Holdet 2023 Iø/2ba - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e) Mikkel Toudal
Hold 2023 Iø/2ba (2b IØ, 3b IØ)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1(2g): Grundlæggende modeller i IØ
Titel 2 Forløb#2(2g): Landeanalyse
Titel 3 Forløb#3(2g): Centrale sektorer og finanspolitik
Titel 4 Forløb#4(2g): Betalingsbalance og valuta
Titel 5 Forløb#5(2g): Finanssektor og pengepolitik
Titel 6 Forløb#6(2g): Strukturpolitik og inflation
Titel 7 Forløb#7(3g):Miljø, klima og landbrug
Titel 8 Forløb#8(3g): Globalisering - DM i nationaløkonomi
Titel 9 Forløb#9(3g): Udviklingsøkonomi og -bistand
Titel 10 Forløb#10(3g): Skriftligt arbejde + aktuelle emner
Titel 11 Forløb#11(3g): Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1(2g): Grundlæggende modeller i IØ

NB: Lærebogen holdet gennem forløbet har brugt er den printede udgave af International økonomi A fra 2015. Der er blevet suppleret med opgaver fra nyeste udgave af i-bogen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
På basis af kapitel 2-4 i lærebogen arbejdes med de grunlæggende modeller og data i international økonomi.

Arbejdsformerne er en kombination af klasseundervisning og såvel individueller opgaver og gruppearbejde.

I forløbet er der også lagt vægt på introduktion til at finde, bearbejde og anvende økonomiske data.

Faglige mål
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Kernestof:
• Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• Makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• kvalitative og kvantitative metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2(2g): Landeanalyse

Med udgangspunkt i kapitel 21 i lærebogen udarbejdes en landeanalyse af Schweizl, hvor klassen skal på studierejse.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.


Kernestof:
• makroøkonomiske nøgletal
• kvalitative og kvantitative metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3(2g): Centrale sektorer og finanspolitik

På basis af lærebogens kapitel 5-9 ses på husholdinger, arbejdsmarkedet og den offentlige sektor som grundlag for finanspolitik som efterspørgselsrettede økonomisk politik.

I forløbet er en bred vifte af arbejdsformer benyttet.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
• velfærdsmodeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4(2g): Betalingsbalance og valuta

Med udgangspunkt i lærebogens kapitel 10 og 11 har eleverne arbejdet med betalingsbalance og valuta. Eleverne har blandt andet indgået i et valutaspil, hvor målet er at genererer økonomisk gevinst ved at udnytte valutasvingerner over et år.

Faglige mål:
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.

Kernestof:
• globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
• økonomisk samarbejde i EU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5(2g): Finanssektor og pengepolitik

På basis af lærebogens kapitel 12-14 er foregående forløb blevet suppleret med den  finansielle sektor, penge- og valutapolitik.

I forløbet er en bred vifte af arbejdsformer benyttet.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data


Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6(2g): Strukturpolitik og inflation

Forløb, hvor der med afsæt i lærebogens kapitel 15, 16 og 18 først arbejdes med, hvordan arbejdsmarkedspolitik  og erhvervspolitik handler om at forbedre den økonomiske "motor" i modsætning til de efterspørgselsorienterede politikker (Finans- og pengepolitik), som giver økonomien mere "brændstoft" i form af øget efterspørgsel.

Inflation er her inddraget for at forstå problemerne med inflation for efterspørgselsrettede politikker.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7(3g):Miljø, klima og landbrug

Forløb om miljø- og klimapolitik, hvor fokus særligt har været på spørgsmålet om en CO2-afgift på dansk landbrug og de økonomiske virkninger og konsekvenser. Der generelt rejser problemstillingen om, hvordan målet om bæredygtighed kan forenes med vækst, samt hvordan der kan føres kilma- og miljøpolitik.

Udgangspunktet har været en række aktuelle artikler og rapporter. Desuden er lærebogens kapitel 17 indgået.

Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Markedsefficiens, miljø, og politiske indgreb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8(3g): Globalisering - DM i nationaløkonomi

Med udgangspunkt i kapitel 22-29 har dette været et omfattende forløb, hvor arbejde med handel, globalisering og konkurrenceevne ledete op til deltagelse i DM i nationaløkonomi på Tietgensskolen i Odense.

En række aktuelle artikler og rapporter, herunder rapporten fra Draghi om EU's konkurrenceevne fra september 2024, er blevet inddraget helt eller delvist.

Forløbet har været en blanding af gennemgang og diskussion i klassen og arbejde i grupper med oplægget til DM i nationaløkonomi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Verdenshandel 22-09-2024
Produktionsfaktorer_3b_2024 11-11-2024
Egen version af DM-præsentation 27-11-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9(3g): Udviklingsøkonomi og -bistand

Forløb med udviklingsøkonomi, hvor U-landes udviklingsmuligheder og strategier står centralt samtidig med at der ses på, hvordan udviklingsbistand fungerer. Lærebogens kapitel 30-32 har været udgangspunkt for arbejde med aktuelt materiale.

Faglige mål:
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Kernestof:
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Vækst og udviklingsøkonomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer