Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Flemming Munch Hansen
|
Hold
|
2023 Fy/u (1u Fy, 2u Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
I skal kunne:
- beskrive forskellige energiformer
- forklare om - og regne på omdannelse fra én energiform til en anden. Herunder forventes kendskab til princippet om energibevarelse og energikvalitet.
- kende til nyttevirkning
- Forklare om de forskellige tilstandsformer (fast, flydende og gas) som et stof kan være i.
Eksperimentelt arbejde:
- vands varmefylde
- vands fordampningsvarme
- vands smeltevarme
- aluminiums- og en stens varmefylde
- Hoppende bold
Materiale:
FysikABbogen1, side 126-199
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
kræfter, Tryk og opdrift
FysikABbogen 1, side 69-110
Man skal kunne:
- Definere begrebet tryk
- regne på tryk i væsker, og kunne udlede formlen for tryk i en væskesøjle
- argumentere for Arkimedes' lov ud fra tryk i en væskesøjle
- kende til høj-/lavtryk, og kunne forklare nogle simple hverdagsobservationer, hvor disse begreber indgår.
Eksperimentelt arbejde:
1) Eftervisning af Arkimedes' lov.
2) Bestemmelse af tryk i en væskesøjle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Solsystemet
I skal kende til solsystemets dannelse og opbygning.
Ud fra dette skal I kunne forklare:
- årstiderne
- månens faser og formørkelser
- Keplers love
I skal også kunne foretage beregninger af satellitters omløbstid vha. Keplers love.
FysikABbogen1 side 45-48
Naturfag2: side 56-65 (kopiark på OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger
Man skal kunne redegøre for:
Bølger, lys og lyd som bølger, bølgelængde, frekvens og bølgeformlen.
Resonans og stående bølger
Interferens, afbøjning, optisk gitter, spektrum
Spejling og brydning, brydningsloven
Forsøg:
Stående bølger på en snor
Bestemmelse af bølgelængden for laserlas vha. gitterligningen
Eftervisning af brydningsloven
FysikABbogen1 side 201-253
En verden af fysikC: side 108-115 (kopiark på OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Elektricitet
FysikABbogen 2 side 10-49
I skal kunne opstille simple elektriske kredsløb og måle strømstyrken igennem og spændingsforskel over forskellige komponenter. Ud fra dette skal I kunne tegne karakteristikker for komponenterne.
I skal kunne forklare og anvende begreberne:
- strømstyrke, spændingsforskel, resistans
Forsøg:
Karakteristik af resistor, glødepære og diode
Nyttevirkning af en elpære
Bestemmelse af Plancks konstant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Atomfysik
FysikABbogen 2 side 53-79
Man skal kunne fortælle om
- atomets opbygning
- fotoner og deres energi
- Bohr atommodel
- energiniveaudiagram for atomer atomer - specielt hydrogen
- emissions- og absorptonsspektre
- rødforskydning
Forsøg: Måling af emissionsspektre og beregning af fotonenergier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kosmolog
FysikABbogen side 91-115
Man skal kunne redegøre for rødforskydning af galaksespektre og sammenhængen med galaksernes hastighed.
Man skal kunne fortælle om afstandsbestemmelse i universet
Man skal kunne redegøre for Hubbles lov, det kosmologiske princip og universets alder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kernefysik
FysikABbogen2: side 125-180
I skal kunn forklare, hvordan atomkerner er opbygget og kunne opstille henfaldsskemaer, hvor I gør rede for de bevarede størrelser.
I skal kunne gøre rede for henfaldsloven, masseenergi, fission og fusion
Forsøg:
- bestemmelse af halveringstid
- bestemmelse af halveringstykkelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kræfter og bevægelse
Repetition af forløbet kræfter og tryk fra 1g, samt I skal kende til Newtons love, og kunne benytte bevægelsesligningerne til at regne på bevægelse med konstant acceleration.
Forsøg: Bestemmelse af tyngdeacceletionen vha:
1) faldapparat
2) Atwoods maskine (elevator-princip)
3) skråplan
Materialer: FysikABbogen2 side 182-208
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Verdenbilledets udvikling + studietur
Man skal kunne gøre rede for paradigmeskiftet: Geocentrisk verdensbillede -> Heliocentrisk verdensbillede. Herunder skal man kunne analysere afgørende observationer, der førte til skiftet.
Materialer: film- den bevægede jord
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
SRO-forløb: Vindenergi
Fælles problemformulering:
Gennem de sidste 20 år er produktionen af vindenergi vokset markant. Vi bygger flere og større vindmøller. Hvor stort er potentialet fremadrettet for yderligere vækst i produktionen af vindenergi?
Opgaveformulering:
Giv et kort historisk overblik over udviklingen af møller og vindenergi.
Gør rede for hvilke faktorer der har betydning for energiindholdet i vind. Udled effektformlen for en vindmølle. Eftervis effektformlen eksperimentelt.
Gør rede for Weibull-fordelingen og brug denne til en analyse af den forventede energiproduktion for en konkret vindmølle. Beregn den forventede årlige produktion af energi for en sådan mølle.
Vurder vækstpotentialet i vindenergi og diskuter udfordringerne i verden energiproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59376765908",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59376765908",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59376765908"
}