Titel
2
|
Gemeinschaften
Forløbet har set overordnet på forskellige former af fællesskaber: Introducerende har vi set på familien, klassen og jeres individuelle fællesskaber. Derefter har vi fokuseret på specifikke fællesskaber: unge i Tyskland, fælleskaber i et højhus og menneskers samliv med vilde dyr i (tyske) byer.
Vi har læst flg. tekster og set flg. film:
- Barbara Vorsamer: „Alle wollen mainstream sein“, Süddeutsche Zeitung, 26. April 2016, i: Genau! Grundbog I, tysk til HHX, Gyldendal 2018, s. 10-12
- Richard Nitzsche: Sollte man in ein Hochhaus ziehen? Vorteile und Nachteile von Wohnen und Mieten im Wohnhochhaus, https://mietercoach.de/2021/06/23/sollte-man-in-ein-hochhaus-ziehen-vorteile-und-nachteile-von-wohnen-und-mieten-im-wohnhochhaus/ (sidst 8/3-24)
- Katharina Greve: Das Hochhaus, 102 Etagen Leben, https://www.das-hochhaus.de/ (sidst 8/3-24)
- Sido: Mein Block, Songtext (2004), https://genius.com/Sido-mein-block-lyrics (sidst 8/3-24)
Tekst: Füchse in der Stadt, Presse und Sprache, Mai 2022, https://www.goethe.de/prj/dlp/dlapi/v1/index.cfm?endpoint=/tlm/download&file_ID=4189&tlm_ID=1807
- Pur+ Wilde Tiere in der Stadt, ZDF, 02.04.2023, 24 min, https://www.zdf.de/kinder/purplus/wildtiere-in-der-grossstadt-102.html (zuletzt 8/3-24), i forløbet indgik min. 0.00- 6:15 og 13:40-21:15
Vi har repeteret bøjningen af haben og sein samt regelmæssige og uregelmæssige i nutid og datid.
I forbindelse med forløbet har der været 1 afleveringsopgaver.
De faglige mål har været:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
Estimat sidetal: 30
|