Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Mikkel Toudal
|
Hold
|
2023 Iø/2ba (2b IØ, 3b IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1(2g): Grundlæggende modeller i IØ
NB: Lærebogen holdet gennem forløbet har brugt er den printede udgave af International økonomi A fra 2015. Der er blevet suppleret med opgaver fra nyeste udgave af i-bogen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
På basis af kapitel 2-4 i lærebogen arbejdes med de grunlæggende modeller og data i international økonomi.
Arbejdsformerne er en kombination af klasseundervisning og såvel individueller opgaver og gruppearbejde.
I forløbet er der også lagt vægt på introduktion til at finde, bearbejde og anvende økonomiske data.
Faglige mål
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Kernestof:
• Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• Makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2(2g): Landeanalyse
Med udgangspunkt i kapitel 21 i lærebogen udarbejdes en landeanalyse af Schweizl, hvor klassen skal på studierejse.
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
• makroøkonomiske nøgletal
• kvalitative og kvantitative metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3(2g): Centrale sektorer og finanspolitik
På basis af lærebogens kapitel 5-9 ses på husholdinger, arbejdsmarkedet og den offentlige sektor som grundlag for finanspolitik som efterspørgselsrettede økonomisk politik.
I forløbet er en bred vifte af arbejdsformer benyttet.
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
• velfærdsmodeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4(2g): Betalingsbalance og valuta
Med udgangspunkt i lærebogens kapitel 10 og 11 har eleverne arbejdet med betalingsbalance og valuta. Eleverne har blandt andet indgået i et valutaspil, hvor målet er at genererer økonomisk gevinst ved at udnytte valutasvingerner over et år.
Faglige mål:
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof:
• globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
• økonomisk samarbejde i EU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5(2g): Finanssektor og pengepolitik
På basis af lærebogens kapitel 12-14 er foregående forløb blevet suppleret med den finansielle sektor, penge- og valutapolitik.
I forløbet er en bred vifte af arbejdsformer benyttet.
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• makroøkonomiske nøgletal
• vækst og konjunkturer
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6(2g): Strukturpolitik og inflation
Forløb, hvor der med afsæt i lærebogens kapitel 15, 16 og 18 først arbejdes med, hvordan arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik handler om at forbedre den økonomiske "motor" i modsætning til de efterspørgselsorienterede politikker (Finans- og pengepolitik), som giver økonomien mere "brændstoft" i form af øget efterspørgsel.
Inflation er her inddraget for at forstå problemerne med inflation for efterspørgselsrettede politikker.
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7(3g):Miljø, klima og landbrug
Forløb om miljø- og klimapolitik, hvor fokus særligt har været på spørgsmålet om en CO2-afgift på dansk landbrug og de økonomiske virkninger og konsekvenser. Der generelt rejser problemstillingen om, hvordan målet om bæredygtighed kan forenes med vækst, samt hvordan der kan føres kilma- og miljøpolitik.
Udgangspunktet har været en række aktuelle artikler og rapporter. Desuden er lærebogens kapitel 17 indgået.
Faglige mål:
• afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Markedsefficiens, miljø, og politiske indgreb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8(3g): Globalisering - DM i nationaløkonomi
Med udgangspunkt i kapitel 22-29 har dette været et omfattende forløb, hvor arbejde med handel, globalisering og konkurrenceevne ledete op til deltagelse i DM i nationaløkonomi på Tietgensskolen i Odense.
En række aktuelle artikler og rapporter, herunder rapporten fra Draghi om EU's konkurrenceevne fra september 2024, er blevet inddraget helt eller delvist.
Forløbet har været en blanding af gennemgang og diskussion i klassen og arbejde i grupper med oplægget til DM i nationaløkonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Verdenshandel
|
22-09-2024
|
Produktionsfaktorer_3b_2024
|
11-11-2024
|
Egen version af DM-præsentation
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9(3g): Udviklingsøkonomi og -bistand
Forløb med udviklingsøkonomi, hvor U-landes udviklingsmuligheder og strategier står centralt samtidig med at der ses på, hvordan udviklingsbistand fungerer. Lærebogens kapitel 30-32 har været udgangspunkt for arbejde med aktuelt materiale.
Faglige mål:
• anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Kernestof:
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Vækst og udviklingsøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10(3g): Skriftligt arbejde + aktuelle emner
Forløb, hvor en række aktuelle emener undersøges, så en række faglige mål og det meste af kernestoffet kommer i spil. Kombineret med træning i skriftlig opgaveløsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11(3g): Eksamensprojekt
Eksamensprojektet, hvor der også indgår lidt repetition af centrale emner og eksamensforberedelse.
Alle faglige mål og alt kernestof indgår som udgangspunkt i eksamensprojektet.
Eleverne har individuelt arbejdet med eksamensprojektet med vejledning af underviseren. Der har været frivillige afleveringer for dele af projektet uden bedømmelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59839980733",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59839980733",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59839980733"
}