblik over forløbet Früher und jetzt med udgangspunkt i studieplanen. Vi ser også på læreplanen for Tysk B. Tysk-fortsaettersprog-B-stx-august-2017-ua.pdf
Der vil være karaktersamtaler for dem, der ønsker det.
Jeg vedhæfter undervisningsbeskrivelsen for de to forløb, som jeg har haft med jer. Undervisningsbeskrivelse 2g Ty2 2024 og 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59273710485", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59273710485", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59273710485" }