Holdet 2023 Fy/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Flemming Munch Hansen
Hold 2023 Fy/u (1u Fy, 2u Fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 kræfter, Tryk og opdrift
Titel 3 Solsystemet
Titel 4 Bølger
Titel 5 Elektricitet
Titel 6 Atomfysik
Titel 7 Kosmolog
Titel 8 Kernefysik
Titel 9 Kræfter og bevægelse
Titel 10 Verdenbilledets udvikling + studietur
Titel 11 Repetition med fokus på eksperimenter
Titel 12 SRO-forløb: Vindenergi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

I skal kunne:
- beskrive forskellige energiformer  

- forklare om - og regne på omdannelse fra én energiform til en anden. Herunder forventes kendskab til princippet om energibevarelse og energikvalitet.

- kende til nyttevirkning

- Forklare om de forskellige tilstandsformer (fast, flydende og gas) som et stof kan være i.


Eksperimentelt arbejde:
- vands varmefylde
- vands fordampningsvarme
- vands smeltevarme
- aluminiums- og en stens varmefylde
        - Hoppende bold


Materiale:
FysikABbogen1, side 126-199
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 kræfter, Tryk og opdrift

FysikABbogen 1, side 69-110
Man skal kunne:
- Definere begrebet tryk
- regne på tryk i væsker, og kunne udlede formlen for tryk i en væskesøjle
- argumentere for Arkimedes' lov ud fra tryk i en væskesøjle
- kende til høj-/lavtryk, og kunne forklare nogle simple hverdagsobservationer, hvor disse begreber indgår.


Eksperimentelt arbejde:
1) Eftervisning af Arkimedes' lov.
2) Bestemmelse af tryk i en væskesøjle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Solsystemet

I skal kende til solsystemets dannelse og opbygning.
Ud fra dette skal I kunne forklare:
-  årstiderne
- månens faser og formørkelser
- Keplers love

I skal også kunne foretage beregninger af satellitters omløbstid vha. Keplers love.

FysikABbogen1 side 45-48
Naturfag2: side 56-65 (kopiark på OneNote)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger

Man skal kunne redegøre for:
Bølger, lys og lyd som bølger, bølgelængde, frekvens og bølgeformlen.
Resonans og stående bølger
Interferens, afbøjning, optisk gitter, spektrum
Spejling og brydning, brydningsloven

Forsøg:
Stående bølger på en snor
Bestemmelse af bølgelængden for laserlas vha. gitterligningen
Eftervisning af brydningsloven

FysikABbogen1 side 201-253
En verden af fysikC: side 108-115 (kopiark på OneNote)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Elektricitet

FysikABbogen 2 side 10-49
I skal kunne opstille simple elektriske kredsløb og måle strømstyrken igennem og spændingsforskel over forskellige komponenter. Ud fra dette skal I kunne tegne karakteristikker for komponenterne.

I skal kunne forklare og anvende begreberne:
- strømstyrke, spændingsforskel, resistans

Forsøg:
Karakteristik af resistor, glødepære og diode
Nyttevirkning af en elpære
Bestemmelse af Plancks konstant
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Atomfysik

FysikABbogen 2 side 53-79

Man skal kunne fortælle om
- atomets opbygning
- fotoner og deres energi
- Bohr atommodel
- energiniveaudiagram for atomer atomer - specielt hydrogen
- emissions- og absorptonsspektre
- rødforskydning

Forsøg: Måling af emissionsspektre og beregning af fotonenergier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kosmolog

FysikABbogen side 91-115

Man skal kunne redegøre for rødforskydning af galaksespektre og sammenhængen med galaksernes hastighed.
Man skal kunne fortælle om afstandsbestemmelse i universet
Man skal kunne redegøre for Hubbles lov, det kosmologiske princip og universets alder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kernefysik

FysikABbogen2: side 125-180

I skal kunn forklare, hvordan atomkerner er opbygget og kunne opstille henfaldsskemaer, hvor I gør rede for de bevarede størrelser.

I skal kunne gøre rede for henfaldsloven, masseenergi, fission og fusion

Forsøg:
- bestemmelse af halveringstid
- bestemmelse af halveringstykkelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kræfter og bevægelse

Repetition af forløbet kræfter og tryk fra 1g, samt I skal kende til Newtons love, og kunne benytte bevægelsesligningerne til at regne på bevægelse med konstant acceleration.

Forsøg: Bestemmelse af tyngdeacceletionen vha:
1) faldapparat
2) Atwoods maskine (elevator-princip)
3) skråplan

Materialer: FysikABbogen2 side 182-208
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Verdenbilledets udvikling + studietur

Man skal kunne gøre rede for paradigmeskiftet: Geocentrisk verdensbillede -> Heliocentrisk verdensbillede. Herunder skal man kunne analysere afgørende observationer, der førte til skiftet.

Materialer: film- den bevægede jord
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition med fokus på eksperimenter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 SRO-forløb: Vindenergi

Fælles problemformulering:

Gennem de sidste 20 år er produktionen af vindenergi vokset markant. Vi bygger flere og større vindmøller. Hvor stort er potentialet fremadrettet for yderligere vækst i produktionen af vindenergi?


Opgaveformulering:

Giv et kort historisk overblik over udviklingen af møller og vindenergi.

Gør rede for hvilke faktorer der har betydning for energiindholdet i vind. Udled effektformlen for en vindmølle. Eftervis effektformlen eksperimentelt.

Gør rede for Weibull-fordelingen og brug denne til en analyse af den forventede energiproduktion for en konkret vindmølle. Beregn den forventede årlige produktion af energi for en sådan mølle.

Vurder vækstpotentialet i vindenergi og diskuter udfordringerne i verden energiproduktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer