Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Bente Dohn, Line Marie Pihl Hansen, Michael Meichsner, Susanne Wittrup
Hold 2023 Ty/3 (1g Ty3, 2g Ty3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Feste in Deutschland
Titel 2 Gemeinschaften
Titel 3 Unsere Mütter, unsere Väter
Titel 4 Migrantenliteratur
Titel 5 Ost/West Problematik - Teil 1
Titel 6 Märchen
Titel 7 Deutsche Unternehmen - Teil 1
Titel 8 Ost/West Problematik - Teil 2
Titel 9 Prüfungsvorbereitung

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Feste in Deutschland

Vi har set kort på Weihnachten und Silvester i Tyskland og har sunget julesange.

Vir har læst en kort tekst om Dominosteine og har sunget flg. sang: Kling Glöckchen Klingeling, Morgen Kinder wird's was geben, Stille Nacht, Leise rieselt der Schnee.

Vi har set et kort uddrag fra Die Sendung mit der Maus om nytårstraditioner i Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Gemeinschaften

Forløbet har set overordnet på forskellige former af fællesskaber: Introducerende har vi set på familien, klassen og jeres individuelle fællesskaber. Derefter har vi fokuseret på specifikke fællesskaber: unge i Tyskland, fælleskaber i et højhus og menneskers samliv med vilde dyr i (tyske) byer.

Vi har læst flg. tekster og set flg. film:
- Barbara Vorsamer: „Alle wollen mainstream sein“, Süddeutsche Zeitung, 26. April 2016, i: Genau! Grundbog I, tysk til HHX, Gyldendal 2018, s. 10-12
- Richard Nitzsche: Sollte man in ein Hochhaus ziehen? Vorteile und Nachteile von Wohnen und Mieten im Wohnhochhaus, https://mietercoach.de/2021/06/23/sollte-man-in-ein-hochhaus-ziehen-vorteile-und-nachteile-von-wohnen-und-mieten-im-wohnhochhaus/ (sidst 8/3-24)
- Katharina Greve: Das Hochhaus, 102 Etagen Leben, https://www.das-hochhaus.de/ (sidst 8/3-24)
- Sido: Mein Block, Songtext (2004), https://genius.com/Sido-mein-block-lyrics (sidst 8/3-24)
Tekst: Füchse in der Stadt, Presse und Sprache, Mai 2022, https://www.goethe.de/prj/dlp/dlapi/v1/index.cfm?endpoint=/tlm/download&file_ID=4189&tlm_ID=1807
- Pur+ Wilde Tiere in der Stadt, ZDF, 02.04.2023, 24 min, https://www.zdf.de/kinder/purplus/wildtiere-in-der-grossstadt-102.html  (zuletzt 8/3-24), i forløbet indgik min. 0.00- 6:15 og 13:40-21:15

Vi har repeteret bøjningen af haben og sein samt regelmæssige og uregelmæssige i nutid og datid.

I forbindelse med forløbet har der været 1 afleveringsopgaver.

De faglige mål har været:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Estimat sidetal: 30
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
wohnen im Hochhaus 28-02-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Unsere Mütter, unsere Väter

Et forløb om tv-serien Unsere Mütter, unsere Väter (2013), didaktiseret vha. sitet:
https://ndla.no/nb/subject:1:ec288dfb-4768-4f82-8387-fe2d73fff1e1/topic:2:182923/topic:2:146909/resource:1:149777

I forløbet indgik 2 afleveringsopgaver.

Estimat sidetal: 40
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Unsere Mütter, unsere Väter 28-04-2024
Unsere Mütter, unsere Väter 2 05-05-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Migrantenliteratur

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Meine Sommerferien 20-08-2024
Test: Migrantenliteratur und Theorie 06-09-2024
Die Türkei ist da oben 01-10-2024
Almanya - schriftliche Analyse 04-10-2024
Eine Talkshow - Deutsche Muslimin 19-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ost/West Problematik - Teil 1

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Startscreening 05-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Deutsche Unternehmen - Teil 1

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Deutsche Unternehmen 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ost/West Problematik - Teil 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer